Op donderdag 9 januari 2014 reed de webmaster een kort dienstje op "RandstadRail" tramlijn 2.
Tramlijn 2 heeft een ritlengte van 13,3 kilometer en rijdt tussen Kraayenstein en Leidschendam Leidsenhage.
Sinds 15 december 2013 wordt er gewerkt aan de brug over de Schenkkade ter hoogte van het station Laan van NOI.
Hiervoor rijdt tramlijn 2 richting Leidschendam een aantal maanden om de werkzaamheden heen en is de route ongeveer 100 meter langer.
|
De 4030 staat gereed voor vertrek naar Leidschendam Leidsenhage
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 januari 2014)
|
"Bestuurdersview" vanuit de cabine bij Kraayenstein
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 januari 2014)
|
Ter hoogte van Station Laan van NOI maakt tramlijn 2 richting Leidschendam met een bekende bestuurder een kleine omweg
(Foto: © Nick Roestenburg - 9 januari 2014)
|
Op dinsdagmorgen 21 januari 2014 botste de inrukkende RandstadRail-voertuig 4046 bij de halte De Rade achterop RandstadRail-voertuig 4015 van RR-lijn 4.
De schade was enorm en een B-bak van de 4015 moest over de halte op een vrachtwagen worden getakeld.
Beide wagens gingen op transport naar Duitsland.
De 4046 keerde later in 2014 terug in Den Haag met de A-cabine van de 4015.
Over het lot van de 4015 was eind 2014 nog geen duidelijkheid.
|
De B-bak van de 4015 werd gescheiden van de rest en werd over de abri op een oplegger getakeld
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 januari 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 januari 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 januari 2014)
|
Kop- staart botsing op de Meppelweg (duur 00:07:41 minuten)
(Video: © www.digitaletram.nl - 21 januari 2014)
|
Het opladen van de A- en C-bak van de 4015 op De Werf
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 januari 2014)
|
In de werkplaats aan de Lijsterbesstraat werd begin 2014 gestart met de ombouw van GTL 3035 tot restauranttram.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 januari 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 januari 2014)
|
Op 15 januari 2014 was het meubilair uit de tram verwijderd en werd er volop geschuurd aan de carroserie.
|
Op vrijdag 24 januari 2014 werd de toekomstige Hoftrammm naar Zichtenburg overgebracht.
De 3035 was inmiddels voorzien van de zachte neus en ging op eigen kracht naar de werkplaats Zichtenburg om daar geschilderd te worden.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 januari 2014)
|
Op zaterdag 1 februari 2014 ontspoorde GTL 3004 op de Bosbrug waarbij de B-bak zwaar beschadigd raakte.
Deze ontsporing was echter geen definitief afscheid van de 3004.
De 3004 werd gerepareerd en rijdt weer in de dienst.
|
(Foto: © Dejan Jeremic - 1 februari 2014) |
(Foto: © Dejan Jeremic - 1 februari 2014) |
Begin februari was in de spuitcabine van de werkplaats Zichtenburg al te zien hoe de Hoftrammm eruit zou gaan zien.
|
(Foto: © www.htmfoto.net - 1 februari 2014) |
(Foto: © www.htmfoto.net - 1 februari 2014) |
(Foto: © www.htmfoto.net - 1 februari 2014) |
(Foto: © www.htmfoto.net - 1 februari 2014) |
Op 3 februari werd de geschilderde 3035 weer overgebracht naar de remise Lijsterbesstraat voor verdere afwerking.
|
(Foto: © J. Hulscher - 3 februari 2014) |
Op zaterdag 15 februari 2014 is de verbouwing van de GTL 3035 tot Hoftrammm alweer een flinke stap verder.
De nieuwe vloer is nu volledig aangebracht en er is ook alvast een 'mock-up' gemaakt van het toekomstige zit-meubilair.
|
(Foto: © Nick Roestenburg - 15 februari 2014) |
(Foto: © Nick Roestenburg - 15 februari 2014) |
Op vrijdagmiddag 21 februari 2014 kon tramlijn 1 vanwege een probleem met de bovenleiding op de Delftweg ter hoogte van 's Gravenmade niet de normale route rijden.
Tramlijn 1 werd daarom tijdelijk omgeleid via tramlijn 15 naar Nootdorp.
Tijdens deze omleiding ontspoorden twee draaistellen van de GTL 3123 op de Laan van 's Gravenmade.
|
(Foto: © J. Hulscher - 21 februari 2014) |
(Foto: © J. Hulscher - 21 februari 2014) |
Op zondagmorgen 2 maart 2014 was er een aanrijding tussen GTL 3081 van tramlijn 1 en RandstadRailvoertuig 4033 van tramlijn 19.
De 4033 richting Delft Noord botste op de kruising Vrijenbanselaan met de Broekmolenweg tegen de B-bak van de 3081 richting Scheveningen.
Door de aanrijding vielen een aantal gewonden.
De 3081 ontspoorde met het vierde draaistel en de 4033 met het eerste draaistel.
De B-bak van de 3081 werd daarbij zeer zwaar beschadigd.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 maart 2014) |
Zware aanrijding HTM RandstadRail 4033 en GTL 3081 (duur 00:34:10 minuten)
(Video: © Dominique Mulder - 2 maart 2014) |
De onfortuinlijke 3081 gezien door de al even onfortuinlijke 4033
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 maart 2014) |
Op 24 en 25 maart 2014 werd in Den Haag de Nuclear Security Summit 2014 conferentie gehouden.
Dit zorgde in de Randstad voor extreme veiligheidsmaatregelen en dat gold zeker voor de omgeving van het World Forum.
Voor de tranlijnen 1, 11 en 17 betekende NSS 2014 een tijdelijke andere omgeving omdat de route voerde langs hoge hekken.
|
Na de succesvolle proefrit werd de prachtig gereviseerde buitenlijner 58 op zondag 30 maart 2014 officieel in dienst gesteld.
De buitenlijner, door veel mensen aangeduid als 'juweeltje', werd vanaf de Lijsterbesstraat via Scheveningen naar Voorburg gereden.
Onderweg bij de halte Herenstraat/Geestbrugweg stapte de wethouder P.W.M. Smit in de buitenlijner.
Bij Station Voorburg werd de buitenlijner 58 na een korte plechtigheid weer officieel in dienst gesteld.
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 30 maart 2014) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 maart 2014) |
Tijdens de rondrit reed de 58 via het Paul Krugerplein, de Scheveningseweg en het Haagse centrum naar Voorburg.
|
In 2014 werd er stil gestaan bij 150 jaar tramvervoer.
De officiële start was in het Haags Openbaar Vervoer Museum.
|
Een aantal sprekers op de officiële opening in het Haags Openbaar Vervoer Museum waren Rob van Holten, Jaap Bierman en Wethouder Peter Smit
(Foto: © Raymond Naber - 4 april 2014)
|
(Foto: © Raymond Naber - 4 april 2014)
|
(Foto: © Raymond Naber - 4 april 2014)
|
Het jubileumjaar is vanaf dat moment zichtbaar op bijna alle voertuigen.
Deze werden voorzien van speciale stickers.
|
Op donderdagmiddag 10 april 2014 werd de Hoftrammm van logo's voorzien aan de buitenkant.
Ook de tijdelijke rode zachte neus werd vervangen door een vers , in de Hoftrammm-kleuren, gelakte nieuwe zachte neus.
De 3035 bevindt zich nu in de laatste fase van de ombouw.
De trotse Bobby van Galen was bereid om even te poseren bij zijn tram.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2014)
|
Een trotse Bobby van Galen naast zijn Hoftrammm
(Foto: © Nick Roestenburg - 12 april 2014)
|
|
Onder de vloer achter de deuren bij de keuken is een grote voorraad reserve accu's geplaatst.
Op het dak van de B-bak is een kast gemonteerd welke garandeert dat er altijd stroom aanwezig is.
|
De firma Alstom leverde een kast voor de stroomvoorziening
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2014)
|
De laklaag heeft een spiegelachtige uitstraling
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2014)
|
Op donderdagmiddag 24 april 2014 werd in het Haags Openbaar Vervoer Museum de Hoftrammm officieel aan het publiek gepresenteerd.
Caberatier Sjaak Bral koppelde de toespraken van HTM directeur Bierman, wethouder Kool en initiatiefnemer Bobby van Galen aan elkaar.
Na het vertonen van een film over de verbouwing werd de 3035 na een druk op de knop feestelijk onthuld.
Op moederdag 11 mei 2014 zal de eerste tramrit met gasten worden gereden.
|
(Foto's: © Raymond Naber - 24 april 2014)
|
Na de feestelijke onthulling van de Hoftrammm was er volop de gelegenheid om een kijkje in de tram te nemen.
Een compliment is hier zeker op zijn plaats: De inrichting is bijzonder sfeervol geworden en van alle gemakken voorzien.
In de Hoftrammm-keuken werden lekkere en bijzondere hapjes geserveerd onder toeziend oog van chefkok Pierre Wind.
|
(Foto's: © Raymond Naber - 24 april 2014)
|
In het Duitse Wildenrath waren de eerste Haagse Avenio's gearriveerd en werden op de testbaan uitgebreid getest.
|

De eerste Haagse Avenio 5001 (zonder logo's en nummers) is al een aantal weken aanwezig in Wildenrath
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2014) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2014) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2014) |

(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2014) |
Op donderdag 22 mei 2014 werd in Wildenrath tijdens een perspresentatie de eerste Haagse Avenio tram onthuld.
|
(Foto: © Siemens - 22 mei 2014) |
(Foto: © Siemens - 22 mei 2014) |
(Foto: © Maxim van Ooijen - 22 mei 2014) |
(Foto: © Maxim van Ooijen - 22 mei 2014) |
Na een langdurige en succesvolle restauratie van de Tramweg-Stichting is de bovenleidingmontagewagen H42 weer 'eenmanombouwer' HTM 77 geworden.
Op 28 mei 2014 werd de HTM 77 goedgekeurd voor inzet op het HTM-net.
Op 26 mei 2014 stonden de drie "nieuwe" Haagse TS museumwagens bij elkaar te Scheveningen: de 77, 58 en 779.
|
(Foto: © Raymond Naber - 26 mei 2014) |
(Foto: © Raymond Naber - 26 mei 2014) |
Op vrijdag 6 juni 2014 ging fase 1 van de omleidingen en inkortingen van kracht.
Dit heeft gevolgen voor RR-lijn 3 en de tramlijnen 11 en 12.
Er wordt ook gewerkt op de kruising Laan van Meerdervoort met de Waldeck Pyrmontkade.
|
Tramlijn 12 is tijdelijk opgeheven en gedeeltelijk vervangen door tramlijn 20 en buslijn 82.
Tramlijn 20 rijdt tussen het Rijswijkseplein en de Thorbeckelaan (via tramlijn 2).
Bij de Thorbeckelaan wordt er gedriehoekt op de Volendamlaan.
|
Bij de halte Fahrenheitstraat wordt gewerkt aan om een tijdelijk keerspoor (tailtrack) voor RR-lijn 3Z te realiseren.
|
Een deel van het inrijwissel bij de halte is verwijderd
(Foto: © Jaap van der Noordt - 6 juni 2014) |
Tijdelijke buslijn 63 rijdt tussen de Fahrenheitstraat en MCH Westeinde
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 juni 2014) |

RandstadRail voertuig 4041 heeft net kop gemaakt aan de halte Fahrenheitstraat om weer richting Zoetermeer te gaan
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 juni 2014) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 juni 2014) |
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 juni 2014) |
Omdat RR-lijn 3L bij de halte Goudenregenstraat het begin- en eindpunt heeft moet er voor remise Lijsterbesstraat gerangeerd worden.
Vanaf de Goudenregenstraat wordt over verkeerd spoor terug gereden naar het overloopspoor bij de Lijsterbesstraat.
Daar zorgt een rangeerder voor het omzetten van de wissels en het achteruit rijden naar het middenspoor.
Na het omleggen van het wissel kan RR-lijn 3L weer vanaf het middenspoor terug naar Loosduinen.
|

RR-voertuig 4023 toont de enige en juiste bestemming op RR-lijn 3L.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 juni 2014) |
Het handmating omzetten van het wissel bij de remise
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 juni 2014) |
Vervolgens oprijden naar het middenspoor terwijl de bestuurder in de eigen cabine blijft
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 juni 2014) |
Op de Laan van Nieuw Oost Indië wordt al enige tijd gewerkt aan het vervangen van de brug.
Tramlijn 2 rijdt al sinds eind 2013 richting Leidschendam Leidsenhage om via de keerlus Laan van NOI.
Omdat lijn 2 richting Kraayenstein niet kan omrijden via deze lus wordt er een tijdelijke hulpspoor gelegd over het deel van de brug welke nu gereed is.
|
Op zaterdagochtend 5 juli 2014 arriveerde de Avenio 5003 in Den Haag.
De 5003 was op 3 juli 2014 vertrokken vanuit Siemens-testcentrum Wegberg-Wildenrath in Duitsland.
Het afladen op de Loosduinseweg tussen de Monstersestraat en de Noord West Buitensingel kon rond 02:00 uur beginnen na passage van de laatste dienstwagen van tramlijn 2.
Om de 'aflaad-locatie' te bereiken moesten er bij de Escamplaan en de Houtwijklaan twee bochten overwonnen worden
|
(Foto: © Joris van der Ros - 5 juli 2014)
|
(Foto: © Joris van der Ros - 5 juli 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 juli 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 juli 2014)
|
Na het afladen werd er stapvoets gereden naar het Kerkplein via de Lijnbaan, Prinsegracht en de Jan Hendrikstaat.
|
Na de aankomst op het Kerkplein werd de 5003 uiteindelijk 'bedekt' opgesteld in afwachting van de presentatie.
|
(Foto: © S. Kuipers - 5 juli 2014)
|
Op zaterdag 5 juli 2014 werd het jubileum 150 jaar tram in Den Haag gevierd.
Er was een optocht en de deelnemende voertuigen werden in de juiste volgorde opgesteld op de Eisenhowerlaan.
Het startsein werd gegeven aan het Zwarte Pad.
Daar luidde Koning Willem-Alexander, in het gezelschap van Haagse burgemeester Jozias van Aartsen en HTM directeur Jaap Bierman, een bel.
De koning reed daarna ook mee in het open aanhangrijtuig 505 naar het Kerkplein.
|
Sfeerfoto's van de parade '150 jaar HTM' (Foto's Eric Sallevelt, Jaap van der Noordt en Sem Kuipers)
Op zondagmorgen 6 juli 2014 werd de nieuwe Avenio 5003 na het opladen op de Loosduinseweg overgebracht naar De Werf.
De 5003 blijft bij de HTM in Den Haag (remise Zichtenburg) en gaat niet terug naar het Duitse Wildenrath.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 juli 2014)
|
Aan het begin van de avond werd er begonnen met het afladen van de 5003 op De Werf achter remise Zichtenburg.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 juli 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 juli 2014)
|
Na het afladen op de Haagse sporen werd het frontje onder de A-bak gemonteerd en de pantograaf vrij gemaakt.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 juli 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 juli 2014)
|
Na een beetje rangeerwerk en het uit voorzorg tijdelijk kallen van de wissels werd er naar het achterterrein gereden.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 juli 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 juli 2014)
|
Op zaterdag 16 augustus 2014 ontspoorde op de Laan van Hoornwijck de 3063/15 richting Centraal Station.
De 3063 werd door de grote kraan van de Brandweer Haaglanden herspoord.
Tramlijn 15 werd ingekort tot Voorburg Station.
|
(Foto: © J. Hulscher - 16 augustus 2014)
|
(Foto: © J. Hulscher - 16 augustus 2014)
|
(Foto: © J. Hulscher - 16 augustus 2014)
|
Op vrijdag 29 augustus 2014 werd het keerspoor bij de Fahrenheitstraat weer verwijderd en de oude situatie hersteld.
|
Rond 10:00 uur in de ochtend waren de tijdelijke sporen al grotendeels verwijderd (foto's: © Ton Slootmaker)
(Foto: © Ton Slootmaker - 29 augustus 2014)
|
(Foto: © Ton Slootmaker - 29 augustus 2014)
|
Halverwege de middag lagen de nieuwe sporen op hun oude plek (foto's: © Patrick Suijkens)
(Foto: © P. Suijkens - 29 augustus 2014)
|
(Foto: © © P. Suijkens - 29 augustus 2014)
|
(Foto:© P. Suijkens - 29 augustus 2014)
|
(Foto: © P. Suijkens - 29 augustus 2014)
|
Op zondagmiddag 31 augustus 2014 werden er testritten gereden over de gezamenlijke route van RR-lijn 3 en tramlijn 12 over de Laan van Meerdervoort.
Deze testritten werden uitgevoerd met GTL 3025 en RandstadRail voertuig 4038.
|
GTL 3025 werd gebruikt om de sporen van de route van tramlijn 12 te testen
(Foto: © Nick Roestenburg - 31 augustus 2014)
|
(Foto: © Jan van Droffelaar - 31 augustus 2014)
|
(Foto: © Nick Roestenburg - 31 augustus 2014)
|
Op zondag 21 september 2014 werd er een "Buitenlijnerdag" georganiseerd.
De dag begon met een kleine line-up bij de remise Scheveningen.
Tussen 12:00 en 17:00 uur werden er diverse ritten gereden met het buitenlijnstel 57+118, buitenlijner 58 en de Leidse stadstram A327.
De ritten werden gereden tussen het HOVM en de oude buitenlijn-remise ’s-Gravenmade.
In de namiddag werden twee ritten naar Delft gereden waarbij ook de "Dieseltinus" van de partij was.
|
In remise Scheveningen werd de dag gestart met een line-up. Helaas was het buitenlijner stel 57+118 hierbij niet aanwezig.
(Foto: © Chris Westerduin - 21 september 2014)
|
In Delft was er de gelegenheid om de oude museumtrams te observeren vanuit de molen in de Phoenixstraat.
Na de passage van oud en nieuw bij de halte Nieuwe Plantage was het tijd voor de klim naar boven via de steile trappetjes.
|
Bij de halte Nieuwe Plantage staan de oude buitenlijners even kort naast een moderne buitenlijner
(Foto: © Chris Westerduin - 21 september 2014)
|
Op dinsdag 30 september 2014 arriveerde rond 03:00 uur in de ochtend een vrachtwagen-combinatie met daarop de Avenio 5001.
De 5001 kwam vanuit het Duitse Wildenrath.
In de loop van de ochtend werd de vrachtwagen naar het aflaadspoor gedirigeerd en rond 10:30 uur stond de 5001 op de Haagse rails.
Na het opstarten reed de 5001 op eigen kracht naar zijn soortgenoot op spoor 20 in remise Zichtenburg.
De 5001 is de tweede Avenio (eerder kwam de 5003).
|
(Foto: © Chris Westerduin - 30 september 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 september 2014)
|
(Foto: © Chris Westerduin - 30 september 2014)
|
Op vrijdag 10 oktober 2014 arriveerde rond 03:00 uur in de ochtend vanuit Wildenrath een truck met daarop de Avenio 5002.
Rond 08:00 uur in de ochtend werd er begonnen met het lossen van de 5002.
Na het opstarten reed de 5002 op eigen kracht naar zijn soortgenoten op spoor 20 in remise Zichtenburg.
De 5002 is de derde Avenio op Haagse rails.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 oktober 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 oktober 2014)
|
Vanaf donderdag 23 oktober 2014 werden de sporen in de bocht tussen de Lijnbaan en de Prinsegracht vervangen.
Deze geplande werkzaamheden duurden tot en met zondag 26 oktober 2014 en hadden een behoorlijke impact op het tramverkeer.
Om vooral het Centraal Station toch goed bereikbaar te houden werd een tijdelijke tramlijn 7 ingesteld.
|
De versleten tramsporen in de bocht van De Lijnbaan naar de Prinsegracht waren al snel verwijderd
(Foto: © Nick Roestenburg - 23 oktober 2014)
|
(Foto: © Nick Roestenburg - 23 oktober 2014)
|
De belangrijkste tijdelijke aanpassingen op het tramnet
Tramlijn 2 |
Kraayenstein - De La Reyweg |
Kopmaken Monstersestraat |
RR-lijn 3 |
Zoetermeer Centrum West - Brouwersgracht |
Overloopwissel Brouwersgracht |
RR-lijn 4 |
Zoetermeer Javalaan - Brouwersgracht |
Op werkdagen koppelstellen |
Tramlijn 6 |
Tienhovenselaan - Delftselaan |
Via halte De La Reyweg |
Tramlijn 7 |
Leyenburg - Centraal Station - De Savornin Lohmanplein |
Route tram 6 - Kerkplein - CS - tram 17 - RR65 |
RR-lijn 65 |
Loosduinen - De Uithof |
Koppelen RR3-RR4 (Hoefijzeren) |
Heel lang geleden was het De Savornin Lohmanplein ook al het eindpunt van tramlijn 7
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 oktober 2014)
|
Passage van RR-lijn 65 met een omgeleide tram van lijn 7 op de Noord West-Buitensingel
(Foto: © Kees Verhulst - 23 oktober 2014)
|
Tramlijn 7 rijdt over een zelden gebruikt spoor
(Foto: © Nick Roestenburg - 23 oktober 2014)
|
In de vroege uurtjes van dinsdag 11 november 2014 maakte de Avenio 5001 een aantal proefritten naar Kraayenstein.
Vanaf de remise Zichtenburg aan De Werf werden de in- en uitruksporen bereden van lijn 2 en werd de keerlus getest.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 november 2014)
|
Wegens de afrondende fase van de werkzaamheden bij de Schenkkadebrug reed tramlijn 2 vanaf maandag 17 tot en met zondag 23 november 2014 vanaf Kraayenstein niet verder dan de tailtrack op het Centraal Station.
Het resterende deel werd overgenomen door de tijdelijke buslijn 52.
Omdat tijdens de spitsuren RR-lijn 3K ook al gebruik maakte van de tailtrack op het Centraal Station zijn de versterkingsdiensten van RR-lijn 4 tijdens de spits gekoppeld aan tramlijn 2.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 november 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 november 2014)
|
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 november 2014)
|
Vervangende buslijn 52 op een deel van tramlijn 2
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 november 2014)
|
Doorgaande diensten vanaf Zoetermeer naar Kraayenstein
(Foto: © Joris van der Ros - 17 november 2014)
|
In opdracht van Stadsgewest Haaglanden worden de oude abri’s vervangen door nieuwe abri’s in de gemeenten Den Haag, Delft, Westland en Midden-Delfland.
Uiteindelijk zullen er ongeveer 1100 abri’s en zeven kilometer hekwerk geplaatst gaan worden.
De abri’s zijn zeer transparant, waarbij het dak voorzien is van een speciale print zodat de zon schaduwen in de vorm van Haagse “Reiguhrs”, Delftse “Oude Jannetjes” en bussen en trammetjes op het perron en op de abri werpt.
Er is zowel een standaard model ontwikkeld als een model welke aansluit op de R-net formule.
|
De oude abri wordt in zijn geheel op de vrachtwagen gezet
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 november 2014)
|
Daarna volgt de afvoer naar het verzamelpunt
(Foto: © www.digitaletram.nl)
|
In het weekend van zaterdag 6 december en zondag 7 december 2014 werd er aan het spoor gewerkt in de Netkous ter hoogte van de halte Beatrixkwartier .
Vanuit de Zoetermeerse krakeling reed RR-lijn 3 niet verder dan de halte Leidschenveen (Pijlkruidveld).
RR-lijn 4 reed vanaf Zoetermeer Javalaan met gekoppelde voertuigen naar Laan van NOI-hoog.
Daar kon beneden (NOI-laag) weer worden overgestapt op de Haagse delen van RR-lijn 3 en RR-lijn 4.
|
Tussen Laan van NOI (hoog) en Zoetermeer Javalaan reed RR-lijn 4 met gekoppelde voertuigen (4007+4020, Houtkade)
(Foto: © Frans Wellner - 7 december 2014)
|
Koppelstel 4012+4002 nadert halte Voorweg Laag
(Foto: © Frans Wellner - 7 december 2014)
|
RR-lijn 3 reed tussen de krakeling en Leidschenveen
(Foto: © Frans Wellner - 7 december 2014)
|
Op donderdagochtend 18 december 2014 werd de Avenio 5014 afgeleverd op De Werf.
De 5014 is de eerste Avenio die is aangepast aan de eisen welke naar voren zijn gekomen na het intensief testen van de 5001, 5002 en 5003.
Na het afladen van de 5014 werd de 5003 als eerste terug gestuurd naar de fabriek in Wenen om aangepast te worden.
|
De truck met daarop de Avenio 5014 wordt naar de aflaadplek geloodst
(Foto: © Rinus van de Kuil - 18 december 2014)
|
(Foto: © Rinus van de Kuil - 18 december 2014)
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 18 december 2014)
|
Na het afladen werd de 5014 via het achterterrein en langs de sloot naar spoor 20 geduwd
(Foto: © Jaap van der Noordt - 18 december 2014)
|
(Foto: © Jaap van der Noordt - 18 december 2014)
|
(Foto: © Chris Westerduin - 18 december 2014)
|
Daarna reed de 5003 vanaf spoor 20 via de sloot naar De Werf om opgeladen te worden
(Foto: © Jaap van der Noordt - 18 december 2014)
|
(Foto: © Chris Westerduin - 18 december 2014)
|
Met ingang van de nieuwe jaardienstregeling 2015 is spoor 6 op Zoetermeer Centrum-West in gebruik genomen.
Een deel van de dienstwagens van RR-lijn 3 worden door middel van een code automatisch naar dit spoor geleid.
Voor de meeste reizigers is het even wennen dat er nu ook vanaf spoor 6 dienstwagens richting Zoetermeer-Dorp vertrekken.
|
Aankondiging op het perron
(Foto: © Rinus van de Kuil)
|
Een voertuig van RR-lijn 3 met een bekende bestuurder nadert spoor 6 op Zoetermeer Centrum-West
(Foto: © Rinus van de Kuil - 24 december 2014)
|
(Foto: © Rinus van de Kuil - 24 december 2014))
|
(Foto: © Kees Pronk - 24 december 2014)
|
|