Powered by "www.digitaletram.nl"
Home  Actueel  04-2006  08-2005  07-2005  06-2005  05-2005  04-2005  03-2005  10-2004  04-2004  Register


De onderwerpen van september 2005

- 28/09 - Ontwikkelingen remise Zichtenburg & keerlus 'lijn 6K'
- 26/09 - Nieuwe sporen tussen Den Haag CS en Ternoot
- 25/09 - Presentatie boek "Van Allan tot Citadis"
- 24/09 - Werkzaamheden op de Laan van Meerdervoort
- 22/09 - TW 6055 overgebracht van Glocksee naar Leinhausen
- 21/09 - Twee nieuwe secties voor de "Netkous" geplaatst
- 20/09 - Prinsjesdag, de omleidingen toen en nu
- 18/09 - Rotterdam viert 100 jaar tram
- 17/09 - Randstadrail aanpassingen op de Conradbrug
- 15/09 - TW 6055 in Hannover hersteld
- 14/09 - GTL's rijden op 2e panto & Inkorting buslijn 25
- 10/09 - Open monumentendag 2005
- 10/09 - Twee nieuwe secties voor de "Netkous"
- 09/09 - RET Metrorijtuig 5264 doet Den Haag Centraal aan


Ontwikkelingen remise Zichtenburg & keerlus 'lijn 6K'   (28 september 2005)

De omgeving van remise Zichtenburg is drastisch aan het veranderen. Op het voormalige gemeenteterrein zal in de toekomst de nieuwe centrale Werkplaats van de HTM verschijnen. Waarschijnlijk zal ook nog dit jaar de vuilstortplaats van de gemeentereiniging verhuizen naar een lokatie in de buurt.


Door de afbraak heeft de remise voldoende uitbreidingsmogelijkheden

De uitbreiding van remise Zichtenburg is hard nodig omdat er vanaf volgend jaar een 25-tal RandstadRail voertuigen hier hun plek moeten vinden. Een logisch gevolg hiervan is dat het dan voor de hand ligt dat de werkplaats in de buurt moeten liggen.
De huidige werkplaats in de Lijsterbesstraat zal dan ook in de toekomst verdwijnen.


De achterzijde is dichtgemetseld
(Foto: © www.digitaletram.nl)

In 2006 zal om het gemaal op de hoek van de Leyweg en de Zuidwoldestraat een keerlus voor tramlijn 6K worden aangelegd. De wissels komen langs de Leyweg net voor de huidige bocht richting Zuidwoldestraat te liggen.
Er zal dus sprake zijn van 3 sporen naast elkaar in de bocht. Zie voor meer info: www.haaglanden.nl

Om dit gemaal komt de keerlus
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op deze plek komen de wissels
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Rechts komt er een spoor bij
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Lijn 6 zal hier verdwijnen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe sporen tussen Den Haag CS en Ternoot    (26 september 2005)
Op het nieuwe viaduct achter het Haagse Centraal Station richting Ternoot zijn sporen gelegd
Met dank aan Kees Verhulst voor de foto's

Sporen op viaduct (1)
(Foto: © Kees Verhulst)

Sporen op viaduct (2)
(Foto: © Kees Verhulst)

Sporen op viaduct (3)
(Foto: © Kees Verhulst)

Sporen op viaduct (4)
(Foto: © Kees Verhulst)

Presentatie boek "Van Allan tot Citadis"    (25 september 2005)

Op zondag 25 september 2005 werd in Rotterdam het boek "Van Allan tot Citadis" gepresenteerd. Omdat een week eerder 100 jaar RET werd gevierd, was deze presentatie een week later. Auteur Jan van Huijksloot gaf het eerste exemplaar symbolisch aan zijn kleinzoon Berthier Remis. Daarna werden alle medewerkers bedankt voor hun belangeloze inzet. Aansluitend werd met het Allan tramstel 123+1042 een rit gemaakt over het Rotterdamse tramnet. De rit ging eerst naar het eindpunt van lijn 4 aan de Molenlaan. Daarna werd via het Centraal Station naar het Heemraadsplein gereden. Via de Erasmusbrug werd daarna koers gezet naar Rotterdam Zuid. Bij Metro station Maashaven werd de keerlus bereden en de route van lijn 2 door Lombardijen gevolgd naar het Prinsenplein. Daarna werd via de route van lijn 23 weer terug gereden naar de Coolsingel. Via de Schieweg en de Bergweg werd weer terug gereden naar de Kleiweg.



Auteur Jan

Kleinzoon wil geen boek..

Maar later wel!

Het 2e boek

De trambestuurder

De Metro expert


Molenlaan

Centraal Station

Centraal Station

Heemraadsplein

Erasmusbrug

Erasmusbrug

Maashaven (Metro)

Tuinenhoven (Prinsenplein)

Coolsingel

Kleiweg

Kleiweg (keerlus)

Genodigden bij CS

Werkzaamheden op de Laan van Meerdervoort   (24 september 2005)

Op de Laan van Meerdervoort wordt altijd wel ergens aan de infrastructuur gesleuteld.
Recentelijk is de halte Goudenregenstraat gereed gekomen. Deze halte van de lijnen 3 en 12 is in beide richtingen opgeschoven richting Valkenboskade en voldoet nu aan de RandstadRail-norm. De metalen strippen langs de perrons zijn nog niet aangebracht. Tijdens het in- en uitstappen moet hier rekening mee worden gehouden.
Bij de Conradkade rijdt lijn 3 nog steeds enkelsporig. Er ligt een nieuw spoor richting centrum en op de brug zelf was men vandaag hard aan het werk. De nieuwe kruising is nog niet gearriveerd. Zoals eerder al gemeld wordt deze in het Duitse Gotha gefabriceerd.

Toevallig passeert bij de nieuwe halte de 3024. Deze tram rijdt speciaal voor de nieuwe dirigent van het Residentie orkest, Maestro Neeme Järvi. Zie voor info: www.residentieorkest.nl. In 1994 reed enige tijd ook een totaal beplakte tram, de 3095, vanwege het 90-jarige bestaan. De opname rechts werd op 12 september 1994 gemaakt bij Scheveningen Haven.


Overloopwissel Archimedesstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3055 op de overloopwissel
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3080 nadert werkzaamheden
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3080 over verkeerd spoor
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3011 passeert werkzaamheden
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Spooraanpassing op de brug
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het leggen gebeurd met grote precisie
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3024 nadert de nieuwe halte
(Foto: © www.digitaletram.nl)

TW 6055 overgebracht van Glocksee naar Leinhausen   (22 september 2005)
In Hannover is de TW 6055 overgebracht van Btf. Glocksee naar Btf. Leinhausen
De TW 6055 staat nu gebroederlijk achter de 'Houtense' TW 6021

TW 6055 naar Btf. Leinhausen
(Foto: © Wolfgang Mönch)

TW 6055 naar Btf. Leinhausen
(Foto: © Wolfgang Mönch)

TW 6055 naar Btf. Leinhausen
(Foto: © Wolfgang Mönch)

Twee nieuwe secties voor de "Netkous" geplaatst   (21 september 2005)

Op dinsdagavond 20 september werd er op de Prinses Beatrixlaan gestart met het op hun plaats zetten van twee nieuwe segmenten van de "Netkous".
Deze keer werd er niet verder gebouwd aan de al eerder geplaatste delen vanaf de Schenkkade, maar werden de delen allebei afzonderlijk geplaatst aan beide kanten van de toekomstige halte.
Met deze plaatsing lijkt de realisatie van de "Netkous" prima op schema te liggen. De komende weken zullen en nog een aantal secties worden toegevoegd aan het viaduct. Deze secties zijn al voor een deel klaar en worden na het aanbrengen van een coating vrijgegeven voor de definitieve plaatsing.


Prinsjesdag, de omleidingen toen en nu   (20 september 2005)

Prinsjesdag is de dag waarop de koning(in) naar het parlement komt om de troonrede voor te lezen.  Dat gebeurde voor de allereerste keer op 2 mei 1814, nu dus al bijna 200 jaar geleden.  De troonrede werd in de eerste instantie uitgesproken ter gelegenheid van de opening van de zitting van de Staten-Generaal. In 1983 is er een Grondwetsherziening en begint op Prinsjesdag (de derde dinsdag in september) het nieuwe parlementaire jaar. In de troonrede wordt uiteengezet hoe het land er financieël voor staat en welke plannen de regering heeft. Tevens wordt op Prinsjesdag de begroting voor het komende jaar ingediend. Al jarenlang trekt de traditionele rijtour van de Gouden Koets door Den Haag veel belangstellenden. Voor de tramliefhebber spelen andere aspecten een rol. Vanwege die rijtour rijden tramlijnen traditiegetrouw op Prinsjesdag een andere route.

Wanneer de Gouden Koets het Binnenhof op rijdt, is er meestal geen tramhobbyist meer te bekennen in deze omgeving. Tijdens het voorlezen van de Troonrede bevinden de echte tramfanaten zich elders in de stad.  Nog steeds een favoriete plek is het Plein 1813 waar de tram naar Scheveningen een tijdelijk eindpunt heeft.

Lijn 8 keert bij Plein 1813
(Foto: © Rob van der Bijl)
Station CS-laag (21-09-1976)
(Foto: © Ab van Donselaar)
Omleidingen via de Turfmarkt
(Foto: © Rob van der Bijl)
Lijn 1 op zijn oude route
(Foto: © Rene Weterings)

Fotobijdragen: Rene Weterings, Rob van der Bijl en Ab van Donselaar

Rotterdam viert 100 jaar tram   (18 september 2005)

Rotterdam vierde op 18 september de verjaardag van 100 jaar elektrische tram. Ter gelegenheid hiervan werd er een historische tramparade gehouden door de Maasstad. Het officiële gedeelte speelde zich af in het hoofdkantoor van de RET aan het Vasteland. Sprekers waren de heren van Middelkoop (voorzitter stichting RomeO), Peters (algemeen directeur van de RET) en Hulman (wethouder Verkeer en Vervoer). Tijdens deze toespraken werd terug gekeken op het verleden, het heden en de toekomst. Ook de rol de RET als proeftuin van de OV-chipkaart kwam aan de orde, alsmede het heuglijke feit dat de Rotterdamse metro recentelijk is doorgedrongen tot in het 'deftige' Den Haag. Het officiële gedeelte werd afgeloten met de overhandiging van het eerste exemplaar van het boek "Van Allan tot Citadis" door de auteur Jan van Huijksloot aan de heer Peters. Aansluitend ging de tramparade van start vanaf het Willemsplein.

Links:
De sprekers op een rij

Rechts:
De uitreiking van het 1e exemplaar van het boek "Van Allan tot Citadis"



Mw.1, Hofplein
(Foto: Marvin van der Sloot)

Mw.11, Scheepstimmermanslaan
(Foto: Richard van Ingen)

Mw.86+Ahr.327, Westerstraat
(Foto: Aad de Meij)

Mw.119+Ahr.284, Schieweg
(Foto: Martin Koster)

Mw.192, Remise Hillegersberg
(Foto: Aad van Dam)

Mw.220, Scheepstimmermanslaan
(Foto: Ed Franke)

Mw.537+1355, Joker Fransstraat
(Foto: Marvin van der Sloot)

Mw.515+1001, Scheepstimmerslaan
(Foto: Kees Verhulst)

(Mw.522+Ahr.1020, Nieuwe Binnenweg
(Foto: Kees Verhulst)

Mw.303, Straatweg
(Foto: Kees Verhulst)

Mw.123+Ahr.1024, Schieweg
(Foto: Martin Koster)

Mw.368, Jonker Fransstraat
(Foto: Marvin van der Sloot)

Mw.608, Scheepstimmermanslaan
(Foto: Richard van Ingen)

Mw.1605, Schieweg
(Foto: Martin Koster)

Mw.1624, Bergweg
(Foto: Marvin van der Sloot)

Mw.1628, Scheepstimmerslaan
(Foto: Kees Verhulst)

Mw.723, Schieweg
(Foto: Martin Koster)

Mw.819, Schieweg
(Foto: Richard van Ingen)

Mw.2005, Westerstraat
(Foto: Marvin van der Sloot)

Mw.373, Schieweg
(Foto: Richard van Ingen)

Randstadrail aanpassingen op de Conradbrug   (17 september 2005)

In Den Haag zijn de afgelopen maanden heel veel werkzaamheden uitgevoerd. Deze werkzaamheden hadden in de meeste gevallen te maken met de komst van RandstadRail, de sneltramverbinding tussen Zoetermeer en Den Haag. Begin september zijn de werkzaamheden gestart op de Laan van Meerdervoort bij de halte Conradkade. Omdat de werkzaamheden vrij omvangrijk zijn heeft men er voor gekozen om tramlijn 3 tijdelijk met behulp van oplegwissels over enkelspoor te laten rijden. De vaak gebruikte verbindingsbogen met tramlijn 11 komen te vervallen en daarmee ook de rechtstreekse verbinding van remise Scheveningen naar de Centrale werkplaats aan de Lijsterbesstraat. De kruising wordt gefabriceerd in het Duitse Gotha. Op de website van Kees Verhulst, www.tramfoto.nl zijn enkele foto's te zien van de kruising in de fabriekshal. Deze kruising wordt in de fabriek pasklaar gemaakt.

Op dit moment is tramlijn 3 tussen de Archimedesstraat en de Van Merlenstraat richting stad enkelsporig.
Over een paar weken is het andere spoor vernieuwd en wordt dit omgedraaid.


TW 6055 in Hannover hersteld    (15 september 2005)

In Hannover is de TW6055 weer helemaal hersteld. Op 13 september 2005 werd er proefgereden op het remiseterrein van Glocksee. Het meest opvallende aan de herstelde 6055 is wel de tram uiterlijk geheel is terug gebracht in de Haagse kleuren. Op de foto rechts is te zien dat alleen de koplampen nog een likje verf nodig hadden. Een dag later zijn ook de koplampen bijgekleurd en was de tram echt af. De 6055 werd voorlopig neergezet op het buitenterrein van Btf. Glocksee als lijn 10. Het is onduidelijk wat er nu gaat gebeuren. Er zijn geruchten dat de 6055 weer naar Den Haag terug komt maar iedereen die de laatste maanden de ontwikkelingen heeft gevolgd in Den Haag zal tot de conclusie komen dat een terugkeer niet echt voor de hand ligt. De kans is dus groot dat de 6055 in Haagse kleuren naar een andere stad zal vertrekken. Met dank aan Wolfgang Mönch voor de foto's.


GTL's rijden op 2e panto & Inkorting buslijn 25    (14 september 2005)

Op lijn 3 rijden alle GTL's op hun achterste panto.
Dit heeft te maken met het enkelspoor rijden bij de Conradkade. Er is minder kans dat de panto dan de bovenleiding kapot trekt.



Buslijn 25 naar Vrederust is ingekort en rijdt niet verder dan de Grote Markt.

Werkzaamheden in het miniatuur.


Open monumentendag 2005   (10 september 2005)

De Tramweg Stichting reed wederom traditiegetrouw tussen het Kerkplein en Scheveningen haven.
De route ging naar Scheveningen via Madurodam. Terug werd gereden over de Scheveningseweg.
We zien hier het stel A327+B37 ter hoogte van de Doornstraat en bij het Rooseveltplantsoen


Het HOVM reed een groot deel van de dag een 12 minuten dienst tussen het museum en de Grote Kerk.
Ingezet werden de 215, 810, 1022, 1165, 1210 en 1304.
Op het remiseterrein zelf stonden PCC 1180 en museumbus 327 opgesteld.


Twee nieuwe secties voor de "Netkous"   (10 september 2005)
Op zaterdag 10 september werden er twee staalsecties van het RandstadRail-viaduct op de Prinses Beatrixlaan ingehesen. Het ging hierbij om het tweede en derde deel van de stalen ombouw. Het inhijsen gebeurde voorspoedig. Rond 09:30 uur was men klaar met het hijsen.

In de vroege uurtjes van zaterdag 10 september werden er twee staalsecties van het "Netkous-viaduct" op de Prinses Beatrixlaan ingehesen.

Er is bewust gekozen om overdag te werken. Er is gebleken dat werken in de duisternis een belemmering vormt voor de mensen die het werk uitvoeren.

De interesse voor bouw- activiteiten gaan over van vader op dochter. De web master van collega-site www.tramfoto.nl praat zijn dochter bij over de laatste ontwikkelingen.


RET Metrorijtuig 5264 doet Den Haag Centraal aan   (9 september 2005)

In de nacht van donderdag op vrijdag werd het traject Den Haag CS - Hofplein 2x bereden. De ritten verliepen voorspoedig.
Met dank aan Maarten van Ravels voor de foto's