Powered by "www.digitaletram.nl" en "www.tramfoto.nl"




Laatste update:

Dinsdag 12 juni 2018

23:27 uur

De actuele onderwerpen

- 16-06-2018 - Historische trams op Vlaggetjesdag
- 09-06-2018 - Pech voor Tourist Tram PCC 1101 (TT)
- 08-06-2018 - GTL's 3059 en 3064 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 07-06-2018 - ADAS testdagen naar stootblokken (HTM)
- 01-06-2018 - Meettram PCC 1315 op visite in Loosduinen (HTM)
- 31-05-2018 - Bovengrondse (tijdelijke) halte Grote Markt (HTM)
- 25-05-2018 - Testnacht RandstadRail bij Station Hollands Spoor (HTM)
- 24-05-2018 - Testnacht RandstadRail Scheveningen en Station HS (HTM)
- 20-05-2018 - Avenio 5019 in dienst op tramlijn 19 (HTM)
- 18-05-2018 - Tramdienst met dezelfde tram op twee lijnen (HTM)
- 18-05-2018 - GTL's 3084 en 3094 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 16-05-2018 - Nieuwe kozijnen geplaatst in de HTM 402 (TS)
- 15-05-2018 - Filmopnamen met GTL 3111 op de Meppelwerf (HTM)
- 15-05-2018 - Testen verlenging Oosterheem (HTM)
- 09-05-2018 - Testnacht RandstadRail naar Nootdorp en Vrederust (HTM)
- 07-05-2018 - Testnacht RandstadRail naar Voorburg en Ypenburg (HTM)
- 06-05-2018 - Testnacht RandstadRail naar Scheveningen (HTM)
- 03-05-2018 - Restauratie rijtuig HTM 402 uit 1896 (TS)
- 29-04-2018 - Ombouwer 36 (113 jaar oud) weer terug op de baan (HTM)
- 27-04-2018 - Ritten met museumtrams op Koningsdag 2018 (TS/HOVM)
- 26-04-2018 - Omleidingen vanwege Life I Live festival (HTM)
- 20-04-2018 - GTL's 3085 en 3099 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 14-04-2018 - Kop 5042 - staart 6654 (CNX) botsing in Rijswijk (HTM)
- 11-04-2018 - Nachtelijke testen met een Regio Citadis in het centrum (HTM)
- 05-04-2018 - Praktijktesten ADAS met Avenio 5012 op tramlijn 19 (HTM)
- 29-03-2018 - Tourist Tram seizoen 2018 geopend (HOVM)
- 29-03-2018 - Nachtelijke Avenio test in het Haagse centrum (HTM)
- 28-03-2018 - Praktijktesten ADAS met Avenio 5012 (HTM)
- 26-03-2018 - GTL's 3069 en 3062 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 21-03-2018 - Het rijdende stembureau van Den Haag (HTM)
- 20-03-2018 - Avenio 5006 verspoort over tramlijn 16 (HTM)
- 20-03-2018 - Testprogramma ADAS van start met Avenio 5012 (HTM)
- 18-03-2018 - Trampioenschap 2018 in Den Haag (HTM/RET)
- 13-03-2018 - De tram als rijdend stembureau (HTM)
- 07-03-2018 - Het nieuwe Tourist Tram-seizoen komt eraan (HOVM)
- 02-03-2018 - GTL's 3079 en 3054 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 23-02-2018 - Test nieuwe sporen rond de Grote Kerk (HTM)
- 14-02-2018 - De laatste rit voor GTL 3062 (HTM)
- 13-02-2018 - Metrorijtuig 5024 "arriveert" op station Blaak (RET/ROMEO)
- 12-02-2018 - GTL's 3063 en 3066 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 11-02-2018 - Tramlijn 2 weer terug op de routestickers (HTM)
- 06-02-2018 - Metrostel 5024 onderweg naar Blaak (RET/ROMEO)

Bezoek ook eens:

- De Hespedamse Tramweg Maatschappij (HTM)
- Trams in Polen (thema site)
- Trams in Tsjechië (thema site)


Pech voor Tourist Tram PCC 1101    (9 juni 2018)
Op zaterdagmiddag 9 juni 2018 strandde de Haagse Hop-on Hop-off PCC 1101 met een defecte motorgenerator op de Schedeldoekshaven. Omdat de Tourist Tram 1193 voor instructie reed werd er besloten om tijdelijk even PCC 1210 als vervanger in te zetten. De 1193 heeft uiteindelijk de 1101 naar het Haags Openbaar Vervoer Museum gesleept. De onverwachte uitval van de PCC 1101 heeft nauwelijks tot verstoring van de dienstregeling van de Tourist Tram geleid.

Instructie PCC 1193 schoot te hulp en sleepte de onfortuinlijke 1101 naar het HOVM
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 juni 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 juni 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 juni 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 juni 2018)

GTL's 3059 en 3064 vertrokken uit Den Haag    (8 juni 2018)
Op vrijdag 8 juni 2018 vertrokken er weer twee GTL's per truck naar het recyclingbedrijf. Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3059 op. Aan het begin van de middag werd vervolgens de 3064 opgehaald voor transport.

De 3059 was deze keer al vroeg op de vrachtwagen gezet
(Foto: © Rene Weterings - 8 juni 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 juni 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 juni 2018)

Nadat de 3064 op de truck staat passeert de meettram 1315 als een soort laatste groet het vertrekkende voertuig
(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 juni 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 juni 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 juni 2018)


De 3059 in betere tijden: Op tramlijn 10 richting Voorburg
(Dia: © www.digitaletram.nl - 25 maart 2000)

De 3064 in betere tijden: Op tramlijn 12 bij de Oudemansstraat
(Dia: © www.digitaletram.nl - 9 oktober 1994)

ADAS testdagen naar stootblokken    (7 juni 2018)
Op donderdag 7 juni 2018 werd er een reeks van drie testdagen afgesloten waarbij gekeken werd wat ADAS doet als je een stootblok nadert. Speciaal voor deze testen was een medewerker van de firma Bosch naar Den Haag gekomen om verschillende soorten stootblokken uit te proberen. De testen werden uitgevoerd bij Madurodam, het Zuiderpark, de Volendamlaan en de Visseringlaan. Door af te rijden op de radars welke op een aantal variaties aan het stootblok waren bevestigd werd de data verzameld. Deze data dient weer als input voor het uiteindelijke definitieve testresultaat.

Er werd gestart bij Madurodam om met behulp van driekantige radars op de stootblokken met de 5012 de data te verzamelen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 juni 2018)

Omdat deze testdagen de speciale meetapparatuur aan de A-zijde van de 5012 was gekoppeld was het de kunst om alle stootblokken vanaf de A-zijde te naderen. Dat vergde best wel wat rekenwerk omdat de 5012 daarvoor soms kop moest maken op een overloopspoor zonder de dienst te verstoren. Enige kennis van het sporenplan was zeker nodig.

Het testprogramma bij het stootblok bij het Zuiderpark
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 juni 2018)

Het stootblok op de Visseringlaan werd op twee dagen getest
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 juni 2018)

Het spoor naar het stootblok op de Volendamlaan was behoorlijk glad
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 juni 2018)

Er zijn inmiddels drie Avenio's uitgerust met ADAS. Uiteindelijk krijgen alle Avenio's dit systeem (elke week één).

Meettram PCC 1315 op visite in Loosduinen    (8 juni 2018)
Regelmatig is de PCC meettram 1315 te zien op het Haagse tramnetwerk. Deze PCC is het enige railvoertuig die alle trajecten van het HTM netwerk mag berijden. Op vrijdag 1 juni 2018 stond tramlijn 3 op de rol om gemeten te worden.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 1 juni 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 1 juni 2018)

Het blijft apart om te zien dat deze PCC even gemakkelijk voor- als achteruit rijdt
(Foto: © www.digitaletram.nl - 1 juni 2018)

Bovengrondse (tijdelijke) halte Grote Markt    (31 mei 2018)
Op de Prinsegracht wordt er een bovengrondse halte met middenperron aangelegd. Deze bevindt zich ter hoogte van de Jan Hendrikstraat. Deze halte is nodig omdat de tramtunnel vanwege onderhoudswerkzaamheden in deze zomer een aantal weken op slot gaat. Tramlijn 2 en het Haagse deel van RR 3 worden in die periode met Avenio's gereden. Het Haagse deel van RR 4 rijdt gedurende deze periode tussen De Uithof en het Kerkplein waar gelijk gekeerd wordt.

Een tijdelijke halte voor de tramlijnen 2, 3 en 4. Onduidelijk is nog of er ook een voorziening komt voor lijn 6
(Foto: © Joris van der Ros - 31 mei 2018)


Testnacht RandstadRail bij Station Hollands Spoor    (25 mei 2018)
In de vroege ochtend van vrijdag 25 mei 2018 werd met RandstadRail-voertuig 4017 de infrastructuur in de omgeving van Station Hollands Spoor getest. Het testen kon pas om 01:33 uur beginnen na de laatste passage van tramlijn 1.

Tijdens de nachtelijke testen reed de 4017 voorzichtig langs de hoofdingang van Station Hollands Spoor
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 mei 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 mei 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 mei 2018)

Vanaf het Stationsplein werd er naar de haltes van de lijnen 11 en 12 op het Rijswijkseplein gereden




Terugrijden vanaf de Oranjelaan naar het Stationsplein
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 mei 2018)

Weer terug aangekomen op het Stationsplein
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 mei 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 mei 2018)

Testnacht RandstadRail Scheveningen en Station HS    (24 mei 2018)
In de vroege ochtend van donderdag 24 mei 2018 werd er met RandstadRail-voertuig 4031 naar het Noorderstrand gereden om de daar infrastructuur te testen. Nadat bijna alle sporen waren getest (spoor 1 was niet mogelijk) werd er terug via lijn 9 in de richting van het Rijswijkseplein gereden waarbij onderweg de haltes werden opgemeten. Op het Zieken werd via er via het verbindingsspoortje via de Oranjelaan en de Stationsweg naar het Stationsplein gereden.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 mei 2018)



Avenio 5019 in dienst op tramlijn 19    (20 mei 2018)
Op Pinksterzondag 20 mei 2018 werd er voor de eerste keer een Avenio in de lijndienst gesignaleerd op tramlijn 19. Bijkomende toevalligheid was dat het ook nog eens om de Avenio 5019 ging. Sinds 1 april 2018 is het gehele traject van tramlijn 19 vrij gegeven voor de Avenio maar het was voor het eerst dat er ook een Avenio in de lijndienst reed.

Op ovzoeker was de 5019 te volgen (19 seconden te laat)
(Foto: © www.ovzoeker.nl)

De 5019 halteert bij de halte Weigelia in Leidsenhage
(Foto: © Rinus van de Kuil - 20 mei 2018)

(Foto: © Rinus van de Kuil - 20 mei 2018)

Tramdienst met dezelfde tram op twee lijnen    (18 mei 2018)
In de meeste diensten 'slip' je als trambestuurder naar verschillende wagens. Er zijn ook een paar diensten waarbij de tram meegenomen wordt naar een ander lijn. Op vrijdag 18 mei 2018 stond er een dienst in het rooster waarbij je als trambestuurder de tram mee moest nemen naar een andere lijn. Na een rit met de Avenio 5010 op tramlijn 9 moest de tram uittakken naar remise Zichtenburg. Na een pauze werd dezelfde tram weer gebruikt voor de inzet op tramlijn 2.

Cabine-view vanuit de cabine van de 5010 aan Scheveningen Noorderstrand (tramlijn 9)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 mei 2018)

De 5010 heeft even pauze op spoor 5 in remise Zichtenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Cabine-view vanuit Zichtenburg voorafgaand aan de rit naar tramlijn 2
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wachten op de vertrektijd van de 5010 bij Kraayenstein (tramlijn 2)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 mei 2018)

GTL's 3084 en 3094 vertrokken uit Den Haag    (18 mei 2018)
Op vrijdag 18 mei 2018 vertrokken er weer twee GTL's per truck naar het recyclingbedrijf. Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3084 op. Aan het begin van de middag werd vervolgens de 3094 opgehaald voor transport.

Terwijl de 3083 uitrukt voor een dienst is het voor de 3084 echt einde dienst
(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 mei 2018)

De 3084 vertrekt naar het recyclingsbedrijf
(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 mei 2018)

Na het vertrek van de 3084 werd de 3094 naar buiten gereden achter de Unimog
(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 mei 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 mei 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 mei 2018)


De 3084 in betere tijden: Omgeving Centraal Station
(Dia: © www.digitaletram.nl - 16 mei 1997)

De 3094 in betere tijden: Aflevering bij de Delftselaan
(Dia: © Auguste Haas - 20 juni 1984)

Nieuwe kozijnen geplaatst in de HTM 402    (16 mei 2018)
De medewerkers van de Tramweg-Stichting en de Timmerwinkel hebben de nieuwe kozijnen in de HTM 402 geplaatst. Nu deze nieuwe kozijnen geplaatst zijn kunnen wij vaststellen dat de HTM 402 weer terug op een tram gaat lijken.

(Foto: © Jaap van der Noordt)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 16 mei 2018)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 16 mei 2018)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 16 mei 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 mei 2018)

Filmopnamen met GTL 3111 op de Meppelwerf    (15 mei 2018)
Op dinsdag 15 mei 2018 werd op het opstelterrein Meppelwerf GTL 3111 gebruikt om opnamen te maken voor de film "Hiernamaals". Deze film komt medio 2019 in de bioscoop. Vanwege het licht werd de 3111 later op de dag gedraaid.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 mei 2018)



Testen verlenging Oosterheem    (15 mei 2018)
(later meer)



Testnacht RandstadRail naar Nootdorp en Vrederust    (9 mei 2018)
In de vroege ochtend van woensdag 9 mei 2018 werd de vierde en voorlopig laatste test gereden. Met de 4030 werd de route tussen Vrederust en Nootdorp gemeten. Behalve een wisselseinpaal op de Dedemsvaartweg bleken er verder nauwelijks knelpunten te zijn. Tijdens de testen werden de haltes opgemeten en werd er ook 'tegenstrooms' gereden.

Helaas niet direct naar Vrederust vanwege wisselsein
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 mei 2018)

Het opmeten van de halte Plesmanlaan in de vinexwijk Ypenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 mei 2018)

Het eindpunt van lijn 15 in Nootdorp was al eerder getest maar is nog niet officieel vrij gegeven voor de Regio Citadis
(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 mei 2018)



Op deze site ontbreekt het verslag van de derde testnacht. Tijdens deze derde testnacht op dinsdag 8 mei 2018 was De Digitale Tram niet aanwezig. Voor de statistieken kan gemeld worden dat in de derde testnacht de 4043 werd gebruikt. De nadruk lag ook die nacht op het traject tussen Vrederust en Nootdorp (inclusief de calamiteitenbogen Herenstraat).

Testnacht RandstadRail naar Voorburg en Ypenburg    (7 mei 2018)
In de vroege ochtend van maandag 7 mei 2018 werd er getest of het mogelijk was om met een RandstadRail-voertuig vanaf de Dedemsvaartweg over de route van tramlijn 9, de TTHS, de Jan van der Heijdenstraat en tramlijn 15 richting Ypenburg te rijden. Tijdens de rit met de 4035 werden ook de keerdriehoek bij het Zuiderpark en de keermogelijkheid bij de Herenstraat meegenomen in het testprogramma. Ook deze test verliep goed en er waren eigenlijk geen knelpunten.

Vanaf de Meppelweg rechtsaf de Dedemsvaartweg op
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2018)

Vanaf de Dedemsvaartweg linksaf het traject van lijn 9 op
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2018)

Vanaf de Dedemsvaartweg via de Leyweg en de keerdriehoek Zuiderpark naar de Moerweg







Vanaf de Moerweg via de Wouwermanstraat en de Parallelweg door de TTHS naar het Leeghwaterplein

Passage langs het HOVM bij de halte Wouwermanstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2018)

Daarna verder naar de halte Jacob Catsstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2018)

Aankomst bij de halte Leeghwaterplein na een probleemloze rit door de TTHS
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2018)




Na een succesvol testprogramma was er even tijd om de 4035 te fotograferen op de fly-over richting Ypenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 mei 2018)




Testnacht RandstadRail naar Scheveningen    (6 mei 2018)
In de vroege ochtend van zondag 6 mei 2018 werd de route van tramlijn 9 tussen het Malieveld en het Noorderstrand getest met RandstadRail-voertuig 4058. Het doel van deze test was om te kijken of een RandstadRail-voertuig zonder problemen de route kon berijden. In deze test waren ook de tailtrack bij Madurodam en de wissels bij het Circustheater en richting remise Scheveningen opgenomen. De test verliep goed behoudens een in de weg staand 'Hagenaartje'.

De testrit begon bij de halte Malieveld richting Scheveningen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 mei 2018)

Metingen bij de halte Riouwstraat; het past allemaal prima
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 mei 2018)

De 4058 bij de halte Madurodam op weg naar Scheveningen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 mei 2018)

Vanaf Madurodam over de 'Wittebrug' via de Wagenaarweg en de Nieuwe Duinweg naar het Circustheater







Testen van de aansluitbogen op de Gevers Deynootweg en door naar de halte Kurhaus

(Foto: © Nick Roestenburg - 6 mei 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 mei 2018)

De testwagen 4058 op de Gevers Deynootweg tijdens het testen en berijden van de bogen
(Foto: © Nick Roestenburg - 6 mei 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 mei 2018)

(Foto: © Nick Roestenburg - 6 mei 2018)



Het einddoel is bereikt en de 4058 staat als eerste RandstadRail-voertuig aan het Noorderstrand
(Foto: © M. Kruiselbergen - 6 mei 2018)


Restauratie rijtuig HTM 402 uit 1896    (3 mei 2018)
In de Timmerwinkel in de Wagenstraat in het centrum van Den Haag worden de nieuwe kozijnen gemaakt voor de HTM 402. Deze 'open aanhangwagen' wordt door vrijwilligers van de Tramweg-Stichting in de Lijsterbesstraat gerestaureert.


(Foto: © Jaap van der Noordt - 3 mei 2018)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 3 mei 2018)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 3 mei 2018)

(Foto: © Jaap van der Noordt)

Ombouwer 36 (113 jaar oud) weer terug op de baan    (29 april 2018)
Op 29 april 2018 reed de 113 jaar oude ombouwer 36 weer voor het publiek. Deze tram reed tot 1963 dagelijks door de stad en werd daarna opgenomen in het museumbestand. In 2000 werd de tram met verschillende defecten aan de kant gezet. Na een zeer uitgebreide restauratie is de tram weer goed gekeurd en een prachtig juweeltje binnen de collectie.

(Foto: © Chris Westerduin - 29 april 2018)



Ritten met museumtrams op Koningsdag 2018    (27 april 2018)
Op Koningsdag 2018 reden zowel de Tramweg-Stichting als het Haags Openbaar Vervoer Museum met historische trams tussen het Statenkwartier en het Haagse centrum. De Tramweg-Stichting reed met de blauwe tram NZH A327 en de HTM ombouwer 77. Het Haags Openbaar Vervoer Museum reed met de buitenlijner 57 en de sleepbeugeltram 265.

Gezellige vrijmarkt-drukte op de Frederik Hendriklaan
(Foto: © Raymond Naber - 27 april 2018)

Mooie corridor voor tramlijn 16 en de museumtrams
(Foto: © Raymond Naber - 27 april 2018)



Omleidingen vanwege Life I Live festival    (26 april 2018)
Op 26 april 2018 reden een aantal tramlijnen om vanwege de voorbereidingen voor het Life I Live festival. Dit jaar reed tramlijn 16 tussen het Statenkwartier en Leeghwaterplein vanaf de Laan van Meerdervoort in beide richtingen via de route van tramlijn 3, de Loosduinseweg, de Monstersestraat en de TTHS en kwam dus niet door het centrum en de beide stations. Tramlijn 1 was in twee delen geknipt waarbij het Scheveningse deel niet verder reed dan het Plein 1813.

De Scheveningse tak van tramlijn 1 reed tussen Scheveningen Noorderstrand en Plein 1813
(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 april 2018)

Tramlijn 16 reed om via de route van RandstadRail 3 en tramlijn 11





(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 april 2018)

(Foto: © Nick Roestenburg - 26 april 2018)

GTL's 3085 en 3099 vertrokken uit Den Haag    (20 april 2018)
Op vrijdag 20 april 2018 vertrokken er weer twee GTL's per truck naar het recyclingbedrijf. Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3085 op. Aan het begin van de middag werd vervolgens de 3099 opgehaald voor transport.

De 3085 stond al vroeg in de ochtend op de vrachtwagen van Van der Vlist
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 april 2018)

Onderweg naar het definitieve einde
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 april 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 april 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 april 2018)


De 3085 in betere tijden: Onderweg als tramlijn 3 naar Loosduinen
(Dia: © www.digitaletram.nl - 11 maart 2006)

De 3099 in betere tijden: Lijn 1 in omleiding bij de Monstersestraat
(Dia: © www.digitaletram.nl - 4 april 2002)

Kop 5042 - staart 6654 (CNX) botsing in Rijswijk    (14 april 2018)
Op zaterdagmiddag 14 april 2018 boste op de Sir Winston Churchillllaan in Rijswijk de Avenio 5042/17 achter op de Connexxion bus 6654/51. De schade was behoorlijk groot en de oorzaak van het ongeval is nog niet helemaal duidelijk.

(Foto: © J. Hulscher - 14 april 2018)

(Foto: © J. Hulscher - 14 april 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 april 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 april 2018)


Nachtelijke testen met een Regio Citadis in het centrum    (11 april 2018)
Op 10 april 2018 startte een serie van vier testnachten voor de Regio-Citadis. Doel van deze testen is te kijken of een RandstadRail-voertuig vanaf het Centraal Station via de Resident op straatniveau een rondje door het centrum van Den Haag kan maken. De eerste nacht werd de 4069 gebruikt en in de tweede testnacht werd hiervoor de 4016 uitgekozen. Als eerste werd op 11 april 2018 de route Kalvermarkt - Spui - Schedeldoekshaven - Lage zand in alle richtingen getest. Daarna werd het traject Spui - Hofweg - Buitenhof - Lange Vijverberg - Tournooiveld - Korte Voorhout - Koningskade - Rijnstraat - Schedeldoekshaven getest. Behoudens een paar aandachtspuntjes kwam de 4016 weinig problemen tegen.

De Regio Citadis 4016 is na een fikse onweersbui vanaf het Centraal Station naar de Resident gereden om de testritten aan te vangen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 april 2018)

Vanaf de Resident eerst een klein rondje stadhuis en daarna een groot rondje via het Centraal Station



(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 april 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 april 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 april 2018)

Tijdens deze tweede testnacht werd het testteam vergezeld door een fictieve Koningspoedel

Praktijktesten ADAS met Avenio 5012 op tramlijn 19    (5 april 2018)
Op 5 april 2018 waren er wederom testen gepland om te kijken op welke manier ADAS zich gedraagd in de praktijk. In totaal waren er vijf dagen ingepland om zoveel mogelijk kilometers te maken. De resultaten waren erg goed en als een bestuurder zijn of haar rijvaardigheid normaal toepast merk je niet dat ADAS actief is. Uiteraard werd er alleen gereden over de trajecten waar de Avenio toegelaten is. Dat worden er steeds meer want per 1 april 2018 werd ook de huidige route van tramlijn 19 toegevoegd aan deze lijst. Deze tramlijn werd dus gelijk maar meegenomen in het testprogramma.

De bestuurder van de 5012 werkte graag mee om Chris Westerduin deze fraaie foto te laten maken
(Foto: © Chris Westerduin - 5 april 2018)

Na het kop maken in de tailtrack bij Station Delft ging de 5012 over de route van tramlijn 19 naar Leidsenhage
(Foto: © Chris Westerduin - 5 april 2018)

Even stoppen bij de RandstadRail-halte Leidschenveen
(Foto: © wwww.digitaletram.nl - 5 april 2018)

Ook de Vliettunnel is nu toegankelijk voor de Avenio
(Foto: © wwww.digitaletram.nl - 5 april 2018)

Tourist Tram seizoen 2018 geopend    (29 maart 2018)

Op donderdag 29 maart 2018 werd de officiële aftrap gegeven voor een nieuw seizoen van de Haagse Tourist Tram. Na de perspresentatie volgde een tramrit over de TT-route met de PCC's 1101 en 1193 naar Scheveningen en weer terug.

(Foto: © Chris Westerduin - 29 maart 2018)

(Foto: © Chris Westerduin - 29 maart 2018)

(Foto: © Chris Westerduin - 29 maart 2018)

Nachtelijke Avenio test in het Haagse centrum    (29 maart 2018)
Op 29 en 30 maart 2018 werden er in het Haagse centrum metingen gedaan om te kijken of een Avenio genoeg ruimte heeft om heen en terug via de Resident naar het Centraal Station te rijden. Ook werd er gekeken of het traject door de Gravenstraat en rond het Kerkplein geschikt is voor de Avenio. Omdat in de zomervakantie van 2018 de tramtunnel een paar weken buiten dienst is kan er dan tussen de Brouwersgracht en CS-hoog gereden worden via het centrum en de Resident. De eerste nacht werd er gebruik gemaakt van de Avenio 5009. De tweede nacht werd er met de 5047 getest.

(Foto: © Rob van den Berg - 29 maart 2018)

De testtram 5009 tijdens de passage bij de Passage
(Foto: © Rob van den Berg - 29 maart 2018)

Even verderop voorzichtig langs de koektrommel
(Foto: © Rob van den Berg - 29 maart 2018)

Behoedzaam langs "Het Gouden Hooft" en "The Sting"...
(Foto: © Rob van den Berg - 29 maart 2018)

...om vervolgens bij "De Grote Kerk" aan te komen.
(Foto: © Rob van den Berg - 29 maart 2018)

(Foto: © Rob van den Berg - 29 maart 2018)

(Foto: © Rob van den Berg - 29 maart 2018)




Praktijktesten ADAS met Avenio 5012    (28 maart 2018)
Op 28 maart 2018 werd gekeken hoe ADAS zich gedraagd in de praktijk. Aan de bestuurder werd gevraagd om zoveel mogelijk trajecten te berijden en te rijden zoals in een normale dienst. Iedere ADAS melding werd geregistreerd en er werd gekeken hoe de bestuurder op een melding reageerde. Onderweg werd af en toe getest op een voertuig voor de tram. De resultaten lijken erg bevredigend en ADAS kan zeker een goed hulpmiddel zijn om aanrijdingen te voorkomen.

Na een testrit op tramlijn 9 via het niet zo vaak gebruikte Zieken-spoortje naar tramlijn 11
(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 maart 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 maart 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 maart 2018)

GTL's 3069 en 3062 vertrokken uit Den Haag    (26 maart 2018)
Op maandag 26 maart 2018 vertrokken er weer twee GTL's per truck naar het recyclingbedrijf. Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3069 op. Aan het begin van de middag werd vervolgens de 3062 opgehaald voor transport.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 maart 2018)



De 3069 in betere tijden: Op verkenning in Amsterdam
(Dia: © www.digitaletram.nl - 10 april 1987)

De 3062 in betere tijden: Inzet op lijn 8 bij het Zwarte Pad
(Dia: © www.digitaletram.nl - 16 mei 1999)

Het rijdende stembureau van Den Haag    (21 maart 2018)
Op 21 maart 2018 kon er worden gestemd voor de gemeenteraad en het 'sleepwet' referendum. Op tramlijn 11 reed de Avenio 5040 als rijdend stembureau met bestuurder Wim Duiverman. De 'stemtram' had een eigen dienstregeling en had over media aandacht niet echt te klagen. Ook de Haagse kiezer wist dit toch wel bijzondere stembureau te vinden.

De 'crew' van het stembureau poseert voor de tram
(Foto: © Chris Westerduin - 21 maart 2018)

De stemtram 5040 met bestuurder Wim Duiverman bij de halte Laan van Meerdervoort
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 maart 2018)

(Foto: © Chris Westerduin - 21 maart 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 maart 2018)

(Foto: © Rinus van de Kuil - 21 maart 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 maart 2018)


Avenio 5006 verspoort over tramlijn 16    (20 maart 2018)
Op dinsdagmiddag 20 maart 2018 nam de Avenio 5006 van tramlijn 15 op het Buitenhof een verkeerde route en reed via de Gravenstraat over het traject van tramlijn 16 tot de halte Noordwal. Dit traject is niet vrijgegeven voor de Avenio dus deze versporing was niet zonder risico. Met behulp van de verkeersdienst werd de 5006 over hetzelfde spoor weer achteruit geleid naar het Buitenhof. De 5006 kon daarna de dienst weer vervolgen naar Nootdorp via de juiste route.

(Foto: © Rinus van de Kuil - 20 maart 2018)





Testprogramma ADAS van start met Avenio 5012    (20 maart 2018)
Op 20 maart 2018 ging het testprogramma van start met de Avenio 5012. Deze 5012 is voorzien van ADAS systeem (Advanced Driver Assistance System) en heeft een sensor op de voorzijde en achterzijde welke er voor kan zorgen dat een botsing voorkomen kan worden. De eerste twee dagen werd er overdag en 's avonds getest met een dummy op De Werf achter Zichtenburg. Door vijf keer met snelheden van 10, 15, 20, 25 en 30 km/uur naar de dummy te rijden werd gemeten of het systeem de dummy herkende en tijdig de remming activeerde. De resultaten waren zeer bevredigend.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 maart 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 maart 2018)

Na afloop van het testen werd de auto in de 5012 'geparkeerd' voor de volgende testdag
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 maart 2018)

Trampioenschap 2018 in Den Haag    (18 maart 2018)
Op zondag 18 maart 2018 werden de Tramkampioenschappen voor de eerste keer door en bij de HTM georganiseerd. In remise Zichtenburg waren er voor deze behendigheidswedstrijd twee Avenio's ingedeeld. Op spoor 2 moest er met de 5036 langs een meetpunt met afgeplakte snelheidsmeter precies 20 km/u worden gereden. Na het kopmaken moest er met een verlengd koppelstuk zo dicht mogelijk bij een pion met daarop een bal worden gestopt. Daarna was het de bedoeling om het koppelstuk in een bewegende ring te krijgen. Op spoor 5 moest er met de 5052 de afstand worden ingeschat waarbij de achterkant precies op een mat met cijfers stil moest komen te staan. Na het kopmaken werd dit nog eens herhaald en was het daarna de kunst om zo dicht mogelijk een obstakel te naderen met drie losse balletjes. Behalve een sportief dag was het vooral ook een erg gezellige dag met een aantal gelukkige RET en HTM winnaars.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 maart 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 maart 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 maart 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 maart 2018)

De tram als rijdend stembureau    (13 maart 2018)
In verband met de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018 is er in alle railvoertuigen een aparte 'bestemming' toegevoegd. Op de verkiezingsdag is het mogelijk om de gehele dag te stemmen in een extra dienst van tramlijn 11.

(Foto: © Wes Kraaijeveld - 13 maart 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 maart 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 maart 2018)

Het nieuwe Tourist Tram-seizoen komt eraan    (7 maart 2018)
Het nieuwe seizoen voor de Tourist Tram komt in zicht en er wordt hard gewerkt om de PCC's in topconditie te krijgen. In 2018 zal de Tourist Tram vaker rijden. Voorlopig zijn er drie PCC's beschikbaar voor de dienst (1101, 1180 en 1193). Naar verwachting zal in de loop het het seizoen een creme geschilderde 1321 aan deze vloot worden toegevoegd.

(Foto: © Jaap van der Noordt - 7 maart 2018)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 7 maart 2018)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 7 maart 2018)

GTL's 3079 en 3054 vertrokken uit Den Haag    (2 maart 2018)
Op vrijdag 2 maart 2018 vertrokken er weer twee GTL's per truck naar het recyclingbedrijf. Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3079 op. Aan het eind van de ochtend werd vervolgens de 3054 opgehaald voor transport.

(Foto: © Rene Weterings - 2 maart 2018)

(Foto: © Rene Weterings - 2 maart 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 maart 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 maart 2018)


De 3079 in betere tijden: WK-tram aan Scheveningen Haven
(Dia: © www.digitaletram.nl - 30 juni 1994)

De 3054 in betere tijden: Omleiding lijn 3 Schedeldoekshaven
(Dia: © www.digitaletram.nl - 10 maart 1998)

Test nieuwe sporen rond de Grote Kerk    (23 februari 2018)
Op vrijdagochtend 23 februari 2018 werden de opnieuw aangelegde ruimere sporen rond de Grote Kerk getest met GTL 3110. Binnenkort staan er ook nachtelijke testen met een Avenio op het programma. Zodra de nieuwe sporen in de Jan Hendrikstraat klaar zijn wordt er ook met een RandstadRail-voertuig getest tussen het Kerkplein en de Prinsegracht.

(Foto: © Rob van den Berg - 23 februari 2018)

(Foto: © Rob van den Berg - 23 februari 2018)

(Foto: © Rob van den Berg - 23 februari 2018)

Het laatste uitstapje voor GTL 3062    (14 februari 2018)
Een rode stip op de voorruit van een tram betekent niet veel goeds. Voor deze 3062 betekent het in ieder geval dat de rit naar Zichtenburg het laatste uitstapje is geweest. De 3062 gaat nu voor onttakeling terug naar de Lijsterbesstraat

(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 februari 2018)

Metrorijtuig 5024 "arriveert" op station Blaak    (13 februari 2018)
Op dinsdagavond 13 februari 2018 was iedere Rotterdammer die de metro een warm hart toe draagt wel zo'n beetje op visite geweest. Op deze laatste avond treffen wij in de cabine John Vis aan, een bestuurder die veel met dit materieel heeft gereden. Speciaal voor deze foto werden ook even alle deuren gesloten zodat het net lijkt alsof de 5024 hier net station Blaak binnen komt rijden. Een mooie afsluiting van een geslaagde viering van 50 jaar Metro in Rotterdam.

Metrovoertuig 5024 met bestuurder John Vis "nadert" station Blaak
(Foto: © Eric Sallevelt - 13 februari 2018)

GTL's 3063 en 3066 vertrokken uit Den Haag    (12 februari 2018)
Op maandag 12 februari 2018 vertrokken er weer twee GTL's per truck naar het recyclingbedrijf. Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3063 op. Aan het begin van de middag werd vervolgens de 3066 opgehaald voor transport.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2018)


De 3063 in betere tijden: Onderweg naar wateringse Veld
(Dia: © www.digitaletram.nl - 4 september 2000)

De 3066 in betere tijden: Vertrektijd afwachten Kraayenstein
(Foto: © Jaap van der Noordt - 27 oktober 2011)

Tramlijn 2 weer terug op de routestickers    (11 februari 2018)
In de RandstadRail-voertuigen zijn weer nieuwe routestickers geplaatst waarbij ook tramlijn 2 weer is opgenomen. Na de instroom van de nieuwe Avenio-trams op tramlijn 2 was deze lijn tijdelijk eventjes verdwenen van de routestickers.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2018)

Metrostel 5024 onderweg naar Blaak    (6 februari 2018)
Op 9 februari 2018 bestaat de Rotterdamse Metro precies vijftig jaar. Op 9 februari 1968 werd in Rotterdam de metrolijn tussen het Centraal Station en Zuidplein geopend. Het betrof een kort traject van slechts 5,8 kilometer. Deze verbinding was van grote betekenis omdat de reistijd tussen de beide Maasoevers aanzienlijk werd bekort. Op dit moment is het metronet de ruggengraat van het Rotterdamse Openbaar vervoer en is de lengte, inclusief RandstadRail, uitgegroeid tot ongeveer tachtig kilometer. Ter gelegenheid van deze vijtigste verjaardag het keurig gerestaureerde metro-rijtuig 5024 ingericht als tentoonstellingsruimte op station Blaak.

(Foto: © Roland Bal - 6 februari 2018)

(Foto: © Roland Bal - 6 februari 2018)

(Foto: © Roland Bal - 6 februari 2018)

Red de Haagse PCC's 1308 en 2104    (4 februari 2018)
Het Haagse PCC koppelstel 1308+2104 is door de huidige eigenaar Bombardier geschonken aan het Hannoversches Straßenbahn-Museum in Wehmingen (Duitsland). De voorwaarde is dat het museum de transportkosten op zich neemt. Het koppelstel bevindt zich op dit moment in het Belgische Weelde en de kosten voor het transport bedragen € 8.000,-. Het museum heeft tot 1 april 2018 de tijd om het bedrag bij elkaar te brengen en is daarom een actie begonnen om het transport te bekostigen. Begin februari was er al € 4.000,- ingezameld. Er zijn vast wel PCC liefhebbers die de wagens willen behouden en een bijdrage (hoe klein ook) willen leveren. Dit kan door een bijdrage te storten op IBAN rekening: DE69 2505 0180 1080 1324 65 (Sparkasse Hannover) ten name van het "Hannoversches Straßenbahn-Museum" onder vermelding van "PCC". Meer informatie vindt u op de website van het Hannoversches Straßenbahn-Museum.

Het fraaie PCC-koppelstel 1308+2104 tijdens een rondrit voor genodigden op het tramnet van Brussel
(Foto: © Jaap van der Noordt - 26 november 2011)

Binnenkort verkrijgbaar op DVD: Van rijdende GTL tot conservenblik

Op deze DVD zijn veel videobeelden verzameld van de GTL (3000-serie). Uitvoerig worden de totaalreclametrams belicht uit vooral de jaren 90 van de vorige eeuw. De film bestaat verder uit speciale gebeurtenissen, sfeerbeelden tijdens de feestdagen, ontsporingen, hersporingen en de onvermijdelijke afvoer en sloop van een aantal wagens. Er wordt ook uitgebreid aandacht besteed aan de pekel-GTL's en de Hoftrammm. Het is de bedoeling om met de beschikbare beelden (super 8 en video) een mooi document van 60 minuten te maken van deze succesvolle serie. Deze GTL-DVD is zoals het nu naar uitziet In het voorjaar van 2016 beschikbaar.
LET OP!!! In verband met interessant nieuw video-materiaal is de oplevering wat vertraagd.