Powered by "www.digitaletram.nl" en "www.tramfoto.nl"




Kijk hier naar een video van toen


Video van toen: HTM in de jaren 80

Laatste update:

Zondag 19 mei 2019

23:25 uur

De actuele onderwerpen

- 16-05-2019 - Tweede testnacht met de 4031 tussen twee tailtracks (HTM)
- 16-05-2019 - Eerste testnacht met de 4060 tussen twee tailtracks (HTM)
- 12-05-2019 - Rondje langs tailtracks met motorwagen 36 (HOVM)
- 01-05-2019 - Snacken in Brusselse PCC (MIVB/STIB)
- 01-05-2019 - Brussel viert 150 jaar tram (MIVB/STIB)
- 19-04-2019 - Voorjaar in Delft zorgt voor sfeer (HTM)
- 18-04-2019 - Opening tentoonstelling Haags Openbaar Vervoer Museum
- 16-04-2019 - Driehoeken RET tramlijn 25 in Schiebroek (RET)
- 14-04-2019 - Rondrit met historische gele & blauwe tram (TS)
- 09-04-2019 - RandstadRail-voertuig 4006 weer terug bij de HTM (HTM)
- 06-04-2019 - Open dag in trammuseum op de Kootsekade (ROMEO)
- 30-03-2019 - Tramrit voor 70 jaar Jaap van der Noordt (TS)
- 28-03-2019 - Test- en instructieritten op de Uithoflijn (BRU)
- 24-03-2019 - Gaat het lukken? Helaas net niet... (HTM)
- 20-03-2019 - RandstadRail lijn 4 zonder passagiers naar Lansingerland (HTM)
- 14-03-2019 - Oud medewerkers RET bezoeken nieuwe werkplaats (RET)
- 13-03-2019 - Schrootjes en fraaie dakranden gemonteerd op de HTM 402 (TS)
- 08-03-2019 - LTM 610 (ex HTM 90) vertrekt weer naar Zuid Limburg (TS)
- 03-03-2019 - HTM delegatie oefent in Rotterdam (RET/HTM)
- 02-03-2019 - Laatste dag van sneltramlijn 51 naar Westwijk (GVB)
- 27-02-2019 - De voortgang van het project HTM 402 (TS)
- 26-02-2019 - Proefrit Ammunitiehaven met Regio Citadis 4020 (HTM)
- 21-02-2019 - Proefrit Ammunitiehaven met Avenio 5017 (HTM)
- 15-02-2019 - Proefrit NZH A106 vanwege incident naar Loosduinen (TS)
- 13-02-2019 - Nieuwe kromme schrootjes voor de HTM 402 (TS)
- 11-02-2019 - Tramlijn 1 weer terug op de Scheveningseweg (HTM)
- 05-02-2019 - Testritten tramlijn 1 over de Scheveningseweg (HTM)
- 31-01-2019 - Avenio's nemen tramlijn 19 tijdelijk gedeeltelijk over (HTM)
- 29-01-2019 - Van lego kun je alles maken, zelfs een tram
- 28-01-2019 - InnOVatie tram 4014 klaar om ingezet te worden (HTM)
- 23-01-2019 - RandstadRail-voertuig 4014 wordt InnOVatie tram (HTM)
- 22-01-2019 - Laagje sneeuw in Haagse regio (HTM)
- 21-01-2019 - "Rijp"-rijden met Regio-citadis 4063 (HTM)
- 17-01-2019 - Gaslek verstoord dienstregeling tramlijn 19 (HTM)
- 16-01-2019 - RandstadRail-voertuigen 4044 en 4066 lossen elkaar af (HTM)
- 12-01-2019 - Fraai LGB-tramstel 'Zwitser' gearriveerd
- 02-01-2019 - GTL 3001 en PCC 1139 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 01-01-2019 - Schade door vonkenregen van het vreugdevuur (HTM)
- 31-12-2018 - Met tramlijn 11 naar de bouw van de brandstapel (HTM)
- 27-12-1986 - De nadagen van de boerentram (32 jaar geleden)
- 25-12-2018 - Voortgang werkzaamheden tramlijn 1, deel 4 (HTM)
- 25-12-2018 - GTL 3001 overgebracht naar de Lijsterbesstraat (HTM)
- 24-12-1998 - De Kersttram van de HTM (20 jaar geleden)
- 22-12-2018 - Tijdelijke spooraanpassing op de Ammunitiehaven (HTM)
- 10-12-2018 - Nieuwe digitale bestemmingen op de display (HTM)
- 10-12-2018 - Sky Radio kersttram op RET tramlijn 23 (RET)
- 07-12-2018 - Electrische bus gepresenteerd bij Zuiderstrand (HTM)
- 04-12-2018 - Tramlijn 19 wegens incident naar Nootdorp (HTM)
- 27-11-2018 - Werkplaats Kleiweg krijgt vorm, deel 2 (RET)
- 24-11-2018 - Jaarboek "Trams 2019" gepresenteerd in Rotterdam (Romeo)
- 21-11-2018 - Restauratie HTM 294 met onderdelen van H312 (TS)
- 20-11-2018 - Werkplaats Kleiweg krijgt vorm, deel 1 (RET)
- 09-11-2018 - Voortgang werkzaamheden tramlijn 1, deel 3 (HTM)
- 07-11-2018 - Op bezoek bij de Tramweg-Stichting (TS)
- 05-11-2018 - De tram van Santa Cruz, tramlijn 2
- 03-11-2018 - De tram van Santa Cruz, tramlijn 1
- 20-10-2018 - Tramweg-Stichting organiseert NVBS excursie (TS)
- 19-10-2018 - Nachtelijke RandstadRail-test Parallelweg en Station HS (HTM)
- 13-10-2018 - Avondrit van het Haags Openbaar Vervoer Museum
- 10-10-2018 - Frame HTM 402 verwijderd voor nieuwbouw (TS)
- 09-10-2018 - Voortgang werkzaamheden tramlijn 1, deel 2 (HTM)
- 01-10-2018 - Massatoerisme in de tram van Soller
- 29-09-2018 - Voortgang werkzaamheden tramlijn 1, deel 1 (HTM)
- 29-09-2018 - Allan-rondrit voor NVBS vrijwilligers (ROMEO)
- 24-09-2018 - Tijdelijk GTL's op spitstramlijn 2-kort (HTM)
- 24-09-2018 - GTL's 3097 en 3068 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 11-09-2018 - De accutrams van Oranjestad
- 10-09-2018 - Tramlijn 2 naar de Lijsterbesstraat (HTM)
- 05-09-2018 - 125 jaar Manx Electric Railway (IM)

- De Hespedamse Tramweg Maatschappij (HTM)
- Trams in Polen (thema site)
- Trams in TsjechiŽ (thema site)


Tweede testnacht met de 4031 tussen twee tailtracks    (17 mei 2019)
In de vroege uurtjes van vrijdag 17 mei 2019 werd het testprogramma tussen de tailtrack Monstersestraat en tailtrack Wouwermanstraat afgerond. Deze nacht werd Randstad-Rail voertuig 4031 daarvoor ingezet. Omdat de testen vanaf de Monstersestraat naar de Wouwermanstraat al waren afgerond werd alleen het andere spoor getest en opgemeten.

De halte Wouwermanstraat wordt opgemeten
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Metingen bij de halte Haagse Markt bij het Hobbemaplein
(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 mei 2019)

Eerste testnacht met de 4060 tussen twee tailtracks    (16 mei 2019)
In de vroege uurtjes van donderdag 16 mei 2019 werden er met RandstadRail-voertuig 4060 testritten gereden tussen de tailtrack Monstersestraat en de tailtrack Wouwermanstraat. Dit traject is nog niet vrijgegeven voor RandstadRail en het doel is om te kijken of er mogelijke obstakels zijn. Als de testen goed verlopen dan volgt uiteindelijk de toelating.

Voorzichtig passeert RandstadRail voertuig 4060 de kruising bij de Hoefkade
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 mei 2019)



Rondje langs tailtracks met motorwagen 36    (12 mei 2019)
Op zondag 12 mei 2019 reed de motorwagen 36 van het Haags Openbaar Vervoer Museum een rondje HTM waarbij de nadruk lag op het bezoeken van de tailtracks. In Delft werd de door tramlijn 19 niet meer gebruikte tailtrack Nieuwe Plantage bezocht. In Nootdorp bezocht de motorwagen 36 de tailtrack van tramlijn 15 en werd ook kop gemaakt.



Snacken in Brusselse PCC    (1 mei 2019)
In de oude keerlus van tramlijn 94 (Wiener) is PCC 7166 ingericht als snackbar. Het lijkt erop dat de tram daar zelf ooit naar toe is gereden en definitief is stil gezet. Het bestuurdersconsole is nog aanwezig evenals de rails achter de tram.

De keerlus Wiener was letterlijk het eindpunt van PCC 7166
(Foto: © www.digitaletram.nl - 1 mei 2019)

Het bestuurdersconsole is nog steeds aanwezig in de tram
(Foto: © www.digitaletram.nl - 1 mei 2019)

De sporen van de voormalige keerlus achter de tram
(Foto: © www.digitaletram.nl - 1 mei 2019)

PCC 7166 in de creme uitvoering op tramlijn 58
(Dia: © H. Ploeger - 23 mei 1988)

PCC 7166 in de geel blauwe huisstijl op tramlijn 18
(Dia: © www.digitaletram.nl - 27 december 1996)

Brussel viert 150 jaar tram    (1 mei 2019)
Op maandag 1 mei 2019 vierde het Brusselse trambedrijf 150 jaar tram met een parade van historische en moderne trams. In de parade reden bijna alle tramtypes mee, aangevuld met werkmaterieel. Op het Koningsplein voor de Sint-Jacob-op-de-Koudenbergkerk reed een NMVB stoomtram heen en weer, compleet met de geluiden van weleer. Het trammuseum van Schepdaal was ook aanwezig en had een aantal fraaie oude buurttrams uit de collectie opgesteld.

De parade was perfect georganiseerd en trok heel veel bezoekers
(Collage: © www.digitaletram.nl - 1 mei 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 1 mei 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 1 mei 2019)

Voorjaar in Delft zorgt voor sfeer    (19 april 2019)

Wel een leuk idee om de omgeving te fotograferen door een houten lijst
(Foto: © Raymond Naber - 19 april 2019)

Opening tentoonstelling Haags Openbaar Vervoer Museum    (18 april 2019)
Op donderdagmiddag 18 april 2019 werd in het Haags Openbaar Vervoer Museum de nieuwe tentoonstelling officieŽl geopend. De nieuwe tentoonstelling vertelt het verhaal van de geschiedenis van het Haagse Openbaar Vervoer door de jaren heen. De openingshandelingen werden verricht door Jaap Bierman (HTM-directeur) en Robert van Asten (wethouder Mobiliteit, Cultuur en Strategie) door met de HTM buitenlijner 57 door een groen / geel lintje te rijden.

Het groen-gele lintje is gespannen
(Foto: © Chris Westerduin)

Na de officiŽle handeling was er een handdruk van Jaap Bierman met Robert van Asten
(Foto: © Chris Westerduin - 18 april 2019)

Driehoeken RET tramlijn 25 in Schiebroek    (16 april 2019)
Vanwege langdurige spoorwerkzaamheden in de ruim opgezette keerlus van tramlijn 25 in Schiebroek moet de tram tijdelijk driehoeken bij de Meidoornsingel. Vanaf de Meidoornsingel 'driehoekt' de tram en gaat vervolgens achteruit naar een tijdelijke halte op de Wilgenplaslaan. Vanaf deze tijdelijke halte gaat de tram dan richting Carnisselande.

De 2028 staat klaar op de Meidoornsingel om te gaan driehoeken
(Foto: © Jaap van der Noordt - 16 april 2019)

Achteruit naar de tijdelijke (verplaatste) beginhalte
(Foto: © Jaap van der Noordt - 16 april 2019)

Citadis 2017 staat klaar voor vertrek naar Carnisselande
(Foto: © Jaap van der Noordt - 16 april 2019)

Rondrit met historische gele & blauwe tram    (14 april 2019)
Op zondag 14 april 2019 organiseerde de Tramweg-Stichting twee rondritten met de gele en blauwe tram. De ritten begonnen op het De Savornin Lohmanplein (Bohemen) en duurden ongeveer 90 minuten. Voor deze ritten werden de HTM buitenlijner 58 en de NZH A106 ingezet. De opbrengsten waren voor de restauratie van de historische trams.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 14 april 2019)

RandstadRail-voertuig 4006 weer terug bij de HTM    (9 april 2019)
Op 9 april 2019 stond RandstadRail-voertuig 4006 even met de (frontloze) kop in het zonnetje op spoor 20 van remise Zichtenburg. Deze tram kwam in de nacht van 4 op 5 april 2019 terug vanaf de Alstom fabriek in Salzgitter (Duitsland). De tram was daar gerepareerd van de schade welke was ontstaan bij een aanrijding op de Waldeck Pyrmontkade.

Na terugkomst wordt een voertuig altijd uitgebreid getest en komt dus niet meteen terug in de dienst
(Foto: © Chris Westerduin - 9 april 2019)

Open dag in trammuseum op de Kootsekade    (6 april 2019)
Op zaterdag 6 april 2019 was het Rotterdamse trammuseum aan de Kootsekade voor de eerste keer geopend dit seizoen. Het Allanstel mw 130 + ahr 1042 reed voor die gelegenheid een aantal rondjes door het 'Oude Noorden'.

Het fraaie Allan-stel motorwagen 130 en aanhangwagen 1042 bij de halte op de Bergweg
(Foto: © Jaap van der Noordt - 6 april 2019)

Let op: Overstekende ganzen op de Noordsingel
(Foto: © Jaap van der Noordt - 6 april 2019)

Passage Allan-stel van Benthuizenstraat naar de Bergweg
(Foto: © Jaap van der Noordt - 6 april 2019)

Tramrit voor 70 jaar Jaap van der Noordt    (30 maart 2019)
Op 30 maart 2019 vierde de Tramweg-Stichting vrijwilliger Jaap van der Noordt zijn zeventigste verjaardag. Voor deze viering werd de HTM-buitenlijner 58 ingezet voor een rit naar Scheveningen, Voorburg, Delft en het Statenkwartier. Bij station Voorburg werd er een uur gepauzeerd en konden de gasten zich te goed doen aan een goed verzorgde lunch.

Groepsfoto in de keerlus bij Delft Tanthof met daarop het hele gezelschap
(Foto: © John Voerman - 30 maart 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 maart 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 maart 2019)

(Foto: © Aad de Meij - 30 maart 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 maart 2019)

Test- en instructieritten op de Uithoflijn    (28 maart 2019)
Al geruime tijd wordt er gereden op de Uithoflijn in Utrecht. Het gaat voorlopig alleen nog om test- en instructieritten.

(Foto: © Raymond Naber - 28 maart 2019)

(Foto: © Raymond Naber - 28 maart 2019)

Gaat het lukken? Helaas net niet...    (24 maart 2019)
Na een dienst welke eindigde met een paar rondjes tramlijn 19 was er nog hoop. Zou ik het halen, om dat magische getal aan kilometers te bereiken tijdens het inrukken vanaf Delft Station naar de Meppelwerf? Het zag er eigenlijk best wel goed uit. Maar helaas.... toch net niet want eenmaal ter plekke blijkt de afstand toch net een fractie te kort te zijn.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 maart 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 maart 2019)

RandstadRail lijn 4 zonder passagiers naar Lansingerland    (20 maart 2019)
In Zoetermeer is de al jarenlang geplande verlenging van RandstadRail-lijn 4 vanaf de Javalaan naar Lansingerland eindelijk gerealiseerd. Voorlopig mogen de passagiers nog even niet verder meerijden dan de Javalaan en rijden de voertuigen daarna leeg naar de nieuwe eindbestemming. Bij de halte Javalaan mogen de passagiers weer instappen.

Het RandstadRail voertuig 4017 hoeft nog even geen passagiers te vervoeren naar en van de halte Lansingerland
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 maart 2019)

Even wachten op de vertrektijd en dan de rijweg aanvragen middels de RTS-knop
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 maart 2019)

Oud medewerkers RET bezoeken nieuwe werkplaats    (14 maart 2019)
Op dinsdagmiddag 14 maart 2019 was er voor oud RET-medewerkers de gelegenheid om de nieuwe werkplaats van de RET op de Kleiweg te bezoeken. Er werden in groepjes rondleidingen gegeven met een uitgebreide uitleg door het hele nieuwe complex. In de nabije toekomst zullen ook de Citadis-trams hier hun reguliere onderhoud gaan krijgen.

Overzicht over de nieuwe werkvloer vanuit de bedrijfskantine
(Foto: © Jaap van der Noordt - 14 maart 2019)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 14 maart 2019)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 14 maart 2019)

Schrootjes en fraaie dakranden gemonteerd op de HTM 402    (13 maart 2019)
Bij de werkgroep van de Tramweg-Stichting in de Lijsterbesstraat is een groot deel van de schrootjes gemonteerd. Ook de sierranden langs het dak zijn defintief vastgezet. De HTM 402 begint steeds meer op een echte tram te lijken.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 maart 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 maart 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 maart 2019)

LTM 610 (ex HTM 90) vertrekt weer naar Zuid Limburg    (8 maart 2019)
Op vrijdagmiddag 8 maart 2019 werd in de remise Lijsterbesstraat de LTM 610 opgeladen voor het transport naar de Z.L.S.M. in Zuid Limburg. De LTM 610 was al sinds 2011 in Den Haag en heeft een belangrijke rol gespeeld als HTM 90 bij de tentoonstelling "Retourtje Leiden". Na dit evenement was het lange tijd onduidelijk welke rol deze tram in de toekomst zou krijgen. Pogingen om deze wagen voor Den Haag te behouden mislukten en nadat duidelijk was dat de tram weer terug moest naar Zuid Limburg werd deze HTM 90 weer terug gebracht in de oorspronkelijke LTM-staat.

De duw- en trekkracht op weg naar de Lijsterbesstraat
(Foto: © Jaap van der Noordt - 8 maart 2019)

Over tramlijn 12 via de Beeklaan naar de Lijsterbesstraat
(Foto: © Jaap van der Noordt - 8 maart 2019)

(Foto: © Raymond Naber - 8 maart 2019)

(Foto: © Raymond Naber - 8 maart 2019)

HTM delegatie oefent in Rotterdam    (3 maart 2019)
Op zaterdag 2 maart 2019 was er voor een delegatie van de HTM de gelegenheid om kennis te maken met een tram van de RET. Op zondag 10 maart 2019 wordt in de remise Beverwaard "Wie wordt Trampioen 2019?" georganiseerd en daar doen ook nu weer trambestuurders van de HTM aan mee. Onder begeleiding van een leermeester werd er met twee RET Citadis-voertuigen, bestuurd door HTM-bestuurders, een rondrit gemaakt over het RET-tramnetwerk.


Laatste dag van sneltramlijn 51 naar Westwijk    (2 maart 2019)
Op zaterdag 2 maart 2019 reed GVB-sneltramlijn 51 voor het laatst de volledige route naar Amstelveen Westwijk. De komende maanden zal het traject worden omgebouwd en een toekomst krijgen als volwaardige tramlijn. De komende jaren wordt deze tramlijn dan verlengd vanaf Amstelveen Westwijk naar Uithoorn. Op deze laatste dag waren er veel belangstellenden langs de baan om foto's te maken en nog een keertje een rit te maken met de sneltram-voertuigen.

Een CAF koppelstel bij de halte Poortwachter. Deze halte was jarenlang de eindhalte voordat de lijn verlengd werd naar Westwijk
(Foto: © Chris Westerduin - 2 maart 2019)



De voortgang van het project HTM 402    (27 februari 2019)
De werkgroep van de Tramweg-Stichting Scheveningen is in de Lijsterbesstraat druk bezig met het restaureren van de HTM 402. Er worden nieuwe schrootjes gemonteerd en de Timmerfabriek zorgde voor de replica's van de sierranden.

De Timmerfabriek maakte voor de HTM 402 replica's van de fraaie sierranden
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 februari 2019)



Proefrit Ammunitiehaven met Regio Citadis 4020    (26 februari 2019)
Op dinsdagmiddag 26 februari 2019 werd er met de RandstadRail-voertuig 4020 proef gereden over het tijdelijk spoor op de Ammunitiehaven. Vanwege langdurige bouwactiviteiten kunnen de oorspronkelijke sporen voorlopig tijdelijk niet bereden worden. Omdat deze sporen gebruikt worden voor kort trajectdiensten is ervoor gekozen om vanaf het Spui toch naar de Schedeldoekshaven te kunnen rijden. Voor de proefrit werden de verkeerslichten op de kruising met het Spui afgesteld en werd al snel duidelijk dat dit bochtige traject ook voor een RandstadRail-voertuig geen probleem is.

Proefrit Ammunitiehaven met Avenio 5017    (21 februari 2019)
Op donderdag 21 februari 2019 werd er met de Avenio 5017 proef gereden op de Ammunitiehaven over het tijdelijke spoor. Vanwege bouwactiviteiten kunnen de oorspronkelijke sporen tijdelijk niet bereden worden. Omdat deze sporen gebruikt worden voor calamiteiten en kort trajectdiensten is ervoor gekozen om vanaf het Spui in beide richtingen via een enkelsporig bochtig traject naar de Schedeldoekshaven te kunnen rijden. De proefrit verliep zonder problemen.





Proefrit NZH A106 vanwege incident naar Loosduinen    (15 februari 2019)
Op vrijdag 15 februari 2019 werd tijdens een testrit van de NZH A106 duidelijk dat vanwege een particuliere aanrijding de keerlus op het De Savornin Lohmanplein even niet gebruikt kon worden. Met toestemming en onder begeleiding van de Centrale Verkeersleiding (CVL) mocht de A106 doorrijden naar het Arnold Spoelplein in Loosduinen om daar kop te maken. De laatste keer dat er een TS-museumtram op het Arnold Spoelplein kwam was op 26 augustus 2006.

Toch wel even leuk: De NZH A106 van de Tramweg-Stichting in de lange tailtrack op het Arnold Spoelplein
(Foto: © Raymond Naber - 15 februari 2019)


(Foto: © Raymond Naber - 26 augustus 2006)

(Foto: © Raymond Naber - 26 augustus 2006)

Nieuwe kromme schrootjes voor de HTM 402    (13 februari 2019)
Bij de werkgroep Scheveningen van de Tramweg-Stichting in de Lijsterbesstraat worden met behulp van een speciaal gemaakte mal de schrootjes krom gemaakt. Deze kromme schrootjes worden later gemonteerd op de zijkanten van de HTM 402. Uiteindelijk zijn er 12 schrootjes nodig voor de vier hoeken om de HTM 402 straks de juiste vorm te geven.

De rode pijl geeft aan waar de schrootjes uiteindelijk gemonteerd zullen worden
(Foto-montage: © www.digitaletram.nl - 13 februari 2019)

Tramlijn 1 weer terug op de Scheveningseweg    (11 februari 2019)
Op maandag 11 februari 2019 werd het geheel vernieuwde traject van HTM tramlijn 1 over de Scheveningseweg weer in gebruik genomen en rijdt tramlijn 1 weer als vanouds het hele traject tussen Delft Tanthof en Scheveningen Noord. Vanaf 27 augustus 2018 reed HTM tramlijn 1 tussen Delft Tanthof en de Gravenstraat en keerde op het Kerkplein. Het tramloze gedeelte werd in die periode overgenomen door HTM buslijn 61 en in de spits extra versterkt door buslijn 31.

Na een afwezigheid van vele maanden rijdt tramlijn 1 weer als vanouds over de Scheveningseweg
(Foto: © Rinus van de Kuil - 11 februari 2019)

Testritten tramlijn 1 over de Scheveningseweg    (5 februari 2019)
Op dinsdag 5 februari 2019 werd er met GTL 3126 test gereden over de nieuwe sporen op de Scheveningseweg. De 3126 reed de eerste rit stapvoets achter een bovenleidingwagen waarop gekeken werd of de bovenleiding correct was aangebracht. Om dit goed te kunnen vaststellen was er een pantograaf met meetapparatuur op dit voertuig aanwezig.

Avenio's nemen tramlijn 19 tijdelijk gedeeltelijk over    (31 januari 2019)
Vanaf 31 januari 2019 werden er op tramlijn 19 een aantal Avenio's ingezet. Dit had te maken met de afsluiting van de Jan van der Heydenstraat waar 27 januari 2019 een gasexplosie plaats vond. De in- en uitrukroute naar en van Delft voor de Regio Citadis was daardoor onderbroken omdat deze voertuigen niet via de Laakweg/Laakkade mogen rijden.

(Foto: © Rinus van de Kuil - 31 januari 2019)

(Foto: © Rinus van de Kuil - 31 januari 2019)





Van lego kun je alles maken, zelfs een tram    (28 januari 2019)
Op maandag 28 januari 2019 arriveerde er een heel bijzonder voertuig bij de maker van deze site. Iedereen kent vast de reclame nog wel met de slogan: "Van lego kun je alles maken...." Welnu, op de site van de tramfabriek staat een bouwtekening van de Haagse museumtram 265. Op brickcreations is goed te volgen wat je allemaal met lego kunt doen. Deze tram van lego is door de tramfabriek zelf als bouwpakket samengesteld en het resultaat is best geslaagd.

De nog nummerloze historische tram is net afgeleverd door Maurice Parmentier en staat voorlopig op originele lego-rails
(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 januari 2019)

Wilt u ook zo'n historische tram van lego? Neem dan even contact op met de webmaster of kijk even op de genoemde site. Het in elkaar zetten van deze bijzondere tram is niet moeilijk en het is zeker de moeite waard om de steentjes te bestellen.

InnOVatie tram 4014 klaar om ingezet te worden    (28 januari 2019)
Op maandag 28 januari 2019 was de RandstadRail-innOVatietram 4014 klaar om in dienst gesteld te worden. Deze innOVatietram komt volgens de planning op 29 januari 2019 in dienst en zal gaan rijden op de tramlijnen 2, 3, 4 of 19.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 januari 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 januari 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 januari 2019)

RandstadRail-voertuig 4014 wordt InnOVatie tram    (23 januari 2019)
De HTM is elke dag bezig de reis van de reizigers beter, sneller en duurzamer te maken. Daarbij wordt vooral vooruit gekeken, met aandacht voor de reiswensen in de toekomst. Daarom rijdt vanaf 29 januari 2019 de innOVatietram van de HTM door Den Haag. Dit is een tram die gebruikelijk wordt ingezet op de route van tramlijnen 2, 3, 4 en 19, maar wat extraís heeft. De tram is te herkennen aan de opvallende aluminium buitenkant en de banners met innOVatietram. Met deze innOVatietram wil de HTM steeds iets nieuws testen en ideeŽn van reizigers en de HTM sneller uitvoeren.

(Foto: © Ronald Vreeburg - 23 januari 2019)

(Foto: © Ronald Vreeburg - 23 januari 2019)



Laagje sneeuw in Haagse regio    (22 januari 2019)
Op dinsdag 22 januari 2019 lag er weer eens een dun laagje sneeuw in Nederland en dit keer ook in de Haagse regio. Ook nu weer reden genoeg voor een impressie van de wintersfeer tijdens een middagdienst op de tramlijnen 2 en 19.

De dienst begon in Leidschendam waar de 5058 tijdens lichte sneeuwval stond te wachten op de nieuwe bestuurder
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 januari 2019)



"Rijp"-rijden met Regio-citadis 4063    (21 januari 2019)
Vanwege de vrieskou werd in de vroege uurtjes van maandag 21 januari 2019 met vijf trams over grote delen van het tramnet gereden. Er werd gereden met 3 GTL-pekeltrams en 2 RandstadRail-voertuigen. Dit rijprijden is bedoeld om de ijsvorming aan de bovenleiding tegen te gaan. Met RandstadRail-voertuig 4063 werd de hele nacht gereden in het stadse gedeelte over de lijnen 2, 3, 19, het Leidschendamse deel van lijn 6 en naar de tailtrack van lijn 15 in Nootdorp.

Toevallige ontmoeting bij Station Delft met de Pekel GTL 3011
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 januari 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 januari 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 januari 2019)

Ook de tailtrack in Nootdorp werd twee keer bezocht door de Regio Citadis
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 januari 2019)



Gaslek verstoord dienstregeling tramlijn 19    (17 januari 2019)
Op donderdag 17 januari 2019 ontstond er een gaslek op het Weigelia bij het winkelcentrum Leidsenhage. Op last van de brandweer werd het tramverkeer stil gelegd. Lijn 19 reed gedurende dit incident tussen Nootdorp en Delft Station.

Vanwege een gaslek op het Weigelia kon tramlijn 19 lange tijd niet de volledige route rijden
(Foto: © Rinus van de Kuil - 17 januari 2019)

Tramlijn 19 reed vanaf Delft tijdelijk naar de tailtrack in Nootdorp





RandstadRail-voertuigen 4044 en 4066 lossen elkaar af    (16 januari 2019)
In de vroege uurtjes van woensdag 16 januari 2019 keerde de 4066 terug uit Duitsland. Na een kop- staart botsing op 6 december 2017 tegen de 4019 voor de Sytwende tunnel in Leidschendam was dit voertuig terug gegaan naar de fabriek voor reparatie. De 4019 was een paar weken geleden al terug gekomen. Na het afladen van de 4066 werd de 4044 opgeladen. Dit voertuig liep op 5 augustus 2018 behoorlijke schade op bij een ontsporing op de Laan van NOI.

Om ruimte vrij te maken in remise Zichtenburg werden er tijdelijk 2 GTL's op de Meppelwerf gestald

De GTL's 3100 (voor) en 3089 (achter) werden tijdelijk op de Meppelwerf gestald om wat ruimte te creŽren in Zichtenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 januari 2019)

Vanwege het late tijdstip zijn er geen foto's beschikbaar van de 4066. De 4044 stond de hele dag bij de Meppelwerf

(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 januari 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl)




Fraai LGB-tramstel 'Zwitser' gearriveerd    (12 januari 2019)
Op zaterdag 12 januari 2018 trof de webmaster van deze site een prachtig LGB-tramstel aan op de modelspoorbeurs in de Broodfabriek. Dit tramstel bestaande uit de 'Zwitser' 208 met bijbehorend aanhangrijtuig 774 was te mooi om te laten staan. Het fraaie tramstel is inmiddels overgebracht naar de werkkamer waar een mooi plekje werd gevonden.

Het fraaie tramstel 208+774 (gebouwd door Dick van Dijk) is de nieuwste trotse aanwinst van de maker van deze site
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 januari 2019)

GTL 3001 en PCC 1139 vertrokken uit Den Haag    (2 januari 2019)
Op woensdag 2 januari 2019 was het definitief afgelopen met de pogingen om de GTL 3001 veilig te stellen voor een toekomst als museumwagen. In de ochtend werd de 3001 opgeladen voor het definitieve einde. In de middag werd de unieke slijp-PCC 1139 opgeladen voor afvoer. Deze PCC werd ooit in opdracht van de RET omgebouwd en heeft dus ook in Rotterdam gereden. Met de afvoer van de 3001 en de 1139 zijn de laatste twee geplande voertuigen afgevoerd.





Nog eenmaal een (toevallige) ontmoeting van de 3001 met de 4001
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 januari 2019)

Na 13824 dagen verlaat de 3001 definitief Den Haag
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 januari 2019)

Laatste waarneming op de Rijksweg A12 bij Woerden
(Foto: © J. Hulscher - 2 januari 2019)



(Foto: © Jaap van der Noordt - 2 januari 2019)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 2 januari 2019)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 2 januari 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 januari 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 januari 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 januari 2019)


De 3001 in betere tijden: Speciale tramlijn 19 tijdens vliegfeest
(Dia: © www.digitaletram.nl - 6 juni 1998)

De 1139 in betere tijden: Metamorfose naar de RET 2303
(Dia: © H. Ploeger - 10 december 1986)



Schade door vonkenregen van het vreugdevuur    (1 januari 2019)
Het vreugdevuur op het strand van Scheveningen veroorzaakte heel veel schade en overlast in Scheveningen Dorp. Kort na het ontsteken van het vreugdevuur rond middernacht ontstond er een vonkenregen waarbij er overal brandjes ontstonden. Ook de keerlus van tramlijn 11 zag er op nieuwjaarsochtend uit als een oorlogsgebied. Vanwege de vele rook reed tramlijn 11 de eerste uren via de binnenlus zodat de linkerdeuren konden worden gebruikt om in te stappen.

Een deel van Scheveningen inclusief de keerlus van tramlijn 11 lijkt veranderd te zijn in een oorlogsgebied
(Foto: © www.digitaletram.nl - 1 januari 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 1 januari 2019)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 1 januari 2019)

Met tramlijn 11 naar de bouw van de brandstapel    (31 december 2018)
Op het strand naast de keerlus van tramlijn 11 in Scheveningen (Strandweg) wordt weer traditioneel een vuurstapel gebouwd. Deze opbouw trekt ieder jaar veel bekijks en een deel van de bezoekers wordt aangevoerd door tramlijn 11.

De brandstapel voor het vreugdevuur heeft het hoogst haalbare niveau bereikt
(Foto: © www.digitaletram.nl - 31 december 2018)

De nadagen van de boerentram (32 jaar geleden)    (27 december 1986)
Op 27 december 1986 bezochten wij de laatste restanten van het tramnet rondom Charleroi in Henegouwen. Een paar maanden daarvoor waren grote delen van het tramnet opgeheven. Het materieel zag er in die dagen ook niet meer zo florissant uit. Tramlijn 80 was gehalveerd en reed met als lijn 59 richting Trazegnies en terug als lijn 81 naar Charleroi. Bij het voormalige depot Trazegnies langs de deels opgeheven tramlijn 41 werden de laatste trams weg gerangeerd.

GTL 3001 overgebracht naar de Lijsterbesstraat    (25 december 2018)
Het lijkt erop dat het over is voor GTL 3001. De GTL is overgebracht naar de kleine werkplaats in de Lijsterbesstraat.

Op 2e Kerstdag staat de 3001 in de kleine werkplaats
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 december 2018)

De 3001 staat hier nog zijn lot af te wachten in remise Scheveningen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 december 2018)

Voortgang werkzaamheden tramlijn 1, deel 4    (25 december 2018)
Het opnieuw aangelegde traject van tramlijn 1 op de Scheveningseweg is bijna helemaal voltooid. In een late stadium wordt ook het spoor vanaf de Scheveningseweg naar het Rooseveltplantsoen aangesloten waardoor het tramnetwerk weer iets flexibeler wordt. Deze verbinding is nieuw want voor de werkzaamheden was deze verbinding niet aanwezig.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 december 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 december 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 december 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 december 2018)

De Kersttram van de HTM (20 jaar geleden)    (24 december 1998)
Op een aantal dagen voor de kerst van 1998 reed er een speciale kersttram op tramlijn 7 tussen het Statenkwartier en Leidschendam. GTL 3066 was voor deze gelegenheid voorzien van een kerstoutfit en een kerstbel welke te horen was tijdens het rijden. In de tram zat de kerstman in hoogst eigen persoon om de passagiers een warm welkom te heten.

(Dia: © www.digitaletram.nl

(Dia: © www.digitaletram.nl

(Dia: © www.digitaletram.nl

(Dia: © www.digitaletram.nl

Tijdelijke spooraanpassing op de Ammunitiehaven    (22 december 2018)
Wegens langdurige bouwwerkzaamheden zijn de tramsporen op de Ammunitiehaven in de verdrukking gekomen en al sinds afgelopen zomer buiten dienst. Omdat de bouwactiviteiten naar verwachting een aantal jaren gaan duren wordt er tijdelijk een alternatief spoor aangelegd welke uitsluitend vanuit de richting Spui gebruikt kan worden. Als het spoor klaar is dan is het mogelijk om bij omleidingen of voor de kort traject diensten van tramlijn 9 te keren in het centrum.

Op de Ammunitiehaven is een nogal bochtig traject aangelegd en is straks alleen te bereiken vanaf het Spui.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 december 2018)



Nieuwe digitale bestemmingen op de display    (10 december 2018)
Ingaande de nieuwe jaardienstregeling zijn er op de trams en bussen van de HTM nieuwe digitale bestemmingen te zien. Als een tram of bus een bestemming heeft buiten de gemeente dan staat er voortaan de plaatsnaam vermeldt.

De bestemming "Kraayenstein" is conform de nieuwe standaard veranderd in "Den Haag Kraayenstein"
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 december 2018)

Tramlijn 2 rijdt nu naar "Leidschendam" zonder toevoeging Leidsenhage
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 december 2018)

Tramlijn 2K rijdt nu naar "Station Den Haag Laan van NOI"
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 december 2018)

Sky Radio kersttram op RET tramlijn 23    (10 december 2018)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 december 2018)

Electrische bus gepresenteerd bij Zuiderstrand    (7 december 2018)
Op vrijdag 7 december 2018 werd bij het Zuiderstrand de eerste electrische buslijn gepresenteerd. Voor buslijn 28 zijn acht electrische bussen beschikbaar (2001-2008). Deze nieuwe buslijn rijdt ingaande zondag 9 december 2018 tussen Scheveningen Zuiderstrand en het Haagse Centraal Station (op werkdagen tijdens de spitsen naar station Voorburg).

Line-up met twee museumbussen om het grote verschil extra te accentueren
(Foto: © Nick Roestenburg - 7 december 2018)

(Foto: © Nick Roestenburg - 7 december 2018)

(Foto: © Nick Roestenburg - 7 december 2018)

Tramlijn 19 wegens incident naar Nootdorp    (4 december 2018)
Vanwege een incident bij de tramhalte Lanen raakte de dienstregeling van tramlijn 19 in de war. Om de trams weer op tijd te zetten moest een RandstadRailvoertuig van tramlijn 19 kopmaken op de eindhalte van tramlijn 15 in Nootdorp.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 4 december 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 4 december 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 4 december 2018)

Werkplaats Kleiweg krijgt vorm, deel 2    (27 november 2018)
De nieuwe werkplaats van de RET aan de Kleiweg is al aardig op weg om een volwaardige locatie te worden. Doordat er een verbinding met zowel het metro- als het tramnet voorzien is kan de werkplaats alle railvoertuigen onderhouden.

De nieuwe werkplaats aan de Kleiweg heeft inmiddels de juiste omvang
(Foto: © Jaap van der Noordt - 27 november 2018)





Jaarboek "Trams 2019" gepresenteerd in Rotterdam    (24 november 2018)
Op zaterdag 24 november 2018 werd in Rotterdam het jaarboek "Trams 2019" gepresenteerd. Dit jaar werd er na de presentatie een rit gereden met de Schindler 15 naar een aantal bestemmingen. In het jaarboek Trams 2019 worden de ontwikkelingen uit bijna alle trambedrijven in Europa beschreven en is er een kleine special over de tram in Japan.

De cover van het jaarboek "Trams 2019"
(Bron: © www.alk.nl)

Met de Schindler 15 werden een aantal fraaie fotostops georganiseerd
(© www.digitaletram.nl - 24 november 20187)




Restauratie HTM 294 met onderdelen van H312    (21 november 2018)
In de remise Lijsterbesstraat is de Tramweg-Stichting bezig om de voormalige NZH werkwagen H312 te slopen. Van de H312 worden onderdelen gebruikt voor de HTM 294 welke op dit moment gerestaureerd wordt. Een complete zijwand van de H312 is onlangs in de HTM 294 gezet. Van de voormalige grijze H312 rest alleen nog het onderstel.

De transplantatie van de zijwand is achter de rug en de vervolgstap is het afwerken daarvan
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 november 2018)





Werkplaats Kleiweg krijgt vorm, deel 1    (20 november 2018)
De nieuwe werkplaats van de RET aan de Kleiweg is al aardig op weg om een volwaardige locatie te worden. Er is een aftakking van de E-lijn welke naar een nieuwe traverse loopt waar de voertuigen gerangeerd kunnen worden.

Voor de toekomstige overbrengingen naar de werkplaats is een nieuwe traverse gebouwd
(Foto: © Jaap van der Noordt - 20 november 2018)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 20 november 2018)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 20 november 2018)

Voortgang werkzaamheden tramlijn 1, deel 3    (9 november 2018)
Op de Scheveningseweg zijn in de afgelopen periode veel nieuwe sporen gelegd. Op de plekken waar een boom in de weg staat is het tramspoor nog tijdelijk onderbroken. Het is de bedoeling dat deze bomen verplaatst gaan worden.

Op diverse plekken op de Scheveningseweg is het tramspoor onderbroken in afwachting van het verplaatsen van bomen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 november 2018)



Op bezoek bij de Tramweg-Stichting    (7 november 2018)
In de Lijsterbesstraat is de Tramweg-Stichting altijd actief bezig met het restaureren van historische trams. Behalve de werkzaamheden aan de steeds fraaier wordende HTM 402 wordt er ook gewerkt aan de restauratie van de HTM 294. Deze tram krijg onderdelen van de NZH werkwagen H312 welke er zo langzamerhand steeds kaler uit begint te zien.

Het koetswerk van de HTM 402 is gelicht en wordt verder gerestaureerd
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 november 2018)

Links is een klein deel te zien van de te restaureren HTM 294
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 november 2018)

Van de 'fictieve' NZH werkwagen H312 is bijna niets meer over
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 november 2018)

De tram van Santa Cruz, tramlijn 2    (5 november 2018)
Op 9 juni 2009 werd tramlijn 2 in gebruik genomen tussen La Cuesta en Tincer. Deze tweede tramlijn deelt twee haltes (Hospital Universitario en El Cordonal) met tramlijn 1. Tramlijn 2 is een vrij korte tramlijn en bediend in totaal 6 haltes. Het is de bedoeling om deze tramlijn vanaf Tincer met 2,5 kilometer te verlengen naar La Gallega in het zuidwesten.

De tram vanaf La Cuesta vertrekt hier vanaf het rechterspoor
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 november 2018)

Ook het linkerspoor wordt gebruikt richting Tincer
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 november 2018)

Tramlijn 2 heeft twee gezamenlijke haltes met tramlijn 1. Bij de halte El Cardonal ligt ook de remise
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 november 2018)

De remise bestaat bijna geheel uit een betonnen constructie
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 november 2018)

Een tram van lijn 2 passeert de sporen naar en van de remise
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 november 2018)

In het netwerk liggen veel overloopwissels (let op geel bordje). Citadis 14 passeert hier zo'n wissel om vervolgens de eindhalte Tincer te bereiken
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 november 2018)

In Tincer eindigt tramlijn 2 (nog) op het viaduct boven de snelweg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 november 2018)

Na het kopmaken gaat de tram weer terug naar La Cuesta
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 november 2018)

De tram van Santa Cruz, tramlijn 1    (3 november 2018)
In Santa Cruz, de hoofdstad van Tenerife, zijn op dit moment twee tramlijnen in bedrijf. Tramlijn 1 werd op 2 juni 2007 in gebruik genomen en is ongeveer 12,5 kilometer lang. Deze lijn loopt vanaf het vervoersknooppunt Intercambiador in Santa Cruz naar de Avenida de la Trinidad in de buurgemeente La Laguna. Het tramsysteem wordt beheerd door Metropolitano de Tenerife en ligt volledig op een vrije trambaan. De 26 trams (Tranvia) zijn van het type Citadis 302.

Een lijnennetkaartje is in elke tram aanwezig. Een lange tramlijn 1 en een wel erg korte tramlijn 2
(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 november 2018)

Tramlijn 1 begint bij Intercambiador dichtbij het centrum van Santa Cruz

(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 november 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 november 2018)


Tramlijn 1 naar Intercambiador op de Calle Pedro Suarez Hernandez
(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 november 2018)

Tramlijn 1 naar La Laguna op de Calle Pedro Suarez Hernandez
(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 november 2018)

Tramlijn 1 is net de halte 'Taco' gepasseerd langs de TF 28 onderweg naar de Avenida de la Trinidad in La Laguna
(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 november 2018)

Tramlijn 1 bij het eindpunt in het mooie historische stadje La Laguna





Tramweg-Stichting organiseert NVBS excursie    (20 oktober 2018)
Op zaterdagmiddag 20 oktober 2018 was er een NVBS-excursie welke gereden werd met historisch materieel van de Tramweg-Stichting. Er werd gereden met de NZH A327 en HTM buitenlijner 58. De rit begon in remise Scheveningen en voerde langs Scheveningen Haven, het Kerkplein, Voorburg station, Delft Tanthof en Scheveningen Noorderstrand.

(Foto: © Rinus van de Kuil - 20 oktober 2018)

(Foto: © Chris Westerduin - 20 oktober 2018)



Nachtelijk RandstadRail-test Parallelweg en Station HS    (19 oktober 2018)
In de vroege uurtjes van vrijdag 19 oktober 2018 werden er testen uitgevoerd met twee RandstadRail voertuigen. Vanaf de Meppelwerf reden de 4057 en de 4070 gekoppeld via de Dedemsvaartweg en de route van tramlijn 9 naar de tailtrack langs de Wouwermanstraat. In de tailtrack werden de voertuigen los gekoppeld om enkele testen uit te voeren. Daarna werd er bij de Tophalte Station HS gekeken of er twee voertuigen op ťťn halteplaats konden staan.

(Foto: © Joris van der Ros - 19 oktober 2018)



Avondrit van het Haags Openbaar Vervoer Museum    (13 oktober 2018)
Op 13 oktober 2018 organiseerde het Haags Openbaar Vervoer Museum een avondrit met historische trams en een bus. De rit werd gereden met de NZH A327 van de Tramweg-Stichting, de Partytram 1302 en de standaardbus 319 van het Haags Bus Museum. Tijdens deze avondrit werd er ook naar Voorburg Station en naar Delft Tanthof gereden.

(Foto: © Raymond Naber - 13 oktober 2018)

(Foto: © Raymond Naber - 13 oktober 2018)

(Foto: © Raymond Naber - 13 oktober 2018)

Frame HTM 402 verwijderd voor nieuwbouw    (10 oktober 2018)
Op 10 oktober 2018 werd door de medewerkers van de Tramweg-Stichting in de Lijsterbesstraat de koets van de HTM 402 van het frame gescheiden. Omdat de kwaliteit van het frame niet voldoende is wordt er door een gespecialiseerd bedrijf een compleet nieuw frame gebouwd. Dit nieuwe frame wordt dan uiteindelijk onder de HTM 402 geplaatst.

De voorbereidingen zijn klaar en de verwijdering kan beginnen
(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 oktober 2018)

Het frame wordt er zeer voorzichtig onder uit gerold
(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 oktober 2018)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 oktober 2018)

Voortgang werkzaamheden tramlijn 1, deel 2    (9 oktober 2018)
De afgelopen dagen zijn de nieuwe tramsporen gelegd op de kruising Johan de Wittlaan met de Scheveningseweg. In de nieuwe situatie kunnen de trams straks alle kanten op dus ook vanaf Scheveningen richting het Statenkwartier.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 oktober 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 oktober 2018)

Massatoerisme in de tram van Soller    (1 oktober 2018)
Op het Spaanse eiland Mallorca is een vrij drukke tramlijn in Soller welke het strand verbindt met het centrum en het station. Het traject is grotendeels enkelsporig met wisselplaatsen en wordt tegenwoordig massaal gebruikt door de toeristen. Vanaf het centrum wordt de excursie dan meestal vervolgd met een treinrit naar een voorstadje van Palma.





(Foto: © Jaap van der Noordt - 1 oktober 2018)

Voortgang werkzaamheden tramlijn 1, deel 1    (29 september 2018)
Op de Scheveningseweg wordt nog volop gewerkt aan het opnieuw aanleggen van de nieuwe tramsporen voor lijn 1. Een groot deel van de splitsing bij de Johan de Wittlaan in de richting van het Vredespaleis is ook al aangelegd.





Opvallend was de rol van de op zijn telefoon starende verkeersregelaar die het nodig vond om zijn werkplek te verlaten om te komen zeggen dat er geen foto's gemaakt mochten worden. Ik waardeer de rol van een verkeersregelaar maar het is niet de eerste keer dat ik moet constateren dat veel verkeersregelaars niet op de hoogte zijn van hun eigen functieprofiel. Foto's maken op de openbare weg is normaal gesproken zeker niet verboden en de rol van een verkeersregelaar is volgens mij het observeren, regelen en in goede banen leiden van het verkeer. Het dreigement dat je fototoestel in beslag wordt genomen gaat dan wat mij betreft veel te ver.
Functieomschrijving: Verkeersregelaar M/V: Als Verkeersregelaar leidt men het verkeer in goede banen. Dit gebeurt door met de armen bepaalde bewegingen te maken in de richting van het verkeer. Verkeersregelaars worden over het algemeen ingezet op momenten dat er een ongeluk gebeurd is en het verkeer omgeleid moet worden, stoplichten niet werken, tijdens wegwerkzaamheden en bij grote evenementen. Deelnemers aan dit verkeer zijn verplicht om de aanwijzingen op te volgen. Politieagenten zijn verantwoordelijk en controleren het werk van de Verkeersregelaar.

Allan-rondrit voor NVBS vrijwilligers    (29 september 2018)
Op zaterdag 29 augustus 2018 werd er voor de vrijwilligers van de NVBS een speciale middag georganiseerd. Het hoogtepunt was een uitgebreide tramrit met het Allan stel 130+1042 over een deel van het Rotterdamse tramnet.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 september 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 september 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 september 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 september 2018)

Tijdelijk GTL's op spitstramlijn 2-kort    (24 september 2018)
Vanaf woensdag 19 augustus 2018 worden de spitsdiensten van tramlijn 2 tussen Kraayenstein en Laan van NOI met GTL's gereden. In remise Zichtenburg zijn daarom drie GTL's gestald. Door deze maatregel wordt de Avenio-krapte iets minder. Incidenteel blijft het altijd mogelijk dat er toch een Avenio of RandstadRail-voertuig wordt ingezet.

Wegens een defect wissel moest er gedriehoekt worden
(Foto: © Frans Wellner - 24 september 2018)

Toch weer oud en vertrouwd om een GTL op tramlijn 2 te zien
(Foto: © Frans Wellner - 24 september 2018)

GTL's 3097 en 3068 vertrokken uit Den Haag    (24 september 2018)
Op maandag 24 september 2018 vertrokken weer twee GTL's per truck naar het recyclingbedrijf. Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3097 op. Aan het eind van de ochtend werd vervolgens de 3068 opgehaald voor transport.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 september 2018)

Het vertrek van de 3097 naar het onvermijdelijke einde
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 september 2018)

Als voorlopig laatste GTL werd de 3068 klaargezet voor transport
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 september 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 september 2018)


De 3097 in betere tijden: Aankomst aan de Delftselaan
(Dia: © www.digitaletram.nl - 22 augustus 1984)

De 3068 in betere tijden: Als lijn 2 bij de Burgemeester Hovylaan
(Dia: © www.digitaletram.nl - 4 mei 1994)

De accutrams van Oranjestad    (11 september 2018)
Sinds een paar jaar heeft Oranjestad een bescheiden tramnet waarop accutrams rijden. Deze tramlijn is bedoeld om toeristen vanaf de cruiseterminal op een attractieve en comfortabele manier naar het centrum te vervoeren. Toeristen kunnen in Oranjestad dan voordeling shoppen. Voor dit doel zijn er drie trams in verschillende uitvoering beschikbaar.





(Foto: © Maarten Vermeulen - 11 september 2018)

(Foto: © Maarten Vermeulen - 11 september 2018)

Tramlijn 2 naar de Lijsterbesstraat    (10 september 2018)
Op maandagmiddag 10 september 2018 raakte RR-voertuig 4011 defect bij de Monstersestraat en blokkeerde enige tijd de lijnen 2, 4, 4K en 11. Tramlijn 2 moest daarom vanaf halte MHC Westeinde driehoeken bij de Lijsterbesstraat. Omdat wissels helemaal uitgereden moeten worden was de sluis naar de voormalige werkplaats dus het keerpunt.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 september 2018)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 september 2018)

125 jaar Manx Electric Railway    (5 september 2018)
Van 1 tot en met 8 september 2018 werd er een tram-festival georganiseerd op het 'Isle of Man'. De Manx Electric Railway (1893-2018) vierde haar 125e verjaardag. Er was veel materieel op de baan, ook voertuigen welke meestal niet buiten de muren van de depots kwamen. Op 5 september 2018 maakte Jaap van der Noordt een impressie.

(Foto: © Jaap van der Noordt - 5 september 2018)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 5 september 2018)

Helaas voor alle nummerfreaks: Die worden massaal genept. Toen alle fotografen eindelijk weg waren kwam er een medewerker van het bedrijf in uniform en maakte van motorwagen 1 een motorwagen met het nummer 3. De vrouw van de fotograaf zag dit gebeuren. De plakranden van de "nep 3" zijn op de middelste foto goed zichtbaar.


Sfeervolle opname op het station van Laxey op de lijn tussen Douglas en Ramsey
(Foto: © Jaap van der Noordt - 5 september 2018)





(Foto: © Jaap van der Noordt - 5 september 2018)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 5 september 2018)



Binnenkort verkrijgbaar op DVD: Van rijdende GTL tot conservenblik

Op deze DVD zijn veel videobeelden verzameld van de GTL (3000-serie). Uitvoerig worden de totaalreclametrams belicht uit vooral de jaren 90 van de vorige eeuw. De film bestaat verder uit speciale gebeurtenissen, sfeerbeelden tijdens de feestdagen, ontsporingen, hersporingen en de onvermijdelijke afvoer en sloop van een aantal wagens. Er wordt ook uitgebreid aandacht besteed aan de pekel-GTL's en de Hoftrammm. Het is de bedoeling om met de beschikbare beelden (super 8 en video) een mooi document van 60 minuten te maken van deze succesvolle serie. Deze GTL-DVD is zoals het nu naar uitziet In het voorjaar van 2016 beschikbaar.
LET OP!!! In verband met interessant nieuw video-materiaal is de oplevering wat vertraagd.