Powered by "www.digitaletram.nl" en "www.tramfoto.nl"




Laatste update:

Zaterdag 20 januari 2018

01:11 uur

De actuele onderwerpen

- 18-01-2018 - Zeer zware storm zorgt voor problemen (HTM)
- 17-01-2018 - Testprogramma TOP-halte Station H.S. gestart (HTM)
- 16-01-2018 - RandstadRail voertuig 4019 vertrokken naar Duitsland (HTM)
- 07-01-2018 - Ontmoeting bij Delft Station (TS)
- 05-01-2018 - Testrit met Avenio 5002 naar Delft station (HTM)
- 31-12-2017 - De beste wensen voor 2018
- 29-12-2017 - Met tramlijn 11 naar de bouw van de brandstapel (HTM)
- 28-12-2017 - Aanleg TOP-halte Stationsplein voltooid (HTM)
- 23-12-2017 - Digitale "feestdagen-groet" van de Digitale Tram
- 18-12-2017 - Tramlijn 19 verlengd naar Delft Station (HTM)
- 17-12-2017 - Bestemming 'Delft Noord' bijna opgeheven (HTM)
- 15-12-2017 - GTL's 3061 en 3078 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 12-12-2017 - Ontsporing bij remise Zichtenburg (HTM)
- 10-12-2017 - Sneeuwoverlast hindert tramverkeer (HTM)
- 08-12-2017 - Kop 3114 - staart 3126 botsing Delft Tanthof (HTM)
- 06-12-2017 - Kop 4066 - staart 4019 botsing bij de Vliettunnel (HTM)
- 02-12-2017 - "Rijp"-rijden met Regio-citadis 4047 (HTM)
- 26-11-2017 - De infrastructuur van De Uithoflijn (Regiotram Utrecht)
- 24-11-2017 - GTL's 3048 en 3053 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 18-11-2017 - Jaarboek "Trams 2018" gepresenteerd in de Tourist Tram
- 13-11-2017 - Restaurant "Het Trammmhuys" binnenkort geopend
- 13-11-2017 - Nieuwe totaalreclametram voor Omroep West (HTM)
- 10-11-2017 - De Drachenfelsbahn bij Königswinter
- 10-11-2017 - Praagse Skoda-trams terug in dienst (DPP)
- 09-11-2017 - Op bezoek in het Nederland Openluchtmuseum (NOM)
- 08-11-2017 - Spoorvernieuwing rond de Grote Kerk, deel 3 (HTM)
- 06-11-2017 - Proefbedrijf tramlijn 19 van start (HTM)
- 06-11-2017 - GTL's 3087 en 3056 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 03-11-2017 - Aanleg TOP-halte Stationsplein krijgt vorm, deel 2 (HTM)
- 03-11-2017 - Spoorvernieuwing rond de Grote Kerk, deel 2 (HTM)
- 28-10-2017 - De tram van Palermo (STCP)
- 24-10-2017 - Tramweg-Stichting keurt aanhangrijtuig 779 (TS)
- 23-10-2017 - Spoorvernieuwing rond de Grote Kerk, deel 1 (HTM)
- 16-10-2017 - HTM 90 is weer LTM 610 (TS)
- 16-10-2017 - Proefrit Citadis 4045 naar station Delft (HTM)
- 14-10-2017 - Testtram 6002 bij De Uithof (Regiotram Utrecht)
- 13-10-2017 - GTL's 3013 en 3047 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 10-10-2017 - Proefrit nieuw tramtraject Spoorzone Delft (HTM)
- 07-10-2017 - Lijnverkenning met Tourist Tram PCC 1101 (HOVM)
- 03-10-2017 - Werkzaamheden Spoorzone Delft: Tramlijn 1 ingekort (HTM)
- 02-10-2017 - TOP-halte Leyweg in gebruik genomen (HTM)
- 01-10-2017 - Gents tramstel maakt rit langs de Belgische kust (TTO)
- 25-09-2017 - GTL's 3019 en 3014 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 21-09-2017 - Op pad met de historische trams (HOVM/TS)
- 20-09-2017 - Aanleg TOP-halte Stationsplein krijgt vorm, deel 1 (HTM)
- 18-09-2017 - Nieuwe Mondriaan-tram met rode neus (HTM)
- 13-09-2017 - Overlast door vroege najaarsstorm (HTM)

Bezoek ook eens:

- De Hespedamse Tramweg Maatschappij (HTM)
- Trams in Polen (thema site)
- Trams in Tsjechië (thema site)


Zeer zware storm zorgt voor problemen    (18 januari 2018)
Op donderdag 18 januari 2018 trok een zeer zware storm over Nederland. Op veel plekken kwamen bomen en takken op het spoor terecht. Vanwege de veiligheid werd rond 09:30 uur besloten het tramverkeer tijdelijk stil te leggen. Nadat de storm was geluwd werd het tramverkeer rond 15:00 uur weer opgestart. Wegens problemen met de bovenleiding en gestrandde voertuigen op meerdere locaties werden er op tramlijn 1 tot ongeveer 21:00 uur pendelbussen ingezet.



Testprogramma TOP-halte Station H.S. gestart    (17 januari 2018)
Op woensdag 17 januari 2018 werd de infrastructuur op het Stationsplein getest. Op deze eerste testdag werden er metingen verricht met de Avenio 5040. De komende dagen wordt het testprogramma nog verder afgewerkt.

De bovenleidingwagen rijdt voor de Avenio 5040
(Foto: © Frans Wellner - 17 januari 2018)

Voorzichtig rijdt de 5040 vanaf de Stationsweg achter de bovenleidingwagen aan
(Foto: © Frans Wellner - 17 januari 2018)

(Foto: © Frans Wellner - 17 januari 2018)

(Foto: © Frans Wellner - 17 januari 2018)

Ook in de middag werd er nog zorgvuldig en uitgebreid getest met de Avenio 5040

(Foto: © Rinus van de Kuil - 17 januari 2018)





Inspectie en kleine aanpassingen aan de bovenleiding
(Foto: © Rinus van de Kuil - 17 januari 2018)

Dit halteperron lag niet helemaal goed en wordt aangepast
(Foto: © Rinus van de Kuil - 17 januari 2018)

RandstadRail voertuig 4019 vertrokken naar Duitsland    (16 januari 2018)
Op dinsdagavond 16 januari 2018 werd het RandstadRail-voertuig 4019 op De Werf opgeladen voor transport naar de fabriek in Duitsland. De 4019 was op 6 december 2017 betrokken bij een kop-staart botsing bij de Sytwendetunnel.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 januari 2018)



Ontmoeting bij Delft Station    (7 januari 2018)

Bij Delft Station ontmoet de HTM 58 van de Tramweg-Stichting dienstwagens van tramlijn 1 en 19
(Foto: © Raymond Naber - 7 januari 2018)

Testrit met Avenio 5002 naar Delft station    (5 januari 2018)
In de vroege uurtjes van vrijdag 5 januari 2018 werd de verlenging van tramlijn 19 tussen de Nieuwe Plantage en Delft Station uitgebreid getest door een Avenio. In de test werd ook de tailtrack Nieuwe Plantage meegenomen. De testtram was de Avenio 5002 welke vanaf remise Zichtenburg via de lijnen 9 en 15 naar Ypenburg (Vuursteen) was gereden. De test leverde geen problemen op zodat in de toekomst op tramlijn 19 in principe ook Avenio's ingezet kunnen worden.

Drie materieeltypen bij de tailtrack Nieuwe Plantage
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 januari 2018)

De laatste dienstwagen naast de testwagen bij de Nieuwe Plantage
(Foto: © Chris Westerduin - 5 januari 2018)

De 5002 zal de geschiedenis ingaan als de eerste Avenio welke de tailtrack bij Delft Station bereikte
(Foto: © Chris Westerduin - 5 januari 2018)

De 5002 wordt geobserveerd bij de halte 'Prinsenhof'
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 januari 2018)

Het kistje waarmee de halte wordt opgemeten
(Foto: © Chris Westerduin - 5 januari 2018)

De beste wensen voor 2018    (31 december 2017)
Het jaar 2017 is weer voorbij en daar hoort natuurlijk een passende afsluiting bij. Het viel het afgelopen jaar niet mee om deze site regelmatig bij te werken. Dit is absoluut geen toezegging dat het in 2018 beter zal gaan maar de intentie om dat te doen is zeker wel aanwezig. Wij wensen in ieder geval iedereen een voorspoedig 2018 toe met mooie foto's.

(Fotobewerking: © www.digitaletram.nl)

Met tramlijn 11 naar de bouw van de brandstapel    (29 december 2017)
In Scheveningen wordt de traditionele brandstapel voor het vreugdevuur weer opgebouwd. In het verleden gebeurde dit altijd in de keerlus van tramlijn 11 waar nu een vredig speeltuintje ligt. In die tijd reed tramlijn 11 op Nieuwjaarsdag bijna standaard tot de Duinstraat. Tegenwoordig staat dit traditionele evenement op de lijst van het Nationaal Erfgoed.

Op de plek waar vroeger het vuur woedde staat nu een speeltuintje en kun je achter de tram de opbouw zien van de brandstapel
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 december 2017)

De brandstapel is na jaren weer terug in de buurt van de keerlus
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 december 2017)

De bouw van de brandstapel is nu goed georganiseerd en zelfs gesponsord
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 december 2017)

Aanleg TOP-halte Stationsplein voltooid    (28 december 2017)
Hoewel de aanleg van de TOP-halte op het Stationsplein voltooid is, rijden er nog geen trams. Dit heeft alles te maken met een onverwachte tegenslag omdat er bij de tunnelbak langs de Parallelweg zeven bovenleidingsmasten moeten worden vervangen. Naar verwachting rijden de trams vanaf eind januari 2018 weer langs de voorzijde van het station.

De nieuwe TOP-halte is op dit moment nog een oase van rust
(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 december 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 december 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 december 2017)

Digitale "feestdagen-groet" van de Digitale Tram    (23 december 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 19 verlengd naar Delft Station    (18 december 2017)

(Foto: © Raymond Naber - 18 december 2017)



Bestemming 'Delft Noord' bijna opgeheven    (17 december 2017)
Op zondag 17 december 2017 reed tramlijn 19 voor het laatst naar het eindpunt 'Delft Noord'. Dit eindpunt bij de halte Nieuwe Plantage was al jaren een wat ongelukkig eindpunt. De tram heeft nu eindelijk zijn definitieve plek gekregen in de 'Spoorzone Delft' en daardoor kan ook tramlijn 19 doorrijden naar een nieuw tijdelijk eindpunt bij Delft station.


De aanvang van de rit naar Delft Noord bij Leidschendam Leidenhage
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 december 2017)

Korte stop bij de halte 'Oosteinde' in de Vliettunnel
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 december 2017)

De 4068 bij halte 'Station Ypenburg' op weg naar tailtrack Delft Noord
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 december 2017)

Passage bij de halte 'Anthony Fokkersingel' in Ypenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 december 2017)

Laatste dag tailtrack 'Nieuwe Plantage' voor tramlijn 19
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 december 2017)



GTL's 3061 en 3078 vertrokken uit Den Haag    (15 december 2017)
Op vrijdag 15 december 2017 vertrokken er weer twee GTL's per truck naar het recyclingbedrijf. Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3061 op. Aan het eind van de ochtend werd vervolgens de 3078 opgehaald voor transport.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 december 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 december 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 december 2017)



Ontsporing bij remise Zichtenburg    (12 december 2017)
Op dinsdag 12 december 2017 ontspoorde RandstadRail-voertuig 4050 op het voorterrein van remise Zichtenburg.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 december 2017)




Omdat voor het hersporen van de 4050 de spanning van de bovenleiding af moest werd RR-lijn 4 tijdelijk ingekort tot het gemaal bij Leyenburg
(Foto: © Chris Westerduin - 12 december 2017)

Sneeuwoverlast hindert tramverkeer    (10 december 2017)
Op zondag 10 december 2017 kregen grote delen van Nederland te maken met zeer hevige sneeuwval. Traditioneel zorgt sneeuwval bijna altijd voor prachtige sfeerplaatjes maar helaas meestal ook voor de gebruikelijke overlast.

De Avenio 5039 van tramlijn 11 staat in de sneeuwjacht aan Scheveningen Haven de vertrektijd af te wachten
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 december 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 december 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 december 2017)



Kop 3114 - staart 3126 botsing Delft Tanthof    (8 december 2017)
Op vrijdagmiddag 8 december 2017 botste door nog onbekende oorzaak de 3114 achterop de 3126 bij Delft Tanthof

(Foto: © J. Hulscher - 8 december 2017)

(Foto: © J. Hulscher - 8 december 2017)

Kop 4066 - staart 4019 botsing bij de Vliettunnel    (6 december 2017)
Op woensdag 6 december 2017 botste door nog onbekende oorzaak de 4066 achterop de 4019 bij de Vliettunnel.

(Foto: © Chris Westerduin - 6 december 2017)

(Foto: © Chris Westerduin - 6 december 2017)

(Foto: © Chris westerduin - 6 december 2017)


Door de aanrijding kon tramlijn 19 lange tijd niet rijden en noodgedwongen opgesteld worden bij Antoniushove
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 december 2017)

"Rijp"-rijden met Regio-citadis 4047    (2 december 2017)
Vanwege de vrieskou werd er in de nacht van vrijdag op zaterdag 2 december 2017 met vijf trams gereden over grote delen van het tramnet. Er werd gereden met 3 GTL-pekeltrams en 2 RandstadRail-voertuigen. Dit rijprijden is vooral bedoeld om de ijsvorming aan de bovenleiding tegen te gaan. Met de regio-citadis 4047 werd de hele nacht gereden in het stadse gedeelte over de lijnen 2, 3, 19 en het Leidschendamse deel van lijn 6. Vooral lijn 19 was een behoorlijke uitdaging vanwege de zeer dichte mist en de vele verkeerslichten welke in de nachtelijke uren op knipperen zijn gezet.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 december 2017)

Voorlopig rijden we nog even tot de halte Nieuwe Plantage
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 december 2017)

Leidschendam-Noord stond ook in het "rijp"-rittenprogramma
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 december 2017)

Het Arnold Spoelplein werd deze nacht twee keer bezocht
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 december 2017)

In Kraayenstein begon het al flink mistig te worden
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 december 2017)

"Pekel"-citadis 4047 passeert voor de tweede keer in dichte mist en in de vrieskou de halte Station Ypenburg tijdens het rijp-rijden
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 december 2017)

De infrastructuur van De Uithoflijn    (26 november 2017)
De aanleg van de nieuwe Uithoflijn in Utrecht komt wat later in dienst dan oorspronkelijk gepland. Er ontbreken nog wat stukken spoor op het nieuwe traject. Bij de Universiteit zijn de bovenleidingmasten best wel alternatief opgezet.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 november 2017)





Deze constructie in Utrecht is een EMC-maatregel (Elektro Magnetische Compatibiliteit). Door de bovenleiding in hele korte secties te verdelen wordt het elektromagnetische veld , welke de apparatuur van universiteit en ziekenhuis kan beïnvloeden , zo klein mogelijk gehouden. Deze speciale constructie van de bovenleiding zal in ook in Delft op tramlijn 19 bij de TU toegepast gaan worden. (Met dank aan Roland Bal voor de toelichting).

GTL's 3048 en 3053 vertrokken uit Den Haag    (24 november 2017)
Op vrijdag 24 november 2017 vertrokken er een paar dagen eerder dan gepland weer twee GTL's per dieplader naar het recyclingbedrijf. Transporteur Van der Vlist haalde in de vroege ochtenduren als eerste de 3048 bij het opstelspoor voor de remise Lijsterbesstraat op. Aan het begin van de middag werd de 3053 als tweede opgehaald voor transport.

(Foto: © R. Arfy - 24 november 2017)

(Foto: © R. Arfy - 24 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 november 2017)

De zachte neus blijft achter in Den Haag
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Twee dagen later zien we de kop van de 3048 bij de recycling
(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 november 2017)

Jaarboek "Trams 2018" gepresenteerd in de Tourist Tram    (18 november 2017)
Op zaterdag 18 november 2017 werd in Voorburg het jaarboek "Trams 2018" gepresenteerd. Dit jaar werd er voor en na de presentatie een afwisselende rit gereden met de Tourist Tram PCC 1193. De rit ging vanaf het Centraal station via Delft Tanthof naar station Voorburg. Daarna naar Wateringen en vervolgens weer terug naar het Centraal station.

De cover van het jaarboek "Trams 2018"
(Bron: © www.alk.nl)

De presentatie van het jaarboek "Trams 2018" in Voorburg en de groepsfoto in Wateringen
(© www.digitaletram.nl - 18 november 2017)

Bij een rit met de Tourist Tram horen natuurlijk ook de vlaggetjes op de tram te wapperen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 november 2017)

Vanaf het Centraal Station via Delft naar Voorburg en Wateringen en weer terug naar het Centraal Station


Restaurant "Het Trammmhuys" binnenkort geopend    (13 november 2017)
Aan het einde van deze maand, naar verwachting op 29 november 2017, wordt het "Trammmhuys" in Voorburg geopend. Het "Trammmhuys" is een initiatief van Bobby van Galen, eigenaar van de succesvolle Hoftrammm. In het nieuwe restaurant is de keuken in een deel van een GTL-8 gebouwd waarbij de voorzijde van de 3004 is gebruikt.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 november 2017)

Nieuwe totaalreclametram voor Omroep West    (13 november 2017)
Omroep West is een regelmatige adverteerder op de HTM voertuigen. Recentelijk is de 3117 in een totaalreclame uitvoering in dienst gekomen. De 3117 rijdt meestal op tramlijn 16 en halteert hier bij de nieuwe TOP-halte Leyweg.

(Foto: © Chris Westerduin - 13 november 2017)

(Foto: © Chris Westerduin - 13 november 2017)

De Drachenfelsbahn bij Königswinter    (10 november 2017)
De Drachenfelsbahn is een tandradbaan en verbindt het oude centrum van Königswinter in het Rijndal met de top van Drachenfels. De lijn is de oudste nog geëxploiteerde tandradbaan in Duitsland en heeft een lengte van 1520 meter en overwint 220 meter hoogte waarbij de maximale helling 20 procent is. Voor de dienst zijn vijf voertuigen beschikbaar.

Aan de voet van de tandradbaan bevindt zich de werkplaatst en het instap-gedeelte
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 november 2017)



Praagse Skoda-trams terug in dienst    (11 november 2017)
In de Tsjechische hoofdstad Praag is een deel van de Skoda lagevloertrams weer in de normale dienst gekomen. Vanwege diverse mankementen waren deze lagevloertrams van het type 14T voor langere buiten dienst gesteld.

De ING Skoda tram 9156 met op de achtergrond "Het Dansende Huis (Tancící dum)" welke nu eigendom is van de ING
(Foto: © Jaap van der Noord - 11 november 2017)





Op bezoek in het Nederland Openluchtmuseum    (9 november 2017)
Op donderdag 9 november 2017 was er een mogelijkheid het Nederlands Openluchtmuseum te bezoeken. Voor de bezoekers reed de vierasser RET 520 door het museumpark. Voor de remise stonden de GETA 76 en de GVB RR3.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 november 2017)



Spoorvernieuwing rond de Grote Kerk, deel 3    (8 november 2017)
Rondom de Grote Kerk worden de tramsporen vernieuwd en geschikt gemaakt voor breder en zwaarder materieel. De route door de Gravenstraat wordt in de toekomst onderdeel van de calamiteitenroute welke ook gebruikt gaat worden door de Avenio en de RandstadRail voertuigen als de tramtunnel niet toegankelijk is vanwege een buitendienststelling of calamiteit. Vanwege eventuele trillingen wordt de constructie van de sporen voorzien van een stevige ondergrond.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 november 2017)

Proefbedrijf tramlijn 19 van start    (6 november 2017)
Op maandag 6 november 2017 ging het zes dagen durende proefbedrijf van start over tramlijn 19. Doel was het in de praktijk testen van het nieuwe traject tussen de halte Nieuwe Plantage en Delft Station. Op deze eerste dag reed het RandstadRail-voertuig 4027 vijf ritten over tramlijn 19. Als alles volgens plan verloopt gaat tramlijn 19 met ingang van de nieuwe dienstregeling op 17 december 2017 eindelijk rijden tussen Leidschendam Leidsenhage en Delft Station.





(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 november 2017)

GTL's 3087 en 3056 vertrokken uit Den Haag    (6 november 2017)
Op maandag 6 november 2017 vertrokken er weer twee GTL's per dieplader naar het recyclingbedrijf. Transporteur Van der Vlist haalde in de vroege ochtend als eerste de 3087 op en in de middag was het de beurt aan de 3056.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 november 2017)



Aanleg TOP-halte Stationsplein krijgt vorm, deel 2    (3 november 2017)
Op het Stationsplein wordt er gewerkt aan de nieuwe TOP-halte. De overkappingen zijn al geplaatst en de afwerking daarvan is in volle gang. Er moet nog het nodige gebeuren want bijvoorbeeld de bovenleiding is nog niet aanwezig.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 november 2017)



Spoorvernieuwing rond de Grote Kerk, deel 2    (3 november 2017)
Rondom de Grote Kerk worden de tramsporen vernieuwd en geschikt gemaakt voor breder en zwaarder materieel. De route door de Gravenstraat wordt in de toekomst onderdeel van de calamiteitenroute welke ook gebruikt gaat worden door de Avenio en de RandstadRail voertuigen als de tramtunnel niet toegankelijk is vanwege een buitendienststelling of calamiteit. Vanwege eventuele trillingen wordt de constructie van de sporen voorzien van een stevige ondergrond.



De tram van Palermo    (28 oktober 2017)
Het vrij jonge tramnetwerk in de Siciliaanse hoofstad Palermo bestaat uit vier lijnen. Tramlijn 1 ligt in het oosten van de stad en is (nog) niet verbonden met de tramlijnen 2, 3 en 4 welke wat verderop in het westelijk deel van de stad liggen. De huidige netlengte is ongeveer 15 kilometer en er wordt gereden met 17 'witte' Bombardier Flexity Outlook trams.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 oktober 2017)



Tramweg-Stichting keurt aanhangrijtuig 779    (24 oktober 2017)
Op dinsdag 24 oktober 2017 vond de keuring plaats van de aanhangrijtuig 779 achter de buitenlijner HTM 58 en het motorrijtuig 77. De eerste rit werd gereden met mw.58 + ahr.779 en de tweede rit werd gereden met mw.77 + ahr.779.

(Foto: © Raymond Naber - 24 oktober 2017)

(Foto: © Raymond Naber - 24 oktober 2017)

(Foto: © Raymond Naber - 24 oktober 2017)

(Foto: © Raymond Naber - 24 oktober 2017)

Spoorvernieuwing rond de Grote Kerk, deel 1    (23 oktober 2017)
Rondom de Grote Kerk worden de tramsporen vernieuwd en geschikt gemaakt voor breder en zwaarder materieel. De route door de Gravenstraat wordt in de toekomst onderdeel van de calamiteitenroute welke ook gebruikt gaat worden door de Avenio en de RandstadRail voertuigen als de tramtunnel niet toegankelijk is vanwege een buitendienststelling of calamiteit. Vanwege eventuele trillingen wordt de constructie van de sporen voorzien van een stevige ondergrond.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 oktober 2017)



HTM 90 is weer LTM 610    (16 oktober 2017)
In de TS-ruimte van de HTM-werkplaats aan de Lijsterbesstraat is de afgelopen maanden de HTM 90 weer veranderd in de LTM 610. De (ex-HTM) buitenlijner gaat binnenkort weer terug naar de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij

(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 oktober 2017)

Het fraaie interieur van de buitenlijner LTM 610 (ex HTM 90)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 oktober 2017)

Medewerker Kees Bal van de T.S. lapt nog één keer de ramen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 oktober 2017)


Proefrit Citadis 4045 naar station Delft    (16 oktober 2017)
Op maandagochtend 16 oktober 2017 werd er in Delft voor de eerste keer met een RandstadRail-voertuig gereden tussen de halte Nieuwe Plantage en de toekomstige splitsing van de lijnen 1 en 19 aan de Zuidwal/Westlandseweg. Het traject werd in beide richtingen ook over 'verkeerd' spoor getest met RandstadRail-voertuig 4045. Aan het eind van de testnacht werd de nieuwe tailtrack bij station Delft uitgebreid getest en voorzichtig in alle richtingen bereden.

De testrit start bij de tramhalte Nieuwe Plantage
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 oktober 2017)

Stapvoets gaat het dan richting het station van Delft
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 oktober 2017)

De eerste ritten gaan vrijwel altijd onder begeleiding van een bovenleiding-wagen om de bovenleiding te inspecteren
(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 oktober 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 16 oktober 2017)

In het laatste gedeelte van de eerste testnacht werd de tailtrack Westvest ook bereden







Testtram 6002 bij De Uithof    (14 oktober 2017)
Vanwege het nog uit te voeren testprogramma voor de Uithoflijn is er een Urbos CAF tram per dieplader overgebracht naar het toekomstige eindpunt van de UIthoflijn. Het gaat om het CAF voertuig 6002 voorzien met de teksten 'Testrit'.

(Foto: © Jaap van der Noordt - 14 oktober 2017)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 14 oktober 2017)

GTL's 3013 en 3047 vertrokken uit Den Haag    (13 oktober 2017)
Op vrijdag 13 oktober 2017 vertrokken er wederom twee GTL's per dieplader in de richting van het recyclingbedrijf. Transporteur Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3013 op en in de middag was het de beurt aan de 3047.

(Foto: © J. Hulscher - 13 oktober 2017)

(Foto: © J. Hulscher - 13 oktober 2017)



Proefrit nieuw tramtraject Spoorzone Delft    (10 oktober 2017)
Op dinsdag 10 oktober 2017 kon er proef worden gereden met de GTL 3140 over het nieuwe traject in de Spoorzone Delft. Binnenkort worden er nog meer testritten gereden zodat dan ook tramlijn 19 door kan rijden naar station Delft.





Werkzaamheden Spoorzone Delft: Tramlijn 1 ingekort    (3 oktober 2017)
Van 2 tot en met 10 oktober 2017 is HTM-tramlijn 1 tijdelijk ingekort en rijdt tussen Scheveningen Noorderstrand en de keerdriehoek bij 's-Gravenmade. Het vervoer op het nu tramloze gedeelte wordt verzorgd door pendelbuslijn 71. De werkzaamheden zijn in de Spoorzone Delft waar de definitieve tramsporen worden aangesloten en vervolgens getest.

(Foto: © Nick Roestenburg - 3 oktober 2017)

Eindelijk is er het eerste zichtbare bewijs dat tramlijn 19 een wat meer logischer eindpunt krijgt

(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 oktober 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 oktober 2017)

TOP-halte Leyweg in gebruik genomen    (2 oktober 2017)
Op maandag 2 oktober 2017 werd de nieuwe TOP-halte Leyweg voor de tramlijnen 9 en 16 in gebruik genomen.

(Foto: © Albert Koch - 2 oktober 2017)

(Foto: © Albert Koch - 2 oktober 2017)

(Foto: © Albert Koch - 2 oktober 2017)

Gents tramstel maakt rit langs de Belgische kust    (1 oktober 2017)
Op zondag 1 oktober 2017 reed een historisch Gents tramstel (mw.354 + bw.70) een rit over de Belgische kustlijn.

Motorwagen 354 (1930) en bijwagen 70 (1912) bij de halte Raversijde nabij Oostende
(Foto: © Chris Westerduin - 1 oktober 2017)



GTL's 3019 en 3014 vertrokken uit Den Haag    (25 september 2017)
Op maandag 25 september 2017 vertrokken er twee GTL's per dieplader in de richting van het recyclingbedrijf. Transporteur Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3019 op en in de middag was de 3014 aan de beurt.

(Foto: © J. Hulscher - 25 september 2017)

(Foto: © J. Hulscher - 25 september 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © Rinus van de Kuil - 25 september 2017)

Op pad met de historische trams    (23 september 2017)
In het weekend van 23 en 24 september het seizoen afgesloten voor de Tourist Tram. Het afgelopen seizoen was zeer succesvol waarin is gebleken dat de touristen de tram weten te vinden. Op zaterdag 23 september 2017 was ook de Tramweg-Stichting op pad met de historische trams voor de combi-ritten met de tram en de pakschuit Nooitgedacht.

De Tourist Tram reed dit weekend voor de laatste keer dit seizoen. Op de achtergrond de HTM 77 voor de Pakschuit Combi-ritten.
(Foto: © Raymond Naber - 23 september 2017)



Aanleg TOP-halte Stationsplein krijgt vorm, deel 1    (20 september 2017)
Langzaam maar zeker krijgt de nieuwe tophalte op het Stationsplein vorm. Op het Stationsplein zijn er al veel nieuwe sporen gelegd. De spoorsluitingen naar de tramtunnel TTHS en het Rijswijkseplein moeten nog worden aangelegd.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 september 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 september 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 september 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 september 2017)

Nieuwe Mondriaan-tram met rode neus    (18 september 2017)
In remise Scheveningen worden regelmatig trams beplakt met een totaalreclame. De GTL 3108 kreeg een Mondriaan-jasje om aandacht te vragen voor de Open dag in november en was een aantal dagen te zien met een rode neus.

(Foto: © Chris Westerduin - 18 september 2017)

Overlast door vroege najaarsstorm    (13 september 2017)
Op woensdag 13 september 2017 was de eerste najaarsstorm een feit. Op een aantal plekken vielen er bomen op de bovenleiding. Bij het Zuiderpark zorgde een flinke boom voor veel schade aan de infrastructuur. De 5018 van tramlijn 9 kwam hierdoor gestremd te staan met een defecte pantograaf en moest later door de unimog worden weggesleept.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 september 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 september 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 september 2017)

Bij de halte Zuiderpark werd de Unimog voor de 5018 gezet voor transport naar Zichtenburg





Het convooi met de Avenio 5018 op sleep passeert hier de tophalte Leyweg in aanbouw.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 september 2017)

Een aantal tramlijnen moesten voor kortere of langere tijd omrijden vanwege takken en omgewaaide bomen

Tramlijn 16 maakte enige tijd gebruik van de oude keerlus in Moerwijk
(Foto: © J. Hulscher - 13 september 2017)

Tramlijn 9 reed voor langere tijd naar de keerdriehoek Volmerlaan
(Foto: © J. Hulscher - 13 september 2017)

Buitenlijners langs de Vliet    (10 september 2017)

Een sfeervol plaatje van de buitenlijnerstel 58 en 779 langs de Vliet zoals het vroeger was
(Foto: © Eric Sallevelt - 10 september 2017)





GTL 3002 vertrokken uit Den Haag    (8 september 2017)
Op vrijdag 8 september 2017 werd de 3002 door Van der Vlist opgeladen op de Laan van Meerdervoort ter hoogte van de remise Lijsterbesstraat. De GTL 3002 arriveerde op 15 april 1981 en heeft 13296 dagen bij HTM doorgebracht.

Het opladen van de 3002 op de Laan van Meerdervoort gebeurde tussen de hoosbuien door
(Foto: © J. Hulscher - 8 september 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 september 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 september 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 september 2017)

(Foto: © J. Hulscher - 8 september 2017)

Testen met Avenio 5030 op tramlijn 19    (7 september 2017)
Op donderdag 7 september 2017 werd een reeks van vier testdagen op tramlijn 19 afgesloten. Na eerst drie nachten op tramlijn 19 te hebben getest met Avenio 5030 werd er op de laatste dag in de avond getest om te kijken of de VRI goed reageerde. Voor de testen werd alleen de Avenio 5030 gebruikt omdat deze een speciale software-update had gekregen voor de Vliettunnel. De testen verliepen succesvol met een paar kleine aandachtspunten als eindresultaat.

Het Avenio testteam met v.l.n.r. Rob van den Berg, Jan de Jager, Michel Koreneef en Jacques van de Wart
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 september 2017)

Vanaf Zichtenburg via de lijnen 9 en 15 naar 'Vuursteen' om na de passage van lijn 19 richting Nieuwe Plantage te rijden

(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 september 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 september 2017)

Wachten op de passage van tramlijn 1 richting Delft Tanthof
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 september 2017)

Nadat de dienstwagen van lijn 19 de tailtrack 'Nieuwe Plantage' verlaten heeft kan de 5030 de tailtrack inrijden

(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 september 2017)

Vanuit de tailtrack aan de Nieuwe Plantage als tramlijn 19 naar Leidschendam Leidsenhage

Korte stop bij de halte "Station Ypenburg"
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Korte stop bij de halte "Leidschenveen"
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tenslotte nog een korte stop in de Vliettunnel bij de halte "Oosteinde"
(Foto: © www.digitaletram.nl - 7 september 2017)

Binnenkort verkrijgbaar op DVD: Van rijdende GTL tot conservenblik

Op deze DVD zijn veel videobeelden verzameld van de GTL (3000-serie). Uitvoerig worden de totaalreclametrams belicht uit vooral de jaren 90 van de vorige eeuw. De film bestaat verder uit speciale gebeurtenissen, sfeerbeelden tijdens de feestdagen, ontsporingen, hersporingen en de onvermijdelijke afvoer en sloop van een aantal wagens. Er wordt ook uitgebreid aandacht besteed aan de pekel-GTL's en de Hoftrammm. Het is de bedoeling om met de beschikbare beelden (super 8 en video) een mooi document van 60 minuten te maken van deze succesvolle serie. Deze GTL-DVD is zoals het nu naar uitziet In het voorjaar van 2016 beschikbaar.
LET OP!!! In verband met interessant nieuw video-materiaal is de oplevering wat vertraagd.