Powered by "www.digitaletram.nl" en "www.tramfoto.nl"
De digitale tram        Actueel        TTO-Noordzee        PCC's in hun tweede leven


  Chronologisch overzicht PCC 1006

- 28-02-2010  PCC 1006 bijna klaar voor viering 125 jaar Kusttram
- 13-02-2010  Nieuwe nummers en logo's voor PCC 1006
- 18-07-2009  PCC 1006 maakt testritje in Knokke
- 15-07-2009  PCC 1006 overgebracht van Gent naar Knokke
- 02-07-2009  Haagse PCC 1006 nog even in Gent
- 13-05-2009  PCC 1006 maakt eerste proefritje in Gent
- 05-05-2009  De actuele status van PCC 1006 in Gent
- 11-12-2008  Haagse PCC 1006 op metersporige trucks in Gent
- 19-09-2008  PCC 1006 overgebracht van Brugge naar Gent
- 19-11-2005  De actuele status van HTM PCC 1006
- Binnenkort:  Foto's van de PCC 1006 in Den Haag


PCC 1006 bijna klaar voor viering 125 jaar Kusttram    (28 februari 2010)
In het tramdepot van Knokke werd in het laatste weekend van februari hard gewerkt om de PCC 1006 zowel technisch als visueel in orde te maken.  Deskundige medewerkers van de Tramweg Stichting trokken vele meters kabel om de binnenverlichting weer als vanouds te laten functioneren. Tijdens het verblijf in de fabriek was de 1006 aangepast om de binnenverlichting op 220V te laten werken. De technische installatie werd waar nodig aangepast en/of gerepareerd. Verder werden de nog aanwezige oude nummers verwijderd en vervangen door historisch verantwoorde exemplaren.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nadat de technische aanpassingen waren voltooid werd er een klein stukje proef gereden op het remiseterrein.
De Haagse 1006 mag nog niet op het hoofdspoor komen maar de verwachting is dat dit binnenkort geregeld is.




(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe nummers en logo's voor PCC 1006    (13 februari 2010)
Op zaterdag 13 februari 2010 is er in Knokke flink doorgeklust aan de elektrische installatie van de 1006. De koplamp, achterlichten en knipperlichten werken weer alsmede de binnenverlichting boven de voordeur (40V lampen). Omdat de binnenverlichting door BN geschikt was gemaakt voor 220 volt is er veel bedrading doorgeknipt en veranderd. Dit zal in de werkplaats van De Lijn in Oostende opnieuw moeten worden aangelegd. Tevens werd er een groot deel van de juiste opschriften aangebracht. Omdat er geen föhn aanwezig was konden oude teksten nog niet worden verwijderd.





(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © Raymond Naber)

PCC 1006 maakt testritje in Knokke    (18 juli 2009)
Op zaterdag 18 juli 2009 maakte de 1006 een aantal proefritjes op het terrein van de stelplaats. Aansluitend werd de PCC binnen in het depot gezet. De komende tijd zullen een aantal kleine technische probleempjes worden opgelost.
PCC 1006 onder de draad op het terrein van de stelplaats Knokke
(Foto: © Eddy Geuvels)






(Foto: © Eddy Geuvels)

(Foto: © Eddy Geuvels)

PCC 1006 overgebracht van Gent naar Knokke    (15 juli 2009)
Op woensdag 15 juli 2009 werd de uit  Den Haag  afkomstige PCC 1006 vanuit de stelplaats Gentbrugge in Gent naar Knokke overgebracht. De 1006 werd naast de stelplaats op een doodlopend geëlektrificeerd spoortje afgeladen. Het is de bedoeling dat deze  Haagse PCC volgend jaar prominent aanwezig zal zijn tijdens de viering van 125 jaar Kusttram.
Een kleine line-up in de stelplaats Gentbrugge een paar uur voor het opladen van de 1006
(Foto: © Freddy Coussens)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
De truck met de Haagse PCC 1006 op het terrein waar de tram even later op de rails zal worden gezet
(Foto: © www.digitaletram.nl)







Haagse PCC 1006 nog even in Gent    (2 juli 2009)
In de stelplaats Gentbrugge in Gent is de Haagse PCC 1006 verplaatst naar loods 23. Voordat de tram naar Knokke wordt overgebracht moeten er nog een aantal technische problemen aan de elektrische installatie worden verholpen.





PCC 1006 maakt eerste proefritje in Gent    (13 mei 2009)
Op woensdag 13 mei 2009 maakte PCC 1006 een eerste proefritje op het terrein van de stelplaats. Freddy Coussens, trambestuurder in Gent welke destijds de 1006 kocht, was erbij en maakte onderstaande foto's van dit unieke moment.





De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

De actuele status van PCC 1006 in Gent    (5 mei 2009)
In de stelplaats van De Lijn in Gentbrugge zijn de werkzaamheden om de Haagse PCC 1006 weer rijvaardig te maken flink gevorderd. Omdat de draaistellen een grotere draai hebben zijn de schortplaten aangepast. Er is inmiddels een zelfstandige proefrit gereden onder een spannning van 40 Volt. Binnenkort zal er een echte proefrit worden gemaakt.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Haagse PCC 1006 op metersporige trucks in Gent    (11 december 2008)
In het depot Gentbrugge in Gent staat de Haagse PCC 1006 op tijdelijke metersporige trucks. De Haagse PCC is niet het enige vreemde voertuig in deze remise want ook kusttram motorwagen 9014 heeft hier tijdelijk onderdak gekregen.
(Foto: © Aad de Meij)

(Foto: © Aad de Meij)

(Foto: © Aad de Meij)

PCC 1006 overgebracht van Brugge naar Gent    (19 september 2008)
Op 19 augustus 2008 werd bij Bombardier in Brugge de ex-HTM PCC 1006 naar buiten gereden en opgeladen. Na iets meer dan vijfentwintig jaar lijkt het erop dat de tram een nieuwe rijvaardige toekomst krijgt bij TTO-Noordzee.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
De nog in goede staat verkerende 1006 is zojuist naar buiten getrokken voor vertrek naar Gent
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Na het opladen werd er koers gezet naar de stelplaats van De Lijn in Gent. Bij de aankomst was er een ontmoeting met de Gentse PCC en de Hermelijn. De toekomstige blauwe museum-PCC 01 verwelkomde zijn collega in de hal.

(Foto: © Rene Weterings)

(Foto: © Rene Weterings)




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


Bij het afladen komt de 1006 op het beton te staan
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 1006 op meterspoor, dat is straks echt realiteit!
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De actuele status van HTM PCC 1006     (19 november 2005)
Op 19 november werden een aantal hobbyisten in staat gesteld een kort bezoek aan de HTM PCC 1006 te brengen.
De 1006 bevindt zich in een voormalige generatorgebouw naast het fabrieksterrein van Bombardier (voormalig BN).
De 1006 ziet er goed uit en is recent geschilderd. Een aantal details kloppen niet maar dat mocht de pret niet drukken.

De 1006 staat in een loods
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Niet optimaal fotografeerbaar
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De tram lijkt in goede staat
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het interieur is netjes
(Foto: © www.digitaletram.nl)

In de zomer van 1969 rukt PCC 1006 in naar de remise Frans Halsstraat. De tram rijdt hier in 'de put' aan de Parallelweg.

Op 10 oktober 1981 rijdt de PCC mee in een afscheidsrit.

Op 22 januari 1991 was de 1006 in slechte staat. (BN-Brugge)

Meer info over de 1006 en andere Haagse PCC's leest u op de HTV-site: PCC's in hun tweede leven