Powered by "www.digitaletram.nl"


Onderwerpen van vroeger en nu

- 30-11-2014 - Afscheid van de klassieke HTM-bovenleidingmasten (HTM)
- 30-11-2014 - Nog steeds geen tramverkeer in Madurodam (MTM)
- 29-11-2014 - Tramrust in het middagzonnetje (HTM)
- 22-11-2014 - Jaarboek "Trams 2015" gepresenteerd in Antwerpen (De Lijn)
- 21-11-2014 - RandstadRail-voertuig 4069 per truck naar Leidsenhage (HTM)
- 20-11-2014 - Nieuw abri's voor Haaglanden (HTM)
- 20-11-2014 - RandstadRail-voertuig 4067 per truck naar Zichtenburg (HTM)
- 19-11-2014 - Testrijden nieuwe in- en uittaksporen Zichtenburg (HTM)
- 18-11-2014 - Avenio 5001 maakt proefrit naar Volendamlaan (HTM)
- 17-11-2014 - Inkorting tramlijn 2 wegens Schenkkadebrug (HTM)
- 16-11-2014 - De tram van Lille (Transpole)
- 11-11-2014 - Avenio 5001 maakt proefrit naar Kraayenstein (HTM)
- 10-11-2014 - Aanrijding tramlijn 5 in Amsterdam-Zuid (GVBA)
- 05-11-2014 - Suriname: tramlijn van 130 miljoen (NOS)
- 04-11-2013 - Nieuwe Avenio tram in München gepresenteerd
- 02-11-2014 - Aanhangrijtuig 779 weer in dienst gesteld (TS)
- 01-11-2014 - Tramsporen voor de reactor op de Mekelweg (HTM)
- 01-11-2014 - Archief onderwerpen oktober 2014


Afscheid van de klassieke HTM-bovenleidingmasten    (30 november 2014)
Op nog maar een paar lokaties van het Haagse tramnet staan nog klassieke bovenleidingmasten. Deze masten staan op de nominatie te verdwijnen. Voor zover ons bekend zijn deze masten nog aanwezig op de trambrug bij Madurodam en bij het 'Circustheater'. Toevallig is er op deze lokaties op dit moment geen tramverkeer wegens werkzaamheden.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 november 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 november 2014)

Op 12 juli 2014 reed er nog een PCC over de brug met de klassieke HTM-masten
(Foto: © Eric Sallevelt - 12 juli 2014)

Nog steeds geen tramverkeer in Madurodam    (30 november 2014)
In Madurodam is het tramverkeer nog steeds niet op gang gekomen. Naar verluid moeten eerst de tramsporen van de ringlijn in het centrum opnieuw gelegd worden. De wachtende passagiers in de haltes zijn inmiddels versteend want zij werden niet op de hoogte gebracht. De ringlijn tussen Madurodam Blaak en het ministerie van VROM is al langere tijd gereed maar ook daar waren nog geen trams te bespeuren. De echte reden van deze afwezigheid is ons niet bekend.

Wachtende passagiers in de abri's welke ook hier vervangen zullen worden

(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 november 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 november 2014)


Bij Madurodam International Airport is onlangs wel de eerste R-Net bus verschenen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 november 2014)

Ook bij de halte Madurodam Blaak staan passagiers tevergeefs te wachten

(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 november 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 november 2014)

Tramrust in het middagzonnetje    (29 november 2014)



Jaarboek "Trams 2015" gepresenteerd in Antwerpen    (22 november 2014)
Op zaterdag 22 november 2014 werd in Antwerpen het jaarboek "Trams 2015" gepresenteerd. Het jaarboek werd gepresenteerd op het Wim Saerensplein tijdens een rit met PCC 2000 over het tramnet van Antwerpen. Tevens werd er een bezoek gebracht aan de werkplaats "Punt aan de Lijn" en een kort bezoek aan de nieuwe remise in Deurne.

De cover van het jaarboek "Trams 2015"
(Scan: © www.digitaletram.nl)

De presentatie van het boek op het Wim Saerensplein
(Foto: © Kees Verhulst - 22 november 2014)

De 'oude' keerlus van tramlijn 24 aan de Montignystraat
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 november 2014)

Passage bij de Marnixplaats hoek De Vrièrestraat
(Foto: © Kees Verhulst - 22 november 2014)

Fotostop in De Vrièrestraat ter hoogte van de Amerikalei
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 november 2014)

Vertrek vanaf de Leopoldplaats naar de Mechelsesteenweg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 november 2014)

Na de rondleiding in de werkplaats "Punt aan de Lijn" was er een PCC line-up georganiseerd

Line-up met de PCC's 7007, 2000 en 7001 op het terrein van de werkplaats "Punt aan de Lijn"
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 november 2014)

Na de het bezoek aan "Punt aan de Lijn" werd er koers gezet naar stelplaats Deurne

Passage bij de Bisschoppenhoflaan richting Ten Eekhovelei
(Foto: © Kees Verhulst - 22 november 2014)

Fotostop op de Ruggenveldlaan bij het Wim Saerensplein
(Foto: © Kees Verhulst - 22 november 2014)

Aan het eind van de middag werd de stelplaats Deurne bereikt
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 november 2014)

Met dank aan Alex Krakowsky en de medewerkers van De Lijn voor de perfecte organisatie

RandstadRail-voertuig 4069 per truck naar Leidsenhage    (21 november 2014)
In de vroege uurtjes van vrijdag 21 november 2014 werd RR-voertuig 4069 door de firma Van der Vlist overgebracht naar Leidsenhage. De 4069 vervangt de defecte 4067 welke een nacht eerder naar Zichtenburg werd overgebracht.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 november 2014)

Bij Leidsenhage werd gewacht totdat de laatste dienstwagen was gepasseerd

(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 november 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 november 2014)





Nieuw abri's voor Haaglanden    (20 november 2014)
In opdracht van Stadsgewest Haaglanden worden de oude abri’s vervangen door nieuwe abri’s in de gemeenten Den Haag, Delft, Westland en Midden-Delfland. Uiteindelijk zullen er ongeveer 1100 abri’s en zeven kilometer hekwerk geplaatst gaan worden. De abri’s zijn zeer transparant, waarbij het dak voorzien is van een speciale print zodat de zon schaduwen in de vorm van Haagse “Reiguhrs”, Delftse “Oude Jannetjes” en bussen en trammetjes op het perron en op de abri werpt. Er is zowel een standaard model ontwikkeld als een model welke aansluit op de R-net formule.

De oude abri wordt in zijn geheel op de vrachtwagen gezet
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 november 2014)

Daarna volgt de afvoer naar het verzamelpunt
(Foto: © www.digitaletram.nl)





In een grote hal worden de nieuwe abri's geassembleerd

(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 november 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 november 2014)

RandstadRail-voertuig 4067 per truck naar Zichtenburg    (20 november 2014)
In de vroege uurtjes van donderdag 20 november 2014 werd het defecte RR-voertuig 4067 door de firma Van der Vlist overgebracht naar de werkplaats bij remise Zichtenburg. De 4067 verzorgde samen met de 4052, 4061, 4062 en 4065 de tramdienst op de tijdelijk door werkzaamheden geïsoleerde lijn 19. Omdat de 4052 een beschadigd front had door een aanrijding werd het A-front van de 4067 tijdelijk op de 4052 geplaatst. Het nummer werd provisorisch aangepast.

De 4067 wordt voorbereid om vervoerd te worden
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 november 2014)

Het front van de 4067 is tijdelijk gemonteerd op de 4052
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 november 2014)

Na de aankomst van de truck werd de 4067 vanuit de tailtrack opgeladen

(Foto: © J. Hulscher - 20 november 2014)





Testrijden nieuwe in- en uittaksporen Zichtenburg    (19 november 2014)





Avenio 5001 maakt proefrit naar Volendamlaan    (18 november 2014)
In de vroege uurtjes van 18 november 2014 maakte de Avenio 5001 een proefrit naar de keerdriehoek Volendamlaan. Geleidelijk zullen de proefritten in de nacht steeds een stukje verder gaan richting de tailtrack aan de Monstersestraat.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 november 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 november 2014)

Inkorting tramlijn 2 wegens Schenkkadebrug    (17 november 2014)
Wegens de afrondende fase van de werkzaamheden bij de Schenkkadebrug rijdt tramlijn 2 vanaf maandag 17 tot en met zondag 23 november 2014 vanaf Kraayenstein niet verder dan de tailtrack op het Centraal Station. Het resterende deel wordt overgenomen door de tijdelijke buslijn 52. Omdat tijdens de spitsuren RR-lijn 3K ook al gebruik maakt van de tailtrack op het Centraal Station zijn de versterkingsdiensten van RR-lijn 4 tijdens de spits gekoppeld aan tramlijn 2.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 november 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 november 2014)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 november 2014)

Vervangende buslijn 52 op een deel van tramlijn 2
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 november 2014)

Doorgaande diensten vanaf Zoetermeer naar Kraayenstein
(Foto: © Joris van der Ros - 17 november 2014)

De tram van Lille    (16 november 2014)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 16 november 2014)
Wordt vervolgd

Avenio 5001 maakt proefrit naar Kraayenstein    (11 november 2014)
In de vroege uurtjes van dinsdag 11 november 2014 maakte de Avenio 5001 een aantal proefritten naar Kraayenstein. Vanaf de remise Zichtenburg aan De Werf werden de in- en uitruksporen bereden van lijn 2 en werd de keerlus getest.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 november 2014)





  • Video: Avenio 5001 bereikt Kraayenstein

  • Aanrijding tramlijn 5 in Amsterdam-Zuid    (10 november 2014)
    Op maandag 10 november 2014 kwam op de Strawinskylaan in Amsterdam Zuid de 911 van tramlijn 5 in botsing met een vrachtwagen geladen met bouwmaterialen. Bij de botsing raakte de voorzijde van de tram ernstig beschadigd en kwam gedeeltelijk naast het spoor te staan. Het tram- en metroverkeer tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Binnenhof (winkelcentrum) was door deze aanrijding enige uren gestremd. Bij de aanrijding raakte niemand gewond.

    (Foto: © Rene van Lier - 10 november 2014)





    (Foto: © Rene van Lier - 10 november 2014)

    (Foto: © Rene van Lier - 10 november 2014)

    Aanhangrijtuig 779 weer in dienst gesteld    (2 november 2014)
    Op zondag 2 november 2014 werd HTM aanhangrijtuig 779 weer in dienst gesteld. De 779 werd in 1965 buiten dienst gesteld. Deze feestelijke gebeurtenis werd gevierd met een rit waarbij de 779 achter de buitenlijner 58 was gekoppeld.

    De historisch verantwoorde combinatie buitenlijner HTM 58 met aanhangrijtuig 779 op de Prinses Mariannelaan in Voorburg
    (Foto: © Raymond Naber - 2 november 2014)

    De historisch verantwoorde combinatie buitenlijner HTM 58 met aanhangrijtuig 779 op nog zo'n mooie plek: De Conradkade
    (Foto: © Eric Sallevelt - 2 november 2014)





    (Foto: © Raymond Naber)

    (Foto: © Raymond Naber - 2 november 2014)

    Tramsporen voor de reactor op de Mekelweg    (1 november 2014)

    Op de Mekelweg in Delft liggen voor de ingang van de reactor inmiddels ook tramsporen in het asfalt. De halteperrons hebben twee niveau's maar die worden op dit moment alleen gebruikt door een buslijn welke af en toe rijdt. Op de plek waar de tramsporen eindigen is te zien dat er nog steeds rekening gehouden wordt met een keerlus voor tramlijn 19....





    Trams mogen hier al rijden maar het zal nog wel eventjes duren voor het zover is