Powered by "www.digitaletram.nl"


Onderwerpen van vroeger en nu

- 26-11-2017 - De infrastructuur van De Uithoflijn (Regiotram Utrecht)
- 24-11-2017 - GTL's 3048 en 3053 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 18-11-2017 - Jaarboek "Trams 2018" gepresenteerd in de Tourist Tram
- 13-11-2017 - Restaurant "Het Trammmhuys" binnenkort geopend
- 13-11-2017 - Nieuwe totaalreclametram voor Omroep West (HTM)
- 10-11-2017 - De Drachenfelsbahn bij Königswinter
- 10-11-2017 - Praagse Skoda-trams terug in dienst (DPP)
- 09-11-2017 - Op bezoek in het Nederland Openluchtmuseum (NOM)
- 08-11-2017 - Spoorvernieuwing rond de Grote Kerk, deel 3 (HTM)
- 06-11-2017 - Proefbedrijf tramlijn 19 van start (HTM)
- 06-11-2017 - GTL's 3087 en 3056 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 03-11-2017 - Aanleg TOP-halte Stationsplein krijgt vorm, deel 2 (HTM)
- 03-11-2017 - Spoorvernieuwing rond de Grote Kerk, deel 2 (HTM)
- 01-11-2017 - Archief onderwerpen oktober 2017


De infrastructuur van De Uithoflijn    (26 november 2017)
De aanleg van de nieuwe Uithoflijn in Utrecht komt wat later in dienst dan oorspronkelijk gepland. Er ontbreken nog wat stukken spoor op het nieuwe traject. Bij de Universiteit zijn de bovenleidingmasten best wel alternatief opgezet.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 november 2017)





Deze constructie in Utrecht is een EMC-maatregel (Elektro Magnetische Compatibiliteit). Door de bovenleiding in hele korte secties te verdelen wordt het elektromagnetische veld , welke de apparatuur van universiteit en ziekenhuis kan beïnvloeden , zo klein mogelijk gehouden. Deze speciale constructie van de bovenleiding zal in ook in Delft op tramlijn 19 bij de TU toegepast gaan worden. (Met dank aan Roland Bal voor de toelichting).

GTL's 3048 en 3053 vertrokken uit Den Haag    (24 november 2017)
Op vrijdag 24 november 2017 vertrokken er een paar dagen eerder dan gepland weer twee GTL's per dieplader naar het recyclingbedrijf. Transporteur Van der Vlist haalde in de vroege ochtenduren als eerste de 3048 bij het opstelspoor voor de remise Lijsterbesstraat op. Aan het begin van de middag werd de 3053 als tweede opgehaald voor transport.

(Foto: © R. Arfy - 24 november 2017)

(Foto: © R. Arfy - 24 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 november 2017)

De zachte neus blijft achter in Den Haag
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Twee dagen later zien we de kop van de 3048 bij de recycling
(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 november 2017)

Jaarboek "Trams 2018" gepresenteerd in de Tourist Tram    (18 november 2017)
Op zaterdag 18 november 2017 werd in Voorburg het jaarboek "Trams 2018" gepresenteerd. Dit jaar werd er voor en na de presentatie een afwisselende rit gereden met de Tourist Tram PCC 1193. De rit ging vanaf het Centraal station via Delft Tanthof naar station Voorburg. Daarna naar Wateringen en vervolgens weer terug naar het Centraal station.

De cover van het jaarboek "Trams 2018"
(Bron: © www.alk.nl)

De presentatie van het jaarboek "Trams 2018" in Voorburg en de groepsfoto in Wateringen
(© www.digitaletram.nl - 18 november 2017)

Bij een rit met de Tourist Tram horen natuurlijk ook de vlaggetjes op de tram te wapperen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 18 november 2017)

Vanaf het Centraal Station via Delft naar Voorburg en Wateringen en weer terug naar het Centraal Station


Restaurant "Het Trammmhuys" binnenkort geopend    (13 november 2017)
Aan het einde van deze maand, naar verwachting op 29 november 2017, wordt het "Trammmhuys" in Voorburg geopend. Het "Trammmhuys" is een initiatief van Bobby van Galen, eigenaar van de succesvolle Hoftrammm. In het nieuwe restaurant is de keuken in een deel van een GTL-8 gebouwd waarbij de voorzijde van de 3004 is gebruikt.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 13 november 2017)

Nieuwe totaalreclametram voor Omroep West    (13 november 2017)
Omroep West is een regelmatige adverteerder op de HTM voertuigen. Recentelijk is de 3117 in een totaalreclame uitvoering in dienst gekomen. De 3117 rijdt meestal op tramlijn 16 en halteert hier bij de nieuwe TOP-halte Leyweg.

(Foto: © Chris Westerduin - 13 november 2017)

(Foto: © Chris Westerduin - 13 november 2017)

De Drachenfelsbahn bij Königswinter    (10 november 2017)
De Drachenfelsbahn is een tandradbaan en verbindt het oude centrum van Königswinter in het Rijndal met de top van Drachenfels. De lijn is de oudste nog geëxploiteerde tandradbaan in Duitsland en heeft een lengte van 1520 meter en overwint 220 meter hoogte waarbij de maximale helling 20 procent is. Voor de dienst zijn vijf voertuigen beschikbaar.

Aan de voet van de tandradbaan bevindt zich de werkplaatst en het instap-gedeelte
(Foto: © www.digitaletram.nl - 11 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 november 2017)



Praagse Skoda-trams terug in dienst    (11 november 2017)
In de Tsjechische hoofdstad Praag is een deel van de Skoda lagevloertrams weer in de normale dienst gekomen. Vanwege diverse mankementen waren deze lagevloertrams van het type 14T voor langere buiten dienst gesteld.

De ING Skoda tram 9156 met op de achtergrond "Het Dansende Huis (Tancící dum)" welke nu eigendom is van de ING
(Foto: © Jaap van der Noord - 11 november 2017)





Op bezoek in het Nederland Openluchtmuseum    (9 november 2017)
Op donderdag 9 november 2017 was er een mogelijkheid het Nederlands Openluchtmuseum te bezoeken. Voor de bezoekers reed de vierasser RET 520 door het museumpark. Voor de remise stonden de GETA 76 en de GVB RR3.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 november 2017)



Spoorvernieuwing rond de Grote Kerk, deel 3    (8 november 2017)
Rondom de Grote Kerk worden de tramsporen vernieuwd en geschikt gemaakt voor breder en zwaarder materieel. De route door de Gravenstraat wordt in de toekomst onderdeel van de calamiteitenroute welke ook gebruikt gaat worden door de Avenio en de RandstadRail voertuigen als de tramtunnel niet toegankelijk is vanwege een buitendienststelling of calamiteit. Vanwege eventuele trillingen wordt de constructie van de sporen voorzien van een stevige ondergrond.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 8 november 2017)

Proefbedrijf tramlijn 19 van start    (6 november 2017)
Op maandag 6 november 2017 ging het zes dagen durende proefbedrijf van start over tramlijn 19. Doel was het in de praktijk testen van het nieuwe traject tussen de halte Nieuwe Plantage en Delft Station. Op deze eerste dag reed het RandstadRail-voertuig 4027 vijf ritten over tramlijn 19. Als alles volgens plan verloopt gaat tramlijn 19 met ingang van de nieuwe dienstregeling op 17 december 2017 eindelijk rijden tussen Leidschendam Leidsenhage en Delft Station.





(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 november 2017)

GTL's 3087 en 3056 vertrokken uit Den Haag    (6 november 2017)
Op maandag 6 november 2017 vertrokken er weer twee GTL's per dieplader naar het recyclingbedrijf. Transporteur Van der Vlist haalde in de vroege ochtend als eerste de 3087 op en in de middag was het de beurt aan de 3056.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 november 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 november 2017)



Aanleg TOP-halte Stationsplein krijgt vorm, deel 2    (3 november 2017)
Op het Stationsplein wordt er gewerkt aan de nieuwe TOP-halte. De overkappingen zijn al geplaatst en de afwerking daarvan is in volle gang. Er moet nog het nodige gebeuren want bijvoorbeeld de bovenleiding is nog niet aanwezig.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 november 2017)



Spoorvernieuwing rond de Grote Kerk, deel 2    (3 november 2017)
Rondom de Grote Kerk worden de tramsporen vernieuwd en geschikt gemaakt voor breder en zwaarder materieel. De route door de Gravenstraat wordt in de toekomst onderdeel van de calamiteitenroute welke ook gebruikt gaat worden door de Avenio en de RandstadRail voertuigen als de tramtunnel niet toegankelijk is vanwege een buitendienststelling of calamiteit. Vanwege eventuele trillingen wordt de constructie van de sporen voorzien van een stevige ondergrond.