Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van maart 2010

- 31-03 - Aanleg nieuwe tramverbinding naar Boechout
- 31-03 - Aanleg nieuwe tramverbindingen naar Wijnegem, deel 1
- 29-03 - De ontmanteling van de slijpwagen H23
- 26-03 - Testrit over de vernieuwde tramsporen in het centrum
- 23-03 - De eerste proefrit van tramlijn 19
- 22-03 - Defecte Hoornbrug zorgt voor overlast
- 20-03 - Omleidingen vanwege werkzaamheden in Haags centrum
- 20-03 - Werkzaamheden in het Haagse centrum, deel 4
- 17-03 - Tramlijn 19: De weeën zijn begonnen
- 14-03 - Werkzaamheden in het Haagse centrum, deel 3
- 13-03 - Ernstige aanrijding bij halte Hoefbladlaan
- 11-03 - Ontspoorde tram veroorzaakt schade aan het spoor
- 11-03 - Werkzaamheden in het Haagse centrum, deel 2
- 09-03 - Werkzaamheden in het Haagse centrum, deel 1
- 05-03 - Proefrit met een RandstadRail koppelstel
- 03-03 - Speciale StemTram voor de Haagse kiezer
- 03-03 - Voormalig eindpunt Moerwijk op de schop
- 01-03 - Archief onderwerpen februari 2010


Aanleg nieuwe tramverbinding naar Boechout    (31 maart 2010)

Ook in de omgeving van Mortsel wordt er in fasen gewerkt aan uitbreidingen van het tramnet van Antwerpen. De tramlijnen 7 en 15 hebben op dit moment nog steeds hun 'terminus' in het centrum van Mortsel. In Mortsel zelf is nog erg weinig te merken van de toekomstige uitbreidingen. Al jaren liggen er stukjes 'dood' spoor welke in de toekomst deel gaan uitmaken van het dubbelsporige traject. Op de Provinciesteenweg is fase 1 op dit moment in uitvoering en daar ligt over een flink gedeelte het nieuwe dubbelspoor. Uiteindelijk is de planning dat de tramlijn vanaf Mortsel naar Boechout in september 2012 echt gaat rijden.






Aanleg nieuwe tramverbindingen naar Wijnegem, deel 1    (31 maart 2010)

In Antwerpen zijn eind 2009 de werkzaamheden van start gegaan voor de verlengingen van de tramlijnen 5 en 10 naar Wijnegem. De werken zijn gestart in de omgeving van de huidige keerlus van tramlijn 10 in Deurne. Ter hoogte van deze keerlus zijn nieuwe tramsporen gelegd. De nieuwe sporen zijn ook aanwezig op een deel van het traject naar Wijnegem over de  August van de Wielelei.  Op de T-splitsing met de Ruggeveldlaan  ligt een groot wisselcomplex.  Op deze plek zal in de toekomst tramlijn 5 vanaf het  Wim Saerensplein  aansluiten voor het gezamelijke nieuwe traject naar Wijnegem. Deze verlengingen moeten over drie jaar gereed zijn in het kader van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen. In Deurne zal ook een nieuwe stelplaats worden gebouwd.

De keerlus van tramlijn 10 in Deurne blijft ook in de toekomst liggen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)




Uiteindelijk zal tramlijn 5 op deze plek ook verlengd worden richting Wijnegem
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De ontmanteling van de slijpwagen H23    (29 maart 2010)
De PCC-slijptram H23 (ex-1207) is in de HTM-werkplaats aan de Lijsterbesstraat verder ontmanteld.  Gelukkig zullen veel onderdelen van deze PCC opnieuw worden gebruikt. Zo zal bijvoorbeeld de pantograaf van de H23 binnenkort naar de werkplaats van De Lijn in Oostende (België) worden overgebracht om te worden gemonteerd op de 1006.
(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Bekijk meer foto's in de slideshow: Railslijpwagen H23 van de HTM.

Testrit over de vernieuwde tramsporen in het centrum    (26 maart 2010)
Op vrijdagmiddag 26 maart 2010 maakte de GTL 3081 een testritje over vernieuwde sporen in het Haagse centrum. De 3081 reed onder het lijnnummer 3 en had twee panto's op en bereed alle recentelijk nieuw aangelegde sporen.

(Foto: © Marvin van der Sloot)

(Foto: © Marvin van der Sloot)

(Foto: © Rene Weterings)

(Foto: © Rene Weterings)

De eerste proefrit van tramlijn 19    (23 maart 2010)
In de vroege uurtjes van dinsdag 23 maart 2010 werd er voor het eerst een proefrit gemaakt over een gedeelte van het traject van tramlijn 19. Onder begeleiding van een bovenleidingmontagewagen en medewerkers van de HTM werd er met GTL 3076 gestart vanaf het winkelcentrum Leidsenhage. De eerste proefrit eindigde bij de aansluiting van tramlijn 15 in Nootdorp. De GTL 3076 was voorzien van een tekst " Nieuw - Tram 19: Niet instappen! Dit is een testrit... "

Leidsenhage (Weigelia) - Sytwendetunnel


Bekijk de videofilm van de allereerste proefrit tussen Leidsenhage en Sijtwende.

Sijtwendetunnel met halte Oosteinde






(Foto: © Roland Bal)

(Foto: © Roland Bal)

Bijna vier jaar geleden, op 13 april 2006, nam "De Digitale Tram" al een kijkje in de Sijtwende Tunnel.

Sijtwendetunnel - Leidschenveen






Station Leidschenveen - Ypenburg


(Foto: © Roland Bal)

(Foto: © Roland Bal)
(Foto: © Roland Bal)

Defecte Hoornbrug zorgt voor overlast    (22 maart 2010)
Op maandag 22 maart 2010 bleef de Hoornbrug door een technische storing te lang open staan. Dit leidde in de hele regio tot verkeersopstoppingen. Het anders zo rustige eindpunt in Voorburg kreeg nu opeens drie lijnen te verwerken.





(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Omleidingen vanwege werkzaamheden in Haags centrum    (20 maart 2010)
Wegens de spoorwerkzaamheden in het Haagse centrum moesten een aantal tramlijnen een andere route gaan rijden. Op de Schedeldoekshaven is een tijdelijke haltevoorziening geplaatst waar alle passerende dienstwagens stoppen.





Werkzaamheden in het Haagse centrum, deel 4    (20 maart 2010)
Ook op zaterdag 20 maart 2010 werd er gewerkt aan het leggen van de nieuwe tramsporen in het Haagse centrum. De nieuwe tramsporen zijn wat verder uit elkaar gelegd waardoor het nu ook mogelijk is om met RandstadRail voertuigen eventueel in de toekomst hier te kunnen rijden. De sporen in de richting Grote Markstraat zijn nu definitief verdwenen.





Tramlijn 19: De weeën zijn begonnen    (17 maart 2010)
Het lijkt erop dat tramlijn 19 nu echt binnenkort gaat rijden tussen Delft en Leidschendam. De afgelopen weken zijn de sporen geslepen en zijn er borden geplaatst met de melding dat er vanaf 22 maart een testtram langs kan komen. Op 17 maart 2010 was de firma AH-vrij bezig met het schoonmaken van het tramspoor bij de halte langs het Pijlkruidveld.

Er zijn waarschuwingsborden geplaatst en de seinen doen het
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Na het slijpen is ook schoonmaken van de rails noodzakelijk
(Foto: © www.digitaletram.nl)
Misschien kunt u ons helpen en ziet u de komende weken de testtram wel rijden. Maak daar een goede scherpe foto van en stuur deze op naar De Digitale Tram.

Werkzaamheden in het Haagse centrum, deel 3    (14 maart 2010)
In het Haagse centrum zijn de werkzaamheden al een flink eind gevorderd. Op zondag 14 maart 2010 zien we dat de oude tramsporen grotendeels zijn verwijderd en dat er al weer nieuwe sporen gelegd zijn. Door deze werkzaamheden in het kader van de herinrichting rijden een aantal tramlijnen een andere route waarbij het centrum wordt gemeden.





Ernstige aanrijding bij halte Hoefbladlaan    (13 maart 2010)
Op zaterdagmorgen 13 maart 2010 botste een auto ter hoogte van de RR-halte Hoefbladlaan op RandstadRailvoertuig 4012 lijn 3. Daarbij raakte een voetgangster ernstig gewond.  De vrouw werd geraakt door een van de verkeerspalen waar de auto tegenaan was geknald en werd in zorgwekkende toestand naar een ziekenhuis vervoerd. De automobilist heeft de RR-tram mogelijk over het hoofd gezien. De traumahelikopter van de ANWB assisteerde bij de hulpverlening.
(Foto: © www.digitaletram.nl)













(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Ontspoorde tram veroorzaakt schade aan het spoor    (11 maart 2010)
Tijdens de avondspits van donderdag 11 maart 2010 ontspoorde op de Rijswijkseweg ter hoogte van de Laakkade de 3046 van tramlijn 10 richting Voorburg Station. Door deze ontsporing raakte het tramspoor beschadigd waardoor lijn 10 tijdelijk niet de normale route kon rijden. Na het hersporen kon tramlijn 15 weer de normale route berijden. De oorzaak van de ontsporing is nog niet duidelijk. Met dank aan Persbureau Marofer voor het beschikbaar stellen van de foto's.





Werkzaamheden in het Haagse centrum, deel 2    (11 maart 2010)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Werkzaamheden in het Haagse centrum, deel 1    (9 maart 2010)
In Den Haag worden op het Spui, de Hofweg en de Kalvermarkt de komende tijd de tramsporen vervangen. Daarbij zullen ook de sinds oktober 2004 buiten gebruik zijnde sporen richting de Grote Marktstraat worden verwijderd. Deze werkzaamheden zijn onderdeel van de algehele herinrichting van dit gebied. Door deze werkzaamheden moeten veel tramlijnen tijdelijk een andere route rijden. Op dinsdag 9 maart 2010 was al een flink deel van de sporen opgebroken.





Proefrit met een RandstadRail koppelstel    (5 maart 2010)
Op vrijdagmiddag 5 maart 2010 werd een testrit gereden met twee gekoppelde RandstadRail voertuigen (4024+4005). Doel was om te kijken hoe de seinen reageerden op twee gekoppelde voertuigen. Vanaf Zichtenburg werd er gereden naar De Uithof en daarna via RR-lijn 4 en Ternoot naar Station Laan van NOI (laag). De testrit ging vervolgens terug via Ternoot door de keerlus bij Leyenburg. Via de tailtrack in de Monstersestraat ging het weer terug naar Zichtenburg.

(Foto: © Rene Weterings)

(Foto: © Rene Weterings)

(Foto: © Rene Weterings)

(Foto: © Rene Weterings)

Speciale StemTram voor de Haagse kiezer    (3 maart 2010)

Burgemeester Jozias van Aartsen van Den Haag nam op woensdagochtend 3 maart 2010 bij de Grote Kerk de StemTram in gebruik. Het was voor het eerst dat een historische HTM-tram werd gebruikt als alternatieve stemlocatie bij de gemeenteraadsverkiezingen. De Stemtram reed een vastgestelde route door Den Haag. Na het Kerkplein werd naar Kraayenstein gereden, vervolgens Vrederust en tenslotte de keerlus van tramlijn 11 aan Scheveningen Haven. Naast deze StemTram was er ook een StemBus.

(Foto: © Charles Stokman)

De StemTram stond een uur lang in Kraayenstein
(Foto: © Chris Westerduin)

Trambestuurder Ruud van der Eijk heeft vroeger op deze tram gereden
(Foto: © Ton Slootmaker)

Het interieur van de StemTram
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het mobiele stemlokaal in de keerlus van lijn 8 en 9 aan Vrederust
(Foto: © Ton Slootmaker)

Bekijk veel meer ingezonden foto's in de slideshow: De Haagse StemTram.

Voormalig eindpunt Moerwijk op de schop    (3 maart 2010)
Van het oude eindpunt van tramlijn 16 aan de Loevesteinlaan in Moerwijk is het dubbele opstelspoor vervallen. Sinds de verlenging naar Wateringen werd het oude eindpunt alleen nog maar gebruikt bij calamiteiten en museumrondritten.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)