Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van januari 2010

- 29-01 - Winkelcentrum Leidsenhage wacht op tramlijn 19
- 29-01 - De herinrichting van het Spui, deel 2
- 25-01 - De restauratie van buitenlijner 58, deel 5
- 25-01 - Ontmanteling railslijpwagen H23 (ex-1207) gestart
- 24-01 - Rechtsom door een witte Krakeling
- 21-01 - RandstadRailvoertuig 5270 afgevoerd
- 19-01 - Aanrijding Laan van Meerdervoort
- 19-01 - De herinrichting van het Spui, deel 1
- 11-01 - RandstadRailvoertuig 4040 naar Duitsland
- 10-01 - Tijdelijke tramsporen in Delft wachten op aansluiting
- 10-01 - De digitale pont
- 10-01 - Een winters Sloterdijk
- 06-01 - De spitstram in een winters Nieuwegein
- 03-01 - Op zoek naar sneeuwrestanten
- 03-01 - Haagse GTL 3046 gespot met dubbele panto's
- 02-01 - Een alternatieve Haagse 'tramtunnel'
- 01-01 - Zomaar een winters eindpunt: Üstra-tramlijn 10, Ahlem
- 01-01 - Een wit begin van 2010
- 01-01 - Archief onderwerpen december 2009


Winkelcentrum Leidsenhage wacht op tramlijn 19    (29 januari 2010)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wist u dat tramlijn 19 wel eens gereden heeft bij de HTM?   Speciale HTM tramlijn 19 op 6 juni 1998.

De herinrichting van het Spui, deel 2    (29 januari 2010)
Op maandag 18 januari 2010 ging in het Haagse centrum de volgende fase van start in het kader van het in november 2009 ingevoerde VerkeersCirculatiePlan. De halte Centrum van de tramlijnen 1 en 16 werd opgeheven en de buslijnen 22 en 24 gingen een route om het centrum rijden. Deze werkzaamheden duren naar verwachting tot halverwege 2010. De lijnen 1 en 16 rijden hun normale route en als je geluk heb kan je toch nog in- en uitstappen bij de vervallen halte.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De restauratie van buitenlijner 58, deel 5    (25 januari 2010)

(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © Raymond Naber)

Ontmanteling railslijpwagen H23 (ex-1207) gestart    (25 januari 2010)
In de Lijsterbesstraat werd op maandag 25 januari 2010 begonnen met de ontmanteling van de H23.  Deze slijptram (ex-1207) werd overbodig toen de 1139 (ex-2303) van de RET werd overgenomen.  De voormalige werkplaats in de Lijsterbesstraat wordt per 1 februari 2010 weer in gebruik genomen.  De beschikbare ruimte in de werkplaats zal dan vanaf deze datum hard nodig zijn. Afvoer van overbodig geworden materieel lijkt dus een voor de hand liggende optie.
(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Bekijk meer foto's in de slideshow: Railslijpwagen H23 van de HTM.

Rechtsom door een witte Krakeling    (24 januari 2010)
In de weekenden van 16/17, 23/24 en 30/31 januari 2010 rijdt RandstadRail 3 alleen rechtsom door de Zoetermeerse Krakeling wegens snoeiwerkzaamheden.  Dit weekend was dit een witte Krakeling vanwege de sneeuw.  Maar of elk bord voor elke reiziger te lezen was kunt u zelf beoordelen.  Het is trouwens niet John de Wolf die op het bord staat....




De 4030 rijdt hier rechtsom tussen Dorp en Delftsewallen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRailvoertuig 5270 afgevoerd    (21 januari 2010)
Op donderdagavond 21 januari 2010 werd RSG2-rijtuig 5270 met een dieplader overgebracht naar een opslaglocatie van transporteur Van der Vlist. Het is niet geheel duidelijk wat er op de korte termijn met dit rijtuig zal gebeuren. Op het emplacement van de remise 's-Gravenweg zijn onlangs ook de RSG2-rijtuigen 5261 en 5264 neergezet. Waarschijnlijk zullen deze rijtuigen binnenkort ook afgevoerd worden voor opslag elders. Met dank aan www.retmetro.nl voor de info.

(Foto: © www.retmetro.nl)

(Foto: © www.retmetro.nl)

Aanrijding Laan van Meerdervoort    (19 januari 2010)
Op dinsdagavond 19 januari 2010 reed tijdens het keren een auto tegen de 4044 van RandstadRail 3 en kwam knel te zitten tussen de tram en een paal. De aanrijding vond plaats tussen de Valkenboslaan en de Fahrenheitstraat. De drie inzittenden van de auto raakten bekneld. Door de aanrijding ontspoorde de tram. De stremming duurde de hele avond. De 4044 werd precies drie jaar geleden afgeleverd op De werf. Foto's van de aankomst op 19 januari 2007 staan hier.
De 4044 ontspoorde door de aanrijding en liep flinke schade op.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De herinrichting van het Spui, deel 1    (19 januari 2010)
Op maandag 18 januari 2010 ging in het Haagse centrum de volgende fase van start in het kader van het in november 2009 ingevoerde VerkeersCirculatiePlan. De halte Centrum van de tramlijnen 1 en 16 werd opgeheven en de buslijnen 22 en 24 gingen een route om het centrum rijden. Deze werkzaamheden, en de daarmee gepaard gaande maatregelen voor het openbaar vervoer, duren naar verwachting tot halverwege 2010. De lijnen 1 en 16 rijden hun normale route.

Halte tramlijn 1 en 16 buiten gebruik
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De tram stopt hier voorlopig niet meer
(Foto: © www.digitaletram.nl)





RandstadRailvoertuig 4040 naar Duitsland    (11 januari 2010)
Op maandagavond 11 januari 2010 werd het beschadigde RandstadRailvoertuig 4040 opgehaald door transporteur Van der Vlist. De 4040 ging op transport naar Stendal in Duitsland voor herstel van de aanrijdingsschade welke deze tram opliep op het Monnickendamplein. Deze aanrijding met een personenauto was op zaterdag 19 december 2009.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tijdelijke tramsporen in Delft wachten op aansluiting    (10 januari 2010)
In Delft zijn de tijdelijke sporen gereed om aangesloten te worden. Volgens de huidige planning wordt de aansluiting in het weekend van 23 en 24 januari 2010 gerealiseerd. Mogelijk wordt dit vanwege de weersomstandigheden uitgesteld.
De 3143 op tramlijn 1 op de plek waar straks de nieuwe tijdelijke tramsporen worden aangesloten.
(Foto: © www.digitaletram.nl)





De digitale pont    (10 januari 2010)
Er is echt geen Amsterdammer die het heeft over het IJveer, de officiële naam voor "de pont". In de Amsterdamse volksmond heeft men het over "de pont" of over "het pontje". We bedoelen hiermee de gratis overtocht over het IJ naar het noordelijk deel van Amsterdam, geëxploiteerd door het GVBA. Naast digitale trams tonen we nu de digitale pont.
De IJveren 50, 51, 52 en 53.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
De 51 en 52 varen tussen CS en de Buiksloterweg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een winters Sloterdijk    (10 januari 2010)
De keerlus van lijn 12 bij station Sloterdijk heeft zijn langste tijd gehad. Op termijn zal de lus van lijn 12 "naar beneden" verhuizen. Lijn 12 zal dan eindigen in het weiland dat naast het nieuwe overdekte viaduct van de sporen 9 en 10 ligt.
De 2081 in de keerlus bij Station Sloterdijk.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
De 2090 halteert hier in de keerlus.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De spitstram in een winters Nieuwegein    (6 januari 2010)
Schaatsen naast het Sneltramtraject bij halte Wijkersloot.
(Foto: © www.digitaletram.nl)



Op zoek naar sneeuwrestanten    (3 januari 2010)
Eindelijk is het weer eens winter. In Friesland liggen de rayonhoofden wakker, omdat er in 2010 eindelijk weer eens een kans is op een Elfstedentocht. In Amsterdam liggen nog restanten sneeuw, ook al is dat niet overal. Zo bezochten we deze keer IJburg met tramlijn 26 en de omgeving van de VU, waar de tramlijnen 16 en 24 al enige tijd dienst doen.
In IJburg ligt nog behoorlijk wat sneeuw.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Bij de VU is de sneeuw bijna weg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Haagse GTL 3046 gespot met dubbele panto's    (3 januari 2010)
Het komt de laatste tijd steeds regelmatiger voor dat een GTL met twee 'beugels' tegen de draad rijdt. Op 18 december 2009 werd de 3105 waargenomen en op 26 oktober 2009 de 3077. Het lijkt er dus op dat dit een bepaald doel heeft.

(Foto: © Rene Weterings)

(Foto: © Rene Weterings)

Een alternatieve Haagse 'tramtunnel'    (2 januari 2010)
Naast de Haagse tramtunnel onder de Kalvermarkt en de Grote Marktstraat kent Den Haag nog een tramtunnel. Geen officiële tunnel maar een benaming voor een overdekt stuk tramspoor. Het is niet helemaal duidelijk waar de naam van deze 'tunnel' vandaan komt. Wie weet waar deze naam vandaan komt kan dat natuurlijk melden aan de webmasters.
Het staat er echt boven, aan beide kanten: Von den Dicken Bergh tunnel
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Zomaar een winters eindpunt: Üstra-tramlijn 10, Ahlem    (1 januari 2010)
Tramlijn 10 in Hannover rijdt al jarenlang naar het eindpunt in Ahlem. Op lijn 10 rijden relatief veel totaalreclametrams. Op Nieuwjaarsdag 2010 maakte Wolfgang Mönch onderstaande foto's van TW6000-en in winterse omstandigheden.

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

Een wit begin van 2010    (1 januari 2010)
Nog steeds ligt er sneeuw in een deel van ons land. Onder andere is dit het geval in de hoofdstad. Een ritje met lijn 13 leert ons dat er met name in de gedeelten waar de rails in het gras ligt, nog sneeuw is te vinden. We bezochten de Jan Evertsenstraat achter het Lucasziekenhuis en het Lambertus Zijlplein. We kunnen zeggen dat we 2010 wit beginnen.
Lijn 13 in een nog witte Jan Evertsenstraat.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
De 2067 en 2002 op het Lambertus Zijlplein.
(Foto: © www.digitaletram.nl)