Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van juli 2008

- 31-07-2008 - Omleidingen door problemen met de bovenleiding
- 31-07-2008 - Omleidingen en werkzaamheden bij de RET
- 30-07-2008 - Twee ontsporingen op één dag voor de Haagse GTL 3144
- 27-07-2008 - Steeds meer Weense trams voor Connexxion
- 27-07-2008 - Houtense tram even buiten dienst
- 25-07-2008 - Rangeren in remise Lijsterbesstraat
- 22-07-2008 - Citytour tramlijn 10 rijdt weer door Rotterdam
- 20-07-2008 - De derde dag van werkzaamheden en omleidingen
- 19-07-2008 - De tweede dag van werkzaamheden en omleidingen
- 18-07-2008 - De eerste dag van werkzaamheden en omleidingen
- 18-07-2008 - Voorbereidingen voor de spoorvernieuwing
- 18-07-2008 - RandstadRail voertuig 4026 weer terug uit Duitsland
- 13-07-2008 - Wandelen langs nieuwe Schiedamse tramsporen, deel 4
- 13-07-2008 - Ontsporing GTL 3049 bij het Zwarte Pad
- 12-07-2008 - Ontspoorde tram in Amsterdam stremt tramverkeer
- 10-07-2008 - Uitstaphalte Kraaijenstein aangepast voor de toekomst
- 07-07-2008 - RandstadRail 4025 overgebracht naar de Lijsterbesstraat
- 07-07-2008 - De restauratie van buitenlijner 58, deel 2
- 05-07-2008 - Wijzigingen in het tramnet van Brussel
- 01-07-2008 - Trams botsen op de Haagweg
- 01-07-2008 - Archief onderwerpen juni 2008


Omleidingen door problemen met de bovenleiding    (31 juli 2008)
Op donderdagmiddag 31 juli 2008 waren er problemen met de bovenleiding bij het "Strijkijzer". De 3055 van lijn 12 verspeelde zijn voorste beugel waardoor het tramverkeer tot stilstand kwam. Omdat de tramsporen tussen het station Hollands Spoor en het Rijswijkseplein niet meer gebruikt konden worden moesten de trams enige tijd omrijden.





Omleidingen en werkzaamheden bij de RET    (31 juli 2008)
De zomer van 2008 betekent voor de RET veel werkzaamheden en omleidingen. Vanwege het vervangen van wissels kan de metro niet rijden over een deel van de Erasmuslijn. Tussen het Centraal station en het Wilhelminaplein pendelt een tijdelijke tramlijn 1. De tramlijnen 21 en 23 kunnen niet door Schiedam rijden en rijden nu tot het Marconiplein. Buslijn 51 en een 'tramdienst buslijn 23' vervangen de tramlijnen op het tramloze traject tot en met 17 augustus 2008.

Veel werkzaamheden bij de RET deze zomer
(Foto: © Ton Slootmaker)

Pendeltramlijn 1 wordt gereden door Citadis voertuigen
(Foto: © Ton Slootmaker)

De tramlijnen 21 en 23 keren op het Marconiplein
(Foto: © Ton Slootmaker)

Buslijn 51 en vervangende buslijn 23 zorgen voor de rest
(Foto: © Ton Slootmaker)

Het dubbelspoor maakt plaats voor enkelspoor richting Rotterdam
(Foto: © www.digitaltram.nl)

Vanaf station Schiedam is er een keermogelijkheid
(Foto: © www.digitaltram.nl)
Op 18 augustus 2008 komen de tramlijnen 21 en 23 weer in Schiedam, maar dan wel over dit traject

Twee ontsporingen op één dag voor de Haagse GTL 3144    (30 juli 2008)

Op 30 juli 2008 ontspoorde de Haagse 3144 twee keer op éen dag. In de ochtend ontspoorde de 3144 op tramlijn 1 bij Broekpolder. De brandweer takelde de tram op een lorry maar op weg naar de werkplaats ontspoorde de lorry bij het Heeswijkplein. Nadat de lorry met de tram wederom op de rails waren gezet werd de tram tijdelijk in de voormalige eindlus van lijn 16 in Moerwijk gezet.








Steeds meer Weense trams voor Connexxion    (27 juli 2008)
Het remiseterrein van Connexxion in de buurt van Nieuwegein komt geleidelijk steeds voller te staan met trams vanuit Wenen. Vanaf september zullen deze trams geleidelijk worden ingezet tussen P+R Westraven en Utrecht CS.
(Foto: © Chris Westerduin)

(Foto: © Chris Westerduin)

(Foto: © Chris Westerduin)

Houtense tram even buiten dienst    (27 juli 2008)
Het tramlijntje van Houten zal op woensdag 30 juli en donderdag 31 juli 2008 tijdelijk worden overgenomen door een busdienst. De TW 6016 wordt dan voor onderhoud overgebracht naar de werkplaats van de HTMU bij Utrecht. Vanaf 12 december 2008 gaat de tram van Houten definitief buiten dienst en worden de nieuwe sporen in gebruik genomen.
Op woensdag 30 juli en donderdag 31 juli 2008 zal de Houtense tram 6016 niet rijden

De 6016 bij Houten Castellum

Informatie over deze unieke tramdienst

Busvervoer vervangt de tramdienst

Zicht op het spoor vanuit de 6016

Het kleurrijke interieur
(Foto: www.digitaletram.nl)

Rangeren in remise Lijsterbesstraat    (25 juli 2008)
Op vrijdagavond 25 juli 2008 werden een aantal museumtrams verplaatst in remise Lijsterbesstraat. PCC 1180 werd door museum PCC 1022 naar een ander spoor in de grote werkplaats overgebracht. Motorwagen 2 van de Tramweg Stichting, welke tussen aanhangrijtuig 118 en buitenlijner 57 stond, kreeg ook een ander plekje en staat nu vooraan.
PCC 1180 wordt door middel van een trekstang door museum PCC 1022 naar de grote werkplaats overgebracht.
(Foto: www.digitaletram.nl)







Citytour tramlijn 10 rijdt weer door Rotterdam    (22 juli 2008)
Tijdens de zomermaanden rijdt lijn 10 weer door Rotterdam van dinsdag 22 juli tot en met zondag 7 september 2008 op dinsdag, woensdag, donderdag, zaterdag en zondag. Lijn 10 houdt de Rotterdamse tramhistorie springlevend met de jaarlijks terugkerende rondrit van lijn 10 met vooroorlogse trams uit 1931. De Citytour duurt ongeveer 80 minuten.





De derde dag van werkzaamheden en omleidingen    (20 juli 2008)
Op de derde dag van de werkzaamheden werden de sporen vervangen voor het station Hollands Spoor aan het begin van de Parallelweg. In de tunnelbak zelf werden de nieuwe tramsporen en wissels op het beton bevestigd met grote metalen bouten. Vanwege de zondagdienstregeling reden er iets minder trams en pendelbussen dan de dag ervoor.







Tijdens de werkzaamheden werden er een pendelbusdienst gereden op het tramloze traject. Deze pendeldienst reed onder het nummer 9 tussen het Rijswijkseplein en de Loevesteinlaan. Er reden voornamelijk touringcars van diverse busondernemingen. De kleurrijke bussen van Kwibus waren de gezelligste bussen welke heen en weer pendelden.

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)


De 3004 driehoekt bij het Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM)

Het hele weekend werd er druk gerangeerd bij de Wouwermanstraat

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

De tweede dag van werkzaamheden en omleidingen    (19 juli 2008)
Op de tweede dag van de werkzaamheden in de omgeving van de tramtunnel bij station Hollands Spoor zijn er veel sporen en wissels vervangen. De inkorting van de tramlijnen 11 en 12 bij de Wouwermanstraat was nogal bewerkelijk omdat er twee keer achteruit gereden moets worden. De omleidingen van de lijnen 1, 9, 16 en 17 veroorzaakte veel tramverkeer over de Laakweg. De Laakweg/Laakkade wordt normaal alleen op werkdagen door tramlijn 10 bereden.
Tramlijn 16 rijdt een relatief korte omleiding zodat aan het "tijdreizen" geen afbreuk wordt gedaan.
(Foto: www.digitaletram.nl)









Pendelbussen Rijswijkseplein

Korte eindpuntrust bij het HOVM

Lijn 11 driehoekt bij het HOVM

Rangeerbewegingen bij het HOVM

Lijn 9 over de Rijswijkseweg

Lijn 9 langs halte Goudriaankade

Passage van de tramlijnen 9 en 16

Tramlijn 9 heeft de grootste omleiding

Tramlijn 9 volgt de route van lijn 16

Twee keer lijn 17 in de omleiding

Lijn 9 ontbreekt op de halteborden...

... maar doet de halte echt aan

Tramlijn 1 rijdt via een omweg

Lijn 9 halteert op de Laakweg

Tramlijn 17 is weer op zijn route

Tramlijn 9 volgt de route van lijn 16

De eerste dag van werkzaamheden en omleidingen    (18 juli 2008)
De tramlijnen 11 en 12 rijden niet verder dan de Wouwermanstraat en moeten een paar keer rangeren.
(Foto: www.digitaletram.nl)

Op vrijdagavond 18 juli 2008 werd rond 20:00 uur begonnen met de werkzaamheden. Een deel van de sporen in de tunnelbak werden meteen al verwijderd. De tramlijnen werden ingekort of omgeleid. Voor de lijnen 11 en 12 werd de Wouwermanstraat het tijdelijke eindpunt. Onderstaande foto's geven een beeld van de activiteiten kort na 20:00 uur.

Voorbereidingen voor de spoorvernieuwing    (18 juli 2008)
Vanaf vrijdagavond 18 juli 2008 vinden er werkzaamheden plaats langs de Parallelweg voor en in de tramtunnel bij station Hollands Spoor. Overdag werden er veel voorbereidingen getroffen om te voorkomen dat de werkzaamheden niet op tijd klaar zullen zijn. Er zal een groot deel van de sporen vernieuwd worden. Op maandag 21 juli moet alles in ieder geval zover klaar zijn dat de tramlijnen 1, 9, 10, 11, 12, 16 en 17 weer gebruik kunnen maken van de sporen.
Tussen de tramsporen voor het station Hollands Spoor zijn de voorbereidingen van de werkzaamheden zichtbaar
(Foto: www.digitaletram.nl)





RandstadRail voertuig 4026 weer terug uit Duitsland    (18 juli 2008)
Op vrijdagochtend 18 juli 2008 werd RR-voertuig 4026 achter de remise Zichtenburg op De Werf afgeleverd. De 4026 was door transporteur Van der Vlist opgehaald uit Stendal (ALSTOM). Daar is de schade, opgelopen tijdens een aanrijding op 7 april 2008 met een vrachtwagen, weer hersteld. Klik hier voor de foto's van het vertrek uit Den Haag.
Eigenlijk had de 4026 de avond ervoor al moeten terugkeren in Den Haag
(Foto: www.digitaletram.nl)





Wandelen langs nieuwe Schiedamse tramsporen, deel 4    (13 juli 2008)
Vanaf half augustus 2008 gaan de tramlijnen 21 en 23 in Schiedam langs het station Schiedam Centrum rijden. De afgelopen maanden zijn de sporen gelegd en is het traject deels van bovenleiding voorzien. De aansluitingen aan het bestaande tramspoor zijn nog niet gereed. De oude sporen blijven in aangepaste vorm deels liggen voor calamiteiten.
Vanaf het Broersvest in Schiedam Centrum gaat de tram vanuit Rotterdam straks op deze plek rechtsaf langs het station.
(Foto: www.digitaletram.nl)





Ontsporing GTL 3049 bij het Zwarte Pad    (13 juli 2008)
Op zondagmorgen 13 juli 2008 ontspoorde GTL 3049 van tramlijn 9 bij het Zwarte Pad. De GTL kwam op het wissel aan het begin van de rit met het eerste draaistel naast de rails te staan. De noodploeg zette de tram weer op de rails.





Ontspoorde tram in Amsterdam stremt tramverkeer    (12 juli 2008)
Op zaterdag 12 juli 2008 ontspoorde Combino 2032 op de Nieuwerzijds Voorburgwal. De tram kwam in botsing met een ander tram, waarna het voertuig uit de rails raakte en een stuk over de straat schoof. Medewerkers van het GVB slaagden erin om de tram na anderhalf uur terug in het spoor te zetten. Met dank aan © Brian de Bruin voor de foto's

(Foto: © Brian de Bruin)

(Foto: © Brian de Bruin)

Uitstaphalte Kraaijenstein aangepast voor de toekomst    (10 juli 2008)
De Haagse tramlijn 2 wordt op diverse locaties geschikt gemaakt voor bredere voertuigen. Op maandag 7 juli 2008 maakte een RandstadRail voertuig in de vroege uurtjes een proefrit over een gedeelte van het traject van tramlijn 2 in Voorburg. Bij het eindpunt Kraaijenstein wordt de uitstaphalte van tramlijn 2 geschikt gemaakt voor breder materieel.
Nog even en dan bestaat tramlijn 2 vijfentwintig jaar. Sommige haltes worden op dit moment breder gemaakt voor de toekomst.

Na 25 jaar wordt het uitstapperron aangepast voor de toekomst

Het nieuwe perron wordt iets verder van het spoor gelegd
(Foto: www.digitaletram.nl)

RandstadRail 4025 overgebracht naar de Lijsterbesstraat    (7 juli 2008)
Op maandagavond 7 juli 2008 werd RandstadRailwagen 4025 overgebracht vanaf remise Zichtenburg naar de oude werkplaats aan de Lijsterbesstraat. De 4025 werd naar de grote werkplaats gereden in de buurt van de TW6000-en.
De 4025 wordt gepasseerd door de 4018 ter hoogte van de Lijsterbesstraat







De restauratie van buitenlijner 58, deel 2    (7 juli 2008)
De Haagse buitenlijner 58 staat al weer sinds zaterdag 26 april 2008 in de oude werkplaats aan de Lijsterbesstraat. Tijdens de werkzaamheden voor de restauratie werden er nogal wat historische HTM-tramkaartjes gevonden in de buitenlijner. Op 7 juli 2008 waren er flink wat onderdelen verwijderd en werd er volop gewerkt aan de restauratie.



(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Wijzigingen in het tramnet van Brussel    (5 juli 2008)
Op 30 juni 2008 is het lijnennet in Brussel weer gewijzigd. Sommige lijnnummers zijn verdwenen en andere zijn nieuw ingevoerd. Ook zijn er lijnnummers vervangen door andere nummers met een gewijzigde route welke alleen overdag of in de avond rijden. Sommige lijnen rijden niet in het weekend. Redenen genoeg dus voor een bezoek aan Brussel.
In Brussel zijn vanaf 30 juni 2008 een groot aantal veranderingen doorgevoerd in het tramnnet

Overdag rijdt lijn 81 tussen Marius Renard en Montgomery

Na 20:00 uur rijdt lijn 31 tussen Marius Renard en Noordstation
Naar het eindpunt Marius Renard wordt tot 20:00 uur onder het lijnnummer 81 gereden.










3027/L4 Noordstation -> Stalle

4012+4016/L3 Churchill

7920/L82 Zuidstation

3028/L33 Bordet -> Churchill

7806/L94 Stadion ->Legrand

3022/L4 Esplanade -> Stalle

4011/L23 De Wand -> Vanderkindere

3014/L4 De Wand -> Stalle

3002/L55 Noordstation -> Rogier

3005/L55 halte Rogier

4005/L23 Heysel -> Vanderkindere

7902/L51 Heysel -> Stilte

Trams botsen op de Haagweg    (1 juli 2008)
Op dinsdagmiddag 1 juli 2008 raakten veertien mensen gewond bij een botsing tussen twee trams op de Haagweg in Rijswijk. Het ongeval gebeurde rond half twee bij de halte Broeksloot. De 3147 van tramlijn 1 botste op de halterende 3068 van tramlijn 15. De schade aan de trams was groot en het tramverkeer werd omgeleid. (Foto's: Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)