Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van februari 2008

- 27-02 - Een terugblik naar het verleden: 27 februari
- 24-02 - Aanleg OV-knooppunt Leyweg, deel 4
- 22-02 - De trolleybussen van Arnhem
- 19-02 - Zomaar een eindpunt: Üstra-tramlijn 10, Ahlem
- 16-02 - Aanleg OV-knooppunt Leyweg, deel 3
- 13-02 - De nieuwste ingescande dia's (deel 1)
- 10-02 - Open (metro) dag in remise Hillegersberg
- 09-02 - Rotterdamse Metro bestaat 40 jaar
- 08-02 - Aanleg OV-knooppunt Leyweg, deel 2


Een terugblik naar het verleden: 27 februari    (27 februari 2008)
Zo nu en dan is het wel eens leuk om terug te kijken naar een bepaalde datum. Op 27 februari 2008 gaan we terug in de tijd en bekijken de jaren 1981, 1983 en 1994. In 1981 arriveerde op de 27e februari de eerste GTL per trein in Den Haag. In 1983 was er op 27 februari een flinke aanrijding met een PCC op tramlijn 12 waarbij een auto behoorlijk in de kreukels lag. Tenslotte werd er in 1994 hard gewerkt aan de verlenging van de Haagse tramlijn 1 naar Delft Tanthof.




Een forse aanrijding met een auto bij de Teylerstraat zorgde 25 jaar geleden op 27 februari 1983 voor een stremming op tramlijn 12
(Dia verzameling: © www.digitaletram.nl)

Werkmaterieel op de Krakeelpolderweg in Delft (27 februari 1994)

Aanleg van de nieuwe eindlus in Delft Tanthof (27 februari 1994)
Tenslotte een kijkje op 27 februari 2008 in de voormalige werkplaats. Daar stonden de TW6037, PCC 1180 en Meettram 1315 netjes naast elkaar.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg OV-knooppunt Leyweg, deel 4    (24 februari 2008)
Op zondag 24 februari 2008 zien we dat het toekomstige busstation evenals een deel van de Leyweg voorzien van een eerste asfaltlaag. Door de toekomstige infrastructuur zal er veel minder ruimte voor het overige wegverkeer overblijven.
De toekomstige infrastructuur voor de buslijnen is inmiddels voorzien van een eerste asfaltlaag. De tramhalte ligt straks pal lags de bushaltes.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De trolleybussen van Arnhem    (22 februari 2008)

Na de tweede wereldoorlog keerde de tram niet meer terug in Arnhem. Op 5 september 1949 werd de eerste trolleybuslijn in gebruik genomen. Na een bewogen geschiedenis waarbij de toekomst vaak ter discussie stond zijn er op dit moment in de regio Arnhem vier trolleybuslijnen (1,3,5 en 7) in exploitatie.

Connexxion trolleybus 5210 (0210) op lijn 1 nadert de halte Velperplein op weg naar Oosterbeek
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


Op 12 september 1987 was er een Arnhemse trolleybus in Den Haag
(Dia: © www.digitaletram.nl)

In 1997 reden er een aantal trolleybussen uit Gent in Arnhem
(Dia: © www.digitaletram.nl)

Meer informatie over de trolleybussen van Arnhem kunt u vinden op deze website.

Zomaar een eindpunt: Üstra-tramlijn 10, Ahlem    (19 februari 2008)
Tramlijn 10 van de Üstra in Hannover rijdt al jarenlang naar het eindpunt in Ahlem. Op tramlijn 10 rijden relatief veel totaalreclametrams. Op dinsdag 19 februari 2008 maakte Wolfgang Mönch onderstaande foto's van de TW6000-en.

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

Aanleg OV-knooppunt Leyweg, deel 3    (16 februari 2008)
Langzaam maar zeker verandert de Leyweg tussen de Escamplaan en het Zuidwoldestraat in een fors OV-knooppunt. De Leyweg is in beide richtingen afgesloten voor alle verkeer. De trams hebben geen hinder van de werkzaamheden.
Vanaf een berg zand is er weer eens een andere kijk op de vorderingen. De trambaan is hier het decor van RandstadRail lijn 4 en in- en uitrukkers van tramlijn 6.
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De nieuwste ingescande dia's (deel 1)    (13 februari 2008)
De webmasters van deze site besteden veel tijd en moeite aan het inscannen van oude dia's van trams. Veel van deze dia's zijn ter beschikking gesteld door bezoekers van deze site. Op 13 februari 2008 scanden wij weer een aantal oude dia's. De mooiste exemplaren zijn vanaf nu af en toe te zien via deze site. Als u meer info heeft over de dia's dan kunt u dat altijd aan ons kenbaar maken. U helpt ons hiermee de collectie van de juiste feiten te voorzien. Bij voorbaat dank!

Rotterdam, Kruisplein - Mei 1974
(Dia: © Auguste Haas)

Tramlijn Aachen-Vaals - Zomer 1974
(Dia: © Auguste Haas)

Düsseldorf - 6 juni 1987
(Dia: © Auguste Haas)

Bremen - 21 oktober 1978
(Dia: © Auguste Haas)

Belgrado, ex SNCV - Datum ?
(Dia: © Auguste Haas)

Keulen-Bonn, 6 september 1986
(Dia: © Auguste Haas)

Kirchham, Stern & Haffeln
(Dia: © Auguste Haas)

Rotterdam - 12 augustus 1983
(Dia: © Auguste Haas)

Gent, St. Pieters - 8 augustus 1984
(Dia: © Auguste Haas)

Amsterdam, Leidseplein - 6 juni 1981
(Dia: © Auguste Haas)

Rotterdam, Schiedamsevest - 1974
(Dia: © Auguste Haas)

Amsterdam - 11 september 1988
(Dia: © Auguste Haas)

De dia's kunnen groter worden bekeken door erop te klikken.

Open (metro) dag in remise Hillegersberg    (10 februari 2008)

Op 9 februari 2008 bestond de Rotterdamse metro precies 40 jaar. Stichting RoMeO organiseerde daarom op zondag 10 februari een open dag in de remise Hillegersberg, waar een van de eerste Rotterdamse metrorijtuigen in beheer is voor restauratie. De open dag was tussen 11.00 uur en 17.00 uur. De 5024 was het metrorijtuig dat meereed in de feestelijke openingstrein van 9 februari 1968, met aan boord Prinses Beatrix en Prins Claus. Na een onzekere periode werd metrorijtuig 5024 op 5 maart 2007 overgebracht van de Centrale Werkplaats aan de Kleiweg naar tramremise Hillegersberg. Het metrorijtuig 5024 werd voor de RET gebouwd in 1967 bij Werkspoor Utrecht.

Metrorijtuig 5024 getooid met de bloemen staat in Hillegersberg voor restauratie. Het streven is om bij het 50-jarig bestaan met dit rijtuig ritten te maken.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Rotterdamse Metro bestaat 40 jaar    (9 februari 2008)

Op 9 februari 2008 bestond de Rotterdamse Metro precies veertig jaar. Op 9 februari 1968 werd in Rotterdam de metrolijn tussen het Centraal Station en Zuidplein geopend. Het betrof slechts een kort traject van 5,8 kilometer. Deze verbinding was van grote betekenis omdat de reistijd tussen de beide Maasoevers aanzienlijk werd bekort. Op dit moment is het metronet de ruggengraat van het Rotterdamse Openbaar vervoer en is de lengte, inclusief RandstadRail, uitgegroeid tot ongeveer tachtig kilometer. Ter gelegenheid van deze veertigste verjaardag werd in de vestiging van de RET op de Coolsingel het jubileumboek "Veertig jaar metro in Rotterdam 1968-2008" gepresenteerd.


Harrie Peters namens de uitgeverij


Auteur Jan van Huijksloot


Overhandiging boek aan wethouder

Toespraak van RET direkteur Pedro Peters
(Foto: © www.digitaletram.nl)



De auteurs Jan van Huijksloot en Joachim Kost
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Auteur Joachim Kost


Wethouder Jeanet Baljeu


Overhandiging door Joachim




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.



(Boekcover © Uitgeverij Aquilair)

De metrostellen werden versierd in remise 's-Gravenweg (Foto: © Joachim Kost)

Aanleg OV-knooppunt Leyweg, deel 2    (8 februari 2008)
De nieuwe keerlus ter hoogte van het Leyenburg ziekenhuis is onderdeel van het nieuwe OV-knooppunt. De balken over de sporen zijn verdwenen en er is nieuwe bestrating rond de lus aangelegd. Het enige wat nog ontbreekt is de wisselbediening. De PCC railslijpwagen 1139 kwam op 8 februari 2008 even een kijkje nemen bij de nieuwe keerlus.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

In de nabije toekomst zullen RandstadRail lijn RR4 en tramlijn 6 halteren bij dit nieuwe OV-knooppunt.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Met de komst van het OV-knooppunt krijgt de Leyweg tussen de Escamplaan en de Meppelweg een geheel nieuwe uitstraling.
(Foto: © www.digitaletram.nl)