Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van februari 2007

- 28/02 - Aansluiting Dedemsvaartweg met tramlijn 9, deel 3 (HTM)
- 25/02 - Aansluiting Dedemsvaartweg met tramlijn 9, deel 2 (RSR)
- 24/02 - De opmars van digitale lijn- en richtingfilms (HTM)
- 24/02 - De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 8 (HTM)
- 21/02 - Aansluiting Dedemsvaartweg met tramlijn 9, deel 1 (HTM)
- 20/02 - Hannoverse tram TW6099 weer terug in Den Haag (HTM)
- 17/02 - Beton gestort bij de Athenesingel (HTM)
- 17/02 - De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 7 (HTM)
- 15/02 - Tijdelijke stremming van het eilandbedrijf (HTM)
- 14/02 - Bovenleiding aangebracht op de Dedemsvaartweg (HTM)
- 12/02 - RandstadRail lijn RR3 gedeeltelijk van start (RSR)
- 11/02 - Zoek het verschil..... (RSR)
- 11/02 - Afscheid van de GTL op stadstramlijn 3 (HTM)
- 10/02 - Tramknooppunt Parijsplein in de startblokken (HTM)
- 08/02 - Weeralarm geen probleem voor de H.T.M. (HTM)
- 07/02 - De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 6 (HTM)
- 07/02 - Werkzaamheden naderen het Parijsplein (HTM)
- 07/02 - Nieuwe toekomst voor de Hannoverse trams? (HTM)
- 06/02 - RandstadRail voertuig 4047 op Haagse sporen (RSR)
- 04/02 - Tramlijn 15 tijdelijk naar station Voorburg (HTM)
- 03/02 - Dubbele ontsporing op de Laan van Hoornwijck (HTM)
- 03/02 - De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 5 (HTM)
- 01/02 - De mistige aankomst van RandstadRail voertuig 4046 (RSR)


Aansluiting Dedemsvaartweg met tramlijn 9, deel 3    (28 februari 2007)
Op woensdag 28 februari lag de complete nieuwe sporensituatie los op hun plek. Op deze kruising kan de tram straks bijna alle kanten op. De verbindingsbogen vanaf Wateringse Veld naar Vrederust en terug worden niet aangelegd.

De sporen op rechtdoor op de Dedemsvaartweg krijgen ook een functie.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De boog vanaf de Melis Stokelaan wordt ruim opgezet.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Deze bovenleidingsmast zal binnenkort wel verwijderd worden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 9 heeft weinig last van de werkzaamheden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aansluiting Dedemsvaartweg met tramlijn 9, deel 2    (25 februari 2007)
In het weekend van 24 en 25 februari 2007 werden op de Melis Stokelaan wissels gelegd in de sporen van tramlijn 9. Deze werkzaamheden werden in de nacht uitgevoerd om de dienst van lijn 9 niet te verstoren. De nieuwe wissels zijn noodzakelijk voor de verlenging van lijn 16 en geven straks aansluiting op de nieuwe sporen op de Dedemsvaartweg.

De eerste wissels zijn een feit al staat een bovenleidingmast nog in de weg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De enige overlast voor tramlijn 9 is het ter plekke iets langzamer rijden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

In de nacht van 23 op 24 februari werd in de richting Vrederust het eerste wissel ingebouwd in de sporen van lijn 9.

De eerste wissel richting Dedemsvaartweg in het spoor van tramlijn 9 is gelegd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Omdat er 's nachts gewerkt wordt kan tramlijn 9 gewoon blijven rijden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)



De oude sporen liggen tijdelijk in de middenberm.
(Foto's: © www.digitaletram.nl)

Aan het eind van de middag passeerde de meettram 1315 het nieuwe wissel.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De opmars van digitale lijn- en richtingfilms    (24 februari 2007)
Het is zeker niet nieuw bij de H.T.M. maar toch vallen ze steeds meer op. De bussen moesten er al eerder aan geloven en de RandstadRail voertuigen zijn er vanaf het begin standaard mee uitgerust. We hebben het dan over de GTL's met digitale lijn- en richtingfilms. Steeds meer GTL's worden hier mee uitgerust. Uiteindelijk worden er 100 GTL's 'digitaal'.

De 3115 van lijn 16 net voorbij het Centraal Station.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 3133 van lijn 9 aan Scheveningen Noorderstrand.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 8    (21 februari 2007)
Op een zeer regenachtige woensdagmiddag namen we weer een kijkje bij de keerlus. De keerlus is nog niet helemaal voorzien van sporen. Wel zijn bijna alle bovenleidingmasten geplaatst en is er een aanvang gemaakt met de bouw van de halteperrons. Vanaf zondag 1 april 2007 zal tramlijn 17 hier als eerste halteren voor een rit richting Statenkwartier.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


Ook de bijzondere ballastwagen was op 21 februari 2007 weer even te zien.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Traditioneel materieel voor spooraanleg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aansluiting Dedemsvaartweg met tramlijn 9, deel 1    (21 februari 2007)
In verband met de verlenging van tramlijn 16 naar Esselanden is de kruising Melis Stokelaan met de Dedemsvaartweg tijdelijk gedeeltelijk afgezet. De komende weken zal er worden gewerkt aan de verbindingsporen van tramlijn 9 naar de nieuwe sporen op de Dedemsvaartweg. Ook de sporen over de rest van de Dedemsvaartweg worden aangesloten.



De sporen richting Esselanden liggen er al.
(Foto's: © www.digitaletram.nl)

Op deze kruising zal tramlijn 16 vanaf september 2007 linksaf slaan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De huidige situatie gezien in de richting van het winkelcentrum aan de Leyweg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De huidige situatie gezien in de richting van de nieuw aangelegde sporen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De sporen vanaf de Dedemsvaartweg eindigen hier al sind 1999.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Binnenkort zal het nieuwe spoor het 'oude' spoor verbinden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Hannoverse tram TW6099 weer terug in Den Haag    (20 februari 2007)
In de vroege uurtjes van dinsdag 20 februari 2007 arriveerde de TW6099 weer terug in Den Haag. De TW6099 werd vanuit Moerdijk per truck overgebracht en werd net als in 31 juli 2002 afgeladen op het De Savornin Lohmanplein na de laatste diensttrams van lijn RR3. Na het afladen werd de TW6099 in de werkplaats aan de Lijsterbesstraat gezet.

De Laan van Meerdervoort bleek afgesloten zodat er wat vertraging ontstond.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Uiteindelijk werd toch het De Savornin Lohmanplein bereikt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het verblijf op de Moerdijk had wat gekladder opgeleverd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 6099 werd na het afladen voorzien van een koppelstang.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
De Unimog stond klaar om de 6099 naar de werkplaats bij remise Lijsterbesstraat te slepen.

De TW6099 vertrok op 26 mei 2005 per truck naar Groot Ammers. Transportonderneming Van der Vlist bestond toen 75 jaar en men wilde graag ook een tram tentoonstellen. Na dit lustrum werd de TW6099 naar Moerdijk overgebracht.





De TW6099 arriveerde op 31 juli 2002 voor de eerste keer in Den Haag. De volgende morgen werd de TW6099 vol trots gepresenteerd aan de pers. De inzet van de TW6000-en heeft niet erg lang geduurd. Op 24 juni 2005 reed de TW6058 als laatste TW6000 een aantal instructieritten over tramlijn 11 en sloot daarmee een bijzondere periode af.

Aankomst Laan van Meerdervoort
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wachten op de laatste lijn 3
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Afladen De Savornin Lohmanplein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Perspresentatie Lijsterbesstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Beton gestort bij de Athenesingel    (17 februari 2007)
Ter hoogte van de Athenesingel waren de werkzaamheden al flink gevorderd. Pas als deze weg weer open is voor het wegverkeer kan begonnen worden op het Parijsplein. Begin april moet alles klaar zijn en kan lijn 17 naar Esselanden.

Op de Middenweg is de afgelopen dagen ter hoogte van de Athenesingel beton gestort.
(Foto: © www.digitaletram.nl)



Na deze klus gaat het Parijsplein op de schop.
(Foto's: © www.digitaletram.nl)

De sporen zijn langs de Middenweg gelegd tot bij het Parijsplein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De halte Parijsplein gaat op deze plek verdwijnen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Kaartje met de nieuwe en vervallen sporen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het Parijsplein voordat er sprake was van tramlijn 16.
(Foto: © Google Earth)

De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 7    (17 februari 2007)
Op zaterdagmiddag 17 februari 2007 namen we weer een kijkje bij de toekomstige keerlus bij Esselanden. De keerlus begint steeds meer vorm te krijgen en is voor een gedeelte voorzien van bovenleidingmasten. Het rechte spoor vanaf de Middenweg naar de Dorpskade is de afgelopen week gelegd. Aan dit rechte spoor is een uitstaphalte voorzien.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Tijdelijke stremming van het eilandbedrijf    (15 februari 2007)

Sinds maandagochtend 12 februari 2007 heeft het tramnet van de H.T.M. een tijdelijk eilandbedrijf. Vanwege noodzakelijke werkzaamheden op het tramviaduct tussen het Centraal Station en Ternoot kunnen de tramlijnen 2 en 6 tijdelijk niet over het viaduct rijden. Voordat de werkzaamheden begonnen reden er dertien GTL's over het viaduct richting Leidschendam. Deze trams zijn tijdelijk opgesloten en pendelen de komende tijd op het noordelijke deel van de tramlijnen 2 en 6. Op donderdag 15 februari 2007 veroorzaakte een klapwissel op het Stuyvesantplein, waar lijn 6 nu driehoekt, voor problemen in de avondspits. Deze stremming was na een paar uur weer verholpen.

De 3114 kreeg bij het driehoeken een conflict met het klapwissel.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De klapwissel wordt niet zo vaak gebruikt en weigerde dienst.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Sommige trams filmen het bijna nooit in gebruik zijnde nummer 6K.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De bestemming in de film zal de 3127 de eerste zes weken niet bereiken.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bovenleiding aangebracht op de Dedemsvaartweg    (14 februari 2007)
Op de Dedemsvaartweg werd op 14 februari 2007 begonnen met het aanbrengen van de bovenleiding. Tegelijkertijd worden er werkzaamheden uitgevoerd om de nieuwe sporen op de Dedemsvaartweg te verbinden met de sporen van tramlijn 9 op de Melis Stokelaan. De kruising is voor deze voorbereidingen de komende tijd gedeeltelijk afgesloten.

Ook een deel van de Laan van Wateringse Veld werd voorzien.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het afmonteren gebeurd na het aanleggen van de aansluiting met tramlijn 9.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Moderne masten op de Dedemsvaartweg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De kruising Dedemsvaartweg met de Melis Stokelaan is gedeeltelijk afgesloten voor het verkeer.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail lijn RR3 gedeeltelijk van start    (12 februari 2007)
Op maandag 12 februari 2007 ging RandstadRail lijn RR3 van start tussen Loosduinen en het Centraal Station. Tijdens de spitsuren rijden er ook kort traject diensten onder het lijnnummer 3S tot het De Savornin Lohmanplein.
Behalve RandstadRail lijn RR3 is er ook een spitsvariant. Lijn RR3S rijdt tijdens de spitsuren tussen het Centraal Station en het De Savornin Lohmanplein.

Zoek het verschil.....    (11 februari 2007)
Soms gebeuren er leuke dingen op internet. Het kan dan gebeuren dat de ene webmaster ongewild in beeld komt op de site van een andere webmaster. Dat is dan wel even schrikken, maar het levert wel een leuk zoekplaatje op.

Wat heb ik WEL op mijn plaatje staan.......
(Foto: © www.haagsetrams.com)

.......wat ik NIET op mijn plaatje heb?
(Fotomontage: © www.haagsetrams.com)

Afscheid van de GTL op stadstramlijn 3    (11 februari 2007)
Als alles goed gaat dan zal zondag 11 februari 2007 de geschiedenis ingaan als de dag waarop voor het laatst GTL's op lijn 3 reden. Vanaf 12 februari 2007 zal stadstramlijn 3 tot het verleden behoren en onderdeel zijn van RandstadRail.
Symbolischer kan het eigenlijk niet. Vanaf 12 februari maakt de GTL plaats voor de Regio Citadis, ook op het De Savornin Lohmanplein.

Pendelbuslijn 3P houdt het na ruim vijf maanden voor gezien.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Stadstramlijn 3 zal hier voorgoed verdwijnen. De keerlus is wel GTL-proof.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Onderstaande foto's geven de sfeer van de laatste dag GTL-exploitatie op stadstramlijn 3

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramknooppunt Parijsplein in de startblokken    (10 februari 2007)
Het Parijsplein staat aan de vooravond van een ingrijpende metamorfose. Er worden steeds meer nieuwe railsecties aangevoerd. Op zaterdag 10 februari 2007 lag de eerste wissel klaar. Even verderop waren nieuwe railsecties te zien.

De eerste nieuwe wissel bij het Parijsplein ligt klaar voor montage.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op de Laan van Wateringse Veld liggen nu ook nieuwe railsecties.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Weeralarm geen probleem voor de H.T.M.    (8 februari 2007)
Op 8 februari 2007 kondigde het K.N.M.I. een weeralarm af. Het bleek echter allemaal wel mee te vallen want hoewel Den Haag een laagje sneeuw kreeg, bleven de echte problemen uit. Het tramverkeer ondervond nauwelijks hinder.





De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 6    (7 februari 2007)
Op woensdagmiddag 7 februari 2007 namen we weer een kijkje bij de toekomstige keerlus. Een groot deel van de keerlus was inmiddels in elkaar gezet en wacht op de eindmontage. Verder ook hier nieuwe bovenleidingmasten.

Een sterk ingezoomde foto van het traject naar de keerlus.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nog een ingezoomde foto, iets verderop gemaakt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De boog van 180 graden langs de Dorpskade is bijna gereed. De sporen liggen op de dwarsliggers en wachten nog op de afwerking. Nadat de bouten zijn vastgedraaid liggen de spoorstaven ook stevig en is de keerlus in principe gereed.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden naderen het Parijsplein    (7 februari 2007)
Deze week zijn de werkzaamheden ook gestart op het Parijsplein. Op deze plek is een tramknooppunt voorzien waarbij de tram vanuit alle richtingen alle kanten op kan rijden. Op woensdagmiddag 7 februari 2007 werden er met een grote boormachine gaten geboord voor de bovenleidingmasten. Inmiddels rijdt tramlijn 17 nog steeds zijn vertrouwde route.
Tramlijn 17 rijdt hier nog vanaf de Laan van Wateringse Veld het Parijsplein op. Dit zal niet lang meer duren want de nieuwe sporen komen er aan.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De werkzaamheden zijn inmiddels ook volop aan de gang tussen het Parijsplein en de reeds gelegde sporen langs de Middenweg. De sporen zijn hier tijdelijk uitgelegd en men is druk bezig met het plaatsen van de bovenleidingmasten. Deze masten liggen opgestapeld langs het traject en worden met behulp van een hijskraan in rap tempo ingehesen.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Bovenstaande dia's zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe toekomst voor de Hannoverse trams?    (7 februari 2007)
Op het achterterrein van remise Scheveningen is onlangs de 6037 naar binnen gehaald. De tram staat nu boven een werkput in remise Scheveningen omdat er mogelijk een koper geïnteresseerd is in deze trams. De Hannoverse trams waren in augustus 2006 op het achterterrein geplaatst. Om de 6037 binnen te zetten moest er wel gerangeerd worden.

De 6058 staat al bijna een half jaar op dezelfde plek te wachten op zijn lot.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 6057 staat nu op de plek waar de 6037 stond.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 4047 op Haagse sporen    (6 februari 2007)
Het aftellen is nu echt begonnen want op dinsdagavond 5 februari 2007 arriveerde op De Werf in Den Haag het 47e RandstadRail voertuig. De komende weken zullen er nog eens zeven van deze voertuigen worden afgeleverd.

De trams zijn besteld inclusief het transport naar Den Haag.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Door de kou werd het voertuig met beslagen ruiten afgeleverd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 15 tijdelijk naar station Voorburg    (4 februari 2007)
Naar aanleiding van de ontsporingen van 3 februari reed lijn 15 op zondag 4 februari de gehele dag naar Voorburg.
Inmiddels werd het tramtraject vanuit Ypenburg onderzocht om te kijken wat de reden was van de ontsporingen.

Dit deel van Voorburg is al jarenlang tramloos op zondag.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een lange eindpuntrust bij station Voorburg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
Ook de meetram 1315 was weer van de partij tijdens het onderzoek naar de oorzaak van de ontsporingen.

Kijkje over het spoor richting halteperron.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Er is sprake van een behoorlijke schade aan het perron.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Dubbele ontsporing op de Laan van Hoornwijck     (3 februari 2007)
Op zaterdagmiddag 3 februari 2007 ontspoorden er op de Laan van Hoornwijck richting Den Haag twee GTL's. De 3109 ontspoorde met het voorste draaistel en kwam net voor de fly-over tot stilstand. De 3146 reed na de ontsporing tegen een halteperron en kwam met twee draaistellen naast de rails te staan. De 3146 liep hierbij flinke schade op.
De 3146 ontspoorde onderweg naar remise Lijsterbesstraat. De tram kwam tegen de halte terecht en ontspoorde met twee draaistellen.

De 3146 kwam tegen het perron terecht en onspoorde met twee draaistellen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het voorste draaistel lijkt door deze ontsporing zwaar beschadigd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De oorzaak van deze dubbele ontsporing is nu nog niet helemaal duidelijk. Het komt niet vaak voor dat er twee trams bijna gelijktijdig ontsporen. Het lijkt er dus op dat er een verband is tussen deze ontsporingen. De komende dagen zal de oorzaak worden onderzocht. Omdat de sporen nauwkeurig geinspecteerd zullen worden rijdt lijn 15 dus even niet.

De 3109 ontspoorde eerder even verderop.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 3109 zou even later opeigen kracht inrukken.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 1315 was toevallig aanwezig.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 5    (3 februari 2007)
Het terrein waar de keerlus van de tramlijnen 16 en 17 komt is inmiddels klaar voor de montage van de tramsporen. De wissels liggen op hun plek en het terrein staat vol met bouwmaterialen. De halteperrons zijn ook in de opbouwfase.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Alle ingrediënten voor de keerlus zijn inmiddels aanwezig.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Spoorstaven en spoorbielzen liggen overal klaar voor montage.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Alle nieuwsfeiten over de verlenging van tramlijn 16 kunt u lezen op de themapagina .

De mistige aankomst van RandstadRail voertuig 4046    (1 februari 2007)
Op donderdagavond 1 februari 2007 arriveerde op De Werf in Den Haag het 46e RandstadRail voertuig. Ondanks de mist was de tram toch ruim op tijd in Den Haag. Het display voor de richtingaanduiding is verbeterd en goed leesbaar.

Mistige omstandigheden bij het afladen van de tram.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Heel verrassend was de beter leesbare bestemming.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)