Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van december 2006

- 31/12 - Oudejaarsdag in Scheveningen (HTM)
- 29/12 - Terug in de tijd (1988): Loc 1312 vernoemd naar Zoetermeer
- 27/12 - Ontsporing op de Kalvermarkt (HTM)
- 27/12 - Kort bezoek aan de nieuwe werkplaats van de HTM
- 26/12 - Rust bij de halte Zwarte Pad op 2e Kerstdag (HTM)
- 23/12 - Defecte tram veroorzaakt omleidingen in Den Haag (HTM)
- 23/12 - Ontwikkelingen op de Laan van Wateringse Veld (HTM)
- 22/12 - Laatste aankomst van een RandstadRail voertuig in 2006 (RSR)
- 20/12 - Kerst- en Nieuwjaarswensen van "De Digitale Tram"
- 16/12 - De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 2 (HTM)
- 16/12 - Voorbereidingen spooraanleg langs de Middenweg (HTM)
- 15/12 - Werkzaamheden langs Haagse trajecten (HTM)
- 13/12 - Aanrijding tramlijn 9 met vrachtwagen (HTM)
- 12/12 - Terug in de tijd (1981): Afscheidsrit NS serie 1000 (NS)
- 10/12 - PCC Meettram 1315 op bezoek in Zoetermeer (RSR)
- 10/12 - Aansluiting nieuwe keerlus tramlijn 6 gelegd (RSR)
- 09/12 - De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 1 (HTM)
- 08/12 - Proefrijden in Loosduinen toen en nu (RSR)
- 07/12 - De aflevering van RandstadRail voertuig 4039 (RSR)
- 06/12 - Eindpunten-ruil in Leidschendam (HTM)
- 02/12 - Werkzaamheden in Wateringse Veld (HTM)


Oudejaarsdag in Scheveningen    (31 december 2006)
Op oudejaarsdag is Den Haag traditioneel in de ban van het vuurwerk. Jarenlang werd er een vreugdevuur getolereerd in de keerlus van tramlijn 11 bij Scheveningen Haven. De laatste jaren gebeurd dat nu gecontroleerd op het strand zodat de trams weinig last meer hebben. Het is dus rustig in de keerlus terwijl even verderop de brandstapel groeit.....

Geen kerstbomen en geen pallets meer in de keerlus.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De bestuurder van de 3001 kan vanaf hier de brandstapel zien.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Langs deze weg wensen wij alle kijkers een voorspoedig 2007 toe!

Terug in de tijd (1988): Loc 1312 vernoemd naar Zoetermeer    (29-12-2006)
Zo af en toe gaat "De Digitale Tram" driftig op zoek naar gebeurtenissen welke toen actueel waren. Precies 18 jaar geleden werd NS-loc 1312 vernoemd naar de stad Zoetermeer. Op 29 december 1988 kwam de 1312 speciaal voor deze gebeurtenis naar station Zoetermeer Stadhuis. Dit station is straks onderdeel van de RandstadRail lijnen 3 en 4.

(Dia-verzameling H. Ploeger)

(Dia-verzameling H. Ploeger)

(Dia-verzameling H. Ploeger)

(Dia-verzameling H. Ploeger)

Ontsporing op de Kalvermarkt    (27 december 2006)
Op woensdagmiddag 27 december 2006 ontspoorde op de Kalvermarkt een tramstel van lijn 9. Het ging om GTL 3101 vanaf Vrederust in de richting Scheveningen Noorderstrand. Het achterste deel van 3101 liep net na de bocht vanaf het Spui naar de Kalvermarkt uit de rails en kwam op het andere spoor terecht. De tramlijnen 3, 9 en 15 werden enige tijd omgeleid via de Schedeldoekshaven. De 3101 werd vlot herspoord zodat de stremming maar van korte duur was.

Er wordt druk overlegd hoe dit aangepakt gaat worden.
(Foto: Willem Dijkshoorn)

Na afloop volgt een inspectie aan de bovenleiding.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 3101 heeft een blijvend souvenir achtergelaten in het wegdek op de Kalvermarkt.

Op eigen kracht op weg naar de remise.

Kort bezoek aan de nieuwe werkplaats van de HTM    (27 december 2006)
Op 27 december 2006 brachten wij een kort bezoek aan de nieuwe werkplaats van de HTM bij remise Zichtenburg. De nieuwe werkplaats is gelegen aan De Werf en is bedoeld voor zowel de nieuwe RandstadRail voertuigen als de GTL's. De werkplaats ligt pal naast de stallingsruimte van de RandstadRail voertuigen en dat is natuurlijk wel zo makkelijk.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Rust bij de halte Zwarte Pad op 2e Kerstdag    (26 december 2006)
Op 2e Kerstdag was het heel druk in Scheveningen. Deze drukte concentreerde zich het meest in de omgeving van het Kurhaus. Bij het Zwarte Pad, de begin- en eindhalte van de HTM-lijnen 1, 9, 14 en 22 heerste echter een serene rust.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Defecte tram veroorzaakt omleidingen in Den Haag    (23 december 2006)
Op zaterdagmiddag 23 december 2006 verspilde de 3099, rijdend op tramlijn 2, zijn achterste pantograaf. Hierdoor konden er gedurende een paar uur geen trams meer door de tramtunnel en over het tramviaduct rijden. De lijnen 2 en 6 werden tijdelijk in twee delen gesplitst. Tussen deze twee delen werd een vervangende buspendeldienst ingesteld.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bij het Station Laan van NOI volgden we de 3051 tijdens het driehoeken. De trams moesten daar achteruit rijden om voor het station te komen. De richtingfilm was bij deze tram al aangepast aan de nieuwe tijdelijke bestemming.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Ontwikkelingen op de Laan van Wateringse Veld    (23 december 2006)
Tussen de Dedemsvaartweg en het Parijsplein worden de komende maanden sporen gelegd. Op diverse plaatsen is er grond gestort om uit te harden. De overtollige grond zal bij de aanleg van de tramsporen weer verwijderd worden.

Vanaf het uitzichtpunt een kijkje in de richting van de Noordweg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)



Aan de kant van de Noordweg is ook grond gestort om uit te harden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje richting Wateringse Veld naar de eindhalte van tramlijn 17.
(Foto: © www.digitaletram.nl)



Op deze plek komt een tramhalte. In de buurt komt een winkelcentrum.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op het Parijsplein gaat tramlijn 17 uit de richting Rijswijk nog een aantal maanden rechtsaf. Vanaf het huidige eindpunt in Wateringse Veld gaat tramlijn 17 nu nog linksaf richting Statenkwartier. Over een paar maanden is dat verleden tijd.

De 3116, met digitale richtingfilm, gaat nu nog rechtsaf.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 3041 gaat nu vanaf de Laan van Wateringse Veld linksaf.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Laatste aankomst van een RandstadRail voertuig in 2006    (22 december 2006)
Op vrijdagmorgen 22 december 2006 werd rond 06:00 uur in de ochtend RandstadRail voertuig 4042 afgeleverd.
Met de aflevering van de 4042 is het 42-ste RandstadRail voertuig dit jaar in Den Haag gearriveerd.
Meestal laat op de avond, maar deze keer vroeg in de morgen. De 4042 staat als laatste nieuwe tram in 2006 op Haagse rails.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Kerst- en Nieuwjaarswensen van "De Digitale Tram"     (20 december 2006)

(Ontwerp: © www.digitaletram.nl)

(Ontwerp: © www.digitaletram.nl)

De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 2    (16 december 2006)
Dat de voorbereidingen snel gaan is wel duidelijk. Een week na het vorige bezoek is de toekomstige keerlus met een klein beetje fantasie al goed zichtbaar. Medio 2007 zal eerst lijn 17 van de keerlus gebruik maken. Later volgt lijn 16.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Alle nieuwsfeiten over de verlenging van tramlijn 16 kunt u lezen op de themapagina .

Voorbereidingen spooraanleg langs de Middenweg    (16 december 2006)
In Wateringse Veld wordt langs de Middenweg het traject geschikt gemaakt voor het leggen van de sporen voor de lijnen 16 en 17. Het tracé is uitgegraven en afgebakend met beton. Begin 2007 gaat tram 17 hier alvast rijden.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden langs Haagse trajecten    (15 december 2006)
Op vrijdag 14 december 2006 werd er langs diverse Haagse tramtrajecten gewerkt. Bij het Leyenburg ziekenhuis werd er gewerkt bij de nieuwe wissels. De wissels blijven voorlopig het enige zichtbare deel van de toekomstige keerlus.

Voorlopig lijken de nieuwe sporen in het water te lopen....

Het wissel mag alleen met matige snelheid bereden worden.

Ook de Dedemsvaartweg is weer helemaal opengesteld voor het wegverkeer. Twee kerstbomen markeren de nieuwe tramsporen van tramlijn 16. De wissels en de kruising met tramlijn 9 aan de andere kant van de Melis Stokelaan zijn na lange tijd weer zichtbaar gemaakt. De afgelopen jaren waren ze grotendeels onzichtbaar en verscholen onder het gras.










Het traject van tramlijn 11 tussen de Laan van Meerdervoort en de Loosduinseweg krijgt een nieuwe aarden baan. Op 14 december was men druk bezig ter hoogte van de Newtonstraat. Ook hier moeten de trams rustig passeren.

De trambaan van lijn 11 krijgt een aarden baan.

De 3009 rijdt hier over een reeds bewerkt traject.

Aanrijding tramlijn 9 met vrachtwagen    (13 december 2006)
Op woensdagmorgen 13 december komt de 3111 rijdend op lijn 9 op de Gevers Deynootweg in aanrijding met een vrachtwagen. Een deel van de lading van de vrachtwagen komt op straat terecht. De tram loopt forse schade op.

Behoorlijke schade aan de 3111

De vrachtwagen heeft zijn lading verloren.





Terug in de tijd (1981): Afscheidsrit NS serie 1000    (12-12-2006)
Zo af en toe gaat "De Digitale Tram" driftig op zoek naar gebeurtenissen welke toen actueel waren. Precies 25 jaar geleden lag de nadruk even niet op de tram, maar op de trein. Op 12 december 1981 werd er in de sneeuw afscheid genomen van de locs uit de 1000-serie. De toevallige sneeuw gaf een extra sfeervol tintje aan deze gebeurtenis.

Barre omstandigheden in de omgeving van Barneveld.
(Dia-verzameling H. Ploeger)

De NS 1001 in de sneeuw bij Utrecht CS.
(Dia-verzameling H. Ploeger)

De 1001 staat klaar voor vertrek op Utrecht CS
(Dia-verzameling H. Ploeger)

De binnenkomst in station Amersfoort.
(Dia-verzameling H. Ploeger)

PCC Meettram 1315 op bezoek in Zoetermeer    (10 december 2006)
In het weekend van 9 en 10 december ging Meettram 1315 voor metingen wederom naar Zoetermeer. Op zaterdag werd de krakeling bereden en op zondag de Oosterheem-lijn. De meettram stond in de nachtelijke uren bij Nedtrain.
Op 10 december reed de meettram 1315 langs de Zoetermeerse Rijweg richting Leidschenveen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De doorkomst nabij station Centrum West.
(Foto: © Eric Sallevelt)

Even voorbij station Seghwaert zet de 1315 koers naar Oosterheem.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Meettram 1315 nadert hier over "verkeerd spoor" de halte Oosterheem.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 1315 samen met enkele RandstadRail voertuigen bij eindpunt Oosterheem.
(Foto: © Eric Sallevelt)

Aansluiting nieuwe keerlus tramlijn 6 gelegd    (10 december 2006)
Op zondag 10 december werden langs de Leyweg ter hoogte van het oogziekenhuis de wissels gelegd voor de toekomstige keerlus. Zodra RandstadRail lijn RR4 naar de Uithof rijdt zal tramlijn 6 deze keerlus in gebruik nemen.
Tramlijn 6 reed tijdelijk tot het Castricumplein. Tussen De Uithof en het Castricumplein reden pendelbussen.

Tramlijn 6 rijdt even niet naar De Uithof vanwege de aanleg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De wissels werden gelegd met behulp van een grote hijskraan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Pendelbus 6 rijdt weer voor 1 dagje.
Foto: © www.digitaletram.nl

De haltes zijn voorzien van informatie
Foto: © www.digitaletram.nl

Tramlijn 6 keert op het Castricumplein.
Foto: © www.digitaletram.nl

De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 1    (9 december 2006)
In Wateringse Veld wordt hard gewerkt op de plek waar de nieuwe keerlus komt. Deze keerlus komt te liggen in de wijk Esselanden nabij het bedrijventerrein. Op dit moment wordt de grond geschikt gemaakt voor het leggen van sporen.




Op de kaart van Google Earth is te zien waar de keerlus komt. De foto's rechts zijn te vergroten door erop te klikken.

Proefrijden in Loosduinen toen en nu    (8 december 2006)
Op vrijdag 8 december 2006 reed er voor het eerst een RandstadRail voertuig naar Loosduinen. De 4016 reed onder begeleiding een slag heen en weer. In september 1985 gebeurde dit ook. Er werd toen met PCC-trams proef gereden.
Op 12 september 1985 was het nog twee dagen te gaan voor de officiële opening. We zien hier PCC 1150 proef rijden op het toen ook nieuwe traject.

Na ruim twintig jaar is het traject vanaf het De Savornin Lohmanplein naar het Arnold Spoelplein aangepast aan de moderne eisen. Rene Weterings (www.haagstramnieuws.org) maakte een aantal plaatjes van de test met de 4016.





De aflevering van RandstadRail voertuig 4039    (7 december 2006)
Hoewel RandstadRail in de Haagse regio tijdelijk even niet rijdt, gaat de aflevering van nieuwe voertuigen gestaag verder. Op donderdagavond 7 december arriveerde vanuit Salzgitter de 4039 op De Werf achter remise Zichtenburg.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Eindpunten-ruil in Leidschendam    (6 december 2006)
Op 10 december 2006 gaat de nieuwe landelijke dienstregeling van kracht. Voor het Haagse tramnet houdt dit in dat de tramlijnen 2 en 6 in Leidschendam van eindpunt gaan wisselen. Tramlijn 2 krijgt hierdoor een belangrijke functie.


Twee dezelfde halteborden naast elkaar, zo lijkt het, maar toch zit er een verschil in!




Tramlijn 6 heeft na de verlenging naar Leidschendam-Noord niet altijd het nieuwe eindpunt behouden. Zo werd de lijn 6 een paar jaar geleden voor een langere periode ingekort tot Station Mariahoeve. Bovenstaande dia's zijn gemaakt door Rob van der Bijl kort na in opening in 1972. De onderstaande foto's zijn vier dagen voor de inkorting gemaakt.

Tramlijn 6 bereikt deze week voor het laatst Leidschendam-Noord.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 6 gaat deze week voor het laatst vanaf deze plek naar De Uithof.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 2 draait bij Leidsenhage de keerlus op.
Foto: © www.digitaletram.nl

De huidige eindhalte voor het ziekenhuis.
Foto: © www.digitaletram.nl

Nog even vanaf hier op weg naar Kraayenstein.
Foto: © www.digitaletram.nl

Werkzaamheden in Wateringse Veld    (2 december 2006)
Inmiddels zijn er langs het hele traject van de toekomstige lijn 16 activiteiten waar te nemen. In de kop van de huidige keerlus van tramlijn 17 zijn de voorbereidingen gestart. Langs de Middenweg is het traject grotendeels uitgegraven.
De huidige keerlus van tramlijn 17 op de Laan van Wateringse Veld gaat verdwijnen. De werkzaamheden voor tramlijn 16 zijn hier onlangs gestart.

De huidige eindhalte van tramlijn 17 aan de Laan van Wateringse Veld.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Vanaf 'de brug over het Hemelwater' komt tram 16 op deze plek.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De keerlus bij het bedrijventerrein wordt bereikt via de Middenweg. Ook hier is activiteit.

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl