Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van september 2006

- 29/09 - MIVB Tram type T3000 (Flexity) te gast in Rotterdam (RET)
- 27/09 - Ontsporing RandstadRailvoertuig 4014 bij Seghwaert (RSR)
- 27/09 - Een rondje door de Centrale Werkplaats van de HTM (HTM)
- 23/09 - TodaysArt festival met Haagse PCC 1180 (HTM)
- 22/09 - De gedeeltelijke terugkeer van de 800-serie (RET)
- 20/09 - De uiteinden van de Haagse tramlijn 3 (HTM)
- 19/09 - RandstadRail voertuig 4026 in de middag afgeleverd (RSR)
- 17/09 - Haags publiek maakt kennis met RandstadRail (RSR)
- 16/09 - Tram Festival aan de Belgische Kust (TTO)
- 13/09 - Aankomst nieuwe tramsporen in Leidschenveen (HTM)
- 12/09 - Ontruimingsoefening RandstadRail Zoetermeer (RSR)
- 10/09 - RandstadRail van start tussen Nootdorp en Hofplein (RSR)
- 09/09 - Open Monumentendag 2006 (TS & HOVM)
- 06/09 - Nieuwe voertuigen voor de nieuwe werkplaats (HTM)
- 04/09 - Wederom een Rabobank-tram in Den Haag (HTM)
-
02/09 - Slopen en bouwen langs de route van tramlijn 3 (RSR)
-
02/09 - Zoetermeer maakt kennis met RandstadRail (RSR)


MIVB Tram type T3000 (Flexity) te gast in Rotterdam    (29 september 2006)
In de nacht van 28 op 29 september arriveerde in Rotterdam een MIVB Flexity T3000 tramrijtuig van Bombardier. Met deze tram zullen een week lang diverse proeven op het RET-tramnet worden uitgevoerd. Deze proefnemingen zullen voornamelijk in de nacht plaats gaan vinden. Het gaat hier om het Brusselse tramrijtuig 3026 uit de serie 3001-3049.

(Foto: © Remy den Hartog)

(Foto: © Remy den Hartog)

In november 2005 bezocht "De digitale tram" de fabriek van Bombardier in Brugge waar deze trams gebouwd worden.
Een verslag van het bezoek aan deze fabriek is te vinden via deze link. Een verslag van een avondrit door Brussel met de 3001 kunt u zien via deze link. Met dank aan Remy den Hartog voor het beschikbaar stellen van de actuele foto's.
Als het ooit tot een bestelling komt van dit tramtype dan zou de tram er mogelijk zo uit komen te zien. (tekening: © Aad van Dam)

Ontsporing RandstadRailvoertuig 4014 bij Seghwaert    (27 september 2006)
Op woensdag 27 september ontspoorde omstreeks het middaguur RandstadRailvoertuig 4014 op het overloopwissel bij Seghwaert in Zoetermeer. De 4014 reed instructie en ontspoorde doordat het wissel onder het derde draaistel terug klapte. Gelukkig bleef de schade beperkt. Het was de eerste keer dat een voertuig van RandstadRail ontspoorde.
De 4014 stond met het derde draaistel naast de rails en werd met behulp van een hydraulische pomp weer in het spoor gezet.




Een rondje door de Centrale Werkplaats van de HTM    (27 september 2006)
Op 27 september 2006 bracht "De digitale tram" een kort bezoek aan de Centrale Werkplaats van de HTM aan de Lijsterbesstraat. Er is altijd wel iets bijzonders te zien. Deze keer zagen we de GTL 3016 in een midlife-behandeling.

De 3016 staat in de kleine werkplaats.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

In de A-bak zijn alle banken nog aanwezig.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

In de Lijsterbesstraat zijn altijd wel een paar PCC's te zien. Zo zagen wij de 1139, 1321, 1315 en de H23.

PCC 1321 staat al een tijdje in de schilderswerkplaats.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Meettram 1315 staat voor de slijptram H23.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
Voor de 'nummertjesfreaks' staan in de grote werkplaats de 1139 en de 3039 broederlijk naast elkaar.

Van de totaalreklametrams kreeg de 3055 (Media Markt) net een behandeling op de wielenbank. Een andere tram was de 3125 (Rabobank). Deze laatste tram stond in de remisehal en had recent een kleine plak-aanpassing gekregen.

Totaalreklametram 3055 werd behandeld door de Mobiturm.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

In de remisehal stond de totaalreklametram 3125.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

TodaysArt festival met Haagse PCC 1180   (23 september 2006)
Op 22 en 23 september vond er op verschillende locaties in Den Haag het ‘TodaysArt’ festival plaats. Dit tweedaagse festival presenteerde actuele en vernieuwende topprestaties op het gebied van film, video, fotografie, fashion, dans en nieuwe media. Op het Kerkplein stond PCC 1180 de twee avonden met geblindeerde ruiten als onderdeel van het festival. Rondom de tram waren diverse diaprojectoren opgesteld terwijl in de tram culturele films werden vertoond.

Wilt u reageren op deze site?    E-mail de webmaster

De gedeeltelijke terugkeer van de 800-serie    (22 september 2006)
In Rotterdam verschijnen steeds meer trams uit de 800 serie terug in de lijndienst. Omdat er veel Citadis-trams buiten dienst staan vanwege diverse storingen komen deze trams weer op straat. Het is niet bekend hoe lang dit gaat duren.

De 807 van lijn 7 rijdt vanaf het weena de Poortstraat in.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 822/8 op weg naar het Kruisplein. De 818/7 zit er vlak achter.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 814 bij het Hofplein op lijn 5.
Foto: © www.digitaletram.nl

De 820 op het Hofplein op lijn 8
Foto: © www.digitaletram.nl

De 838 van lijn 8 bij het Centraal station.
Foto: © www.digitaletram.nl

De uiteinden van de Haagse tramlijn 3    (20 september 2006)
Met ingang van 20 september rijdt tramlijn 3 niet meer naar Station Laan van NOI. Tramlijn 3 heeft nu zijn keerpunt bij het Stuyvesantplein. Aan de andere kant van tramlijn 3, in stadsdeel Loosduinen, zijn de eerste nieuwe sporen gelegd.

De keerlus op het Stuyvesantplein wordt nu tijdelijk gebruikt door tramlijn 3.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tram 3 komt nu dus uit de richting waar ook tram 6 vandaan komt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Langs het traject vanaf de Laan van Meerdervoort naar het Beethovenplantsoen wordt hard gewerkt.
In de Aaltje Noordewierstraat liggen al veel nieuwe sporen voor RandstadRail lijn 3.

De nieuwe sporen ingepakt met rubber.
Foto: © www.digitaletram.nl

Sporen in de Aaltje Noordewierstraat
Foto: © www.digitaletram.nl

De sporen krijgen nog een betonlaag.
Foto: © www.digitaletram.nl

De nieuwe sporen rukken op.
Foto: © www.digitaletram.nl

De bocht ligt er ook al in.
Foto: © www.digitaletram.nl

Een rommelig Beethovenplantsoen.
Foto: © www.digitaletram.nl

RandstadRail voertuig 4026 in de middag afgeleverd    (19 september 2006)
Op dinsdagmiddag 19 september werd op de Werf het 26e RandstadRail voertuig afgeleverd. Het afladen moest vrij vlot gebeuren in verband met uitrukkende trams naar tramlijn 2. Het tijdstip was vrij uniek omdat vrijwel alle nieuwe voertuigen in de late avond worden afgeladen. De volgende transporten zijn weer zoals vanouds rond middernacht.

Door middel van een lier wordt de tram voorzichtig afgeladen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Even later staat de tram op de Haagse tramrails.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
In verband met het transport wordt de tram aan een kant zonder front afgeleverd. Deze wordt direct na het afladen gemonteerd.

Haags publiek maakt kennis met RandstadRail    (17 september 2006)
Op zondag 17 september kon het Haagse publiek kennis maken met de nieuwe RandstadRail voertuigen. Nadat een proefrit had uitgewezen dat een RandstadRail voertuig probleemloos naar de keerlus rond de Grote Kerk kon rijden werd er besloten de 4005 daar heen te rijden. Het voertuig werd tussen 12:00 en 17:00 uur druk bezocht door het Haagse publiek. In het voertuig was onder andere veel informatie aanwezig over de toekomstige dienstregeling.
De 4005 stond gedurende vijf uur voor het Haagse publiek in de keerlus rond de Grote Kerk.

De 4005 rijdt door de Jan Hendrikstraat naar de Grote Kerk.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Even na vijf uur in de middag gaat het voertuig weer terug.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4005 rijdt de keerlus bij het Kerkplein op.
Foto: © www.digitaletram.nl

De richtingfilm staat al op lijn 4.
Foto: © www.digitaletram.nl

Een ontmoeting met tramlijn 17.
Foto: © www.digitaletram.nl

Wilt u reageren op deze site?    E-mail de webmaster

Tram Festival aan de Belgische Kust    (16 september 2006)
Op zaterdag 16 september 2006 organiseerde TTO Noordzee een geweldig tramfestival aan de Belgische kust.

Motorrijtuig 9093 op de keerdriehoek te De Panne-Esplanade.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op weg naar Knokke tussen Westende en oostende.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramstel van de TTO op weg naar De Panne
Foto: © www.digitaletram.nl

Aankomst van de 9093 in De Panne.
Foto: © www.digitaletram.nl

Er werd ook gereden naar Adinkerke.
Foto: © www.digitaletram.nl
De vele pendelritten werden tussen 09:30 en 18:00 uur gereden tussen Adinkerke-De Panne en Nieuwpoort Bad. Het middelpunt was op het terrein van de stelplaats De Panne-Esplanade. Voor dit festival kwamen er diverse historische tramrijtuigen op de baan. Mede dankzij het schitterende nazomerweer was dit tramfestival een geslaagd evenement.

Het festival was geconcentreerd rond de stelplaats De Panne-Esplanade.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Motorrijtuig 9985 is de trots van TTO Noordzee.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
Statieportret van twee klassieke motorwagens 9093 en 9750 voor het depot in De Panne. Links is een deel te zien van aanhangrijtuig 19537.

Materieelshow bij de stelplaats in De Panne.
Foto: © www.digitaletram.nl

De Gentse motorwagen 354.
Foto: © www.digitaletram.nl

Doorkomst door Oostende naar Knokke.
Foto: © www.digitaletram.nl

Met dank voor de gastvrije ontvangst en de medewerking voor het maken van deze fotoreportage.

Aankomst nieuwe tramsporen in Leidschenveen    (13 september 2006)
In de vroege morgen van 13 september 2006 werden er nieuwe tramsporen in de wijk Leidschenveen afgeleverd. De meeste tramsporen in Den Haag worden gefabriceerd in het Duitse Gotha. Kees Verhulst maakte onderstaande foto's.



Ontruimingsoefening RandstadRail Zoetermeer    (12 september 2006)
Op 12 september 2006 werd er vanuit remise Zichtenburg een ontruimingsoefening georganiseerd. Twee trams vol passagiers reden vanaf de halte Beresteinlaan bij remise Zichtenburg naar de halte Willem Dreeslaan in Zoetermeer Oosterheem. Bij deze halte werd gekeken hoe snel een volle tram ontruimd kon worden in geval van een calamiteit.
Niet vaak zullen bij de halte Beresteinlaan tegenover remise Zichtenburg zoveel passagiers op de tram hebben staan wachten.

De figuranten werden op deskundige wijze...
Foto: © www.digitaletram.nl

...voorgelicht over de oefening en stapten...
Foto: © www.digitaletram.nl

...daarna in voor de rit naar Zoetermeer.
Foto: © www.digitaletram.nl

Op weg naar Zoetermeer via de Leyweg.
Foto: © www.digitaletram.nl

Via de Netkous naar de voormalige Zoetermeerlijn.
Foto: © www.digitaletram.nl

Vlakbij de overgang naar 750 volt.
Foto: © www.digitaletram.nl
De ontruimingsoefening vond plaats bij de halte Willem Dreeslaan in Zoetermeer Oosterheem. Na de ontruiming stond de 4005 moederziel alleen.

RandstadRail van start tussen Nootdorp en Hofplein    (10 september 2006)
Op 10 september 2006 reden de eerste passagiers mee met RandstadRail. Tussen Nootdorp en Hofplein reden de eerste voertuigen voor het publiek. Met deze start komt een einde aan een deel van het vervangende busvervoer.
Deze start is eigenlijk niet echt de start van RandstadRail maar is nog onderdeel van het vervangende vervoer.
Op de eerste dag van exploitatie wordt er zondags een kwartierdienst gereden. De 5264 staat hier bij halte Pijnacker Centrum.

Vanaf Pijnacker Centrum richting Zuid.
Foto: © www.digitaletram.nl

Halte Rodenrijs is ook nog niet helemaal af.
Foto: © www.digitaletram.nl

Aankomst Pijnacker Centrum.
Foto: © www.digitaletram.nl

Aankomst bij halte Rodenrijs vanaf Rotterdam Wilgenplas.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Terug in Nootdorp, het voorlopige eindpunt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Open Monumentendag 2006    (9 september 2006)
Op 9 september was het weer de jaarlijkse landelijke Open Monumentendag. Traditioneel reden de historische voertuigen van het Haags Openbaar Vervoer Museum en de Tramweg Stichting weer rondritten door Den Haag.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

In het museum zijn ook historische bussen te zien.
Foto: © www.digitaletram.nl

In het museum is ook nog steeds de TS 2.
Foto: © www.digitaletram.nl

Combinatie A327+B37 op het Buitenhof.
Foto: © www.digitaletram.nl

Wilt u reageren op deze site?    E-mail de webmaster

Nieuwe voertuigen voor de nieuwe werkplaats    (6 september 2006)
Eind augustus 2006 zijn bij remise Zichtenburg twee bijzondere railvoertuigen afgeleverd. De voertuigen zijn afkomstig van de firma Windhoff. Aan een zijde is een Scharfenberg koppeling bevestigd en aan de zijkant van het voertuig ligt een trekstang voor een GTL. De railwielen kunnen opgetrokken worden en het voertuig kan tevens over straat rijden.
Op 6 september werd op het remiseterrein van Zichtenburg het koppelen met een GTL geoefend.
De voertuigen kunnen vanuit een cabine of met een afstandbediening bestuurd worden en zullen ingezet gaan worden voor het rangeerwerk op het remiseterrein van Zichtenburg. De nieuwe werkplaats zal namelijk niet van bovenleiding worden voorzien. Met dank aan www.haagstramnieuws.org voor de uitleg van de werking van deze witte voertuigen.

Het voertuigje toont hier zijn Scharfenbergkoppeling.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Zo te zien gaat het allemaal wel passen....
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wederom een Rabobank-tram in Den Haag    (4 september 2006)
In Den Haag maakt de 3125 met ingang van 4 september 2006 reclame voor de Rabobank. Deze reclame zat in een iets andere versie eerder op de 3127. De 3127 was de laatste blauwe GTL II en is inmiddels rood-beige geplakt.

(Foto: © Nick Roestenburg)

(Foto: © Remy den Hartog)

Slopen en bouwen langs de route van tramlijn 3    (2 september 2006)
De afbraak van tramlijn 3 in Loosduinen is voortvarend aangepakt. Toch wordt er niet alleen maar gesloopt. Op de Laan van Meerdervoort hebben de middenperrons al abri's gekregen. De tram stopt hier pas over drie maanden.

Uit de straat getrokken rails.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Vrijwel alle sporen zijn verwijderd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Er ligt nog een klein stukje spoor.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Halte Muurbloemweg heeft al abri's.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Halte Hoefbladlaan is klaar voor de toekomst.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Overstappen van tramlijn 3 op buslijn 3P.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Zoetermeer maakt kennis met RandstadRail    (2 september 2006)
Op 2 september stond RandstadRail-sneltram 4003 speciaal voor een open dag van het stadhuis bij de gelijknamige halte. De 4003 was voor deze speciale gelegenheid op eigen kracht vanuit Oosterheem naar halte Stadhuis gereden.

De 4003 passeert hier het nieuwe splitsingspunt bij Seghwaert.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4003 stond drie uur lang voor het publiek bij halte Stadhuis
(Foto: © www.digitaletram.nl)


Halte Stadhuis ligt onder het winkelcentrum.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De publieke belangstelling was groot.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Dit ziet de bestuurder als Stadhuis verlaten wordt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)