Powered by "www.digitaletram.nl"
Home  Actueel  12-2006  05-2006  04-2006  03-2006  02-2006  01-2006  12-2005  06-2005  12-2004  Register


De onderwerpen van juni 2006

- 28/06 - Proefrit met RandstadRail voertuig 4006 (RSR)
- 27/06 - De aankomst van het 15e RandstadRail voertuig (RSR)
- 26/06 - RandstadRail voertuig 4006 maakt uitstapje (RSR)
- 24/06 - Nieuwe thuishaven voor tramstel 830+756 in Wehmingen
- 21/06 - Toevallige line-up van GTL's bij remise Zichtenburg (HTM)
- 20/06 - RandstadRail voertuig 4014 afgeleverd (RSR)
- 18/06 - Siemens totaalreclame op Haagse tram (HTM)
- 17/06 - Tramsporen op Apeldoornselaan bijna aangesloten (RSR)
- 16/06 - Hijsen RandstadRail voertuigen 4001 en 4008 (RSR)
- 16/06 - Tramsporen op de Apeldoornselaan voor RandstadRail (RSR)
- 14/06 - RandstadRail voertuigen 4002 en 4011 naar Zoetermeer (RSR)
- 11/06 - Amsterdams tramfeest met 75-jarige NVBS (Op de Rails)
- 11/06 - Verlengde tramlijn 3 naar Altwarmbüchen geopend (Üstra)
- 11/06 - Haagse tram brengt de Veteranendag onder de aandacht (HTM)
- 07/06 - Eerste passagiers maken 'Ritje RandstadRail' (RSR)
- 07/06 - Op weg naar RandstadRail: Halte Leidschendam-Voorburg
- 03/06 - Foto impressie vlaggetjesdag 2006 (HOVM & TS)
- 03/06 - De laatste rit met de trein op de Hofpleinlijn (NS)
- 02/06 - Laatste dag van de Sprinter op twee NS-lijnen (NS)


Proefrit met RandstadRail voertuig 4006     (28 juni 2006)
Omstreeks 01:00 uur arriveert de testploeg en wordt de tram gereed gemaakt voor het vertrek. Aansluitend werd er koers gezet naar de tramtunnel.

In de vroege uurtjes van woensdag 28 juni 2006 werd voor de tweede keer een proefrit gereden door de tramtunnel.
Vanaf de tailtrack aan de Monstersestraat werd het traject van lijn 2 richting tramtunnel tegengesteld bereden.

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

De aankomst van het 15e RandstadRail voertuig    (27 juni 2006)

Op de kruising van de Lozerlaan en de Escamplaan wordt flink gerangeerd

Even verderop wordt weer gerangeerd om dan achteruit de straat in te rijden
Op dinsdagavond 27 juni 2006 arriveerde rond 22 uur het 15e RandstadRail voertuig in de Haagse regio. Voordat de tram kan worden afgeladen moet er altijd flink gerangeerd worden met de truck. Het afladen verliep vlot en even later stonden er in remise Zichtenburg weer negen voertuigen (4003, 4005, 4007, 4009, 4010, 4012, 4013, 4014 en 4015).

Een toevallige passage...

Een bocht van 90 graden

De losplaats is bereikt

In de avondschemering

Het afladen is nu routinewerk
Nadat de de pantograaf tegen de draad staat gaan de lichten aan. Het 15e RandstadRail voertuig is binnen!

De splinternieuwe 4015 in contrast met de in aanbouw zijnde werkplaats

Na de aflevering is de tram compleet verlicht om in te rukken

RandstadRail voertuig 4006 maakt uitstapje    (26 juni 2006)
Op 26 juni 2006 reed de 4006 via de sporen van de lijnen 12 en 2 op eigen kracht naar de Monstersestraat. Metingen vooraf hadden uitgewezen dat een RandstadRail voertuig dit traject alleen over 'verkeerd' spoor kon berijden.  Vanaf het opstelspoor aan de Monstersestraat zal gedurende twee nachten het traject door de tramtunnel bereden worden.
RandstadRail voertuig 4006 bereikte op eigen kracht via de route van de tramlijnen 12 en 2 het kopspoortje aan de Monstersestraat.

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

Nieuwe thuishaven voor Haags tramstel 830+756 in Wehmingen    (24 juni 2006)
In het trammuseum Wehmingen in de buurt van Hannover zijn veel historische trams aanwezig. De afgelopen week arriveerde het Haagse tramstel 830+756. Op 24 juni 2006 werd het tramstel voor het eerst ingezet voor het publiek.

Het Haagse tramstel 830+756 heeft eindelijk een goede bestemming

In het Duitse Wehmingen wordt de aanwinst zeer op prijs gesteld

(Foto: Wolfgang Mönch)

(Foto: Wolfgang Mönch)

(Foto: Wolfgang Mönch)

Het museum bevindt zich in de buurt van Hannover. Kijk voor meer informatie op de website van het trammuseum.

In 1992 reed de combinatie 830+756 tijdelijk op de Floriade in Zoetermeer. Deze foto is gemaakt op 5 mei 1992.

Toevallige line-up van GTL's bij remise Zichtenburg    (21 juni 2006)
Zo af en toe heb je als fotograaf wel eens een toevalstreffer. Op 21 juni 2006 stonden aan het begin van de middag vanwege werkzaamheden een zevental GTL's naast elkaar in de buitenlucht op de uitrijsporen bij remise Zichtenburg.
We zien hier van links naar rechts naast elkaar op een rijtje: 3077, 3061, 3088, 3099, 3054, 3050 en 3093

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 4014 afgeleverd    (20 juni 2006)
Nu we de langste dag van het jaar naderen bereiken de transporten van de RandstadRail voertuigen vaak nog net in de avondschermering de stadsgrenzen van Den Haag.  Dit zijn dus nu de 4003, 4005, 4007, 4009, 4010, 4012, 4013 en de 4014. De 4001, 4002, 4004, 4008 en 4011 staan in Zoetermeer Oosterheem en de 4006 bevindt zich in de LB.
Om 23:45 uur stond de gloednieuwe 4014 op de Haagse rails op De Werf achter remise Zichtenburg

Siemens totaalreclame op Haagse tram    (18 juni 2006)
In remise Scheveningen is dit weekend de 3015 beplakt voor het Siemens Open (tennistoernooi).
Dit evenement wordt van 10 t/m 16 juli 2006 op de Mets tennisbanen in Scheveningen georganiseerd.

De net geplakte 3015 op het terrein van remise Scheveningen

Eind 2004 was er ook al een Siemens tram (foto: 1 december 2004)

Tramsporen op Apeldoornselaan bijna aangesloten    (17 juni 2006)
Op zaterdag 17 juni 2006 zijn de resterende railsecties op de Apeldoornselaan gelegd. Ter hoogte van de toekomstige halte Dierenselaan zijn de railsecties nog niet passend.  De gebouwtjes langs de nieuwe sporen zijn de ingangen van de nieuwe volautomatische parkeervoorziening. Deze voorziening is gebouwd om de parkeerplaatsen te compenseren.
Bij de toekomstige halte Dierenselaan zijn de railsegmenten nog niet passend gemaakt.

Een kijkje vanaf de ingang van de parkeergarage richting Loosduinseweg

Een kijkje vanaf de ingang van de parkeergarage richting Dierenselaan

In de middag was men nog druk bezig met het leggen van de railsecties. Rene Weterings maakte onderstaande foto's.

Hijsen RandstadRail voertuigen 4001 en 4008    (16 juni 2006)
Op 16 juni 2006 werden in Zoetermeer Oosterheem weer twee RandstadRail voertuigen op het talud gehesen.  Beide trams waren een dag eerder overgebracht naar deze lokatie door de transportfirma 'Van der Vlist'. Er bevinden zich op dit moment dus vijf RandstadRail voertuigen in Zoetermeer Oosterheem.  Dit zijn de 4001, 4002, 4004, 4008 en 4011.
Terwijl de 4008 in de kooi bijna op het talud staat, wacht de 4001 nog op de truck op haar beurt om omhoog gehesen te worden.


Op 15 juni staat de 4001 klaar voor transport
(Foto: www.digitaletram.nl)

De truck passeert de Mandelabrug bij Zoetermeer
(Foto: Christijn Pronk)

Op 16 juni staat de 4001 bij de 4008
(Foto: www.digitaletram.nl)
Als laatste RandstadRail voertuig werd de 4001 door twee enorme hijskranen omhoog getakeld en op het talud gezet.
Eenmaal veilig op het talud werd de tram met een shovel uit de kooi getrokken in de richting van de halte Javalaan.

Bij de halte Javalaan staat nu een aardig rijtje RandstadRail voertuigen

Zomaar een landelijk doorkijkje tussen twee voertuigen

Tramsporen op de Apeldoornselaan voor RandstadRail    (16 juni 2006)
Nadat in een eerder stadium de bovenleidingmasten waren geplaatst op de Apeldoornselaan begon men op 16 juni met het op de plaats leggen van de spoorsecties. Het is de bedoeling dat 25 juni de bovenleiding getrokken wordt.

De aansluiting bij de Loosduinseweg is verbonden met de Apeldoornselaan

Aan de kant van de Dierenselaan is de situatie na de halte nog hetzelfde

De railsecties lagen al klaar
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De bovenleiding volgt een week later
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Puzzelen met railsecties
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De parkeergarage is voltooid
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuigen 4002 en 4011 naar Zoetermeer    (14 juni 2006)
Op 14 juni 2006 werden de RandstadRail voertuigen 4002 en 4011 door het transportbedrijf Van der Vlist per dieplader overgebracht naar Zoetermeer. De 4002 werd in de vroege ochtend vervoerd en in de kooi bij de Javalaan geplaatst. De 4011 bleef op de truck van de transporteur 'Van der Vlist' staan en voor de kooi met daarin de 4002 geplaatst.

Op 14 juni wordt de 4011 naar buiten gereden
(Foto: www.digitaletram.nl)

De 4002 staat op dat moment al in de kooi
(Foto: www.digitaletram.nl)

Het opladen van de 4011 verloopt voorspoedig
(Foto: www.digitaletram.nl)
Op 14 juni rijdt transporteur "Van der Vlist" met RandstadRail voertuig 4011 over de Wippolderlaan. De bestemming is Zoetermeer Oosterheem.
De truck met de 4011 heeft net de scherpe bocht naar de Rijksweg A4 bereden ter hoogte van de afslag Den Haag-Zuid

Het transport is het Prinses Maximaplein in Zoetermeer gepasseerd

Vervolgens wordt de 4011 onder het viaduct gemanoevreerd
De 4002 staat in de kooi te wachten om de volgende dag omhoog gehesen te worden. Rechts is nog net een deel van de 4011 te zien.

Amsterdams tramfeest met 75-jarige NVBS    (11 juni 2006)

Verlengde tramlijn 3 naar Altwarmbüchen geopend    (11 juni 2006)
Op 11 juni 2006 werd onder grote publieke belangstelling in Hannover het 4½ kilometer lange verlengde traject van tramlijn 3 vanaf Lahe naar Altwarmbüchen geopend. Wolfgang Mönch maakte voor ons de volgende foto's.

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

En nu we toch in Hannover zijn nemen we nog even een kijkje bij de Haagse TW6000-en in Btf. Leinhausen.

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

Haagse tram brengt de Veteranendag onder de aandacht    (11 juni 2006)
Sinds lange tijd is er in Den Haag weer een nieuwe totaalreklametram op straat verschenen. Het gaat hier om de 3125 welke in een vrolijk rood-wit-blauw uiterlijk de Nederlandse Veteranendag onder de aandacht brengt. De Nederlandse Veteranendag zal ieder jaar op 29 juni in Den Haag worden gehouden. Zie voor meer informatie www.veteranendag.nl
Op 11 juni reed de 3125 in de lijndienst op tramlijn 11. De foto is gemaakt langs het verversingskanaal bij de gasfabriek.

Eerste passagiers maken 'Ritje RandstadRail'    (7 juni 2006)
Op woensdagavond 7 juni maakten ongeveer 150 passagiers voor het eerst een ritje in een RandstadRail-voertuig. Deze passagiers hadden mee gedaan aan de prijsvraag ‘Win een ritje RandstadRail’ op de website van de HTM.
Uit de ruim 550 inzenders trok HTM 80 prijswinnaars. Zij werden met partner uitgenodigd om deze rit mee te maken.
Voor deze gelegenheid reden de 4007 en de 4008 gezamelijk een rit naar het Castricumplein en weer terug.
Deze passagiers deden mee aan de prijsvraag ‘Win een ritje RandstadRail’. Ze moesten 3 vragen over RandstadRail beantwoorden en een slagzin afmaken.

Op weg naar RandstadRail: Halte Leidschendam-Voorburg    (7 juni 2006)
Nadat op zaterdag 3 juni de laatste Sprinters over de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn waren gereden is de ombouw direkt van start gegaan. Bij de halte Leidschendam-Voorburg is men druk bezig de klassieke NS-portalen te vervangen door portalen die in het midden komen te staan. Ook is na de brug over de Vliet een deel van het spoor verwijderd.

Het NS-logo is nog aanwezig terwijl boven NS-meubilair verdwijnt

De middenportalen zullen RandstadRail een tram-uitstraling geven


Een oude en nieuwe portaal door elkaar
(Foto: www.digitaletram.nl)

Er is nog steeds NS-meubilair aanwezig
(Foto: www.digitaletram.nl)

Een deel van de sporen is tijdelijk verdwenen
(Foto: www.digitaletram.nl)

De vervangende buslijn 5 rijdt naar Zoetermeer Centrum west

De bus naar het Haagse centraal Station stopt bij dezelfde halte

Foto impressie vlaggetjesdag 2006    (3 juni 2006)
Op vlaggetjesdag rijden al jaren trams van het HOVM en de Tramweg Stichting hun ritten. We zien mw. 215 op lijn 11 tussen de Weimarstraat en de Loosduinseweg

Op de Rijswijkseweg reed de TS met de A327+B37+C32

PCC 1101 is zojuist de halte Vuurbaakstraat gepasseerd

Mw. 265 heeft de nog steeds enkelsporige keerlus verlaten

De A327+B37+C32 nadert Scheveningen Haven

De combinatie A327+B37+C32 rijdt de Duinstraat in

Passage van twee historische trams bij de Loosduinseweg

PCC 1165 steekt de Westduinweg over

Tramlijn 12 en de extra dienst lijn 11 naast elkaar

De laatste rit met de trein op de Hofpleinlijn    (3 juni 2006)
Bloemen voor de 'crew' van de laatste trein met passagiers op de Hofpleinlijn na terugkomst op Den Haag CS

Op 3 juni reed er voor de laatste keer een Sprinter op de Hofpleinlijn. Deze laatste rit werd gereden met de sprinters 2023 en 2021.
Machinist K. Hartman en de conducteurs van der Does en de Wijn hadden de eer om als laatste NS werknemers deze dienst te mogen rijden. In 2008 zal de Hofpleinlijn nog net haar 100 jarige jubileum halen. Vanaf het moment dat deze lijn verbonden zal zijn met het metro-netwerk van de RET wordt halte Hofplein opgeheven. De Hofpleinlijn zal vanaf dat moment onder de naam Erasmuslijn een nieuwe toekomst krijgen.


Ter gelegenheid van deze speciale laatste rit maakte de machinist K. Hartman een leuk aandenken


De laatste rit staat aangekondigd
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Sprinter 2023 op perron 8
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een jarenlang vertrouwd beeld
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nog even en dan is het voorbij
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Afscheid van de NS
(Foto: www.digitaletram.nl)

De laatste stop op Rotterdam Bergweg
(Foto: www.digitaletram.nl)

Rust in de trein op station Rotterdam Hofplein
(Foto: www.digitaletram.nl)

Ontmoeting met de laatste trein (2029+2027) naar Zoetermeer

Bloemen voor de conducteurs van dienst

Laatste dag van de Sprinter op twee NS-lijnen    (2 juni 2006)
De jarenlang vertrouwde Sprinter-combinatie heeft station Den Haag Laan van NOI net verlaten. Nog even en dan wordt een periode afgesloten.

Op 2 juni werden de Zoetermeer stadslijn en de Hofpleinlijn voor het laatst bereden door de Sprinters. De komende drie maanden gaan beide trajecten buiten dienst om de infrastructuur gereed te maken voor RandstadRail. Veel fotografen hebben deze laatste dag benut om foto's te maken. In sommige treinen werden gedichten voorgedragen.