Powered by "www.digitaletram.nl"
Home  Actueel  08-2006  01-2006  12-2005  11-2005  10-2005  09-2005  08-2005  02-2005  08-2004  Register


De onderwerpen van februari 2006

- 28/02 - Transport 4002 bereikt Nederlandse grens (RSR & HTM)
- 27/02 - Terug in de tijd (1981): GTL 3001 komt aan in Den Haag
- 24/02 - De metamorfose van meettram 1315 (HTM)
- 22/02 - Situatie Valkenbosplein en het De Savornin Lohmanplein
- 20/02 - Vorderingen op het tramplatform Den Haag CS (HTM)
- 19/02 - Laatste secties van de "Netkous" geplaatst (RSR)
- 18/02 - Totaalreklame trams in Antwerpen (De Lijn)
- 15/02 - Laatste secties van de "Netkous" gereed voor plaatsing (RSR)
- 11/02 - Totaalreklame trams in Rotterdam (RET)
- 11/02 - Aanleg nieuwe tramsporen bij Rotterdam Centraal (RET)
- 05/02 - Hannoverse trams in de sneeuw (Üstra)
- 04/02 - Werkzaamheden op de Prinsegracht in laatste fase (HTM)
- 02/02 - Een bezoek aan de Centrale werkplaats van de HTM (HTM)
- 02/02 - Afbraak conserveringshal Prinses Beatrixlaan (RSR)
- 01/02 - Aanleg nieuwe keerlus op het De Savornin Lohmanplein (HTM)


Transport 4002 bereikt Nederlandse grens     (28 februari 2006)

Elke voertuig heeft een uniek plaatje vanuit de fabriek mee gekregen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een toevallige ontmoeting met een Hermelijn van De Lijn uit Gent
(Foto: © www.digitaletram.nl)
Op maandagavond 27 februari 2006 is de 4002 als 1e RandstadRail tram opgeladen voor transport naar Den Haag.
Omdat zware transporten op bepaalde uren niet mogen rijden bleef het transport op 28 februari langs de weg staan.
Dit gaf ons de kans om de allereerste foto van een RandstadRail voertuig bij daglicht in Nederland te maken.
Op de parkeerplaats stond toevallig ook een truck met de Gentse Hermelijn 6311 zodat een ontmoeting een feit was.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Even langs de snelweg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Rangeren naar het terrein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Vervolgens vooruit
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Terug in de tijd (1981): GTL 3001 komt aan in Den Haag     (27-02-2006)
Zo af en toe gaat "De Digitale Tram" op zoek naar gebeurtenissen welke een aantal jaren geleden actueel waren.
Vandaag, 27 februari 2006, is het precies 25 jaar geleden dat de eerste GTL in Den Haag werd afgeleverd.
Op 27 februari 1981 werd de 3001 onder grote publiek belangstelling afgeleverd op de Delftselaan. De 3001 reed daarna op geheel eigen kracht naar de werkplaats.

Het opladen bij BN in Brugge
(© www.digitaletram.nl)

Losplaats Delftselaan
(© www.digitaletram.nl)

Massale belangstelling
(© www.digitaletram.nl)

Op eigen kracht naar de LB
(© Rob Kievit)

In dienst (21-04-1985)
(© Rene Weterings)

De 147 GTL-trams van de HTM werden gebouwd bij BN in Brugge. De 3001 was de eerste GTL welke in Den Haag kwam. We kijken uiteraard met een knipoog naar deze gebeurtenis van 25 jaar geleden. Deze week maakt immers een nieuwe generatie trams zijn opwachting in Den Haag. De eerste nieuwe tram zal niet de 4001 zijn, maar de 4002.

BN Brugge, GTL 3001 (23 mei 1980)
(Foto: © Rinus van de Kuil)

BN Brugge, GTL 3001 (23 mei 1980)
(Foto: © Rinus van de Kuil)

BN Brugge, GTL 3001 (14 november 1980)
(Foto: © Rinus van de Kuil)

De metamorfose van meettram 1315     (24 februari 2006)
In de centrale werkplaats van de HTM aan de Lijsterbesstraat wordt hard gewerkt aan de ombouw van PCC 1315.
Inmiddels zijn er koplampen van het type GTL aangebracht. De 1315 krijgt ook de RandstadRail kleuren.
(Foto: © www.digitaletramfoto.nl) (Foto: © www.digitaletramfoto.nl)


PCC 1315/11, Conradkade
(10 november 1971)

PCC 1315 in een PCC line-up
(6 april 1991)

PCC 1315, Kalvermarkt
(28 januari 1998)

PCC 1315, PCC dag 2005
(28 augustus 2005)

PCC 1315 op inrukspoor ZBG
(2 november 2005)

Situatie Valkenbosplein en het De Savornin Lohmanplein     (22 februari 2006)
De werkzaamheden voor de aanpassing van de halteperrons op het Valkenbosplein verlopen voorspoedig.
De halte richting Loosduinen is inmiddels gereed en de halte richting Centrum is 50 meter verplaatst.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Op het De Savornin Lohmanplein begint de nieuwe keerlus voor de kort-traject diensten al aardig vorm te krijgen.
Inmiddels is er een begin gemaakt met het bouwen van een halteperron en het aanbrengen van de bovenleiding.

Vorderingen op het tramplatform Den Haag CS     (20 februari 2006)
Op en rond het tramplatform van Den Haag Centraal wordt al lange tijd zeer hard gewerkt aan de modernisering.
Vanwege de komst van RandstadRail begin september moet de sporensituatie op het tramplatform aangepast worden.

(Foto: © www.tramfoto.nl)

(Foto: © www.tramfoto.nl)

(Foto: © www.tramfoto.nl)

(Foto: © www.tramfoto.nl)

(Foto: © www.tramfoto.nl)

(Foto: © www.tramfoto.nl)

Laatste secties van de "Netkous" geplaatst     (19 februari 2006)

Links een deel van de folie
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op de plek van de lashal
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Sommige stukjes ontbreken
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het oogt als 1 geheel
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Steigerkrimpfolie
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Doordat de "Netkous" tijdelijk wordt afgedekt door steigerkrimpfolie kunnen de werkzaamheden ondanks de soms hevige winterse weersomstandigheden gewoon doorgaan. De firma Multiwrap uit Zierikzee levert dit product van hoogwaardig polymeer. Deze grondstof is eenvoudig te recyclen en is bijzonder geschikt voor het afschermen van mens en milieu onvriendelijke werkzaamheden. De steigers worden door dit product wind-, water- en stofdicht.
www.multiwrap.nl

Totaalreklame trams in Antwerpen     (18 februari 2006)
Al jarenlang worden de oudste PCC-trams van Antwerpen regelmatig voorzien van een totaal reklamejasje. Bijna altijd worden er PCC's voor aangewend uit de reeks 7001 tot en met 7060. Deze rijden voornamelijk op de tramlijnen 4, 7, 8, 11 en 24. Een dagje naar Antwerpen levert dus altijd wel een bonte verzameling van verschillende reklamejasjes op.
Op de Leien is ter hoogte van de Nationale Bank de halte- en sporensituatie totaal veranderd. De tramlijnen 7, 8, 12 en 24 maken gebruik van 4 tramsporen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Laatste secties van de "Netkous" gereed voor plaatsing     (15 februari 2006)
Op het terrein voor de Monarch staan de laatste twee secties klaar om gemonteerd te worden. Een van de twee delen staat al op een ponton.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
Op 15 februari lagen op de Prinses Beatrixlaan de laatste twee secties klaar om te worden ingehesen aan de zijde van halte Ternoot. Deze werkzaamheden gebeurden in de nacht van vrijdag 16 op zaterdag 17 februari. In de loop van maart of april aanstaande volgt dan het inhijsen van de laatste kromme betonnen liggers bij Ternoot en Siemens aan de andere zijde. Deze werkzaamheden worden in een weekend verricht en zullen tijdelijk voor enige overlast zorgen.

De laatste secties staan gereed
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Voor het vervoer zijn er pontons
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het werk is voltooid
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op deze plek komen de 2 secties
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Totaalreklame trams in Rotterdam     (11 februari 2006)

RET 722: Hyundai, Weena
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RET 730: G-star, Poortstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RET 711: In-Holland, Poortstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RET 732: Dominicaanse Republiek
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 732 (Dominicaanse Republiek) op de sterk ingekorte tramlijn 7, Pompenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De smaakvol uitgedoste Snerttram 1628 lijkt een grote publiekstrekker
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg nieuwe tramsporen bij Rotterdam Centraal     (11 februari 2006)

(Kaartje: © www.randstadrail.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Op het Stationsplein voor het Rotterdamse Centraal Station worden de definitieve sporen gelegd. Over enige tijd zullen de trams bij het Centraal Station aan de kant van Nationale Nederlanden hun definitieve halteplaats krijgen. Op deze plek komen vier sporen, twee in elke richting. De situatie in de Poortstraat zal in deze laatste fase niet wijzigen.

Situatie uit de richting Hofplein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Situatie gezien richting Kruisplein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Rechts de verdiepte autoweg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het tramspoor richting Hofplein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De knik op het Weena verdwijnt
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe sporen op het Weena richting Hofplein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe sporen op het Weena richting station
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Hannoverse trams in de sneeuw     (5 februari 2006)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

Werkzaamheden op de Prinsegracht in laatste fase     (4 februari 2006)
De Prinsegracht de komende tijd opnieuw ingericht en krijgt daardoor wat meer allure. Er komen bomen en ook de rijbaan richting centrum wordt versmald.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De halte is verplaatst
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De tram blijft in het midden
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De weg richting centrum is afgesloten
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De riolering wordt ook vervangen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een bezoek aan de Centrale werkplaats van de HTM     (2 februari 2006)
Vanwege de inbouw van de airco worden de GTL's andersom geplaatst. De reden is dat de steiger niet iedere keer moet worden afgebroken om de tram door te laten.
(Foto: © www.digitaletram.nl)


De 3072 krijgt een airco-installatie
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Overzicht vanaf het 'bordes'
(Foto: © www.digitaletram.nl)

'Kop' en 'kont' naast elkaar
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 3141 boven de nieuwe wielenbank
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 1315 wordt RSR-werkwagen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje op de achterzijde
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Museumtram 810 ziet er weer mooi uit
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 769 is ook bijna klaar
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Afbraak conserveringshal Prinses Beatrixlaan     (2 februari 2006)
Nadat de montagehal op de Prinses Beatrixlaan nog maar net is verdwenen is het tijd voor de conserveringshal
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De delen van het "Netkous" viaduct werden in Den Haag op de Prinses Beatrixlaan ter plekke in elkaar gezet en geconserveerd.
Eind januari was het werk grotendeels klaar en waren de beide hallen overbodig geworden. Allereerst werd de montagehal afgebroken. Begin februari was het ook met de conserveringshal afgelopen. Deze hal was vorig jaar gebouwd waarbij zeecontainers en metalen binten als bouwstenen werden gebruikt. Bijna alle metalen "Netkous" delen werden hier weerbestendig gemaakt.


De conserveringshal bestond uit zeecontainers
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Hier werden de delen weerbestendig gemaakt
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De viaductdelen zijn klaar, dus de hal kan weg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg nieuwe keerlus op het De Savornin Lohmanplein     (1 februari 2006)
Op het De Savornin Lohmanplein zijn de afgelopen dagen nieuwe sporen voor de keerlus gelegd. De keerlus wordt wat ruimer opgezet en geschikt gemaakt voor de nieuwe RandstadRail-voertuigen. Een aantal diensten van en naar Zoetermeer zullen in de toekomst hier eindigen. Voor het allemaal zover is maken de GTL's van lijn 3 nog 3 maanden gebruik van deze keerlus. Na de zomer gaat het traject vanaf het De Savornin Lohmanplein tot het Arnold Spoelplein buiten dienst om aangepast te worden. Vanaf 10 december rijdt RandstadRail lijn 3 dan de volledige nieuwe route.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)