Powered by "www.digitaletram.nl"
Home  Actueel  07-2006  12-2005  11-2005  10-2005  09-2005  08-2005  07-2005  01-2005  07-2004  Register


De onderwerpen van januari 2006

- 29/01 - Nieuwe sporen voor Zichtenburg op De Werf (HTM)
- 28/01 - RET tramlijn 4 tijdelijk naar de Kleiweg (RET)
- 28/01 - Het Rotterdamse Marconiplein op een koude zaterdagmiddag
- 27/01 - De laatste dagen van de montagehal op de Prinses Beatrixlaan
- 25/01 - Paardentram luidt verlenging tramlijn 16 in (HTM)
- 23/01 - Montagehal op de Prinses Beatrixlaan bijna verdwenen (RSR)
- 21/01 - Diverse werkzaamheden langs HTM tramlijn 3 (HTM)
- 20/01 - De afbraak van de montagehal op de Prinses Beatrixlaan (RSR)
- 18/01 - Voorbereidende werkzaamheden op de Dedemsvaartweg
- 14/01 - Start werkzaamheden op het Valkenbosplein (HTM)
- 14/01 - Geblokkeerde as veroorzaakt stremming op tramlijn 16 (HTM)
- 14/01 - Aanleg verlenging tramlijn 16 van start op 16 januari (HTM)
- 10/01 - RandstadRail-voertuigen in aanbouw bij Alstom (RSR)
- 07/01 - Verlenging tramlijn 3 in Hannover naar Altwarmbüchen (Üstra)
- 07/01 - Haagse TW6000-trams in Hannover (Üstra)
- 06/01 - Een bezoek aan de Regio Tram van Kassel en omgeving
- 04/01 - Halte Willem Dreeslaan krijgt vorm (RSR)
- 03/01 - RandstadRail-voertuig 4002 bij Alstom (RSR)
- 02/01 - Terug in de tijd (2002): Start tramlijn 15 naar Nootdorp


Nieuwe sporen voor Zichtenburg op De Werf     (29 januari 2006)
Op de Werf zijn de afgelopen dagen nieuwe sporen en wissels gelegd. De trams rukken nog in via het oude spoor op de Nikkelwerf, maar dat is bijna voltooid verleden tijd. Het vervangende stuk spoor wordt binnenkort gelegd.

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

Foto: © www.digitaletram.nl

RET tramlijn 4 tijdelijk naar de Kleiweg     (28 januari 2006)
In Rotterdam rijdt tramlijn 4 wegens werkzaamheden niet meer naar de Molenlaan maar naar de Kleiweg.

(Foto: © Gerard van Buuren)

(Foto: © Gerard van Buuren)

Foto: © Gerard van Buuren)

(Foto: © Gerard van Buuren)

Het Rotterdamse Marconiplein op een koude zaterdagmiddag     (28 januari 2006)
Het Marconiplein is het afgelopen jaar geheel verbouwd. Ook de Citadis kan hier nu dit plein probleemloos passeren
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het afgelopen jaar is het Marconiplein zeer grondig verbouwd en aangepast. Dit was nodig vanwege de komst van TramPluslijn 23 naar Vlaardingen Holy. Het Marconiplein wordt nu door de tramlijnen 4, 8, 21 en 23 bediend. Na de verlenging van de Metrolijn richting Schiedam en Spijkenisse is het Marconiplein niet meer zo druk als vroeger want de overstappers van toen rijden nu met de Metro door naar Schiedam.


Halte tramlijnen 21 en 23
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een "vreemde eend" op lijn 23
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Citadis-trams op lijn 21
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tram 8 naar Spangen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De laatste dagen van de montagehal op de Prinses Beatrixlaan     (27 januari 2006)
De afgelopen dagen is de montagehal op de Prinses Beatrixlaan langzaam maar zeker geheel verdwenen.
Onderstaande foto's geven de actuele status weer van de afgelopen 3 dagen. (Met dank aan Rene Weterings)

Woensdag 25 januari 2006
(Foto: © Rene Weterings)

Woensdag 25 januari 2006
(Foto: © Rene Weterings)

Donderdag 26 januari 2006
(Foto: © Rene Weterings)

Donderdag 26 januari 2006
(Foto: © Rene Weterings)

Vrijdag 27 januari 2006
(Foto: © Rene Weterings)

Vrijdag 27 januari 2006
(Foto: © Rene Weterings)

Vrijdag 27 januari 2006
(Foto: © Rene Weterings)

Vrijdag 27 januari 2006
(Foto: © Rene Weterings)

Vrijdag 27 januari 2006
(Foto: © Rene Weterings)

Vrijdag 27 januari 2006
(Foto: © Rene Weterings)

Paardentram luidt verlenging tramlijn 16 in     (25 januari 2006)
Oud en nieuw passeren elkaar bij de huidige eindhalte van tramlijn 17 op de Laan van Wateringse Veld
(Fotomontage: © www.digitaletram.nl)

Op 25 januari werd het officiële startsein gegeven voor de verlenging van tramlijn 16 via Wateringse Veld naar Essellanden. Na een korte toespraak stapte Wethouder Bruno Bruins samen met de genodigden in een paardentram om een klein deel van de route te verkennen. Bewoners van Wateringse Veld werden daarna bij het Parijsplein in de gelegenheid gesteld een gratis ritje te maken met de paardentram.
Meer info kunt over deze verlenging kunt u vinden op de speciale thema pagina.


Toespraak in het wijkcentrum
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 16 rijdt augustus 2007
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wethouder Bruno Bruins
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De aankomst van de paardentram
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een ritje met de paardentram
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De bus voor de terugweg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Richting oosteinde
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 'Brug over het hemelwater'
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De tram haalt de tram in
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Voor het Chinese restaurant bij het Parijsplein eindigde de rit
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wethouder Bruno Bruins op de bok van de paardentram
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het publiek kwam massaal opdagen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op de themapagina "De 2e tramlijn naar Wateringse Veld" leest u het laatste nieuws over tramlijn 16

Montagehal op de Prinses Beatrixlaan bijna verdwenen     (23 januari 2006)
Op de Prinses Beatrixlaan verdwijnt langzaam maar zeker de montagehal. In de loop van deze week zal de hal geheel verdwenen zijn. Op deze plek zal dan de "Netkous" ook zijn opwachting maken en het viaduct voltooien.

Rond het middaguur was een groot deel...
(Foto: © Rene Weterings)

... van de zijbeplating nog aanwezig
(Foto: © Rene Weterings)

Om 16:00 uur was men al een stuk verder
(Foto: © Rene Weterings)


De laatste delen staan klaar...
(Foto: © www.digitaletram.nl)

...voor de definitieve afwerking
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De situatie op zaterdag 21 januari
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nog even en dit is verleden tijd
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Diverse werkzaamheden langs HTM tramlijn 3     (21 januari 2006)
Langs de route van tramlijn 3 wordt op diverse plaatsen gewerkt aan de infrastructuur. Zo wordt er gewerkt op de Prinsegracht, het Valkenbosplein en het Savornin Lohmanplein. Dit gebeurt allemaal in het kader van RandstadRail.


(Foto: © www.digitaletram.nl)
Op de Prinsegracht is begin dit jaar de ombouw van de halte Brouwersgracht van start gegaan. De halte is opgeheven en de trams stoppen tijdelijk ter hoogte van de Warmoezierstraat. De aanpassingen zijn van hetzelfde kaliber als de vorig jaar opgeleverde halte aan de overzijde. Net als aan de andere kant zal ook het weggedeelte versmald worden.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bij het Valkenbosplein zijn de werkzaamheden inmiddels begonnen. De halte richting Loosduinen is 50 meter opgeschoven en de oude halte is gesloopt. De nieuwe perrondelen liggen al klaar om aangelegd te worden.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Ook het Savornin Lohmanplein wordt aangepast. De oude keerlus is in zijn geheel verwijderd. In de toekomst eindigen hier een aantal diensten vanaf Zoetermeer. We zien hier de verwijderde restanten van de keerlus in de rijrichting.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De afbraak van de montagehal op de Prinses Beatrixlaan     (20 januari 2006)
De afgelopen dagen werd een begin gemaakt met de afbraak van de montagehal. Deze hal is niet meer nodig omdat alle viaductdelen voor de "Netkous" zijn afgebouwd. De laatste viaductdelen liggen aan de overkant te wachten op een converseringsbehandeling. Op de plaats van de hal komen betonnen pilaren en wordt de "Netkous" afgebouwd.

Donderdag werden de siertekeningen verwijderd
(Foto: © Rene Weterings)

Vrijdag verdween het dak
(Foto: © Rene Weterings)

Een foto van de montagehal toen deze nog in gebruik was
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Voorbereidende werkzaamheden op de Dedemsvaartweg     (18 januari 2006)
Op de Dedemsvaartweg zijn de voorbereidende werkzaamheden gestart voor de verlenging van tramlijn 16.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op de themapagina "De 2e tramlijn naar Wateringse Veld" leest u het laatste nieuws over tramlijn 16

Start werkzaamheden op het Valkenbosplein     (14 januari 2006)
Om RandstadRail goed te laten doorstromen moeten er aanpassingen in de verkeersregelinstallatie worden verricht. Wanneer een RandstadRail-voertuig nadert zullen de verkeerslichten voor al het andere verkeer op rood springen. Vanaf 16 januari tot en met half april 2006 is er daarom géén verkeer mogelijk op de kruising van de Valkenboslaan, Laan van Meerdervoort en de Beeklaan. Ook het doorgaande verkeer op de Laan van Meerdervoort zal in beide richtingen gestremd zijn. Om de tram tijdens de werkzaamheden normaal te laten rijden, komen er noodhaltes.

Duidelijke informatie
(© www.digitaletram.nl)

De halte Valkenbosplein is voorzien van informatie
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op het plein liggen de wegenmarkeringen al klaar.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Drie jaar geleden is de kruising zelf al aangepast. De aanpassing van de komende weken betreft alleen aanpassingen aan de halteperrons en de verkeerslichten-installatie. Onderstaande foto's zijn gemaakt op 2 februari 2003.

De TW6058 wordt overgebracht naar remise SCH
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 3005/3, toen nog naar het Centraal station
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 3040/3 passeert het drukke kruispunt
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Geblokkeerde as veroorzaakt stremming op tramlijn 16     (14 januari 2006)
De 3143 staat op de Laakkade op zogenaamde asbreukwagentjes. Dit zijn twee lorries waar het draaistel op gelegd wordt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aan het begin van de middag strandde de 3143 van lijn 16 ter hoogte van Station Moerwijk richting Centraal Station. Het derde draaistel had een geblokkeerde as dus het wiel kon niet mee aangedreven worden. De 3112, 3144, 3136 en 3135 kwamen gestremd te staan ter hoogte van de brandweerkazerne. De 3143 werd door de hulpdienst langzaam tot onder het viaduct van Station Moerwijk geloodst. Daar werden twee asbreukwagentjes onder de tram geplaatst. Na deze klus is de tram onder begeleiding op eigen kracht naar de Laakkade gereden. Daar werd de tram afgesteld op het nu niet in gebruik zijnde spitstraject van tramlijn 10 op de Laakkade. De tram is 's avonds naar de werkplaats gereden.


Plaats van handeling
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Langzaam wordt de tram verplaatst
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Meer ruimte voor de klus
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Na het opvijzelen volgen de wieltjes
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Over de wieltjes komt een plaat
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Daar past een tramwiel precies in
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het tweede tramwiel volgt daarna
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje aan de andere kant
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Lijn 16 is (nu nog) gestremd
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Onder begeleiding naar Laakkade
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Afgesteld op de Laakkade
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wachten tot na middernacht
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg verlenging tramlijn 16 van start op 16 januari     (14 januari 2006)
Op maandag 16 januari wordt het startsein gegeven voor de verlenging van tramlijn 16 richting Wateringse Veld en Essellanden. In deze eerste fase gaan de werkzaamheden plaats vinden op de Dedemsvaartweg tussen de Melis Stokelaan en de Erasmusweg. De kruising met de Melis Stokelaan krijgt een verbinding rechtdoor en een aansluiting naar het spoor van lijn 9 richting Leyweg. Ook de kruising met de Erasmusweg wordt in deze eerste fase aangepakt.

In 1999 werd er een verbinding aangelegd vanaf de Meppelweg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De nieuwe kruising lag toen tijdelijk op de plek waar nu rails komen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Kijkje richting Melis Stokelaan
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Dedemsvaartweg
Foto: © www.digitaletram.nl)


Dedemsvaartweg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Kijkje richting Erasmusweg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op de themapagina "De 2e tramlijn naar Wateringse Veld" leest u het laatste nieuws over tramlijn 16

RandstadRail-voertuigen in aanbouw bij Alstom     (10 januari 2006)
In Salzgitter is de produktielijn van de bouw van de RandstadRail voertuigen flink op gang gekomen.

(Foto: © Copyright HTM)

(Foto: © Copyright HTM)

(Foto: © Copyright HTM)

(Foto: © Copyright HTM)

(Foto: © Copyright HTM)

(Foto: © Copyright HTM)

(Foto: © Copyright HTM)

(Foto: © Copyright HTM)

(Foto: © Copyright HTM)

(Foto: © Copyright HTM)

Verlenging tramlijn 3 in Hannover naar Altwarmbüchen     (7 januari 2006)
In Hannover komt medio mei een nieuw traject in dienst. Het traject is ongeveer 4½ kilometer lang en gaat vanaf Lahe naar Altwarmbüchen. Tramlijn 3 zal dit traject gaan berijden. Als het traject in dienst wordt gesteld zal deze lijn met TW2000/2500 trams (Silberpfeile) gaan rijden. Op dit moment rijden er op lijn 3 TW6000-en (2-wagenstellen).

Altwarmbüchen ligt ten noord-oosten van Hannover

De toekomstige eindhalte

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Haagse TW6000-trams in Hannover     (7 januari 2006)
Op het terrein van Btf. Leinhausen staat de Houtense tram 6021 voor de in de Haagse kleuren terug geschilderde 6055. Achter de 6055 staat de Hannoverse 6240.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 6021 en de 6044
Foto: © www.digitaletram.nl)

De 6021 staat op nood draaistellen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het interieur van de 6021
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje vanuit de 6021 op de 6055
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een doorkijkje tussen 2 HTM-trams
Foto: © www.digitaletram.nl)

De A-bak draagt geen nummer
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De B-bak heeft nog wel zijn nummer
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het was ijskoud bij Leinhausen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een 12½ jarig jubileum
(Foto: © Wolfgang Mönch)

Ingaande 1 januari zijn alle nog resterende TW's uit de serie 6001-6100 buiten dienst gesteld. De zeven TW6000-en waar de HTM destijds een optie op heeft genomen bevinden zich ook op het buitenterrein van Btf. Leinhausen.


De "Haagse" TW 6025
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De "Haagse" TW 6035
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een bezoek aan de Regio Tram van Kassel en omgeving     (6 januari 2006)
RegioTrams 712+711 op het rustige station Hofgeismar Hümmen. Sommige diensten vanuit Kassel rijden tot hier.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Ten noordwesten van Kassel is al enige tijd de Regio Tram aktief. Deze trams zijn bijna gelijk aan de trams welke vanaf dit jaar op de RandstadRail-lijnen 3 en 4 naar Zoetermeer gaan rijden. Een reden om ter plekke een kijkje te nemen.

RegioTrams 711 + 712
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Er rijden koppelstellen maar...
(Foto: © www.digitaletram.nl)

...twee trams lijkt wat veel
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Passage van Regio Trams
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Regio Tram nadert Hofgeismar
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 703 rijdt Hofgeismar binnen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Vanaf Kassel naderen de 711+712
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De frequentie: 1x per uur!
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RegioTram 708, Kassel Btf
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RegioTram 756 met dieselgenerator
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RegioTram 708, Kassel Btf
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RegioTram 756, Kassel Btf
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Halte Willem Dreeslaan krijgt vorm     (4 januari 2006)
Op het RandstadRail viaduct in Zoetermeer Oosterheem wordt keihard gewerkt om alles op tijd klaar te hebben.
Het nieuwe traject krijgt 3 haltes. Een daarvan is halte Willem Dreeslaan, de eerste halte na Seghwaert.
In Zoetermeer wordt hard gewerkt om de tak naar Oosterheem op tijd gereed te hebben. Halte Willem Dreeslaan is het eerste station vanaf Seghwaert.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe halte RandstadRail lijn 4
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het stalen geraamte vormt de basis voor deze nieuwe halte van RR4
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De halte is gesitueerd boven het Willem Dreesplein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje richting Oosterheem
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De liftconstructie is al zichtbaar
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Er moet nog veel gebeuren
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De halte bestaat uit metalen delen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tussen de toekomstige sporen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

HTM RandstadRail-voertuig 4002 bij Alstom     (3 januari 2006)
Nu Alstom inmiddels alle bestelde trams van het type Regio Citadis aan Kassel heeft geleverd, is de produktielijn voor RandstadRail op volle toeren gaan draaien. De 4002 krijgt inmiddels vorm en laat zien hoe het er uit gaat zien.

RegioCitadis 4002 nadert inmiddels zijn voltooiing
(Foto: Copyright HTM)

(Foto: Copyright HTM)

De voorkant van de nieuwe trams ziet er mooi uit en heeft zowel het logo van  RandstadRail  als van de HTM. Begin maart wordt de eerste tram in Den Haag verwacht. Dit zal naar verwachting de 4002 zijn.

Op 5 november 2005 bezocht een Nederlandse delegatie Kassel
(Foto: © Kees Verhulst)

Terug in de tijd (2002): Start tramlijn 15 naar Nootdorp     (02-01-2006)
Zo af en toe gaat "De Digitale Tram" driftig op zoek naar gebeurtenissen welke toen actueel waren.
Vandaag, 2 januari, is het precies 4 jaar geleden dat HTM tramlijn 15 naar Nootdorp ging rijden.
Op 2 januari 2002 reed tramlijn 15 voor het eerst. Een van de eerste dienstwagens was de 3086. Deze omgeving is inmiddels geheel voorzien van nieuwbouw woningen.

In 2008 zal lijn 19 hier aantakken
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nog net reed er de blauwe 3139
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3085 buigt af naar Nootdorp
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 3139 omgeving Veenweg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 3139 nadert het eindpunt
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een tijdelijke haltevoorziening
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3086 in de korte keerlus
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3078 bij de tijdelijke eindhalte
(Foto: © www.digitaletram.nl)