Powered by "www.digitaletram.nl"
Home  Actueel  05-2006  10-2005  09-2005  08-2005  07-2005  06-2005  05-2005  11-2004  05-2004  Register


De onderwerpen van november 2005

- 30/11 - Korte RandstadRail-nieuwsberichten uit week 48
- 26/11 - Slopen en bouwen bij remise Zichtenburg (HTM)
- 23/11 - Een werkbezoek aan de 'Spoorzone Schenkstrook' (RSR)
- 23/11 - Omloopspoor bij de Lekstraat tijdelijk opgebroken (HTM)
- 22/11 - Werkzaamheden voor tramlijn 19 in Leidschenveen (HTM)
- 20/11 - De metamorfose van tramhalte Brouwersgracht (HTM)
- 20/11 - De status van de HTM-trams in Hannover (Üstra)
- 19/11 - Avondrit met de T3001 door Brussel (STIB)
- 19/11 - De actuele status van HTM PCC 1006 (Bombardier)
- 16/11 - 900 Kuub beton gestort in Zoetermeer-Oosterheem (RSR)
- 15/11 - Het RandstadRail-viaduct in Zoetermeer-Oosterheem (RSR)
- 12/11 - De aankomst van Sinterklaas in Den Haag (HTM)
- 09/11 - De Zoetermeerlijn nader bekeken: Station Meerzicht (NS)
- 09/11 - Trajectverkenning tramlijn 16 naar Wateringse Veld, deel 2
- 07/11 - Ontsporing TW6055 in Hannover te Leinhausen (HTM & Üstra)
- 05/11 - Wederom betonnen liggers geplaatst voor RandstadRail (RSR)
- 05/11 - De RandstadRail-bouwput van Pijnacker (NS & RSR)
- 03/11 - Studiereis naar Salzgitter en Kassel (RSR)
- 02/11 - Spoorvernieuwing Gevers Deynootweg (HTM)


Korte RandstadRail-nieuwsberichten uit week 48     (30 november 2005)

Nieuwe tramsporen op CS-hoog, richting Ternoot
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op zondag 27 november was men al aardig gevorderd met het leggen van tramsporen op CS-hoog richting Ternoot. De trams op dit spoor zullen links halteren zodat alleen de RandstadRail voertuigen hier kunnen stoppen.


Nieuwe sporen op CS-hoog, richting Spui
(Foto: © www.digitaletram.nl)


Het element ontbreekt hier nog
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het element wordt ingehesen
(Foto: © Rene Weterings)

Het lijkt inmiddels normaal, maar op 29 november werd er wederom hard gewerkt aan de "Netkous".
Op 30 november maakt de toekomstige halte op de Prinses Beatrixlaan ook deel uit van de "Netkous".


De situatie de volgende dag
(Foto: © www.digitaletram.nl)


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op de Nikkelwerf bij remise Zichtenburg is de begin dit jaar gemaakte verbinding tussen de in- en uitruk- sporen naar Kraayenstein niet meer te berijden. Het wissel op de Nikkelwerf is eruit gehaald.


Op de Prinsegracht vordert men gestaag met het ombouwen van de halte Brouwersgracht.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Slopen en bouwen bij remise Zichtenburg     (26 november 2005)

Bij remise Zichtenburg wordt hard gewerkt aan de bouw van een nieuwe werkplaats.
De oude werkplaats uit 1983 is binnen geheel verwijderd. Binnenkort zal de verhuizing van de gemeentereiniging een feit zijn. De fundering aan de kant van de Nikkelwerf is al aanwezig evenals stapels rails op de Werf.


De voorzijde blijft vrijwel intact
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De achterzijde is gesloopt
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Binnen wordt alles verwijderd
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Overzicht ex-werkplaats
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De fundering voor de werkplaats
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op de achtergrond de Lozerlaan-flats
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De werkplaats is volgend jaar gereed
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De sporen liggen al klaar
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een werkbezoek aan de 'Spoorzone Schenkstrook'     (23 november 2005)
Om een ongelijkvloerse kruising te realiseren vinden er omvangrijke werkzaamheden plaats. Nu rijden er nog City-pendels, het traditionele materieel.

De 'Spoorzone Schenkstrook' is het gebied tussen het station Laan van NOI en de spooraansluitingen richting Station Voorburg 't Loo en Station Mariahoeve. Omdat RandstadRail vanaf volgend jaar ongelijkvloers de sporen van de NS moet kruisen wordt er in dit gebied een tunnel gebouwd. Deze tunnel zorgt ervoor dat de sporen van RandstadRail uiteindelijk de Netkous op de Prinses Beatrixlaan kunnen bereiken. Uiteindelijk zullen sneltram en trein ieder een apart spoor hebben.

Tunnel in aanbouw (zijde LvNOI)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een 'pilaren' constructie
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Overzicht van het bouwterrein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De ingang aan de andere kant
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De NS gaat over de tunnel rijden
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Steigers zijn ook kunst
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Passage Citypendels
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tijdelijke sporensituatie
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Meer info over de 'Spoorzone Schenkstrook' kunt u lezen op www.randstadrail.nl en www.haagsetrams.com

Omloopspoor bij de Lekstraat tijdelijk opgebroken     (23 november 2005)
In verband met werkzaamheden in de Lekstraat was het noodzakelijk om het omloopspoor ter plaatse tijdelijk te verwijderen. Het omloopspoor is nu opgebroken en tijdelijk buiten dienst van 14 november 2005 tot 1 februari 2006.

HTM-extra GTL 3004 (30-07-1984)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Spoor tijdelijk opgebroken
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 17 heeft er geen last van
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 3127 passeert de werkzaamheden
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden voor tramlijn 19 in Leidschenveen     (22 november 2005)

In Leidschenveen wordt op veel lokaties gewerkt aan de aanleg van tramlijn 19. Deze tramlijn zal de TU-wijk in Delft in 2008 gaan verbinden met Leidsenhage. Op 22 november werd in de vroege ochtend een betonlaag gestort op het viaduct over de A4.
Kees Verhulst was in de buurt en maakte daar een paar foto's.


(Foto: © www.tramfoto.nl)

(Foto: © www.tramfoto.nl)

(Foto: © www.tramfoto.nl)

(Foto: © www.tramfoto.nl)

De metamorfose van tramhalte Brouwersgracht     (20 november 2005)
De halte Brouwersgracht van tramlijn 2 richting Kraayenstein en tramlijn 3 richting Loosduinen is al een tijdje buiten dienst.
Deze halte wordt aangepast voor RandstadRail. Een noodhalte bevindt zich even verderop ter hoogte van de Warmoezierstraat.

De andere kant wordt later aangepast
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De randen zijn reeds aangebracht
(Foto: © www.digitaletram.nl)

3051/3 bij de vervangende halte
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Sunday's totaalreklame
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De status van de HTM-trams in Hannover     (20 november 2005)
In Hannover staan de TW6021 en de TW6055 achter elkaar afgesteld tussen andere soortgenoten op het terrein van Btf. Leinhausen.
De 6055, nog in het bezit van het HTM vangraam, heeft een kleine ontsporing gehad en heeft daardoor lichte schade opgelopen.

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

Met dank aan Wolfgang Mönch uit Hannover voor het beschikbaar stellen van de foto's.

Avondrit met de T3001 door Brussel     (19 november 2005)
Op zaterdag 19 november organiseerde het Brusselse Trammuseum een bezoek aan de fabriek in Brugge. In deze fabriek worden 2 nieuwe series voor de STIB gebouwd. Aansluitend reed de 3001 een avondrit door Brussel.
Om 16:00 uur stond de gloednieuwe 3001 voor station Schaarbeek te wachten voor de avondrit. Links de 2010 van tramlijn 92.

T3001 voor Station Schaarbeek
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Place de la Reine
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Churchill (terminus 3 en 23)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Sfeervolle opname Marie-Joséplein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Place Royale bij avond
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Sfeerfoto Place Royale
(Foto: © www.digitaletram.nl)

In Haren werd de testbaan bereden
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een PCC langs de weg in Flagey
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Foto's van de bouw van de 3000-en in de fabriek zijn te zien in Editie 2005-057

De actuele status van HTM PCC 1006     (19 november 2005)
Op 19 november werden een aantal hobbyisten in staat gesteld een kort bezoek aan de HTM PCC 1006 te brengen.
De 1006 bevindt zich in een voormalige generatorgebouw naast het fabrieksterrein van Bombardier (voormalig BN).
De 1006 ziet er goed uit en is recent geschilderd. Een aantal details kloppen niet maar dat mocht de pret niet drukken.

De 1006 staat in een loods
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Niet optimaal fotografeerbaar
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De tram lijkt in goede staat
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het interieur is netjes
(Foto: © www.digitaletram.nl)

In de zomer van 1969 rukt PCC 1006 in naar de remise Frans Halsstraat. De tram rijdt hier in 'de put' aan de Parallelweg.

Op 10 oktober 1981 rijdt de PCC mee in een afscheidsrit.

Op 22 januari 1991 was de 1006 in slechte staat. (BN-Brugge)

Meer info over de 1006 en andere Haagse PCC's leest u op de HTV-site: PCC's in hun tweede leven

900 Kuub beton gestort in Zoetermeer-Oosterheem     (16 november 2005)
Op woensdag 16 november is er 900 kuub beton gestort voor het 120 meter lange viaduct aan de Olof Palmelaan. Dit viaduct is onderdeel van de Oosterheemlijn.

Een kaartje met een overzicht van RandstadRail-lijnen. Helemaal rechts ligt Oosterheem.

Met deze hoeveelheid beton is de helft van een Olympisch zwembad te vullen!

(Foto: © Kees Verhulst)

(Foto: © Kees Verhulst)

(Foto: © Kees Verhulst)

(Foto: © Kees Verhulst)

(Foto: © Kees Verhulst)

(Foto: © Kees Verhulst)

Het RandstadRail-viaduct in Zoetermeer-Oosterheem     (15 november 2005)
In Zoetermeer Oosterheem komt RandstadRail deels over een viaduct te rijden. We zijn hier op het viaduct en kijken in westelijke richting.

Halte Willem Dreeslaan in aanbouw
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje op het nieuwe viaduct
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het beton wordt afgewerkt
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het nieuwe traject door Zoetermeer Oosterheem krijgt drie haltes.
Elke halte krijgt 2 liften.
Medio september 2006 moet alles klaar zijn en zal RandstadRail hier zijn opwachting maken.


Een tent over het nieuwe beton
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Links wordt het beton nog gestort
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje in oostelijke richting
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De tent wordt steeds verplaatst
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Met dank aan de medewerkers van Projectbureau RandstadRail voor de gastvrijheid en de uitleg

De aankomst van Sinterklaas in Den Haag     (12 november 2005)
Sinterklaas arriveerde dit jaar met de Pieten en bracht mooi weer mee. De komst van de Sint had enige omleidingen tot gevolg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op 12 november kwam Sinterklaas weer aan in Scheveningen.
Zoals ieder jaar werd er aansluitend een rijtoer door Den Haag gereden, waarbij zoveel mogelijk winkelstraten werden bezocht. De HTM had een aantal kortdurende omleidingen ingesteld. Tramlijn 17 driehoekte een tijdje op de Frederik Hendriklaan. Ook andere tramlijnen hadden korte tijdelijke omleidingen. Tramlijn 3 reed korte tijd via de Loosduinseweg naar Loosduinen.


De sporen worden schoon gemaakt
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De spuitgasten maakten het werk af
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Deze boog wordt zelden gebruikt
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3111/17 rangeert achteruit
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuw bij de HTM: De wegwijs-Piet
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Lijn 3 maakte een kleine omweg...
(Foto: © www.digitaletram.nl)

...over de Loosduinseweg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De sint in de Grote Marktstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl)

In november 1970 kwam de Sint ook al aan. Veel ouder lijkt hij niet geworden
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een van deze Pieten moet de HTM wegwijs-Piet zijn. Weet u misschien welke?
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De Zoetermeerlijn nader bekeken: Station Meerzicht     (9 november 2005)
Twee gekoppelde Sprinters (2028+2021) op het station Zoetermeer Meerzicht. De Sprinters zullen hier nog maar een paar maanden rijden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Trajectverkenning tramlijn 16 naar Wateringse Veld, deel 2     (9 november 2005)
Met een beetje fantasie ziet het over een jaar er zo uit. De keerlus bij de Dorpskade.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op 9 november namen we een kijkje bij bij het kale grasveld aan de Dorpskade. Op deze plek zal binnenkort een dubbelsporige eindlus voor de lijnen 16 en 17 worden aangelegd. Van enige activiteit met betrekking tot de komst van de tram is nu nog geen sprake. Ook hier is rekening gehouden met de komst van de tram. De nieuwe wijk Essellanden ligt tussen de toekomstige keerlus en Wateringen.
Deze wijk nadert zijn voltooiing.


Essellanden in aanbouw
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De plek van de keerlus
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het traject richting Parijsplein...
(Foto: © www.digitaletram.nl)

...loopt langs het water
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Ontsporing TW6055 in Hannover te Leinhausen     (7 november 2005)
Op 7 november werd de TW 6055 officieel overgedragen aan de HTM. Helaas verliep het niet allemaal vlekkeloos.
Op het remiseterrein van Btf. Leinhausen ontspoorde de 6055 op een wisseltong en raakte een bovenleidingsmast.
De 6055 liep schade op aan de voorste instaptreden en werd door de TW6240 achter de TW6021 gerangeerd.

(Foto: Copyright HTM)

(Foto: Copyright HTM)

(Foto: Copyright HTM)

(Foto: Copyright HTM)

Wederom betonnen liggers geplaatst voor RandstadRail     (5 november 2005)
Ter hoogte van het Siemens-gebouw zijn zaterdagmorgen 5 november 6 betonnen liggers voor het viaduct van RandstadRail ingehesen.
De liggers werden wederom met behulp van zogenaamde platformwagens vanaf de Binckhorst over de weg door Voorburg vervoerd.
Het vervoer van de liggers (2 per keer) nam ongeveer een uur in beslag en werden met 2 kranen op hun plaats gehesen.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De RandstadRail-bouwput van Pijnacker     (5 november 2005)

Pijnacker maakt zich op voor de komst van RandstadRail. Het gebied bij het voormalige pittoreske stationnetje ligt danig op de schop.
Er komt een verdiepte halte zodat het drukke wegverkeer in de toekomst niet meer gelijkvloers gekruist hoeft te worden. De treindienst wordt momenteel uitgevoerd over een tijdelijk enkel spoor.
In de loop van volgend jaar zal Pijnacker dit verdiept aangelegen RandstadRail-halte in gebruik gaan nemen.

De NS verzorgt nog enkele maanden het vervoer op de Hofpleinlijn. De trein rijdt bij Pijnacker tijdelijk enkel spoor.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op deze plek lag het station
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De situatie gezien richting Nootdorp
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De trein naar Den Haag
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De bouwput gezien richting station
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De toekomstige verdiepte halte
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De bouwput richting Nootdorp
(Foto: © www.digitaletram.nl)

NS 2001 passeert wissel
(Foto: © www.digitaletram.nl)

NS 2001 op tijdelijk station
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Studiereis naar Salzgitter en Kassel     (3 & 4 november 2005)
Twee gekoppelde Regiocitadissen in Kassel. Trein en tram maken hier gebruik van dezelfde sporen en stations. Bij RandstadRail zal dat niet het geval zijn.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bij de firma Alstom in Salzgitter is men bezig met de bouw van de Regio-Citadis. Dit is een tram-trein met een 70% lage vloer en een breedte van 2,65 m. De HTM heeft inmiddels 50 trams van dit type besteld. De eerste Regio-Citadis zal begin 2006 worden geleverd en gebruikt gaan worden voor de lijnen naar Zoetermeer. Vooralsnog zullen ze worden ingezet op lijn 3 (Loosduinen - Zoetermeer centrum) en lijn 4 (De Uithof - Oosterheem). Het vervoerbedrijf van Kassel bestelde al eerder de Regio-Citadis. Op 3 en 4 november maakte een delegatie uit Haaglanden een studiereis naar de fabriek in Salzgitter en Kassel. Speciaal voor deze studiereis reed een Regio-Citadis door de stad.


(Foto: © www.tramfoto.nl)

(Foto: © www.tramfoto.nl)

(Foto: © www.tramfoto.nl)

(Foto: © www.tramfoto.nl)

Meer foto's en informatie ziet en leest u op www.tramfoto.nl

Spoorvernieuwing Gevers Deynootweg     (2 november 2005)
Op de Gevers Deynootweg tussen de Zwolsestraat en het Zwarte Pad zijn de afgelopen weken de sporen vernieuwd

GTL 3102/1 richting Zwarte Pad
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3005/9 richting Zwarte Pad
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3020/1 richting Kurhaus
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3132/9 richting Kurhaus
(Foto: © www.digitaletram.nl)