Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van mei 2006

- 31/05 - Testritten met RandstadRail voertuig 4004 in Oosterheem
- 29/05 - Proefrit in Hannover naar Altwarmbüchen (Üstra)
- 27/05 - Donateurs HOVM verwelkomen de HTM 2 (TS & HOVM)
- 25/05 - Afscheid van de Hofpleinlijn met historische treinen (NS)
- 24/05 - Eerste RandstadRail voertuig in Zoetermeer aangekomen
- 23/05 - Nieuwe fase in nieuwbouw werkplaats Zichtenburg (HTM)
- 21/05 - Weekend werkzaamheden tramlijn 6 afgerond (HTM)
- 20/05 - Werkzaamheden aan sporen tramlijn 6 (HTM)
- 17/05 - De Zoetermeerlijn nader bekeken: Station Delftsewallen (NS)
- 18/05 - Ontbrekende 4003 vanuit Wildenrath ook afgeleverd (RSR)
- 17/05 - Eindpunt Zoetermeer Oosterheem (RSR)
- 16/05 - De 4001 via Wildenrath in Den Haag gearriveerd (RSR)
- 15/05 - Eerste rails voor tramlijn 19 gelegd (HTM)
- 14/05 - Werkzaamheden aan de keerlus bij Scheveningen Haven
- 12/05 - Aankomst 4009 & instructie bij het Castricumplein (RSR)
- 10/05 - Finale test voor RandstadRail voertuigen in Wildenrath
- 09/05 - RandstadRail: Ook in Madurodam
- 08/05 - Nieuwe keerlus voor tramlijn 11 aan Scheveningen Haven
- 07/05 - Keerlus De Savornin Lohmanplein weer aangesloten (HTM)
- 06/05 - Van Rotterdam Hofplein naar Voorburg 't Loo (NS)
- 05/05 - RandstadRail voertuig 4008 in Den Haag gearriveerd (RSR)
- 03/05 - Praktijk opleiding RandstadRail van start RSR)
- 02/05 - RandstadRail voertuigen 4001 en 4003 getest in Wildenrath


Testritten met RandstadRail voertuig 4004 in Oosterheem     (31 mei 2006)
In de Zoetermeerse wijk Oosterheem rijdt RandstadRail-voertuig 4004 deze dagen regelmatig heen en weer over het traject. Dit traject ligt deels op een viaduct en zal binnenkort worden aangesloten op bestaand spoor bij Seghwaert.

De tram tussen halte Oosterheem en halte Javalaan

Bij de halte Javalaan is nog geen bebouwing

De Zoetermeer Stadslijn met de tradionele Sprinters is bijna historie. Bij halte Seghwaert kunnen passagiers nog twee dagen gebruik maken van de trein. Bij deze halte zal de komende maanden een splitsing worden gerealiseerd.

De toekomstige spooraansluiting bij Seghwaert

Nog 2 dagen: Sprinters 2007+2026 in station Seghwaert

Proefrit in Hannover naar Altwarmbüchen     (29 mei 2006)
Op 29 mei werd een proefrit gemaakt over het 4½ kilometer lange nieuwe traject vanaf Lahe naar Altwarmbüchen. Tramlijn 3 zal dit nieuwe verlengde traject binnenkort gaan berijden. Wolfgang Mönch maakte de volgende foto's.

Voorzichtig wordt het nieuwe traject bereden

Het eindpunt ligt nog altijd vrij landelijk

Donateurs HOVM verwelkomen de HTM 2    (27 mei 2006)
Op 27 mei was er weer de jaarlijkse donateursvergadering van de Stichting Haags Tram Museum. Traditiegetrouw werd er met museummaterieel een rit gereden door Den Haag. Speciale gast dit jaar was de prachtig gerestaureerde tweeramer 2 van de Tramweg Stichting. De HTM 2 werd bij deze gelegenheid officieel verwelkomt door het HOVM.

De HTM 2 voor het depot van de
Tramweg Stichting in Scheveningen

Het rondje rond de kerk

Even wachten op de collega's

Bij de Grote Kerk was de begroeting
van de HOVM donateurs

Eerste ontmoeting van de HTM 2 met PCC 1210

Vanaf de Grote Kerk werd in optocht door Den Haag gereden

Op de Statenlaan werd enige tijd halt gehouden

Via de (oude) Scheveningseweg naar het Noorderstrand

Jurriaan Kokstraat

Gevers Deynootweg

Splitsing tramlijn 9

Omgeving Kurhaus

Naar het Zwarte Pad

Bij het Noorderstrand was wederom een korte pauze

De HTM 2 staat gereed om naar het HOVM te rijden

Via de route van tramlijn 9 ging het naar het Centraal station

Een zeer korte stop onder het tramviaduct in de Rijnstraat

Zonder problemen door de tunnelbak

De splitsing in de tunnelbak

Eindbestemming Wouwermanstraat

Naar remise Frans Halsstraat
Aan het begin van de middag arriveerde de HTM 2 van de Tramweg Stichting haar voorlopige logeeradres aan de Frans Halsstraat

Met dank aan de Tramweg Stichting en het Haags Openbaar Vervoer Museum

Afscheid van de Hofpleinlijn met historische treinen     (25 mei 2006)
Op 25 mei 2006 werd er door de Nederlandse Spoorwegen afscheid genomen van de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn. Op de Hofpleinlijn reden een groot gedeelte van de dag museum treinstellen in de reguliere dienst.

Bij de station Rotterdam Kleiweg waren meestal passages

Het 'Blokkendoos' treinstel nadert station Rotterdam Kleiweg

Eerste RandstadRail voertuig in Zoetermeer aangekomen     (24 mei 2006)
Op 24 mei vond in Zoetermeer Oosterheem een spectaculaire manifestatie plaats. Vanuit Den Haag was de 4004 overgebracht naar Zoetermeer Oosterheem. Daar werd de tram in een speciale ijzeren kooi op het viaduct getakeld.
Onder massale belangstelling en gadegeslagen door vele echte tramhobbyisten werd de 4004 omhoog getakeld en op het viaduct gezet.

Voordat de 4004 vertrok...
(Foto: © www.digitaletram.nl)

...maakte de 4010 zijn opwachting
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De wachttijd in Zoetermeer
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De metalen kooi wacht op de 4004
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Voorzichtig wordt de tram in de richting van het viaduct geloodst

Vervolgens werd de 4004 recht voor de kooi geplaatst

Terwijl de tram langzaam de kooi werd ingereden werd het weer steeds slechter. Ondanks wind en hevige regen verliep het hele proces voorspoedig. De berekeningen klopten allemaal en de tram kwam veilig aan op het viaduct.
De 4004 werd boven op het viaduct gezet en blijft daar voorlopig staan. De tram wordt 24 uur per dag bewaakt.

Nieuwe fase in nieuwbouw werkplaats Zichtenburg     (23 mei 2006)
Bij remise Zichtenburg is men druk bezig met de bouw van de nieuwe werkplaats. Deze werkplaats zal waarschijnlijk nog dit najaar de huidige werkplaats aan de Lijsterbesstraat vervangen. Er moet echter nog veel gebeuren.

Op 21 mei is dit de situatie op de bouwplaats

Op 23 mei is op dezelfde plek al heel wat gebouwd!

Op zondag 21 mei 2006 was alleen de betonnen ondergrond aanwezig en stonden de bouwsegmenten klaar.

Twee dagen later, op 23 mei, zijn al heel veel bouwsegmenten op hun plaats gezet.

Weekend werkzaamheden tramlijn 6 afgerond     (21 mei 2006)
Langs de Zuidwoldestraat zijn de grindwerkzaamheden in de loop van de middag afgerond. De tramsporen hebben in beide richtingen een behandeling ondergaan.

Het laatste grind wordt naast de trambaan gekieperd

Langs de Leyweg zijn de tramsporen weer compleet

De bijzondere blauwe zuigwagen is eigendom van de firma AH Vrij groenverzorging b.v. uit Rijswijk

Werkzaamheden aan sporen tramlijn 6     (20 mei 2006)
Langs de Zuidwoldestraat wordt het grind tussen de tramsporen weggezogen

Op 20 en 21 mei werd er wederom hard gewerkt op het traject van tramlijn 6. Tussen het Castricumplein en De Uithof reed buslijn 6P als vervangend vervoer. Langs de Leyweg werd het tramspoor in de richting Leidschendam vervangen. Langs de Zuidwoldestraat was er op 20 mei ook een vreemd railvoertuig aktief welke normaal alleen maar 's nachts wordt ingezet. Dit voertuig lijkt op een grote stofzuiger en zoog al het grind tussen de sporen op. Bij 's Gravenmade wordt het grind schoon gewassen en geschikt gemaakt voor hergebruik elders op het Haagse tramnet.


Een grote slurf is zichtbaar
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het grind is bijna weg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het voertuig is geen HTM-voertuig
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het zuigen maakt veel lawaai
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Langs de Leyweg liggen op het spoor bij de noodhalte nieuwe spoorsecties klaar om gemonteerd te worden.
Buslijn 6P maakt deze dagen een ommetje en rijdt langs de ingang van ziekenhuis Leyenburg.

(© www.digitaletram.nl)

(© www.digitaletram.nl)

(© www.digitaletram.nl)

(© www.digitaletram.nl)

(© www.digitaletram.nl)

Ontbrekende 4003 vanuit Wildenrath ook afgeleverd     (18 mei 2006)
Op donderdagochtend 18 mei 2006 bereikte de vrachtwagen met daarop de 4003 remise Zichtenburg. De tram is aan het begin van de middag afgeladen. In de nieuwe remisehal bevinden zich nu de 4001 t/m 4005 en de 4007 t/m 4009.

Voorlopig blijft de tram nog op de vrachtwagen

Net als 2 dagen eerder passeert weer de uitrukker 3079

Na het middaguur werd begonnen met het afladen

Even later stond ook de 4003 op Haagse rails

De Zoetermeerlijn nader bekeken: Station Delftsewallen     (17 mei 2006)
Station Zoetermeer Delftsewallen ligt tussen de station Zoetermeer Driemanspolder en Zoetermeer Dorp in. Het is een van de meest landelijke stations van de Zoetermeerlijn en eigenlijk doet niets de naam 'Zoetermeer stadslijn' eer aan.

Zeg nou zelf: Dit lijkt toch wel veel op een halte in een oerwoud?

De sprinters naderen station Delftsewallen vanaf station Driemanspolder

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Eindpunt Zoetermeer Oosterheem    (17 mei 2006)
In Zoetermeer Oosterheem eindigen de sporen van RandstadRail lijn 4 in een landelijke omgeving op een viaduct.
In de afgelopen weken zijn er sporen aangelegd en is de bovenleiding in snel tempo aangebracht.

Dit gedeelte ligt achter de...

...eindhalte Javalaan (rechts)

De toekomstige Randstad-
Rail lijn 4 zal rijden tussen
de Javalaan in Zoetermeer
en De Uithof in Den Haag.
Het gedeelte achter de Javalaan zal dienst doen als opstelspoor en mogelijk als openlucht remise.


Het eerste railvoertuig

Bij de halte Oosterheem was men toevallig net bezig daksegmenten aan te brengen.

De 4001 via Wildenrath in Den Haag gearriveerd    (16 mei 2006)
In de vroege ochtend van 16 mei 2006 arriveerde de 4001 op De Werf in Den Haag. De 4001 was de avond ervoor vertrokken uit het Testcentrum in het Duitse Wildenrath. De speciale bestickering was nog op de 4001 aanwezig.

Hoewel de vrachtwagen al vroeg in de morgen arriveerde werd er pas na het middaguur afgeladen. Het aflaadspoor op De Werf is ook het uitrukspoor naar de keerlus van lijn 2 bij Kraayenstein en dus niet de hele dag beschikbaar.

Een uitrukker van lijn 2 passeert de vrachtwagen

Het afladen zou pas na het middaguur plaatsvinden

(© Marvin van der Sloot)

(© Marvin van der Sloot)

(© Marvin van der Sloot)

(© Marvin van der Sloot)

(© Marvin van der Sloot)

Met speciale dank aan Marvin van der Sloot voor het beschikbaar stellen van de foto's.

Eerste rails voor tramlijn 19 gelegd    (15 mei 2006)
Op de Laan van Nootdorp is men begonnen met het voorbereiden en aanleggen van de tramsporen voor tramlijn 19.

Werkzaamheden aan de keerlus bij Scheveningen Haven    (14 mei 2006)
Aan het beginpunt van tramlijn 11 aan Scheveningen haven zijn de railsegmenten van de buitenlus op hun plaats gelegd. De rails is nog niet gemonteerd en gelast zodat tramlijn 11 gebruik moet maken van de binnenste keerlus.

Aankomst 4009 & instructie bij het Castricumplein     (12 mei 2006)
Op het gebied van RandstadRail gebeurt er heel veel deze dagen. Zo arriveerde rond middernacht voertuig 4009 in Den Haag. Op vrijdagmorgen reden de 4004 en de 4007 enkele instructieritten naar het Castricumplein en terug.

De 4009 arriveerde even na middernacht op De Werf

De 4007 reed vrijdagmorgen als instructie-wagen

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

Finale test voor RandstadRail voertuigen in Wildenrath     (10 mei 2006)
Op 10 mei werden er bij het testcentrum Wildenrath de laatste testen uitgevoerd met de RandstadRail voertuigen 4001 en 4003. In de ochtend werd er gekoppeld getest op de grote ovale buitenring T1. In de middag bereed de 4001 solo de 2,485 kilometer lange testring T2. Op deze ring mag gereden worden met een maximale snelheid van 100 km/h.
In de ochtend werden de 4001 en 4003 (beiden met de a-zijde) aan elkaar gekoppeld en werden er een aantal rondjes over Testring T1 gereden.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
In de ochtend werden de 4001 en 4003 (beiden met de a-zijde) aan elkaar gekoppeld en werden er een aantal rondjes over Testring T1 gereden.

De 4001 reed solo nog een aantal rondjes

De testring T1 is 6,083 kilometer lang

In de middag reed de 4001 met een behoorlijke snelheid een groot aantal rondjes op de testring T2.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Prachtig glijdt de 4001 op de testring T2 voor de camera langs...

Deze actuele bijdrage kon worden gerealiseerd dankzij de vriendelijke medewerking van de HTM. Ook zijn wij dank verschuldigd aan de firma Alstom en aan het testcentrum van Siemens in Wildenrath voor de hartelijke ontvangst.

RandstadRail: Ook in Madurodam     (9 mei 2006)
Op hetzelfde moment dat RandstadRail gaat rijden tussen Den Haag en Zoetermeer gaat deze tram ook rijden in het kleinste stadje van Nederland. Harry Kwappenberg maakte deze foto's in de werkplaats van Madurodam.

Nieuwe keerlus voor tramlijn 11 aan Scheveningen Haven     (8 mei 2006)
De keerlus van tramlijn 11 aan het eindpunt Scheveningen Haven wordt geheel vernieuwd. De rails waren daar behoorlijk versleten en dus toe aan vernieuwing. De tram maakt op dit moment gebruik van het binnenspoor.
Van de keerlus wordt op dit moment maar 1 spoor bereden. Langs de keerlus liggen nieuwe railsecties klaar om gelegd te worden.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Keerlus De Savornin Lohmanplein weer aangesloten     (7 mei 2006)
De keerlus op het De Savornin Lohmanplein is weer aangesloten op het tramnet. De lus is wat ruimer opgezet en gaat straks dienst doen voor de kort-traject diensten. Vanaf september maken de GTL's van lijn 3 er tijdelijk gebruik van.



(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)
De nieuwe haltes zijn inmiddels klaar en in gebruik genomen. Voor de kort traject diensten is er een halte gebouwd aan de keerlus

Van Rotterdam Hofplein naar Voorburg 't Loo     (6 mei 2006)
Het aftellen is begonnen voor de Sprinters op de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn. Op 2 juni zal dit vertrouwde materieeltype definitief verdwijnen van deze lijnen. Net als bij de Zoetermeer stadslijn worden ook langs de Hofpleinlijn al lange tijd omvangrijke infrastructurele werken uitgevoerd. Wij namen een kijkje bij diverse stations langs dit traject.
Op zaterdagen rijdt er heel vaak een verbouwde sprinter (Vlaflip) op de Hofpleinlijn. We zien hier de 2953 bij de binnenkomst van station Rotterdam Hofplein.



Bij Rotterdam Hofplein rijdt altijd tram 4

Rotterdam Kleiweg heeft tijdelijk tram 4



Het station Pijnacker komt geheel verdiept te liggen. In ruwbouw is de toekomstige halte al grotendeels klaar. Begin mei werden er bovenleidingsmasten geplaatst. De NS-sprinter zal tot 3 juni 2006 bovenlangs blijven rijden.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op station Voorburg 't Loo zullen vanaf september de voertuigen van de HTM en de RET gezamelijk halteren

Sprinter 2032 richting Zoetermeer vertrekt van station Voorburg 't Loo

Sprinter 2025 naar Rotterdam Hofplein komt station Voorburg 't Loo binnen

RandstadRail voertuig 4008 in Den Haag gearriveerd     (4 & 5 mei 2006)
Op donderdagavond 4 mei arriveerde het zesde RandstadRail voertuig in Den Haag. De 4008 werd rond 23:30 uur op De Werf afgeladen. In de nieuwe hal van remise Zichtenburg zijn nu de 4002, 4004, 4005, 4007 en 4008 aanwezig.

De RandstadRail voertuigen komen per truck aan in Den Haag

Tot nu toe arriveren de transporten rond middernacht

Praktijk opleiding RandstadRail van start     (3 mei 2006)
Op 2 mei is de praktijkopleiding van start gegaan voor RandstadRail. Voorlopig wordt er gereden tot even voorbij het overloopwissel voor de Lozerlaan en het Castricumplein. Daar wordt de aangepaste keerlus achteruit bereden.

De opleidingsritten gaan nog niet de Lozerlaan over

De 4004 verlaat remise Zichtenburg voor de laatste rit

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

(Foto: www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuigen 4001 en 4003 getest in Wildenrath     (2 mei 2006)
In het testcentrum in het Duitse Wildenrath worden de RandstadRail voertuigen uitgebreid getest. De 4001 staat hierop testgleis T3.

De 4001 in actie op de 6,083 kilometer lange testring T1

De 4003 staat in de hal van het testcentrum

In de ochtend werd de 4001 op de grote ring (testring T1) getest. Deze ring is 6,083 kilometer lang en mag bereden worden met een maximum snelheid van 160 km/h. Uiteraard is deze maximum snelheid voor treinen bedoeld en niet voor de 4001. In de 4001 stonden overal gewichten waarmee passagiers werden gesimuleerd. Op deze manier werd gemeten hoe de tram zich gedraagd tijdens het remmen. De tram stond verder vol met elektronische apparatuur.

Testbaan met speciale wissel
(Foto: www.digitaletram.nl)

Testapparatuur in de 4001
(Foto: www.digitaletram.nl)

Op de vloer staan gewichten...
(Foto: www.digitaletram.nl)

...van 20 kg stuk naast elkaar
(Foto: www.digitaletram.nl)

De 4001 heeft een tijdelijke...
(Foto: www.digitaletram.nl)

...bestickering op de buitenkant
(Foto: www.digitaletram.nl)

Close-up deel bestickering
(Foto: www.digitaletram.nl)

Opstapplaats bij railkruising
(Foto: www.digitaletram.nl)

In de hal stond de 4003 opgesteld. De 4003 zal nog samen met de 4001 een gekoppeld testprogramma afwerken.

De 4003 staat op verhoogde sporen
(Foto: www.digitaletram.nl)

De 4003 vanuit voet-perspectief
(Foto: www.digitaletram.nl)

Statieportret van de 4003
(Foto: www.digitaletram.nl)

Dit ziet de bestuurder van de hal
(Foto: www.digitaletram.nl)


De luidspreker van de 4003
Een kijkje bij de pantograaf op het dak van de 4003

De echte trambel van de 4003

Deze actuele bijdrage kon worden gerealiseerd dankzij de vriendelijke medewerking van de HTM. Ook zijn wij dank verschuldigd aan de firma Alstom en aan het testcentrum van Siemens in Wildenrath voor de hartelijke ontvangst.