Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van augustus 2007

- 31-08-2007 - Meettram PCC 1315 op reis naar Amsterdam
- 29-08-2007 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 20
- 25-08-2007 - Laatste fossielen Haagse goederentram opgeruimd?
- 24-08-2007 - Ontsporing op de Loosduinseweg
- 22-08-2007 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 19
- 19-08-2007 - "Tag der offenen Tür" bij Siemens in Wildenrath
- 18-08-2007 - Kort bezoek aan een paar tramsteden in het Roergebied
- 18-08-2007 - Werkzaamheden in het centrum van Mülheim
- 16-08-2007 - Museumtrams in de voormalige werkplaats
- 16-08-2007 - TW6000-en in de voormalige werkplaats
- 12-08-2007 - Een tramhalte nader bekeken: Voorburg 't Loo
- 11-08-2007 - Zomaar een eindpunt: RandstadRail lijn 3, Loosduinen
- 10-08-2007 - Een bezoek aan de Rotterdamse tramlijn 11
- 09-08-2007 - Kamperen op de Laan van Wateringse Veld?
- 09-08-2007 - Nieuwe totaalreklametram voor AD Haagsche Courant
- 09-08-2007 - De sloop van de Zwarte Madonna
- 07-08-2007 - LightRail-tram in Houten weer in dienst
- 06-08-2007 - De terugkeer van tramlijn 16 in Moerwijk
- 05-08-2007 - Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 8
- 04-08-2007 - Een wandeling langs de krakeling, deel 2
- 04-08-2007 - LightRail-tram in Houten nog niet in dienst
- 01-08-2007 - Zomaar een eindpunt: HTM-tramlijn 10, 's Gravenmade
- 01-08-2007 - Tram van Houten weer terug in Leidschendam
- 01-08-2007 - Archief onderwerpen juli 2007


Meettram PCC 1315 op reis naar Amsterdam    (31 augustus 2007)
Op 31 augustus 2007 werd op De Werf achter de werkplaats Zichtenburg de Haagse PCC-meettram opgeladen voor transport naar Amsterdam. Het transport naar Amsterdam ging via de Rijksweg A12 en heeft geruime tijd stil gestaan bij Woerden. Aan het einde van de avond werd de 1315 bij de hoofdwerkplaats van het GVB in Diemen afgeladen. De meettram 1315 zal in Amsterdam tijdelijk worden ingezet om metingen uit te voeren over het hele GVB-tramnet.

(Foto: © Kees Verhulst)

(Foto: © Kees Verhulst)

(Foto: © Kees Verhulst)

(Foto: © Rene Weterings)

De truck van Van der Vlist was urenlang te bewonderen langs de Rijksweg A12. Ter hoogte van Woerden werd halt gehouden om het spitsuur af te wachten. Rond de klok van acht uur in de avond kon het transport weer vertrekken.
Het transport van Van der Vlist met de meettram 1315 kwam pas laat in avond aan bij de hoofdwerkplaatst van het GVB in Diemen.
(Foto: © Kees Verhulst)

Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 20    (29 augustus 2007)
Op woensdag 29 augustus 2007 waren ook op 'De brug over het Hemelwater' de tramsporen in de betonnen gleuven gelegd. Het traject in de richting van de Dorpskade is nu één gesloten geheel. De sporen in de andere richting moeten nog gemonteerd worden. Ook de nieuw aangelegde tramhalte Oosteinde is bijna afgewerkt. De unimog heeft voor het inrijden van de sporen de beschikking over drie containers met ballast en stond even verderop op het spoor.





De 'werktrein' bestaat nu uit vier eenheden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De containers zijn gevuld met extra zware ballast.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Behalve De Digitale Tram zijn er ook andere fotografen die de aanleg van tramlijn 16 fotograferen. Ton Slootmaker was op 24 augustus 2007 ook bij de aanleg van de tramlijn in Wateringse Veld en fotografeerde onderstaande foto's.

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Laatste fossielen Haagse goederentram opgeruimd?    (25 augustus 2007)
Op zaterdag 25 augustus 2007 lagen er bij het baanvak van tramlijn 11 een grote stapel bielsen. Even leek het erop dat deze bielsen de laatste restanten waren van het emplacement van de goederentram die tot 1974 over lijn 11 reed. De hardhouten bielsen zijn echter restanten van de voormalige keerlus van tramlijn 17 in Wateringse Veld. Binnenkort wordt bij de Duinstraat het huidige wisselcomplex vervangen en daar worden de oude bielsen tijdelijk voor gebruikt.

De hardhouten bielsen zijn gebruikt in Wateringse Veld.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het emplacement aan de Duinstraat heeft geen fossielen meer.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De HTM had destijds de beschikking over twee electrische locomotieven. De H51 en H52 reden afwisselend tussen de Duinstraat (emplacement) en de Delftselaan. Vanaf de Delftselaan werd het goederenvervoer verzorgd door NS-locs. De goederentram maakte eind 1974 zijn laatste rit. De onderstaande dia's zijn gemaakt door Rob van der Bijl.

(Dia: © Rob van der Bijl)

(Dia: © Rob van der Bijl)

(Dia: © Rob van der Bijl)

(Dia: © Rob van der Bijl)

Ontsporing op de Loosduinseweg    (24 augustus 2007)
Op vrijdagavond 24 augustus 2007 ontspoorde een inrukker van RandstadRail lijn RR3 in de verbindingsboog tussen de Noord West Buitensingel en de Loosduinseweg. De ontsporing werd pas opgemerkt toen de tram al een behoorlijk eind de Loosduinseweg opgereden was. Het ontspoorde voertuig, de 4007, kwam behoorlijk naast de rails te staan.
Het RandstadRailvoertuig 4007 van de inrukkende lijn RR3 kwam op de Loosduinsweg behoorlijk uit het spoor tot stilstand.
(Foto: © www.digitaletram.nl)





Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 19    (22 augustus 2007)
Op woensdag 22 augustus 2007 werden de nieuwe sporen op een deel van het nieuwe traject tussen de Noordweg en de toekomstige tramhalte Hoge Veld ingereden. Een unimog met aan beide kanten een container met ballast reed ongeveer tachtig keer heen en weer over het traject. Ter hoogte van het Oosteinde bij de Gantel zijn nu ook de sporen inmiddels in het betonnen brugdeel aangebracht. Op dat brugdeel stond de afgelopen weken een grote tent.






De sporen in het betonnen brugdeel zijn gelegd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De werkzaamheden op deze plek duurden langer dan voorzien.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

"Tag der offenen Tür" bij Siemens in Wildenrath    (19 augustus 2007)
Op zondag 19 augustus werd ter gelegenheid van de 10e verjaardag van het "Siemens Prüfcenter für Bahnsysteme" in Wildenrath een open dag georganiseerd. Naast de vele activiteiten op het terrein van het testcentrum waren er ook ritten met een ICE 3 op de grote ring. Op de binnenring was een stoomtrein actief van de nabij gelegen Selfkantbahn.
De metersporige stoomtrein van de Selfkantbahn reed special voor de bezoekers van de open dag twee rondjes op de kleine binnenring.
(Foto: © www.digitaletram.nl)





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Behalve treinen worden er ook veel tramvoertuigen getest. Op het terrein van het 'Prüfcenter' waren een Combino uit Amsterdam en een Combino uit Potsdam te zien. Verder stond er ook een gloednieuw tramvoertuig voor Düsseldorf.





Kort bezoek aan een paar tramsteden in het Roergebied    (18 augustus 2007)
Op zaterdag 18 augustus 2007 bezochten we een aantal tramsteden in het Duitse Ruhrgebiet. We gingen van start bij de keerlus van de tramlijn 110 in Mülheim aan de Friesenstrasse. In Duisburg volgden we een deel van de route van tramlijn 903 naar Hüttenheim. Daarna gingen we via Bochum naar de grotendeels enkelsporige uitloper van lijn 310 in Witten. We sloten het bezoek af in de omgeving van Krefeld bij de keerlus van tramlijn 041 in de voorstad St. Tönis.

Mülheim Mw. 288 in de keerlus van tramlijn 110 aan de Friesenstrasse.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Duisburg De interlokale lijn U79 rijdt hier naar Düsseldorf.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
Duisburg DVG 1036 op tramlijn 903 naar Hüttenheim. Drie exemplaren van deze serie reden een aantal jaren geleden in Amsterdam.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Duisburg Lijn 903 heeft een kort traject variant.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Duisburg De DVG 1027 is de Ehinger Strasse op weg naar de keerlus in Hüttenheim.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Duisburg De keerlus voor tramlijn 903 in Hüttenheim is zeer ruim opgezet.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bochum Mw. 436 van tramlijn 302 richting Laer Mitte komt uit de tunnelbak.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bochum Mw. 313 van tramlijn 302 richting Gelsenkirchen rijdt de tunnelbak in.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Witten Mw. 353 van lijn 310 op het enkelsporige traject rijdt Witten binnen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Witten Tramlijn 310 heeft in het stadje Witten weer een dubbelsporig traject.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Witten Tramlijn 310 heeft een enkelsporig eindpunt bij de halte Heven Dorf.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Witten Eindhalte.
(Foto: © DT)

Witten Vanwege het enkelspoor blijft de tram niet lang staan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Witten 30 maart 1986.
(Dia: © www.digitaletram.nl)

Krefeld Mw. 836 van lijn 041 wacht zijn vertrektijd af bij St. Tönis.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Krefeld Mw. 846 van lijn 043 aan het kopeindpunt te Uerdingen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden in het centrum van Mülheim    (18 augustus 2007)
In het Duitse Mülheim zorgen werkzaamheden in het centrum voor verstoring van de reguliere tramdiensten. Lijn 112 vanuit Oberhausen rijdt niet verder dan de stadspoort bij de Rathausmarkt. Ook de stadstramlijnen 104 en 110 rijden naar deze bestemming. Aan de andere kant van het centrum pendelt het andere deel van lijn 110 naar Flughafen.





Tramlijn 112 en 104 hebben een tijdelijke eindhalte.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijnen 104 en 110 bij de oude stadspoort.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Voor de tijdelijke situatie is een kopspoor gerealiseerd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tram 112 staat klaar om richting Centro in Oberhausen te vertrekken.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Museumtrams in de voormalige werkplaats    (16 augustus 2007)
In de Lijsterbesstraat is dankzij het vertrek van de werkplaats een tijdelijke stalling beschikbaar gekomen voor veel bijzondere trams. Vanwege de op handen zijnde verbouwing van het Haags Openbaar Vervoer Museum is een deel van de museumcollectie overgebracht. Ook de Tramweg Stichting werkt in de Lijsterbesstraat aan diverse projecten.
In de voormalige kleine werkplaats staan de Kassel 269, PCC 1337, GVB 307 en HTM 14 (ex pekelwagen H4)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

TW6000-en in de voormalige werkplaats    (16 augustus 2007)
In de voormalige werkplaats aan de Lijsterbesstraat heeft de 6099 gezelschap gekregen van de resterende Haagse TW6000 trams. Op 16 augustus 2007 waren ook de 6037, 6053, 6057, 6058, 6064 en de 6098 aanwezig. De Haagse 6055 bevindt zich nog steeds als enige "Haagse TW6000" op het buitenterrein van Btf. Leinhausen in Hannover.





Een tramhalte nader bekeken: Voorburg 't Loo    (12 augustus 2007)
Langs de HTM tramlijnen in de Haagse Regio liggen veel tramhaltes. De halte Voorburg 't Loo heeft een hoge en een lage variant. Op zondag 12 augustus namen we een kijkje op de hoge variant van Voorburg 't Loo. Langs deze halte wordt nog steeds proef gereden met RandstadRail voertuigen van lijn RR3 en de metrovoertuigen van de Erasmuslijn.
Bijzonder is nog altijd de passage van de meettram 1315. Op zondagmiddag 12 augustus passeerde deze PCC de halte Voorburg 't Loo.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Zomaar een eindpunt: RandstadRail lijn 3, Loosduinen    (11 augustus 2007)
Op zaterdagmiddag 11 augustus 2007 bracht de meettram PCC 1315 weer eens een bezoek aan het eindpunt van RandstadRail lijn RR3 in Loosduinen. De PCC moest ook kop maken tussen de aanwezige RandstadRail voertuigen.





Een bezoek aan de Rotterdamse tramlijn 11    (10 augustus 2007)
Tot en met de herfstvakantie rijdt in Rotterdam nog de Diergaardetram tussen de achterzijde van het Centraal Station en Blijdorp. Deze diensten worden meestal uitgevoerd met de motorwagens 504 en 537. (Fotograaf: Ton Slootmaker)

Kamperen op de Laan van Wateringse Veld?    (9 augustus 2007)
Tijdens één van de vele bezoeken aan de aanleg van tramlijn 16 zagen we iets bijzonders op de nieuwe sporen. Het leek op kamperen maar een kijkje in het bouwwerk was voldoende om het doel vast te stellen. Binnen wordt gewerkt aan het pasklaar maken van de sporen in het beton. Het bouwwerk is neergezet om ongestoord te kunnen werken.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Behalve De Digitale Tram zijn er ook andere fotografen die de aanleg van tramlijn 16 fotograferen. Ton Slootmaker was op 9 augustus 2007 ook bij de aanleg van de tramlijn in Wateringse Veld en fotografeerde onderstaande foto's.

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Nieuwe totaalreklametram voor AD Haagsche Courant    (9 augustus 2007)
Vanaf donderdag 9 augustus 2007 rijdt er weer een nieuwe totaalreklametram in Den Haag. De 3066 maakt reklame voor AD Haagsche Courant. De tram zal de komende tijd alleen op de tijdelijke gecombineerde lijn 12/16 te zien zijn.





De sloop van de Zwarte Madonna    (9 augustus 2007)
De sloop van de Zwarte Madonna in het centrum van Den Haag vordert snel. Het tramverkeer ondervindt geen hinder van de sloopwerkzaamheden omdat een paar jaar geleden het tramspoor verlegd is. Op donderdag 9 augustus 2007 zien we dat de zwarte voorgevel vrijwel geheel verwijderd is. Op de plek van de Zwarte Madonna komen ministeries.




De 3005 staat op 16 februari 1984 defect naast de bouwput waar de Zwarte Madonna nog gebouwd moest worden.
(Dia-collectie: © www.digitaletram.nl)

LightRail-tram in Houten weer in dienst    (7 augustus 2007)
Vanaf maandagmiddag 6 augustus 2007 is de tram van Houten weer in dienst gekomen. In tegenstelling tot wat wij eerder meldden hoefde het beveiligingssysteem niet opnieuw ingeregeld te worden maar stond er geen stroom op "het baken" bij station Houten. "Het baken" is een detector tussen de rails welke de tram registreerd. Omdat het baken niet werkte mochten er geen reizigers vervoerd worden. Op 7 augustus maakte ov-nieuws onderstaande foto's.

(Foto: © OVnieuws.info / M. Lommerde)

(Foto: © OVnieuws.info / M. Lommerde)

(Foto: © OVnieuws.info / M. Lommerde)

(Foto: © OVnieuws.info / M. Lommerde)

(Foto: © M. Lommerde)

(Foto: © OVnieuws.info / M. Lommerde)

De terugkeer van tramlijn 16 in Moerwijk    (6 augustus 2007)
Op maandag 6 augustus 2007 reed tramlijn 16 na een afwezigheid van drie weken weer naar Moerwijk. Lijn 16 heeft een iets andere route en is tijdelijk gekoppeld aan lijn 12. Opvallend is de inzet van de lage 3000-en op tramlijn 16. Tramlijn 16 zal tot de verlenging nog een aantal weken gebruik blijven maken van de huidige keerlus in Moerwijk.
De 3036 verlaat hier de keerlus in Moerwijk. De inzet van tram uit de lage 3000-serie op tramlijn 16 is vrij uniek te noemen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nog een paar weken rijdt lijn 16 hier rechtdoor.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 3079 passeert hier de nieuwe halte in aanbouw.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 8    (5 augustus 2007)
Vanaf maandag 6 augustus 2007 rijdt tramlijn 16 weer naar haar oude eindpunt in Moerwijk. Dit zal van korte duur zijn want de aansluiting met de tramsporen richting Loevesteinlaan is gereed. Op zondagmiddag 5 augustus 2007 namen we weer een kijkje bij de aansluiting net voor de huidige keerlus en de oversteek in de richting van de Loevesteinlaan.





Een wandeling langs de krakeling, deel 2    (4 augustus 2007)
Nu de krakeling in Zoetermeer in gebruik is genomen voor proefritten nemen we zo nu en dan een kijkje. Op zaterdag 4 augustus 2007 volgden we wederom de proefritten van lijn RR3. De trams rijden tussen Loosduinen en Den Haag CS met passagiers. De ritten tussen Den Haag CS en Zoetermeer Centrum West via de krakeling worden nog zonder passagiers verreden. In het tweede deel volgen we het traject tussen station Voorweg Hoog en station Leidsewallen.

De 4046 nadert het nieuwe station Voorweg Hoog.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4037 van het testbedrijf halteert op Voorweg Hoog.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
De 4048 van het testbedrijf heeft de halte Voorweg Hoog zojuist verlaten en rijdt richting station Buytenwegh.
(Foto: © www.digitaletram.nl)


De 4037 op weg naar Loosduinen wacht op het groene sein in station Buytenwegh.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het sein R20 275 is nog rood.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4036 heeft groen licht en mag vertrekken.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4003, ooit in Wildenrath, nadert station Buytenwegh.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4025 van het testbedrijf heeft station De Leyens zojuist verlaten en rijdt richting station Buytenwegh.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4045 heeft al een tijdje geen RandstadRail logo meer.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4038 rijdt De Leyens binnen. Op de achtergrond gebouw 'De Sprinter'.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
De 4003 is inmiddels naar Centrum West geweest en halteert op weg naar Loosduinen bij station De Leyens.
(Foto: © www.digitaletram.nl)


De 4005 nadert station Leidsewallen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Langs het perron moet de 4005 een tijdje wachten omdat het licht op oranje blijft staan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

LightRail-tram in Houten nog niet in dienst    (4 augustus 2007)
De Houtense LightRail-tram staat voorlopig nog even stil in zijn metalen kooi.
(Foto: © M. Lommerde, www.OVnieuws.info)

De Houtense LightRail-tram is weer terug in Houten Castellum. Omdat de deuren (op een paar na) maar aan één kant van de tram werkten kon de tram nog geen reizigers vervoeren. Ook het beveiligingssysteem bleek niet te werken. Gehoopt werd dat na het driehoeken van de tram ook het beveiligingssysteem zijn werk zou hervatten maar dat bleek helaas niet het geval. Na het driehoeken van de tram bleek de beveiliging nog steeds niet te werken. Zonder beveiliging mogen er geen passagiers worden vervoerd op de kortste tramlijn van Nederland. Het beveiligingssysteem zal opnieuw worden ingeregeld door technici van Siemens. Als dat gelukt is kan de tram zijn ritten hervatten. Deze informatie is met toestemming overgenomen van ov-nieuws.

Zomaar een eindpunt: HTM-tramlijn 10, 's Gravenmade    (1 augustus 2007)
In verband met de tijdelijke verbussing van tramlijn 15 en mede door het ook al niet rijden van tram 16 rijdt tramlijn 10 tijdelijk door naar 's Gravenmade. De trams van lijn 10 hebben daarom speciale stickers op de richtingfilms gekregen.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Lijn 10 reed in verband met werkzaamheden aan de Geestbrug sinds het begin van de zomerdienst niet meer naar Station Voorburg. De lijn werd ingekort tot station Hollands Spoor. Ton Slootmaker maakte de onderstaande foto's.

GTL 3046/10, Rijswijkseplein (17 juli 2007)
(Foto: © Ton Slootmaker)

GTL 3001/10, Stationsweg (17 juli 2007)
(Foto: © Ton Slootmaker)

GTL 3101/10, Stationsplein (17 juli 2007)
(Foto: © Ton Slootmaker)

GTL 3120/10, Halte Ypenburg (31 juli 2007)
(Foto: © Ton Slootmaker)

GTL 3134/10, Statenlaan (30 juli 2007)
(Foto: © Ton Slootmaker)

Werkzaamheden Geestbrug (31 juli 2007)
(Foto: © Ton Slootmaker)

Tram van Houten weer terug in Leidschendam    (1 augustus 2007)
In de vroege morgen van woensdag 1 augustus 2007 kwam de truck van Van der Vlist met daarop de TW 6016 aan bij de vestiging van NedTrain Leidschendam. Het is de bedoeling dat de tram na wat kleine herstelwerkzaamheden weer terug gaat naar Houten. De TW 6016 zal daarna nog een jaar blijven rijden tussen Houten en Houten-Castellum.
Omstreeks vier uur in de ochtend arriveerde de TW 6016 bij de NedTrain Leidschendam. Om het terrein te kunnen oprijden moest er flink gerangeerd worden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
De 6016 werd na het afladen door de Unimog van de HTM het terrein op gesleept. Vervolgens ging het achteruit de werkplaats in.
(Foto: © www.digitaletram.nl)