Powered by "www.digitaletram.nl"




De onderwerpen van april 2007

- 28/04 - TW 6016 tijdelijk terug in de Haagse regio
- 26/04 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 6
- 25/04 - GTL 3116 in de lijndienst op tramlijn 17
- 23/04 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 5
- 22/04 - Tramlijn 17 rijdt naar Esselanden
- 21/04 - Aansluiting nieuw traject in Wateringse Veld
- 21/04 - Keerlus Laan van Wateringse Veld opgeheven
- 20/04 - Frisse neus voor de 3116 zonder nieuwe tramkop
- 18/04 - Even rust voor de Haagse GTL 3116
- 19/04 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 4
- 19/04 - Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 1
- 16/04 - HTM presenteert prototype van een veilige tram
- 15/04 - Wijzigingen in het Brusselse tramnet
- 15/04 - Gouden tram verwelkomt nieuw prinsesje
- 11/04 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 3
- 10/04 - Spoorvernieuwing Prins Willemstraat bijna voltooid
- 09/04 - Historische tramlijn 11 naar Blijdorp Diergaarde
- 08/04 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 2
- 08/04 - Stapeltjes met nieuwe railsecties in Wateringse Veld
- 07/04 - Proefritten RandstadRail op het 'samenloopdeel'
- 07/04 - Verhalentram rijdt door de binnenstad van Den Haag
- 07/04 - Een Haagse PCC tussen Kassel en Hannover
- 04/04 - OV-knooppunt Leyenburg weer een stapje verder
- 04/04 - RR3 tijdelijk naar station Laan van Nieuw Oost Indië
- 03/04 - Werkzaamheden op het Rotterdamse Kruisplein
- 01/04 - Uitstel ingebruikname nieuw traject naar Esselanden
- 01/04 - Start nieuw seizoen Haags Openbaar Vervoer Museum


TW 6016 tijdelijk terug in de Haagse regio    (28 april 2007)
De TW 6016, normaal rijdend tussen Houten en Houten Castellum, is weer terug in de regio Den Haag. De tram staat bij Nedtrain in Leidschendam voor reparatiewerkzaamheden. Na deze reparaties gaat de tram weer terug naar Houten.

Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 6    (26 april 2007)
Het aanzien van de Laan van Wateringse Veld verandert deze dagen in een zeer rap tempo. Over de kruising met de Noordweg en de doorsteek ter hoogte van het Panamaplein zijn sporen gelegd. Het oude keerpunt van tramlijn 17 is voor een groot deel verdwenen. De bovenleidingmasten liggen samen met stapels oude rails te wachten op afvoer.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Het keerpunt van tramlijn 17 is voor een groot deel opgebroken.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De oude bovenleidingmasten liggen tegen de grond.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3116 in de lijndienst op tramlijn 17    (25 april 2007)
Op woensdag 25 april 2007 reed de 3116 voor het eerst in de nieuwe kleurstelling in de lijndienst. We zien hier de 3116 aan het nieuwe keerpunt bij de Dorpskade in Wateringen en op de Statenlaan aan het andere keerpunt Statenkwartier.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)



Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 5    (23 april 2007)
Op maandag 23 april 2007 zien we op de Laan van Wateringse Veld steeds meer bovenleidingmasten verschijnen. Met een avegaarboor worden de gaten in de grond gemaakt. De masten worden daarna met een betonnen voet geplaatst.
Met deze avegaarboor worden de gaten voor de bovenleidingmasten op de juiste plek geboord. Het plaatsen van de masten is daarna zo gebeurd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De masten rukken langzaam op richting Wateringse Veld
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tussen de Noordweg en het Oosteinde rijdt lijn 16 straks langs het water.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 17 rijdt naar Esselanden    (22 april 2007)
Op zondagmorgen 22 april 2007 reed de 3110 als allereerste tram over de nieuwe keerlus. De 3110 was niet de eerste diensttram maar reed als testtram met twee stroomafnemers omhoog onder begeleiding van HTM Infra. Om 08:20 uur werd het nieuwe traject vrijgegeven en reed de 3139 als eerste diensttram getooid met een bloemstuk over de keerlus.
De 3110 met twee stroomafnemers omhoog heeft zojuist onder begleiding van HTM Infra de keerlus bereden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aansluiting nieuw traject in Wateringse Veld    (21 april 2007)
Op zaterdagmiddag 21 april 2007 werd er vanaf vijf uur gewerkt aan de aansluiting van de tramsporen naar de nieuwe keerlus. De meeste werkzaamheden werden uitgevoerd op het Parijsplein. Tramlijn 17 driehoekte bij de Volmerlaan.





De keerlus is goed verlicht in de avond. Links zien we de instaphalte van lijn 17 en rechts de uitstaphalte.

(Foto: © www.digitaletramfoto.nl)

(Foto: © www.digitaletramfoto.nl)

Keerlus Laan van Wateringse Veld opgeheven    (21 april 2007)
Na een periode van bijna acht jaar is de keerlus van tramlijn 17 op de Laan van Wateringse Veld verleden tijd. Tramlijn 17 rijdt vanaf zondag 22 april naar de nieuwe keerlus aan de Dorpskade. Vanaf september van dit jaar zal tramlijn 16 vanaf de Dorpskade en via het Parijsplein over de plek van de verdwenen keerlus richting Melis Stokelaan gaan rijden.
De laatste uurtjes zijn ingegaan voor het keerpunt op de Laan van Wateringse Veld.
(Foto: © www.digitaletramfoto.nl)

Halte Lage Veld is voor iets meer dan vier maanden geen tramhalte meer.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL 3052 in aanloop naar de op te breken keerlus.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Frisse neus voor de 3116 zonder nieuwe tramkop    (20 april 2007)
Op vrijdag 20 april 2007 werd de tijdelijke nieuwe neus weer van de 3116 verwijderd. Tegen de avond werd de tram in de nieuwe kleuren naar de andere kant van de werkplaats gesleept. Daar zal de tram weer rijvaardig worden gemaakt.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
De alternatief geschilderde 3116 wordt gepasseerd door uitrukker 3126 in de traditionele kleuren.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
RandstadRail-kleuren en de nieuwe GTL-kleuren. De manier waarop de wagens geschilderd zijn geeft de onderlange band weer.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Even rust voor de Haagse GTL 3116    (19 april 2007)
De 3116 is na de presentatie van 16 april 2007 weer terug gereden naar de schilderswerkplaats. Na het verwijderen van de speciale tramkop komt de tram weer in de lijndienst. De 3116 zal wel in de nieuwe kleurstelling in dienst komen.

Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 4    (19 april 2007)
Op donderdag 19 april werden op de Laan van Wateringse Veld tussen de nu nog doodlopende sporen ter hoogte van de Erasmusweg en de Noordweg de bovenleidingmasten geplaatst. Het tracé voor lijn 16 is tot voorbij de Noordweg van betonnen randen voorzien. Het tracé langs het water is voorbewerkt tot aan de dwarsweg naar het Panamaplein.

Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 1    (19 april 2007)
Vanaf 16 april 2007 wordt er ook gewerkt om de tramsporen vanaf de huidige keerlus van tramlijn 16 te verbinden met de sporen van tramlijn 9. Deze sporen worden in vier fasen aangelegd op de middenberm van de Loevesteinlaan. In de eerste fase zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd tussen tramlijn 9 op de Melis Stokelaan en de Steenwijklaan.



Op deze plek komen de haltes ongeveer tegenover elkaar te liggen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje vanaf de Loevesteinlaan richting tramlijn 9.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Eerst wordt het straatmeubilair dat nu nog op het toekomstige tracé van tramlijn 16 staat verwijderd of verplaatst. Op donderdagmiddag 19 april werd een lichtmast met de reklame en het straatnaambordje er nog op een meter verplaatst.

HTM presenteert prototype van een veilige tram    (16 april 2007)
Op 16 april 2007 werd de nieuwe werkplaats naast remise Zichtenburg officieël geopend. Bij deze gelegenheid werd de 3116 gepresenteerd als het nieuwe prototype van een veilige tram. De 3116 is behalve een nieuwe kleurstelling ook voorzien van een nieuwe tramkop, ontworpen door Kooymans. De tram zal voorlopig niet met deze kop in dienst komen.
De 3116 net na de gepresentatie in de nieuwe werkplaats Zichtenburg. Behalve de nieuwe kleurstelling is het gewijzigde front de blikvanger.
(Foto: © www.digitaletramfoto.nl)









De 54 voertuigen van RandstadRail zijn allemaal gebouwd!
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Voor Mart Smeets alle reden voor een feest!
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bezoekers werden in de gelegenheid gesteld te parkeren bij De Uithof. Vanaf deze plek pendelden drie museumtrams naar de ingang van de nieuwe werkplaats. Via een speciale rode loper konden de bezoekers vervolgens naar binnen.

Tussen de werkplaats en De Uithof pendelden drie museumtrams.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op de Werf was een speciale tijdelijke halte aangelegd voor de bezoekers.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wijzigingen in het Brusselse tramnet    (15 april 2007)
Vanaf maandag 16 april 2007 worden in Brussel een aantal lijnen gewijzigd. Het lijnnummer 90 verdwijnt definitief uit het straatbeeld en tramlijn 93 wordt ingekort. Er komt een nieuwe tramlijn 25 en de lijnen 23 en 24 worden verbeterd.

De 'Rotterdamse' 3026 op tramlijn 23 bij het tramknooppunt Buyl.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 90 op de laatste dag van exploitatie bij halte Buyl.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nu we toch in Brussel waren, bezochten we ook een aantal andere tramknooppunten. Bij Marie-José zien we tramlijn 94 en bij Churchill de tramlijnen 3 en 90. Tramlijn 55 driehoekt nog altijd bij Stilte. Ooit wordt deze tramlijn onder het lijnnummer 16 doorgetrokken naar Ukkel. Bij Buyl werd toevallig een defecte tram omgewisseld en op het remiseterrein van Elsene stonden veel soorten trams opgesteld. Naast de ingang van het remiseterrein stond een lange werktrein.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Gouden tram verwelkomt nieuw prinsesje    (15 april 2007)
Vanaf 15 april 2007 zal er in Den Haag korte tijd een tram rijden met een gouden bestickering. De 3055 verwelkomt Prinses Ariane, de nieuwste telg van het koningshuis. De gouden 3055 zal hoogst waarschijnlijk alleen op lijn 2 rijden.
GTL 3055 heeft zijn Media Markt reclame verruild voor een gouden livrei. De tram rukt hier uit voor de eerste dienst in deze outfit.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 3    (11 april 2007)
Op de Laan van Wateringse Veld zijn de werkzaamheden tussen de Noordweg en het Oosteinde de afgelopen week van start gegaan. De sporen van lijn 16 komen hier vanaf de Erasmusweg aan de rechterkant van het water te liggen.

Spoorvernieuwing Prins Willemstraat bijna voltooid    (10 april 2007)
Al enige weken wordt er in Scheveningen hard gewerkt aan de tramsporen in de Prins Willemstraat, ter hoogte van de Duinstraat. Op 10 april 2007 zijn de werkzaamheden rond de sporen al flink gevorderd en is de laatste fase ingegaan.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Historische tramlijn 11 naar Blijdorp Diergaarde    (9 april 2007)
Vanaf Pasen t/m de herfstvakantie rijdt tijdens vakanties en feestdagen een historische tram tussen de achterzijde van het Centraal Station en de Diergaarde Blijdorp. Deze diensten worden uitgevoerd met de motorwagens 504 en 537.

Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 2    (8 april 2007)
De werkzaamheden op de Laan van Wateringse Veld tussen de Erasmusweg en de Noordweg zijn flink opgeschoten. Het hele tracé is uitgegraven en er zijn betonnen randen geplaatst. Op dit deel van het tracé is geen halte voorzien.

Stapeltjes met nieuwe railsecties in Wateringse Veld    (8 april 2007)
In Wateringse Veld liggen sinds kort een paar stapeltjes met railsecties. Deze railsecties liggen langs de weg waar ooit, volgens een oud plan, tramlijn 37 komt te rijden. Deze railsecties zijn echter niet voor tramlijn 37 maar voor tramlijn 16.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Proefritten RandstadRail op het 'samenloopdeel'    (7 april 2007)
Op 7 april 2007 gingen op het samenloopdeel tussen de Laan van NOI en Leidschenveen de proefritten van start voor RandstadRail. De HTM voertuigen rijden vanaf Zoetermeer naar de Laan van NOI waar kop gemaakt wordt. De RET voertuigen rijden over het hele toekomstige traject tussen het Hofplein in Rotterdam en het Haagse Centraal Station.
HTM RandstadRail voertuig 4026 kan pas kop maken als het RET metrovoertuig 5268 het overloopwissel gepasseerd is.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Verhalentram rijdt door de binnenstad van Den Haag    (7 april 2007)
Op zaterdagmiddag 7 april 2007 reed er een speciale historische tram door de binnenstad van Den Haag. Motorwagen 810 van het H.O.V.M. reed als "Verhalentram". In deze tram werden de reizigers ontvangen door het duo 'De Professor en De Komiek'. Hoogleraar Stadsgeschiedenis Wim Willems en cabaretier Sjaak Bral nodigden in deze “Verhalentram” Hagenaars uit hun herinneringen uit te wisselen over oud en nieuw Den Haag. De ritten begonnen op het Kerkplein.



Een Haagse PCC tussen Kassel en Hannover    (7 april 2007)
Voor wie goed oplet zijn in de werkplaats aan de Lijsterbesstraat soms leuke combinaties waar te nemen. Op 7 april 2007 staat de Haagse PCC 1180 tussen twee trams die van oorsprong uit Duitsland komen. We zien hier links de Kasselse 282 (HOVM) en rechts de Hannoverse 6099 (HTM). Deze kleine line-up is behalve leuk ook erg kleurrijk.
In de oude werkplaats aan de Lijsterbesstraat staan de Kasselse 282, de Haagse 1180 en de Hannoverse 6099 tijdens de Paasdagen broederlijk naast elkaar.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

OV-knooppunt Leyenburg weer een stapje verder    (4 april 2007)

De realisatie van het OV-knooppunt bij ziekenhuis Leyenburg aan de Leyweg is weer een stapje verder. De afgelopen week werd het groen in de omgeving van de toekomstige halteperrons verwijderd. Op de plek waar de aftakking naar de keerlus komt is men begonnen met het dempen van de sloot. De toekomstige keerlus is bestemd voor tramlijn 6.

Het is wel even wennen aan deze kale vlakte langs de Leyweg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 4006 rukt uit voor een avondspitsdienst op lijn RR3.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

GTL-tram 3083 van lijn 6 rijdt onwennig langs de kale vlakte.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bij de onlangs aangelegde aftakking wordt de sloot gedempt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RR3 tijdelijk naar station Laan van Nieuw Oost Indië    (4 april 2007)
Vanaf woensdag 4 april 2007 heeft RandstadRail lijn RR3 tijdelijk een ander keerpunt. De trams maken geen kop meer op het Centraal Station maar rijden leeg door naar de keerlus bij het Station Laan van Nieuw Oost-Indië. Deze tijdelijke situatie duurt totdat RandstadRail naar Zoetermeer gaat rijden. De tramlijnen 2 en 6 rijden vanaf nu ook weer door de tramtunnel en over tramviaduct en zijn niet meer opgesplitst. Er rijden dus weer tijdelijk drie tramlijnen langs Ternoot.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

RandstadRail voertuig 4034 in de keerlus bij het station.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 4036 op de plek waar tramlijn 2 keerde.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 4030 rijdt leeg naar het Centraal Station.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 4034 nadert halte Oostinje.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden op het Rotterdamse Kruisplein    (3 april 2007)
Op dinsdagochtend 3 april 2007 namen we weer eens een kijkje op het Kruisplein in Rotterdam. De sporensituatie op dit plein is de afgelopen maanden regelmatig aangepast. Tijdens ons bezoek reed vierasser 504 toevallig ook voorbij.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Uitstel ingebruikname nieuw traject naar Esselanden    (1 april 2007)
Op vrijdagmiddag 30 maart 2007 werd er besloten om het in dienst stellen van het nieuwe traject naar Esselanden een paar weken uit te stellen. De ingebruikname van het nieuwe eindpunt aan de Dorpskade in Wateringen is uitgesteld om spoortechnische redenen. Het is nog onduidelijk wanneer tramlijn 17 het nieuwe eindpunt wel in gebruik zal nemen.

Op vrijdagavond 30 maart zijn alle nieuwe sporen geslepen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De halteperrons zijn compleet en voorzien van meubilair en verlichting.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het eindpunt Dorpskade ligt in de gemeente Westland.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De ruimte in de keerlus is inmiddels netjes opgeruimd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Start nieuw seizoen Haags Openbaar Vervoer Museum    (1 april 2007)
Vanaf 1 april 2007 heeft het Haags Openbaar Vervoer Museum haar poorten weer geopend voor het publiek. Tot eind oktober is het museum iedere zondagmiddag geopend. De eerste dag van het nieuwe seizoen reed motorwagen 810 samen met open bijwagen 505 een lange rit naar Wateringse Veld. Voor de korte ritten werd ook PCC 1022 ingezet.

PCC 1022 werd ingezet bij een aantal korte ritten.
(Foto: © www.digitaletramfoto.nl)

Mw.810 met ahr.505 draaien de Laan van Wateringse Veld op.
(Foto: © www.digitaletramfoto.nl)