Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van januari 2007

- 31/01 - Activiteiten Wateringse Veld in stroomversnelling (HTM)
- 28/01 - Start RandstadRail lijn RR3 uitgesteld (RSR)
- 24/01 - De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 4 (HTM)
- 24/01 - Restanten keerlus Loosduinen verwijderd (HTM)
- 22/01 - Proefbedrijf Loosduinen - Centraal Station van start
- 20/01 - Dubbelspoor langs de Middenweg (HTM)
- 19/01 - Zware storm vertraagt aflevering van de 4044 (RSR)
- 17/01 - Werkzaamheden en aanpassingen langs lijn RR3 (RSR)
- 16/01 - Haagse TW6000-en in Hannover (Üstra)
- 13/01 - De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 3 (HTM)
- 13/01 - Nieuw tramspoor in Wateringse Veld (HTM)
- 10/01 - Eerste aankomst van een RandstadRail voertuig in 2007 (RSR)
- 06/01 - Rondrit door Brussel met een oude en een nieuwe 4000 (STIB)
- 03/01 - Grind gestort langs de Middenweg (HTM)
- 01/01 - Nieuwjaarsdag in Loosduinen (HTM)


Activiteiten Wateringse Veld in stroomversnelling    (31 januari 2007)
De werkzaamheden aan het nieuwe tramtracé van de tramlijnen 16 en 17 in Wateringse Veld gaan in een rap tempo. De afgelopen dagen zijn de eerste bovenleidingmasten geplaatst. Ook is er een begin gemaakt met de voorbereiding van het leggen van nieuwe tramsporen richting het Parijsplein. Een aantal doorgaande straten zijn tijdelijk afgezet.





De werkzaamheden zijn uitgebreid richting het Parijsplein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De toekomstige eindhaltes van de lijnen 16 en 17 zijn met een beetje fantasie te herkennen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Start RandstadRail lijn RR3 uitgesteld    (28 januari 2007)
Op zaterdagmiddag 27 januari 2007 werd besloten de start van het eerste deel van lijn RR3 tussen Loosduinen en het Centraal Station uit te stellen. De resultaten van proefritten van de week ervoor waren de aanleiding om dit besluit te rechtvaardigen. Door dit uitstel is er wat extra tijd en ruimte om de gesignaleerde onvolkomenheden op te lossen.
Het uitstel van lijn RR3 heeft ook positieve kanten want nu kan er nog een week proef worden gereden. Op zondag 28 januari werd dit dan ook volop gedaan.

Eén van de knelpunten was het Arnold Spoelplein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op zaterdag 27 januari waren de haltes allemaal 'aangekleed'
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op zondag 28 januari 2007 verliepen de proefritten zonder noemenswaardige problemen. De onderstaande foto's geven de sfeer weer van tramlijn 3 op een bewolkte zondagmiddag met de traditionele GTL's en de nieuwe voertuigen.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De informatie op de halteperrons van RandstadRail lijn RR3 werden dit weekend twee maal aangepast. Zo werden de affiches vlak na de bekendmaking van het uitstel vervangen door exemplaren met uitleg over de nieuwe situatie.

Op zaterdag 27 januari was er nog de aankondiging.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op zondag 28 januari waren de affiches aangepast.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 4    (24 januari 2007)
De toekomstige keerlus van de tramlijnen 16 en 17 bij Esselanden is de afgelopen dagen voor een groot deel voorzien van betonnen randen. Op 24 januari 2007 zijn de bouwers nog erg druk bezig met het 'monteren' van de onderdelen.

De betonnen randjes worden met een kraan ingehesen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De bouwers van de betonnen contructie na gedane arbeid
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

De aanleg van de sporen is inmiddels gevorderd tot aan de toekomstige nieuwe keerlus. Op het nieuwe gedeelte zijn op dit moment interessante railvoertuigen te zien. Een gele werkwagen zorgt voor het verspreiden van de ballast.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Restanten keerlus Loosduinen verwijderd   (24 januari 2007)
Op woensdag 24 januari 2007 werden de laatste restanten van de keerlus om het postkantoor op het Arnold Spoelplein opgeruimd. De keerlus werd op 14 september 1985 officieel in gebruik genomen door de destijds verlengde tramlijn 3.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Proefbedrijf Loosduinen - Centraal Station van start    (22 januari 2007)
Op maandag 22 januari 2007 is het proefbedrijf voor lijn RR3 van start gegaan. Het proefbedrijf zal de hele dag rijden, met uitzondering van de spitsuren. In de drukke spits wil men de huidige ingekorte lijn 3 niet verstoren. Als alles naar wens verloopt gaat op maandag 29 januari lijn RR3 rijden tussen het stadsdeel Loosduinen en het Centraal Station.
Voor het postkantoor op het Arnold Spoelplein ligt nu een kopeindpunt. GTL's kunnen hier niet meer komen.

Halte Hoefbladlaan op de Laan van Meerdervoort heeft ook een middenperron.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het Beethovenplantsoen heeft een complete metamorfose ondergaan,
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De begin- en eindhalte Pisuissestraat is vrij smal uitgevoerd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op het Arnold Spoelplein ligt een enkelsporige uitloper.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Dubbelspoor langs de Middenweg    (20 januari 2007)
In de wijk Wateringse Veld worden de nieuwe sporen in snel tempo aangelegd. Langs de Middenweg is de afgelopen week het tweede spoor gelegd zodat een groot deel nu dubbelsporig is. Tussen de sporen is tramgrind aangebracht.






(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Zware storm vertraagt aflevering van de 4044   (19 januari 2007)
Op 18 januari woedde er een zeer zware storm over Nederland waardoor de geplande aankomst van de 4044 geen doorgang kon vinden. Het RandstadRail voertuig arriveerde daarom een dag later en werd pas in de middag afgeladen.

Het afladen kon pas beginnen op vrijdagmiddag 19 januari.
(Foto: © www.digitaletramfoto.nl)

Bij het afladen raakt de voorkant net niet het asfalt.
(Foto: © www.digitaletramfoto.nl)

Vanwege het op- en afladen wordt het front aan één zijde altijd verwijderd.
(Foto: © www.digitaletramfoto.nl)

De 4044 wordt aan de achterzijde de werkplaats ingeduwd.
(Foto: © www.digitaletramfoto.nl)

Werkzaamheden en aanpassingen langs lijn RR3    (17 januari 2007)
Als alles volgens planning verloopt gaat op maandag 29 januari RandstadRail lijn RR3 gedeeltelijk van start. Voor het stadsdeel Loosduinen betekent dit dat de tram na vijf maanden terug keert en de pendelbus in de garage kan blijven.




Het huidige korte traject van tramlijn 3 van het De Savornin Lohmanplein en een lus om het centrum naar het Centraal Station staat administratief geregistreerd onder nummer 24. Langs een deel van het traject zijn de eerste bordjes verschenen om aan te geven waar de nieuwe voertuigen wel of niet mogen rijden. Tenslotte wordt er deze dagen in Loosduinen volop aan de rails geslepen, soms onder barre weersomstandigheden.



Haagse TW6000-en in Hannover    (16 januari 2007)
Op het terrein van Btf. Leinhausen in Hannover staan nog steeds de 6021 en de 6055. De 6021 heeft een aantal jaren geleden op het tramlijntje van de N.S. in Houten gereden. De 6055 is in de loop van 2005 in Hannover hersteld van de schade welke op 24 oktober 2003 ontstond na een aanrijding met een vrachtwagen bij de Duinstraat in Scheveningen.

Op dit kaartje staat aangegeven waar de Haagse TW's al heel lang staan.
(Foto: Google Earth)

De TW6055 is hersteld van de schade maar staat er gehavend bij.
(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

(Foto: © Wolfgang Mönch)

De aanleg van de keerlus in Esselanden, deel 3    (13 januari 2007)
Op zaterdag 13 januari 2006 is de toekomstige keerlus bij Esselanden reeds te observeren. De gehele lus is voorzien van een zandlichaam. Aan de kant van het bedrijventerrein zullen de lijnen 16 en 17 straks naast elkaar halteren.
Gezien vanaf de gemeente Westland kijken we vanaf de toekomstige keerlus in de richting van het Parijsplein.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Nieuw tramspoor in Wateringse Veld    (13 januari 2007)
Op 11 en 12 januari 2007 werd in Wateringse Veld een begin gemaakt met de aanleg van de nieuwe tramsporen. Deze sporen liggen langs de Middenweg en zijn bestemd voor de tramlijnen 16 en 17. Nadat eerst de betonnen dwarsliggers waren gelegd werden de railstaven gemonteerd. Deze methode wijkt af van de situatie op de Dedemsvaartweg waar gebruik werd gemaakt van complete railsegmenten. De komende week zullen meer sporen op deze plek verschijnen.





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Eerste aankomst van een RandstadRail voertuig in 2007    (10 januari 2007)
Op woensdagmiddag 10 januari 2007 arriveerde 'onverwachts' een nieuw RandstadRail voertuig. Het ging hier om de 4043 welke eigenlijk in de late avond zou arriveren. De 4043 werd rond 15:30 uur in rap tempo op Haagse rails gezet.





Met dank aan Rinus van de Kuil voor het beschikbaar stellen van de foto's

Rondrit door Brussel met een oude en een nieuwe 4000    (6 januari 2007)
Op zaterdag 6 januari 2007 organiseerde het Brussels Trammuseum (MTUB) een rondrit door Brussel. Deelnemers konden gebruik maken van een museumbus, twee museumtrams en een nieuwe T4000 tram. De oude 4000 was de 4032 en de nieuwe 4000 de pas afgeleverde 4004. De excursie was wederom prima georganiseerd en zeer geslaagd!
Bij het onlangs geheel vernieuwde eindpunt Esplanade stonden enige tijd twee museumtrams. Achterlangs passeert de 4004 waarbij vooral de enorme lengte opvalt.

De excursie ging van start bij het trammuseum in Woluwe
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De museumtrams brachten de deelnemers naar remise Elsene
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Vanuit de remise Elsene werd er naar het eindpunt Boondaal van tramlijn 24 gereden. Na een fotostop ging het via de grote ring van tramlijn 23 naar Esplanade, het huidige eindpunt van tramlijn 52. Hier werd een line-up georganiseerd.










De line-up met twee keer een lijn 52 en twee keer een 4000.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Brusselse koppen door de jaren heen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tenslotte werd er via Schaarbeek en door het centrum van Brussel terug gereden naar remise Elsene en het museum.





De opkomst voor excursies in België is meestal bijzonder hoog. Een bijzonder markant punt was ook het bezoek in de tunnelbak bij réserve Léopold. We zien hier ook een klein deel van de groep en een passerende T3000 van lijn 23.

Wilt u reageren op deze site?    E-mail de webmaster

Grind gestort langs de Middenweg     (3 januari 2007)
Vanuit de richting Esselanden krijgt de toekomstige trambaan steeds meer gezicht.

Eind december 2006 werd er langs de Middenweg grind gestort voor het toekomstige traject van de lijnen 16 en 17. De trambaan komt hier langs het water te liggen en zal in het voorjaar in gebruik worden genomen. Eerst gaat lijn 17 hier rijden zodat de huidige keerlus opgebroken kan worden.


Tram-grind op de Middenweg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De trambaan komt langs het water.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Voorlopig nog tot bij de keerlus.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Kijkje over het Parijsplein vanaf het nieuwe tracé.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tram 16 eindigt nu nog bij de Cannenburglaan in Moerwijk.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwjaarsdag in Loosduinen    (1 januari 2007)
Op nieuwjaarsdag 2007 ligt de vernieuwde route van lijn 3 in Loosduinen er verlaten bij. De infrastructuur is nagenoeg gereed en wacht op de eerste trams. Er wordt gefluisterd dat RandstadRail op 29 januari zijn opwachting zal maken.

De begin- en eindhalte Pisuissestraat ligt er verlaten bij.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het traject in het Beethovenplantsoen is gelegen in het midden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het wachthuisje had al de RandstadRail kleuren.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Pendelbus 3 rijdt nog steeds haar rondjes.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De nieuwe middenhalte Heliotrooplaan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)