Powered by "www.digitaletram.nl"


Onderwerpen van vroeger en nu

- 31-05-2007 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 11
- 30-05-2007 - Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 4
- 27-05-2007 - Sleepbeugelrit door het Haagse centrum
- 26-05-2007 - Een mooie Pinksterzaterdag in Den Haag
- 26-05-2007 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 10
- 23-05-2007 - Aanrijding op de Dedemsvaartweg
- 20-05-2007 - Schindlerdag in remise Hillegersberg
- 20-05-2007 - Zomaar een eindpunt: RET-tramlijn 8, Kleiweg
- 17-05-2007 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 9
- 16-05-2007 - RandstadRail lijn RR4 gedeeltelijk van start
- 15-05-2007 - Laatste dag van tramlijn 6 naar De Uithof
- 13-05-2007 - Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 3
- 12-05-2007 - NVBS tramexcursie door Brussel
- 09-05-2007 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 8
- 06-05-2007 - Eerste passagiersrit van het HOVM naar Wateringen
- 04-05-2007 - Trams bij NedTrain in Leidschendam
- 02-05-2007 - Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 7
- 01-05-2007 - Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 2
- 01-05-2007 - Archief onderwerpen april 2007


Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 11    (31 mei 2007)
Op donderdagavond 31 mei 2007 zagen we dat er op de Laan van Wateringse Veld veel nieuwe sporen zijn gelegd. Ter hoogte van 'De oude brug over de Gantel' en doorsteek bij de Treslongstraat zijn nu ook railsecties verschenen.





De eerste railsecties op dit deel van de Laan van Wateringse Veld.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De doorsteek bij de Treslongstraat is tijdelijk afgesloten.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 4    (30 mei 2007)
Nadat in het weekend van 12 & 13 mei 2007 op de kruising van de Melis Stokelaan met de Loevesteinlaan de wissels waren gelegd zijn de werkzaamheden alweer een flink eind gevorderd. Er is beton gestort tussen de nieuwe sporen en op de Loevesteinlaan zelf is de aanleg gevorderd tot tot ver voorbij de Steenwijklaan. De kademuur ter hoogte van de halte Loevesteinlaan van tramlijn 16 is klaar. Het wachten is nu op de verbinding met de huidige sporen van tramlijn 16.

De aansluiting met tramlijn 9 zit al in de 'betonfase'
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje over de Loevesteinlaan richting tramlijn 9
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het toekomstige tracé van lijn 16 kent geen oversteekplaatsen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De sporen eindigen ver voorbij de Steenwijklaan
(Foto: © www.digitaletram.nl)
Bij de halte Loevesteinlaan gaat tramlijn 16 straks rechtsaf. De kademuur langs de Laak is er klaar voor.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Sleepbeugelrit door het Haagse centrum    (27 mei 2007)
Op zondag 27 mei 2007 werden tijdens de korte rit van het Haags Openbaar Vervoer Museum de motorwagens 2, 164 en 265 ingezet. De overeenkomst tussen deze historische trams is dat ze alle drie een sleepbeugel hebben. De rit ging vanaf het museum aan de Frans Halsstraat via de beide Haagse stations en het Buitenhof naar het Kerkplein en terug.







Een mooie Pinksterzaterdag in Den Haag    (26 mei 2007)
In de voormalige werkplaats is steeds weer een andere combinatie waar te nemen.

Soms is het wel eens leuk om een keer zomaar willekeurig door Den Haag te rijden. Op zaterdag 26 mei 2007 zagen we in de werkplaats aan de Lijsterbesstraat weer een andere combinatie. Zo zagen we museum motorwagen 810 samen met meetwagen 1315 naast de TW 6099 staan. Achter de museum motorwagen 810 zien we ook nog steeds de blauwe Kasselse motorwagen 282 staan.

Een andere bijzondere lokatie is deze dagen de Torenstraat. In deze straat worden nieuwe sporen gelegd en is daarom gedeeltelijk niet toegankelijk voor het andere wegverkeer. Tramlijn 17 kan echter zonder problemen zijn route volgen.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Politietram 3119

Op de Paul Krugerlaan werd een braderie georganiseerd waardoor lijn 12 moest omrijden via de Monstersestraat en de Loosduinseweg. Tramlijn 6 kon zijn normale route wel rijden. Op de omleidingsroute van lijn 12 kwamen we de 3119 tegen. De 3119 heeft zijn Postbank-totaalreclame verloren en maakt reclame voor het werven van mensen bij de politiekorpsen Haaglanden en Hollands Midden.
De 3119 is niet de eerste 'Politie-tram' bij de HTM. In 1998 reed de 3086 enige tijd als 'Politie-tram' (zie foto).
Politietram 3086

Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 10    (26 mei 2007)
Op zaterdag 26 mei 2007 zien we dat de werkzaamheden op de Laan van Wateringse Veld al weer flink zijn gevorderd. Het toekomstige traject van tramlijn 16 is in verschillende fasen van opbouw vanaf de Erasmusweg zichtbaar tot aan de oude brug over de Gantel. De trambaan oversteek ter hoogte van het Panamaplein is weer open voor het verkeer.

Losse rails in de buurt van de 'oude brug over de Gantel'.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Foto gemaakt op dezelfde plek maar nu in de andere richting.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Kijkje richting Oosteinde vanaf de overweg bij het Panamaplein.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Foto gemaakt op bijna dezelfde plek maar nu in de andere richting.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Even voorbij de Noordweg ligt het tracé straks langs het water.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Kijkje vanaf de Noordweg in de richting van de Erasmusweg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanrijding op de Dedemsvaartweg    (23 mei 2007)
Op woensdag 23 mei 2007 kwam de 3101 van tramlijn 9 in de richting Scheveningen Noorderstrand in aanvaring met een auto. De 3101 raakte bij de aanrijding licht beschadigd aan de voorzijde. Om het tramverkeer zo min mogelijk te storen werd besloten de 3101 achteruit de Dedemsvaartweg op te rijden. Na afloop rukte de 3101 in naar Zichtenburg.





Schindlerdag in remise Hillegersberg    (20 mei 2007)
Op 20 mei 2007 organiseerde de Stichting RoMeO in de remise Hillegersberg aan de Kootsekade in Rotterdam een speciale Schindlerdag. Dit omdat de twee nog overgebleven rijtuigen, de motorrijtuigen 15 en 242, dit jaar 50 jaar oud zijn geworden. Deze Schindlertrams waren in hun jaren erg bijzonder door hun hoge gezoem en kenmerkende kop.





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De Rotterdamse remise Hillegersberg aan de Kootsekade is tegenwoordig de thuishaven van de Stichting RoMeO.
Er staat erg veel historisch materieel en dat is voor de Digitale Tram reden genoeg om even kort rond te kijken.

Metrostel 5024 staat binnen

Metrostel 5024 en Düwag 1610

Interieur metrostel 5024

Motorrijtuig 2101

Zoutwagen 2412 en Düwag 1629

Düwags 1629 en 368

Düwag line-up 368-373-608

Düwags 608 en 829 (ZGT)

Achterkanten van de Düwags

De 806 is volledig gestript

Pendelen met de Düwag 1605

1605 (© Foto: Henk Wolf)

Zomaar een eindpunt: RET-tramlijn 8, Kleiweg    (20 mei 2007)
Sinds 10 december 2006 is het eindpunt Kleiweg in Rotterdam weer in gebruik. De laatste jaren was dit lange tijd het eindpunt van tramlijn 6 en korte tijd daarna enige tijd van tramlijn 3. Na een tijdje tramloos te zijn en gediend te hebben als uitwijk voor tramlijn 4 is nu tramlijn 8 op dit eindpunt aan te treffen. De bemanning van lijn 8 wilde graag poseren.

Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 9    (17 mei 2007)
Overal op de Laan van Wateringse Veld wordt nu gewerkt aan de verlenging van tramlijn 16. Tussen de Erasmusweg en de Noordweg zijn de eerste nieuwe sporen gelegd. Tussen de Noordweg en het Oosteinde is de trambedding voor de helft klaar en zijn er op de andere helft graafwerkzaamheden uitgevoerd. Tussen het Oosteinde en het Parijsplein zijn de werkzaamheden vooral zichtbaar bij 'De brug over het Hemelwater' en de voormalige keerlus van tramlijn 17.

Tussen de Erasmusweg en de Noordweg zijn de eerste nieuwe sporen gelegd.

Tussen de Noordweg en het Oosteinde ligt een nieuwe trambedding en wordt gegraven.

Tussen het Oosteinde en het Parijsplein wordt hard gewerkt.
De Laan van Wateringse Veld op Hemelvaartsdag tussen de Noordweg en 'De brug over het Hemelwater'.

Van de voormalige keerlus is niets meer te zien.

Bus 37 op de plek waar ooit tramlijn 17 stond.

Tramlijn 17 rijdt inmiddels probleemloos naar de Dorpskade

De bogen voor tramlijn 16 op het Parijsplein zijn klaar.

Even verder langs de Laan van Wateringse Veld zijn de sporen aangevoerd.

RandstadRail lijn RR4 gedeeltelijk van start    (16 mei 2007)
Op woensdag 16 mei 2007 ging RandstadRail lijn RR4 van start tussen De Uithof en het Centraal Station. Deze nieuwe lijn vervangt lijn 6 tussen het Castricumplein en De Uithof. Tramlijn 6 is ingekort tot de keerlus op het Castricumplein.
Niet nieuw op deze plek maar wel anders: Na maandenlange proefritten en remiseritten reden er vandaag voor het eerst passagiers mee op dit traject.

RandstadRail voertuig 4046 op de plek waar straks de nieuwe keerlus ligt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De halte Beresteinlaan ligt op loopafstand van remise Zichtenburg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bij de Lozerlaan wordt beurtelings het rechter- of linkerspoor gekozen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een eilandperron zoals die moet zijn met trams aan beide kanten.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Laatste dag van tramlijn 6 naar De Uithof    (15 mei 2007)
Op dinsdag 15 mei 2007 reden er voor het laatst GTL's in de lijndienst op tramlijn 6 tussen het Castricumplein en De Uithof. Vanaf 16 mei 2007 gaat een deel van RandstadRail lijn 4 van start tussen De Uithof en het Centraal Station.





De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 3    (13 mei 2007)
In het weekend van 12 & 13 mei 2007 zijn op de kruising van de Melis Stokelaan met de Loevesteinlaan de wissels aangelegd. Tevens zijn de nieuwe boogdelen in de richting van de Loevesteinlaan alvast los op hun plaats gelegd.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

NVBS tramexcursie door Brussel    (12 mei 2007)
Het lijnnummer 4 komt binnenkort in dienst. Er zullen echter geen 4000-en maar 3000-en gaan rijden op deze nieuwe lijn.

Op zaterdag 12 mei 2007 organiseerde de N.V.B.S. een tramexcursie naar Brussel. Mede dankzij medewerking van het Museum voor Stedelijk Vervoer in Brussel werd het evenement een groot succes. De excursie begon met een rit met de pas afgeleverde 4014 vanaf Bordet naar de remise aan de Koningslaan. Met PCC 7911, getooid in de nieuwe huisstijl, werd aansluitend een rit gemaakt via het Gare de l'Ouest en Marius Renard naar de remise Elsene. Na een rondleiding door het remisecomplex werd met de 2029 via lijn 94 naar Hermann-Debroux gereden. Met een museumbus, de 8660, reed het gezelschap naar het trammuseum in Woluwe. Na een rit met museumtrams werd het programma afgesloten.

Fotostop bij Verboekhovenplein

Ontmoeting oud en nieuw

Een Tram 2000 in de oude...

... en in de nieuwe huisstijl

Toepasselijke line-up voor het station van Schaarbeek
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Fotostop in Schaarbeek
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4014 rukt weer in

De 7911 bij remise Koningslaan

Uitrukker 7906 voor lijn 18

Fotostop bij Gare de l'Ouest

Een fotostop in drukke straat

Tijdelijk rangeren voor lijn 56

Tijdelijk overlopen omgeving Debussy

Tramlijn 56 eindigt onder de ring

Het keerpunt Marius Renard van tramlijn 56 ligt onder de ring van Brussel
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Fotostop met de 7911 in de omgeving van Remise Elsene
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Mini line-up remise Elsene

Stallingsruimte remise Elsene

Reclame voor snoepjes op de 7807

PCC 7077 in remise Elsene

Beginpunt Hermann-Debroux

De 7800 heeft de nieuwe huisstijl

Totaalreclame op de 2048

Met de bus naar het museum

Fotostop met museumtrams in de keerlus van tramlijn 44 in Woluwe.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Onder de deelnemers waren veel sigaren-rokende hobbyisten.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 8    (9 mei 2007)
Het toekomstige tracé van tramlijn 16 over de Laan van Wateringse Veld tussen de Erasmusweg en de doorsteek bij het Panamaplein is de afgelopen dagen voorzien van tramgrind. De kruising met de Noordweg wordt eerst aangepast.

Op de plek van de voormalige keerlus van tramlijn 17 zijn de voorbereidende werkzaamheden gestart. Het letterlijke middelpunt is de 'Brug over het Hemelwater'. Deze verbindt in feite de twee delen van Wateringse veld met elkaar.

Een kijkje over de 'Brug over het Hemelwater' richting voormalige keerlus.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje vanaf de voormalige keerlus richting Oosteinde.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op deze plek stonden nog niet zo lang geleden de trams van lijn 17.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De verkeerslichten van tramlijn 17 zijn voorlopig blijven staan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Eerste passagiersrit van het HOVM naar Wateringen    (6 mei 2007)
Op zondagmiddag 6 mei 2007 reed het Haags Openbaar Vervoer Museum voor het eerst een lange rit naar het nieuwe keerpunt van tramlijn 17 in Wateringen aan de Dorpskade. De rit werd gereden met motorwagen 265 en bijwagen 769.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Trams bij NedTrain in Leidschendam    (4 mei 2007)
Bij de NedTrain vestiging in Leidschendam bevindt zich al enige tijd de ex-Hannoverse tram TW 6016. Deze tram rijdt normaliter tussen Houten en Houten-Castellum maar is voor reparatiedoeleinden overgebracht naar Leidschendam.
(Foto: © Arie van der Niet)

(Foto: © Arie van der Niet)

(Foto: © Arie van der Niet)

Wandelen over de Laan van Wateringse Veld, deel 7    (2 mei 2007)
Bij het Parijsplein is de sporensituatie helemaal klaar voor de toekomst. Tramlijn 17 rijdt zonder problemen van en naar de Dorpskade en de aftakking van tramlijn 16 over de Laan van Wateringse Veld richting Melis Stokelaan is nu gereed.
Ter hoogte van het Parijsplein zijn de oude tramsporen vanaf de Laan van Wateringse Veld aangesloten op de tramsporen van tramlijn 17 richting keerlus (Dorpskade).







Het oude keerpunt van tramlijn 17 is nu definitief verdwenen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Vanaf deze plek gaat tramlijn 16 rechtdoor richting Melis Stokelaan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg tramverbinding over de Loevesteinlaan, deel 2    (1 mei 2007)
Op de kruising van de Melis Stokelaan met de Loevesteinlaan is de toekomstige ligging van de boog al duidelijk waar te nemen. Het traject waar straks tramlijn 16 overheen rijdt is uitgegraven en tot ver over de Loevesteinlaan gevorderd.

Een uitgegraven sleuf markeert de plek waar de tramsporen komen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een kijkje over de Loevesteinlaan vanaf de Melis Stokelaan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)