Eerste proefrit lijn 16 over de Laan van Wateringse Veld (17 september 2007) |
Op maandagochtend 17 september 2007 reed er voor het eerst tussen de Melis Stokelaan en het Parijsplein een tram over de Laan van Wateringse Veld.
De proefrit onder de deskundige begeleiding van een bovenleidingwagen ging over het gehele nieuwe traject vanaf het huidige eindpunt in Moerwijk.
Na de proefrit reed de 3113 zelfstandig het hele traject nog een keer waarbij ook de wissels op de kruising Melis Stokelaan met de Dedemsvaartweg werden getest.
|
Tijdens een stortbui werd het nieuwe baanvak opgereden.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De 3113 werd door de afdeling Infra als de proeftram gebruikt.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Terwijl de regen met bakken uit de hemel komt rijdt de bovenleidingwagen met daarachter de 3113 langzaam over de Dedemsvaartweg.
Halverwege het traject op de Dedemsvaartweg ligt de nog niet afgebouwde halte Steenwijklaan.
|
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
Over de kruising met de Erasmusweg ligt de laan van Wateringse Veld.
Tussen de Erasmusweg en de Noordweg is geen halte voorzien.
Eenmaal over de kruising met de Noordweg is de eerstvolgende tramhalte de halte Hoge Veld.
|
De 3113 komt geen halte tegen tussen de Erasmusweg en de Noordweg.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Met de bovenleidingwagen wordt gecontroleerd of de 'draad' goed hangt.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
Vanaf de halte Hoge Veld gaat het traject van tramlijn 16 verder via het bruggetje over de Gantel naar het Oosteinde.
Na het Oosteinde gaat het via 'De brug over het Hemelwater' naar de plek waar de oude keerlus van tramlijn 17 lag.
|
Tot 30 september 2007 kan het nog op deze plek: Koffiepauze bij de Gantel.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
Vanaf de plek waar vroeger de keerlus van tramlijn 17 lag is het traject voor de Haagse GTL's bekend terrein.
Alleen de nieuwe bocht op het Parijsplein in de richting van de nieuwe keerlus aan de Dorpskade is even wennen.
Vanaf 30 september 2007 gaan de lijnen 16 en 17 dit begin- en eindpunt delen.
De verlenging van tramlijn 16 is dan een feit.
|
De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
Uiteraard werd ook het andere spoor beproefd.
Nico Noorlander maakte vanuit zijn woning onderstaande foto's.
|
(Foto: © Nico Noorlander) |
(Foto: © Nico Noorlander) |
(Foto: © Nico Noorlander) |
Tijdens de proefritten van vandaag werd ook de Loevesteinlaan bereden.
Dit traject was al een keer eerder beproefd, maar voor "De digitale Tram' werd dit herhaald.
Ook hier werd de eerste rit begeleid door een bovenleidingwagen.
|
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
Tijdens de tweede rit reed de 3113 zelfstandig het hele traject.
Bij de Dedemsvaartweg werden de wissels uitgetest.
|
Het spoor op Dedemsvaartweg werd in beide richtingen getest.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Na de test reed de 3113 weer naar de Dorpskade
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Waterballet bij de (bijna) platte Zwarte Madonna (13 september 2007) |
De sloop van de Zwarte Madonna is al in een ver gevorderd stadium.
Omdat er nogal wat stof vrijkomt tijdens de sloop van de Zwarte Madonna, wordt het sloopterrein nat gehouden met water.
Tramlijn 9 moet dus even door een douche.
|
De 3124 van lijn 9 krijgt vanwege de sloop van de Zwarte Madonna te maken met een frisse douche op de Turfmarkt.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Waterstralen vanaf het dak
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De 3009 heeft net een douche gehad en rijdt zich weer droog in de richting van het Centraal Station.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Aanrijding tramlijn 11 met personenauto (11 september 2007) |
Op dinsdagmiddag 11 september 2007 was de 3003 van tramlijn 11 op de Van Boetzelaerlaan ter hoogte van de 2de Antonie Heinsiusstraat betrokken bij een aanrijding.
Hierbij kwam de auto tussen de tram en de bovenleidingmast klem te zitten.
De ongevallendienst van de HTM vijzelde de tram op zodat de sleepdienst het autowrak kon verwijderen.
De stremming duurde ongeveer drie uur.
Voor het vervangend vervoer werden tijdelijk een aantal pendelbussen ingezet.
|
(Met dank aan © Foto Video Persbureau Marofer) |
(Met dank aan © Foto Video Persbureau Marofer) |
(Met dank aan © Foto Video Persbureau Marofer) |
(Met dank aan © Foto Video Persbureau Marofer) |
(Met dank aan © Foto Video Persbureau Marofer) |
(Met dank aan © Foto Video Persbureau Marofer) |
Ritten voor passagiers met de tram uit Mulhouse (9 september 2007) |
Op zondag 9 september 2007 maakte de tram uit het Franse Mulhouse ter gelegenheid van het Autovrij Uitfeest 2007 enkele ritten voor het publiek.
De ritten met deze nieuwe moderne tram werden gereden tussen het Centraal Station van Utrecht en het inrukspoor ter hoogte van de remise bij Nieuwegein.
De belangstelling van het publiek was groot.
|
De fraaie Citadis tram is hier onderweg naar het Centraal Station van Utrecht.
De bestemming is uiteraard om duidelijke redenen Franstalig.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
In de ochtend wordt de tram klaar gezet voor de dienst
(Foto: © Gerard van Buuren) |
Museumtram 43 wordt door een unimog van de HTM naar Utrecht gereden
(Foto: © Gerard van Buuren) |
De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Ter hoogte van de remise bij Nieuwegein ging de tram weer terug richting Utrecht.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Nieuw wisselcomplex ingehesen bij de Duinstraat (9 september 2007) |
Op zondag 9 september 2007 werden er nieuwe sporen gelegd bij de Duinstraat.
Een wisselcomplex werd geheel vervangen en met een hoge kraan werden de secties op hun plaats gelegd.
Tramlijn 11 reed tijdelijk met bussen.
|
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Met een enorme hijskraan werden de nieuwe spoorsecties op hun plaats gelegd.
Vanwege de aanwezige bovenleiding moest dat heel voorzichtig gebeuren.
De nieuwe spoorsecties 'zweefden' bij deze gelegenheid een tijdje door de lucht.
|
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De werkzaamheden waren al vroeg in de morgen begonnen.
Met de hoge hijskraan werd ook de wissel gelegd.
|
(Foto: © Peter van der Deijl) |
(Foto: © Peter van der Deijl) |
(Foto: © Peter van der Deijl) |
(Foto: © Peter van der Deijl) |
(Foto: © Peter van der Deijl) |
Tram uit Mulhouse te gast bij de Nieuwegeinlijn (7 september 2007) |
De komende week is bij de Sneltram Utrecht-Nieuwegein een Franse tram op bezoek.
Het gaat hier om een kleurige Citadis tram uit de Franse stad Mulhouse.
Op vrijdag 7 september maakte Gerard van Buuren de onderstaande foto's.
|
Naast de Citadis tram uit Mulhouse staat ook de uit remise Scheveningen overgebrachte B303 van het voormalige NZH trambedrijf.
(Foto: © Gerard van Buuren) |
(Foto: © Gerard van Buuren) |
(Foto: © Gerard van Buuren) |
Meettram PCC 1315 weer terug in Den Haag (7 september 2007) |
Op vrijdagavond 7 september 2007 kwam de meettram 1315 weer terug in Den Haag.
Rond 21:00 uur werd de tram afgeleverd door Van der Vlist en afgeladen op De Werf.
Omdat de stroomafnemers verwijderd waren werd de 1315 door een Unimog de werkplaats in gesleept.
De meettram 1315 is precies een week in Amsterdam op stap geweest.
|
HTM Meettram PCC 1315 is door net gearriveerd op De Werf, achter de nieuwe werkplaats Zichtenburg.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Een dag later, op 8 september 2007, reed de 1315 alweer in Zoetermeer.
Met dank aan Hans Vollebregt voor de foto's.
|
(Foto: © Hans Vollebregt) |
(Foto: © Hans Vollebregt) |
Haagse meettram PCC 1315 actief in Amsterdam, deel 2 (5 september 2007) |
Ook op woensdag 4 september 2007 werden door de Haagse meettram PCC 1315 in Amsterdam metingen uitgevoerd.
Na het vertrek uit Diemen werd eerst tramlijn 14 gemeten.
Na tramlijn 14 werden er metingen uitgevoerd op tramlijn 7.
De tramlijnen 7 en 14 hebben tegenwoordig hetzelfde begin- en eindpunt en rijden tussen Flevopark en Slotermeer.
|
HTM Meettram PCC 1315 passeert hier de kruising Linneausstraat en Insulindeweg op weg naar het startpunt van tramlijn 14 bij het Flevopark.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Het startpunt voor de metingen voor de lijnen 7 en 14 is het Flevopark
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
In 1987 was op deze plek GTL 3069 te gast.
(Dia: © www.digitaletram.nl) |
De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|
Tijdens de metingen op tramlijn 7 passeert HTM Meettram PCC 1315 het Leidseplein op weg naar het Flevopark.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
Na de metingen op de tramlijnen 7 en 14 was tramlijn 3 aan de beurt.
Tramlijn 3 rijdt tussen het Muiderpoortstation en de Zoutkeetsgracht.
Vanuit de richting van het Flevopark is de keerlus van tramlijn 3 via een verbindsboog te bereiken.
|
De 1315 draait hier via een verbindingsboog de keerlus van lijn 3 op.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De keerlus van tramlijn 3 voert door een aantal smalle straatjes.
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
(Foto: © www.digitaletram.nl) |
De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.
|