Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van november 2007

- 25-11 - Een kijkje bij de nieuwe calamiteitenbogen
- 24-11 - Jaarboek "Trams 2008" gepresenteerd in het Westland
- 21-11 - HTM-tramlijn 17 deels vervangen door pendelbussen
- 18-11 - HTM draait overuren tijdens Red Bull strandrace
- 16-11 - Zomaar een eindpunt: GVBA-tramlijn 26, IJburg
- 10-11 - Rijden met tramlijn 28 door Lissabon, deel 2
- 10-11 - Rijden met tramlijn 12 door Lissabon
- 09-11 - Met de tram van Sintra naar Praia das Maçãs
- 08-11 - Het nieuwe trambedrijf rond Almada
- 07-11 - Rijden met tramlijn 28 door Lissabon, deel 1
- 04-11 - Calamiteitenboog aangelegd in het Bezuidenhout
- 02-11 - HTM-tramlijn 2 ingekort wegens werkzaamheden
- 02-11 - Een calamiteitenboog in voorbereiding


Een kijkje bij de nieuwe calamiteitenbogen    (25 november 2007)
Op zondag 25 november 2007 is de aanleg van de nieuwe calamiteitenbogen al een heel eind gevorderd. De nieuwe sporen liggen in het beton en er zijn nieuwe bovenleidingmasten geplaatst. De bovenleiding zelf is nog niet aanwezig.
Meettram 1315 passeert de nieuwe verbindingsbogen op de Laan van Nieuw Oost-Indië.
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Jaarboek "Trams 2008" gepresenteerd in het Westland    (24 november 2007)
Het jaarboek "Trams 2008" werd dit jaar gepresenteerd aan het eindpunt van de onlangs verlengde HTM-tramlijn 16 in Wateringen. Een exemplaar van het boek werd door Maurits van der Toorn overhandigd aan Piet Jansen van de HTM.

De rit vertrok vanaf het HOVM aan de Frans Halsstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De rit ging via tramlijn 16 naar de Dorpskade in Wateringen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Meer info over het jaarboek 'Trams 2008' kunt u vinden op de website van uitgeverij De Alk

HTM-tramlijn 17 deels vervangen door pendelbussen    (21 november 2007)
Vanwege het groot onderhoud op het Haagse tramnet wordt tramlijn 17 voor een deel gereden met bussen. Tussen het eindpunt Wateringen aan de Dorpskade en de Grote Kerk op het Kerkplein in het centrum van Den Haag rijden trams. Tussen het Kerkplein en Statenkwartier rijden pendelbussen. Achter de Grote Kerk is een overstaphalte.








De foto's aan de zijkanten zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Behalve De Digitale Tram zijn er ook andere fotografen die de vervangende busdienst van lijn 17 fotograferen.
Ton Slootmaker was op maandag 19 november 2007 in het Statenkwartier en fotografeerde onderstaande foto's.

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

HTM draait overuren tijdens Red Bull strandrace    (18 november 2007)
Op zondag 18 november 2007 vond op het strand van Scheveningen voor de tweede keer de Red Bull strandrace voor motoren plaats. Voor deze gelegenheid werden er op de tramlijnen 1, 9 en 11 vanwege de drukte extra trams ingezet.

Extra diensten op lijn 11.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De trams van en naar Scheveningen waren overvol.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Motorfiets 412 in volle aktie.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Extra diensten op tramlijn 9 tussen het Zwarte Pad en het Centraal Station.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Zomaar een eindpunt: GVBA-tramlijn 26, IJburg    (16 november 2007)

Op 28 mei 2005 werd door toenmalig minister Peijs IJtramlijn 26 geopend. Deze tramlijn rijdt vanaf het Centraal Station via de Piet Hein-tunnel naar de vinexlokatie IJburg. In de beginjaren lag de keerlus in IJburg in een grote zandvlakte. Inmiddels is er veel gebouwd en ligt de keerlus deels in de bebouwing.





De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Tramlijn 26 is ongeveer 8,5 kilometer lang en de route voert langs een aantal voor fotografen markante fotopunten. Een van deze markante fotopunten is bijvoorbeeld de fraai gebouwde Enneüs Heermabrug naar het Steigereiland.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Rijden met tramlijn 28 door Lissabon, deel 2    (10 november 2007)
In de Portugese hoofdstad Lissabon zijn vijf stadstramlijnen in dienst. Deze worden geëxploiteerd door Carris. Tramlijn 28 is een bijzondere tramlijn en erg populair bij de toeristen. De lijn kronkelt door erg nauwe straatjes tussen Martim Moniz en Prazeres en kent ook kort traject diensten. Ook het westelijke deel van deze lijn kent een paar fraaie punten.
Motorwagen 561 van tramlijn 28 met een vrouwelijke Wattman op een kort traject dienst.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De bestemming Estrela is een kort traject dienst.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De tram gaat eerst naar links en dan de hoek om.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Rijden met tramlijn 12 door Lissabon    (10 november 2007)
In de Portugese hoofdstad Lissabon zijn vijf stadstramlijnen in dienst. Deze worden geëxploiteerd door Carris. Tramlijn 12 is een korte ringlijn welke het centrum verbindt met Alfama, een bekende wijk in de hoofdstad. Op werkdagen rijden er twee trams op deze lijn. Op de andere dagen is één tram voldoende. De route voert voor een deel over tramlijn 28.
Motorwagen 560 van ringlijn 12 gebruikt in het centrum van Lissabon een deel van het trottoir om haar route te vervolgen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De tram moet zich in alle bochten wringen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bij Martim Moniz rijden behalve tramlijn 12 ook tramlijn 28 en de toeristentram.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Met de tram van Sintra naar Praia das Maçãs    (9 november 2007)
Ten westen van de Portugese hoofdstad Lissabon ligt het toeristische stadje Sintra. Vanaf de rand van Sintra ligt een 14 kilometer lang tramtraject naar Praia das Maçãs aan de Atlantische Oceaan. De tram rijdt iedere vrijdag, zaterdag en zondag om de twee uur vier keer heen en weer. Een enkele rit kost 1 Euro en is goed voor 45 minuten nostalgie.
Motorwagen 4 van de 'Electrico de Sintra' nadert de halte Ribeira de Sintra op weg naar Sintra.
(Foto: © www.digitaletram.nl)






De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


Bij halte Ribeira de Sintra bevindt zich een nieuwe remise.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Eindpuntrust aan Praia das Maçãs
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het nieuwe trambedrijf rond Almada    (8 november 2007)
Ten zuiden van de Portugese hoofdstad Lissabon, aan de andere kant van de rivier de Taag (Tejo), wordt gewerkt aan een heel nieuw trambedrijf. Het lijnennet zal in de toekomst bestaan uit drie takken waarop vier tramlijnen zullen rijden. In mei 2007 is een klein deel (7 haltes) in gebruik genomen en daarop rijden dagelijks 3 trams (type Combino).
Het tramnet aan de overkant van de Taag is gedeeltelijk van start gegaan. Combino C020 heeft net het tijdelijke beginpunt verlaten.
(Foto: © www.digitaletram.nl)






De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Over het viaduct gaat de C006 naar halte Cova da Piedade.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Bij de eindhalte Corroios wordt de tram gereinigd.
(Foto: © www.digitaletram.nl)


Aan de verlenging vanaf halte Cova da Piedade wordt gewerkt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Vlakbij het huidige tijdelijke eindpunt komt een splitsing.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Rijden met tramlijn 28 door Lissabon, deel 1    (7 november 2007)
In de Portugese hoofdstad Lissabon zijn vijf stadstramlijnen in dienst. Deze worden geëxploiteerd door Carris. Tramlijn 28 is een bijzondere tramlijn en erg populair bij de toeristen. De lijn kronkelt door erg nauwe straatjes tussen Martim Moniz en Prazeres en kent ook kort traject diensten. Vanaf Martim Moniz klimt de tramlijn naar de bekende wijk Alfama.
Motorwagen 578 van tramlijn 28 duikt de wijk Alfama in op weg naar Martim Moniz.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Sporen voor de scherpe boog.

Een kort traject dienst tot Graca

Sporen na de scherpe boog.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Calamiteitenboog aangelegd in het Bezuidenhout    (4 november 2007)
In de vroege uurtjes van zondag 4 november 2007 werd de calamiteitenboog gemonteerd. Door deze werkzaamheden moesten de tramlijnen 2 en 6 omgeleid worden. Tramlijn 2 werd tussen de Monstersestraat en de Schedeldoekshaven via de sporen van de lijnen 11 en 17 omgeleid. Tramlijn 6 reed tussen de Brouwersgracht en het Kerkplein via de Jan Hendrikstraat. Vanwege groot onderhoud aan het tramnet heeft ook lijn 17 daar vanaf vandaag een tijdelijk eindpunt.
Met de aanleg van een calamiteitenboog tussen de laan van Nieuw Oost-Indië en het Stuyvesantplein is het Haagse tramnet wat flexibeler geworden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.





De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

HTM-tramlijn 2 ingekort wegens werkzaamheden    (2 november 2007)
Vanaf 1 november 2007 om 18:00 uur werd tramlijn 2 vanuit de richting Leidschendam Noord onverwachts ingekort tot de keerdriehoek aan de Volendamlaan. Dit omdat er op de Lippe-Biesterfeldweg de tramsporen werden vernieuwd.
Voor de tweede keer dit jaar heeft tramlijn 2 een tijdelijke eindhalte bij de Volendamlaan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Een calamiteitenboog in voorbereiding    (2 november 2007)
In het weekend van 3 en 4 november 2007 wordt er een calamiteitenboog aangelegd tussen de Laan van Nieuw Oost-Indië en het Stuyvesantplein. Op 2 november werd er druk gewerkt aan de voorbereiding van deze calamiteitenboog. Het wordt een vrij krappe boog, deels over het trottoir, welke in de toekomst met matige snelheid bereden mag worden.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


De 3078 van tramlijn 2 op de plek waar het wissel komt.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De boog wordt heel krap en gaat deels over het trottoir.
(Foto: © www.digitaletram.nl)