Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van mei 2008

- 29-05-2008 - Tijdelijke ringlijn over de calamiteitenboog
- 25-05-2008 - Open dag in remise Hillegersberg
- 25-05-2008 - Haagse GTL 3041 voorzien van eerste totaalreklame
- 24-05-2008 - De terugkeer van tramsporen in de Hofwijckstraat
- 22-05-2008 - Weense tram overgedragen aan Utrechtse regio
- 19-05-2008 - De restauratie van buitenlijner 58, deel 1
- 18-05-2008 - Een toekomst voor de tramsporen door de Hofwijckstraat?
- 17-05-2008 - Wandelen langs nieuwe Schiedamse tramsporen, deel 2
- 15-05-2008 - Keerlus Castricumplein opgebroken
- 13-05-2008 - RandstadRail voertuig 4026 naar Duitsland
- 13-05-2008 - Verleggingen Amsterdam in gebruik genomen
- 11-05-2008 - Den Haag gezien vanuit het "Strijkijzer"
- 11-05-2008 - Wandelen langs de route van tramlijn 19, deel 2
- 09-05-2008 - Vrije tram-bus-baan lijn 19 in gebruik
- 09-05-2008 - Tram botst op bus bij het OV-knooppunt Leyenburg
- 08-05-2008 - Nieuwe calamiteitenboog in gebruik voor omleiding
- 06-05-2008 - Steeds meer nieuwe treinsporen bij Houten
- 05-05-2008 - Verlegging van de Amsterdamse tramlijn 5
- 05-05-2008 - Breuk in bovenleiding veroorzaakt stremming
- 04-05-2008 - Wandelen langs de route van tramlijn 19, deel 1
- 01-05-2008 - Op bezoek bij de RTM in Ouddorp
- 01-05-2008 - Archief onderwerpen april 2008


Tijdelijke ringlijn over de calamiteitenboog    (29 mei 2008)
Vanaf zondag 25 mei tot en met donderdag 29 mei 2008 werd er weer getest rond het Centraal Station. Vanwege het inregelen van de seinen konden de tramlijnen 2, RR3, RR4 en 6 niet over het Centraal Station rijden. De tramlijnen 2 en 6 werden aan de Leidschendamse kant bij Oostinje aan elkaar gekoppeld en reden min of meer een soort ringlijn.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Open dag in remise Hillegersberg    (25 mei 2008)
Op zondag 25 mei 2008 was er een open dag in de remise Hillegersberg in Rotterdam. Tussen 11.00 en 16.00 uur konden belangstellenden daar een kijkje nemen. Dit jaar was er speciale aandacht voor de drie Allan-motorrijtuigen en de twee Allan-bijwagens die bij ROMEO in beheer zijn. Ongeveer 450 bezoekers bezochten de open dag.
(Tekening: © Aad van Dam)

(Foto: © Aad van Dam)

(Foto: © Aad van Dam)

(Foto: © Aad van Dam)

(Foto: © Aad van Dam)

(Foto: © Aad van Dam)

(Foto: © Aad van Dam)

Haagse GTL 3041 voorzien van eerste totaalreklame    (25 mei 2008)
Bij de HTM is nu ook GTL 3041 voor de eerste keer voorzien van een totaalreklame. De 3041 maakt reklame voor de kledingline van Converse Century welke dit jaar 100 jaar bestaat. De 3041 is op dit moment de vaste wagen van lijn 9.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De terugkeer van tramsporen in de Hofwijckstraat    (24 mei 2008)

In de Hofwijckstraat zijn de afgelopen dagen weer tramsporen verschenen. De sporen waren buiten dienst gesteld vanwege de bouw van 'Het Strijkijzer'. De nieuwe sporen zijn uitsluitend voor dienstritten en liggen vrij dicht tegen de bebouwing aan.


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Weense tram overgedragen aan Utrechtse regio    (22 mei 2008)
Op donderdag 22 mei 2008 werd in Utrecht bij de halte P+R Westraven de eerste Weense tram aan de regio Utrecht overgedragen. De Oostenrijkse ambassadeur droeg de tram officieel over aan regiovoorzitter mr. A. Wolfsen. Aansluitend werd er naar het Moreelsepark gereden. Na de zomer zullen er geleidelijk aan twintig trams uit Wenen instromen waaruit zes eenheden worden gevormd. De komende zomermaanden worden de trams aangepast.
De Oostenrijkse ambassadeur, de heer dr. W. Paul (links), draagt de tram officieel over aan regiovoorzitter mr. A. Wolfsen (rechts).
(Foto: © www.digitaletram.nl)






(Foto: © www.digitaletram.nl)

Vanwege een arbeidsconflict waren er buiten de spitsuren geen dienstwagens op de baan. Na de officiele overdracht werd er met de Weense tram tijdens de avondspits een paar slagen naar IJsselsteijn gereden. Dit gebeurde tussen de normale dienstwagens in. De rode Weense trams blijven rood en worden niet in de Connexxion-kleuren geschilderd.





De restauratie van buitenlijner 58, deel 1    (19 mei 2008)
Sinds op 26 april 2008 de buitenlijner 58 in het remisecomplex aan de Lijsterbesstraat werd afgeladen werd er met de restauratie begonnen. Na een inventarisatie zagen we op 19 mei 2008 dat een deel van de beplating verwijderd was.

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Een toekomst voor de tramsporen door de Hofwijckstraat?    (18 mei 2008)
Vanwege de bouw van "Het Strijkijzer" konden de tramsporen in de Hofwijckstraat een aantal jaren niet meer gebruikt worden. De afgelopen week waren er werkzaamheden in dit straatje waarbij de sporen 'bloot' werden gemaakt. Door de Hofwijckstraat lag jarenlang een 'dienstspoor' verbinding tussen de Rijswijkseweg en het station Hollands Spoor.





Wandelen langs nieuwe Schiedamse tramsporen, deel 2    (17 mei 2008)
Op zaterdagmiddag 17 mei 2008 zien we dat er wederom veel nieuwe tramsporen zijn gelegd. Bij de aansluiting op de 's-Gravelandseweg komt ook een verbindingsboog zodat hier in de toekomst ook gekeerd kan worden. De keerdriehoek aan het Broersvest in het centrum is om deze reden dan ook vervallen. Met dank aan © Niek Hesp.
Tramlijn 4 reed jarenlang naar Schiedam Broersvest. Deze keermogelijkheid is inmiddels vervallen (2 december 1995)
(Dia: © www.digitaletram.nl)






Keerlus Castricumplein opgebroken    (15 mei 2008)
De keerlus op het Castricumplein wordt in snel tempo opgebroken. Op 15 mei 2008 zijn de bovenleiding en een deel van de tramsporen verdwenen. Na de aanpassingen op het Castricumplein zal niets meer aan de keerlus herinneren.
Het Castricumplein was op 25 augustus 1973 nog het domein van tramlijn 6. De lus was toen nog dubbelsporig.
(Dia: © Rob van der Bijl)

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

RandstadRail voertuig 4026 naar Duitsland    (13 mei 2008)
Op dinsdagavond 13 mei 2008 werd RandstadRail voertuig 4026 achter de remise Zichtenburg op De Werf opgeladen voor transport naar Duitsland. De 4026 werd door transporteur Van der Vlist overgebracht naar de ALSTOM vestiging in Stendal. Daar zal de schade, opgelopen bij een aanrijding op 7 april 2008 met een vrachtwagen, worden hersteld.





Aankomst van het transport bij de kruising van de Escamplaan
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Via een klein stukje Escamplaan werd de Lozerlaan bereikt
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Verleggingen Amsterdam in gebruik genomen    (13 mei 2008)
Sinds kort zijn er twee verleggingen in Amsterdam gebruik genomen. Het gaat hier om het nieuwe traject van tramlijn 5 via de Strawinskylaan en Buitenveldertselaan en de nieuwe sporen bij het Amsterdamse Centraal Station. Beide verleggingen zijn uitgevoerd in verband met de werkzaamheden voor de aanleg van de Noord-Zuid verbinding.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe sporen bij Amsterdam CS
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe sporen bij Amsterdam CS
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Den Haag gezien vanuit het "Strijkijzer"    (11 mei 2008)
Van het Haagse "Strijkijzer" op het Rijswijkseplein heb je een mooi uitzicht over Den Haag. Op 11 mei 2008 streken we neer op de 21e verdieping van dit hoge markante gebouw en observeerden het tramverkeer vanaf deze hoogte.





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wandelen langs de route van tramlijn 19, deel 2    (11 mei 2008)
Tramlijn 19 is de toekomstige nieuwe tramlijn tussen de TU Delft en Leidschendam Leidsenhage. Op zondag 11 mei 2008 lopen we vanaf de nieuwe halte Vrijenbanselaan van tramlijn 1 naar de aansluiting van tramlijn 15 bij Ypenburg.
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De nog niet in gebruik genomen gecombineerde halte Vrijenbanselaan van de tramlijnen 1 en 8
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De Digitale Tram wandelde langs de route met Arthur de Vries. Zijn foto's zijn hier te zien.

Vrije tram-bus-baan lijn 19 in gebruik    (9 mei 2008)
Langs de Laan van Leidschenveen werd afgelopen week de gecombineerde vrije tram-bus-baan van de toekomstige lijn 19 in gebruik genomen door buslijn 33. Deze baan is nu grotendeels klaar en de bus gebruikt deze baan nu alvast.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tram botst op bus bij het OV-knooppunt Leyenburg    (9 mei 2008)
Op vrijdagmorgen 9 mei 2008 kreeg RandstadRailvoertuig 4025 van lijn RR4 een aanrijding met bus 157 van lijn 26. Het ongeluk gebeurde op de Leyweg bij het nieuwe OV-knooppunt Leyenburg, ter hoogte van de Veenendaalkade.
De buschauffeur had bij het afslaan door de felle zon de passerende tram niet in de gaten. Er vielen twee gewonden.
(Foto: © www.digitaletram.nl)






Nieuwe calamiteitenboog in gebruik voor omleiding    (8 mei 2008)
Van zondag 4 mei t/m donderdag 8 mei 2008 waren er werkzaamheden rond het Centraal Station. De tramlijnen 2, RR3, RR4 en 6 konden daardoor niet vanuit de tramtunnel en vanaf het tramviaduct over het Centraal Station rijden. Dankzij de eind vorig jaar aangelegde calamiteitenboog bij de halte Oostinje was het mogelijk een ringlijn in te stellen.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Steeds meer nieuwe treinsporen bij Houten    (6 mei 2008)

Het einde voor het kleinste trambedrijf van Nederland komt steeds dichterbij. Met de komst van Randstadspoor zal de tramdienst eind dit jaar overbodig worden. Op 6 mei 2008 zien we dat de tram nog steeds rijdt maar ook dat er steeds meer nieuwe sporen worden aangelegd. Saai is het traject niet en trambestuurder Wim rijdt met veel plezier de ritten.





Verlegging van de Amsterdamse tramlijn 5    (5 mei 2008)
Vanwege de komst van de nieuwe metro Noord-Zuid lijn kan lijn 5 niet meer halteren op de bestaande halte bij station Amsterdam Zuid. Lijn 5 wordt daarom verlegd via de Strawinskylaan, Parnassusweg en Buitenveldertselaan. Daar komt lijn 5 weer op de bestaande baan met lijn 51. In mei 2008 wordt de nieuwe verbinding in gebruik genomen. Lijn 5 rijdt nu nog tijdelijk tot de Strawinskylaan in de buurt van station Amsterdam Zuid en maakt kop via een overloopwissel.
Nieuwe sporen op de Buitenveldertselaan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)





Nieuwe sporen naar de Strawinskylaan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tijdelijk eindpunt lijn 5 op de Strawinskylaan.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Breuk in bovenleiding veroorzaakt stremming    (5 mei 2008)
Op maandagmiddag 5 mei 2008 trok een vrachtwagen tijdens werkzaamheden rond 14:00 uur de bovenleiding in de Amsterdamse Van Baerlestraat naar beneden. De herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding duurden tot 17:00 uur in de middag. De tramlijnen 3 en 12 kwamen gestremd te staan en de lijnen 5, 16 en 24 reden een omleidingsroute.





Ook een tram van lijn 5 kwam gestremd te staan
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het wissel van lijn 5 moest worden omgezet
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © Markus Lohrer)

(Foto: © Markus Lohrer)

Wandelen langs de route van tramlijn 19, deel 1    (4 mei 2008)
Tramlijn 19 is de werktitel voor de toekomstige nieuwe tramlijn tussen TU Delft en Leidschendam Leidsenhage. Als de tramlijn klaar is zal deze lijn uiteindelijk het lijnnummer 19 krijgen. Op zondag 4 mei 2008 namen we een kijkje vanaf de ingang van de Sijtwende tunnel. Vandaar lopen we over het viaduct over de Rijksweg A4 naar Leidschenveen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op bezoek bij de RTM in Ouddorp    (1 mei 2008)
Traditioneel zijn er in Nederland op Hemelvaartsdag veel museumactiviteiten. Bij Ouddorp bevindt zich het museum van de RTM. Het traject is ruim 6 kilometer lang en loopt vanaf het museum in Ouddorp naar Middelplaat-Haven.
(Foto: © www.digitaletram.nl)





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Meer informatie over de dienstregeling kunt u vinden op de site van de RTM.