Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van januari 2008

- 31-01 - Een terugblik naar het verleden: 31 januari
- 28-01 - Speurtocht naar Nederlandse bussen in Suriname, deel 2
- 28-01 - Speurtocht naar Nederlandse bussen in Suriname, deel 1
- 22-01 - Zomaar een eindpunt: Connexxion Sneltram, Moreelsepark
- 22-01 - Aanleg OV-knooppunt Leyweg, deel 1
- 19-01 - Keerlus bij Leyenburg voorzien van bovenleiding
- 16-01 - Zomaar een eindpunt: HTM-tramlijn 15, Nootdorp
- 13-01 - Een tramhalte nader bekeken: Steenwijklaan
- 06-01 - Zwanen vertragen HTM tramlijn 11
- 03-01 - Een terugblik naar het verleden: 3 januari
- 01-01 - Eerste Nieuwjaarsdag voor RandstadRail


Een terugblik naar het verleden: 31 januari    (31 januari 2008)
Zo nu en dan is het wel eens leuk om terug te kijken naar een bepaalde datum. Op 31 januari 2008 gaan we terug in de tijd en bekijken de jaren 1972, 1993 en 1994. In 1972 lag er sneeuw in Den Haag en we zien de Haagse PCC's rijden door een witte wereld. In 1993 namen we een kijkje in de wijde omgeving van de lijnwerkplaats van de NS te Leidschendam. In 1994 zien we GTL 3035 met een totaalreklame voor de Palace Promenade in de De Heemstraat.


GTL 3035 op lijn 6 met een totaalreklame voor de Palace Promenade, 31 januari 1994

Passage van 2 PCC's op lijn 6
31 januari 1972



Tramlijn 6 op het Stuyvesantplein
31 januari 1972



Tramlijn 11 kruist tramlijn 3
31 januari 1972


De Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn bij de werkplaats (31 januari 1993)

Nu staan op deze plek de RandstadRail voertuigen (31 januari 1993)
Spoorwegviaduct over de Rijksweg A4. Toen nog alleen voor treinverkeer, nu maakt ook RandstadRail gebruik van dit viaduct. (31 januari 1993)
(Dia: Collectie © www.digitaletram.nl)

Speurtocht naar Nederlandse bussen in Suriname, deel 2    (28 januari 2008)
Van 23 januari tot en met 4 februari 2008 brachten wij een bezoek aan Suriname. In Suriname reden ooit veel bussen welke uit Nederland afkomstig waren. Tegenwoordig zijn nog maar weinig van deze bussen rijvaardig. De speurtocht leverde een paar Nederlandse bussen op waarvan niet altijd duidelijk was in welk deel van Nederland ze ooit reden.
De voormalige ZWN streekbus 9361 staat met een ingebouwde deur voor links verkeer, als de scholen dicht zijn, bij de trotse eigenaar voor de deur.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tussen Lelydorp en Latour bevindt zich een busbedrijf aan de Mon Plaisierweg waar nog oude bussen uit Nederland bleken te staan. In 1996 brachten wij ook een bezoek aan dit bedrijf en toen zagen de bussen er heel wat beter uit!





(Dia: © www.digitaletram.nl)

(Dia: © www.digitaletram.nl)

Op een sloperij ergens achter de Indira Gandhiweg troffen we een bus aan waarvan identificatie niet mogelijk bleek.





Speurtocht naar Nederlandse bussen in Suriname, deel 1    (28 januari 2008)
Van 23 januari tot en met 4 februari 2008 brachten wij een bezoek aan Suriname. Suriname heeft geen trams maar had ooit een bonte verzameling bussen welke uit Nederland waren overgebracht. Tegenwoordig zijn nog maar weinig van deze bussen rijvaardig. Veel van deze bussen zijn inmiddels buiten dienst en staan vaak weg te roesten langs de weg of op de terreinen van de busondernemingen. Een voormalige ZWN streekbus doet nog steeds dienst als schoolbus.
Een voormalige ZWN streekbus 9361 rijdt als schoolbus op de Indira Gandhiweg richting Lelydorp. Op de achtergrond een Amerikaanse schoolbus.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op het terrein van politiepost Rijsdijk langs de Indira Gandhiweg troffen we de voormalige RET stadsbus 579 aan. Deze voormalige Rotterdamse standaardbus lijkt niet meer rijvaardig en een kijkje in de bus verraadt de herkomst.





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Zomaar een eindpunt: Connexxion Sneltram, Moreelsepark    (22 januari 2008)
Tussen Utrecht en de plaatsen Nieuwegein en IJsselstein rijdt sinds 1983 een tram. Dit jaar bestaan deze tramlijnen 25 jaar. De afgelopen jaren was er sprake van dat het huidige eindpunt aan het Moreelsepark zou verdwijnen. Sinds kort wordt er echter nagedacht over uitbreiding en de vervanging van het huidige trammaterieel door lagevloertrams.

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Aanleg OV-knooppunt Leyweg, deel 1    (22 januari 2008)
De Leyweg ter hoogte van het Leyenburg ziekenhuis ondergaat een flinke metamorfose. Er komt hier een belangrijk OV-knooppunt en in de toekomst rijden hier veel trams en bussen. RandstadRail lijn 4 en tramlijn 6 krijgen op dit OV-knooppunt een belangrijke functie. Veel reizigers van en naar het Westland kunnen hier in de toekomst overstappen.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Tramlijn 6 gebruikt nog steeds de keerlus op het Castricumplein en komt dus nog niet bij het Leyenburg ziekenhuis. Zodra tramlijn 6 van de nieuwe keerlus bij het ziekenhuis gebruik gaat maken wordt deze keerlus opgebroken.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Keerlus bij Leyenburg voorzien van bovenleiding    (19 januari 2008)
De werkzaamheden aan het OV-knooppunt aan de Leyweg zijn al flink opgeschoten. De afgelopen week is de nieuwe toekomstige keerlus voor tramlijn 6 bij het Leyenburg ziekenhuis voorzien van bovenleiding. De nieuwe keerlus is nog niet vrijgegeven voor de tramdienst omdat er nog werkzaamheden aan de sporen zijn voorzien. Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe keerlus in gebruik zal worden genomen. De keerlus op het Castricumplein wordt dan opgebroken.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Zomaar een eindpunt: HTM-tramlijn 15, Nootdorp    (16 januari 2008)
Sinds 2 januari 2002 rijdt tramlijn 15 naar het centrum van Nootdorp. Tramlijn 15 is exploitatief gekoppeld aan tramlijn 16 en wisselt van lijnnummer bij het Centraal Station. Oorspronkelijk was de keerlus veel kleiner, maar vandaag de dag is het een flinke keerlus. Het eindpunt heeft twee opstelsporen en ligt pal naast het winkelcentrum "De Parade".
GTL 3089 heeft recentelijk een totaalreklame jasje gekregen voor RTV-West.
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

GTL 3117 begint in Nootdorp aan zijn lange route. Uiteindelijk eindigt de tram als tramlijn 16 aan de Dorpskade in Wateringen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een tramhalte nader bekeken: Steenwijklaan    (13 januari 2008)
De halte Steenwijklaan op de Dedemsvaartweg bestaat nog niet zo heel erg lang. De halte wordt sinds 30 september 2007 bediend door tramlijn 16. Op de site van de HTM zijn de passeertijden van de trams langs deze halte actueel op te vragen. De passeertijden van de trams richting Wateringen en in de richting Centraal Station worden dan zichtbaar.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Zwanen vertragen HTM tramlijn 11    (6 januari 2008)
In Den Haag zorgt een groep zwanen al een paar weken voor vertraging op tramlijn 11. Tussen de halte Weimarstraat en de halte Loosduinseweg is een groep van ongeveer twintig zwanen neergestreken op de sporen van de tramlijn. De trams rijden ter plekke met matige snelheid omdat de dieren niet onder de indruk zijn van de passerende voertuigen.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Een terugblik naar het verleden: 3 januari    (3 januari 2008)
Zo nu en dan is het wel eens leuk om terug te kijken naar een bepaalde datum. Op 3 januari 2008 gaan we terug naar de jaren 1989, 1994, 1996 en 2004. In die jaren was er nog helemaal geen sprake van RandstadRail en reden er nog vele soorten treinen langs Voorburg 't Loo. De Haagse tramlijn 3 reed nog met GTL's en de tramhalte Muzenstraat was net gesloopt. In Rotterdam zien we motorwagen 850 op de inmiddels verdwenen lijn 1 het eindpunt De Esch naderen.


Mw. 850 van tramlijn 1 nadert De Esch in een sneeuwlandschap, 3 januari 2004

Geen RandstadRail bij Voorburg 't Loo
3 januari 1989



Tramlijn 3 heeft nog GTL's
3 januari 1994



De halte Muzenstraat is niet meer
3 januari 1996


De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Eerste Nieuwjaarsdag voor RandstadRail    (1 januari 2008)
Met het begin van het nieuwe jaar 2008 beleefde ook RandstadRail zijn allereerste Nieuwjaarsdag in de geschiedenis. Het goede voornemen om de fusie van de websites www.tramfoto.nl en www.digitaletram.nl extra te accentueren ging van start met een gezamelijke fotoreportage van de beide webmasters langs een deel van de route van RandstadRail.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.