Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van januari 2009

- 31-01 - Haagse museumtrams overgebracht naar het HOVM
- 30-01 - TW 6016b 'verschrottet'
- 30-01 - De laatste uurtjes van een B-bak
- 28-01 - Tram van Elsloo wordt gesloopt
- 27-01 - HTM-infra werkmaterieel in Voorburg
- 26-01 - Een halte nader bekeken: Wilgenplas
- 25-01 - TW 6016c 'verschrottet'
- 24-01 - Voorbereidingen tramlijn 19 bij Leidsenhage
- 21-01 - Restanten tram van Houten gesplitst
- 20-01 - Halte Berkel-Westpolder officieel geopend
- 20-01 - RandstadRail by night
- 18-01 - Reclametram voor Emmen werft nu ook in Delft
- 16-01 - TW 6016a 'verschrottet'
- 15-01 - Het roemloze einde van de tram van Houten
- 10-01 - De tram van Houten is spoorloos
- 07-01 - Tram van Houten verlaat Leidschendam (HTM/NS)
- 05-01 - Terug in de tijd (05-01-2003): TW6000-en in de sneeuw
- 01-01 - Zomaar een knooppunt: Den Haag Hollands Spoor
- 01-01 - Extra trams voor traditionele Nieuwjaarsduik
- 01-01 - Archief onderwerpen december 2008


Haagse museumtrams overgebracht naar het HOVM    (31 januari 2009)
Nu de verbouwing van het  Haags Openbaar Vervoer Museum  achter de rug is kan er zo langzamerhand een begin worden gemaakt met het terug brengen van een aantal museumtrams.  Omdat museumtrams op dit moment nog niet zelfstandig mogen rijden werden ze overgebracht achter de GTL 3011. Als eerste werd PCC 1304 overgebracht naar het museum aan de Frans Halsstraat. Daarna werden achtereenvolgens PCC 2101 en Partytram 1302 overgebracht.
PCC 1304 werd als eerste overgebracht vanaf de Lijsterbesstraat naar Haags Openbaar Vervoer Museum.
(Foto: © www.digitaletram.nl)












De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

TW 6016b 'verschrottet'    (30 januari 2009)
Op vrijdagmiddag 30 januari lagen de restanten van de B-bak van de tram van Houten her en der verspreid over het terrein van de sloperij. Deze restanten werden even later samen met ander schroot in diverse containers afgevoerd.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Door omstandigheden zijn foto's van het slopen nog niet beschikbaar. Deze worden zo spoedig mogelijk toegevoegd.

De laatste uurtjes van een B-bak    (30 januari 2009)
Op vrijdag 30 januari 2009 waren de laatste uurtjes van de restanten van wat eens de tram van Houten was geslagen. Nadat op  donderdag 29 januari 2009  het laatste deel van de  TW6016  was vervoerd naar het terrein van de sloperij kwam een dag later het echte einde.  Aan het eind van de middag maakte de slopershamer een eind aan het voertuig.
De B-bak van de 6016 staat op de schroothoop te wachten op de slopershamer.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tram van Elsloo wordt gesloopt    (28 januari 2009)
De oude Haagse tram welke vijftien jaar lang in Elsloo stond wordt gesloopt. De tram stond naast restaurant De Olde Tramhalte. Het restaurant krijgt een andere naam en de tram past daar niet meer bij.  Helaas is het ook niet gelukt om een nieuwe bestemming voor de H10 (ex-HTM 290) te vinden. De Tramweg Stichting werd in de gelegenheid gesteld om een aantal originele onderdelen van de tram halen.  Daar kunnen andere trams weer mee gerestaureerd worden.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

HTM-infra werkmaterieel in Voorburg    (27 januari 2009)
Op dinsdag 27 januari 2008 waren er op het traject van lijn 10 in de omgeving van station Voorburg diverse HTM-infra werkwagens actief. Tramlijn 10 had nergens last van want die rijdt alleen op werkdagen in de ochtend- en avondspits.

(Foto: © Ton Slootmaker)

(Foto: © Ton Slootmaker)

Een halte nader bekeken: Wilgenplas    (26 januari 2009)
De halte Wilgenplas is onderdeel van RandstadRail en wordt bediend door de Erasmuslijn van de RET. In de nabije toekomst zal deze metrohalte gesloten worden en vervangen worden door de nieuwe aangelegde halte Meijersplein.
Eindelijk rijdt er op het RandstadRail gedeelte een dienst met nieuw materieel (5506+5510)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

TW 6016c 'verschrottet'    (25 januari 2009)
Het restant van de tram van Houten bestond op zondag 25 januari 2009 nog maar uit één enkele bak op één truck. Nadat de A-bak halverwege januari was gesloopt is nu ook de C-bak de afgelopen week naar de sloper verdwenen.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Voorbereidingen tramlijn 19 bij Leidsenhage    (24 januari 2009)

De aanleg van tramlijn 8 in de omgeving van het winkelcentrum Leidsenhage begint eindelijk vorm te krijgen. Er zijn borden geplaatst welke de komst van de nieuwe tramlijn aankondigen en er is een trambedding aangelegd.  Het project heet officieel nog steeds Tramlijn 19 en uiteindelijk zal ook het lijnnummer 19 gebruikt worden. De nieuwe tramlijn zal in zijn volledige vorm gaan rijden tussen Leidsenhage en de TU-wijk in Delft.  De startdatum is niet bekend.

Het Weigelia is nu nog het domein van het winkelende publiek. Straks rijden hier ook trams.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Restanten tram van Houten gesplitst    (21 januari 2009)
Nu de A-bak van de TW6016 niet meer bestaat is er niet veel meer over van wat eens de pendeltram van Houten was. De resterende bakken zijn nu ook van elkaar losgekoppeld en staan klaar voor hun allerlaatste reis naar de ' knipper '.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Halte Berkel-Westpolder officieel geopend    (20 januari 2009)
Op dinsdagavond 20 januari 2008 werd de nieuwe RandstadRail halte Berkel-Westpolder officieel in gebruik genomen. Onder het kabaal van een  groots vuurwerk  gleed het nieuwe RET-RandstadRail voertuig 5506 de feestelijk versierde halte binnen.  Deze gebeurtenis betekende ook de start van de inzet van het nieuwste materieel  op het RandstadRail gedeelte van de Erasmuslijn.  De komende weken zullen de oude voertuigen  geleidelijk aan vervangen gaan worden.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Meteen na de officiële handelingen werden een aantal diensten uitgevoerd met de nieuwe RandstadRail voertuigen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De halte Berkel-Westpolder was overdag nog het domein van de oude metrostellen. Tegen het einde van de ochtend werd er begonnen met het versieren van de nieuwe halte.  Behalve de bij dit soort festiviteiten altijd gebruikelijke ballonversieringen werden ook de technische benodigdheden voor de muziek en het knalvuurwerk gereed gemaakt.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail by night    (20 januari 2009)
Met de huidige  moderne technieken  kunnen tegenwoordig zelfs rijdende trams worden gefotografeerd in het donker. De haltes Leidschenveen en station Laan van NOI leenden zich op de avond van de 20e januari uitstekend voor deze pilot. In de toekomst zult u ongetwijfeld op deze website nog veel meer van dit soort experimenten gaan tegenkomen.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Reclametram voor Emmen werft nu ook in Delft    (18 januari 2009)
Bij de HTM heeft de 3041 de totaalreclame voor ' eMMen Maakt Meer Mogelijk ' verloren. Deze totaalreclame is nu overgeplakt op de 3005. Omdat deze reklame nu op tramlijn 1 te zien is wordt ook Delft betrokken bij de campagne.
Nu de totaalreklame voor Emmen is overgeplakt op de 3005 komt de boodschap ook over op de Delftenaren
(Foto: © www.digitaletram.nl)

TW 6016a 'verschrottet'    (16 januari 2009)
Op vrijdagochtend 16 januari 2009 was de A-bak van de tram van Houten totaal versnipperd. Van de A-bak waren nog diverse onderdelen terug te vinden. Alleen het wagennummer 6016 en de in Houten Castellum aangebrachte geverfde handjes herinnerden aan betere tijden. De truck op de container was nog compleet. Een paar uur later was alles weg.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het roemloze einde van de tram van Houten    (15 januari 2009)
Op donderdag 15 januari 2008 werd de A-bak van de eerste lightrail-tram van Nederland verknipt bij de sloper. De B- en de C-bak van de TW6016 zullen binnenkort dit trieste voorbeeld volgen. Nadat de tram was overgebracht vanuit Leidschendam naar de sloper was het al duidelijk dat sloop het uiteindelijke lot zou worden van de tram van Houten.
Een deel van het eerste lightrail voertuig van Nederland staat te wachten op het definitieve einde.
(Foto: © www.digitaletram.nl)





De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De tram van Houten is spoorloos    (10 januari 2009)
De ex-tram van Houten is inmiddels spoorloos. De TW6016 staat op rijplaten en heeft geen contact meer met rails.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tram van Houten verlaat Leidschendam    (7 januari 2009)
Op woensdag 7 januari 2009 werd de TW6016 bij Nedtrain in Leidschendam opgehaald door de transporteur Van der Vlist. Nadat de tram was opgeladen vertrok de tram definitief vanuit de Haagse regio naar een recycling lokatie elders in Nederland. Het lot van de TW6016, in feite de eerste lightrail tram van Nederland, lijkt hiermee definitief bezegeld.



(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
Het eerste lightrail voertuig van Nederland wordt uitgezwaaid door een passerend huidige lightrail voertuig van RandstadRail
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Na een lange rit bereikte de truck met daarop de TW6016 tegen de avond zijn eindbestemming. Wat er nu met de tram gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk is sloop de enige optie maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Terug in de tijd (05-01-2003): TW6000-en in de sneeuw    (05-01-2009)
Zo af en toe gaat "De Digitale Tram" op zoek naar gebeurtenissen welke destijds actueel waren. Op 5 januari 2003 sneeuwde het in Nederland en reden de uit Hannover overgenomen TW6000-en in Den Haag hun rondjes op lijn 11.




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Zomaar een knooppunt: Den Haag Hollands Spoor    (1 januari 2009)
In veel steden waar trams rijden zijn er wel een aantal knooppunten te vinden waar meerdere tramlijnen langs rijden. Het station Hollands Spoor (Den Haag HS) is het oudste treinstation van Den Haag en werd geopend in 1843 toen de Oude Lijn vanuit Amsterdam via Leiden naar Den Haag werd doorgetrokken. De naam van het station is ontleend aan de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Nu rijden de tramlijnen 1, 9, 10, 11, 12 16 en 17 langs dit station.
De 3056/9 en de 3028/16 bij de halte voor het Station HS




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

De 3112/9 passeert de 3018/17 bij de halte voor het Station HS

Extra trams voor traditionele Nieuwjaarsduik    (1 januari 2009)
Zoals elk jaar werd er in Scheveningen de traditionele Nieuwjaarsduik gehouden.  Het evenement begon ooit als een grap maar is nu een commerciele aangelegenheid geworden.  Sponsor Unox had deze keer een speciale tram om de Nieuwjaarsduik te promoten.  Deze Unox-tram was op Nieuwjaarsdag in dienst als een van de extra trams op lijn 9K.

(Foto: © Rene Weterings)

(Foto: © Rene Weterings)

Wat vindt u van deze site?    Geef uw mening in het gastenboek