Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van september 2008

- 28-09-2008 - Ontsporing lijn 25 in Amsterdam
- 27-09-2008 - Open dag onderhoudswerkplaats Diemen
- 27-09-2008 - Wervingsdag bij de HTM
- 25-09-2008 - Aanrijding tussen tram en bus bij station Rijswijk
- 19-09-2008 - PCC 1006 overgebracht van Brugge naar Gent
- 16-09-2008 - De hangende tram van Wuppertal, deel 1
- 14-09-2008 - Derde Tramfestival aan de Belgische Kust
- 13-09-2008 - Werkzaamheden en omleidingen in Den Haag
- 11-09-2008 - Aanrijding tramlijn 15/16 met personenauto
- 10-09-2008 - Kleine ontsporing op klapwissel Loosduinen
- 05-09-2008 - Inkorting tramlijn 2: Nieuwe tramsporen in Loosduinen
- 04-09-2008 - Vissen langs de trambaan
- 03-09-2008 - Inkorting tramlijn 2: Eindpunt Thorbeckelaan
- 01-09-2008 - Inkorting tramlijn 2: Verwijderen oude tramsporen
- 01-09-2008 - Archief onderwerpen augustus 2008


Ontsporing lijn 25 in Amsterdam    (28 september 2008)

Op zondag 28 september 2008 ontspoorde de 2096 van tramlijn 25 aan het eind van de ochtend voor het Amsterdamse Centraal Station. Door deze ontsporing was het tramverkeer een tijd gestremd. De 2096 werd uiteindelijk door de technische dienst terug op het spoor gezet. (Foto's: © Brian de Bruin)


(Foto: © Brian de Bruin)

(Foto: © Brian de Bruin)

Open dag onderhoudswerkplaats Diemen    (27 september 2008)
Op zaterdag 27 september 2008 organiseerde het Amsterdamse GVB een open dag bij de onderhoudswerkplaats in Diemen. Over het terrein van de onderhoudswerkplaats was een route uitgestippeld. Nog steeds bijzonder is de aanwezigheid van de drie Weense motorwagens welke gereed worden gemaakt voor de inzet in de regio Utrecht.
De Weense 4941 heeft een richtingfilm voor de regio Utrecht en staat te wachten op vertrek naar Connexxion









(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wervingsdag bij de HTM    (27 september 2008)
Op 27 september 2008 werd in remise Zichtenburg een wervingsdag voor nieuw personeel gehouden. In de remise Zichtenburg konden belangstellenden zich laten informeren over een baan bij de HTM. (Info: www.werkenbijhtm.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanrijding tussen tram en bus bij station Rijswijk    (25 september 2008)
Op dondermiddag 25 september 2008 botste een Connexxion bus op de 3127 van tramlijn 17. De buschauffeur zag de tram over het hoofd welke net vertrokken was van de halte Rijswijk Station. Tijdens het achteruit rijden klapte ook nog de voorste beugel achterover. De stremming duurde een aantal uren omdat de tram moest worden weggesleept.

(Foto: © Rene Weterings)

(Foto: © Rene Weterings)

PCC 1006 overgebracht van Brugge naar Gent    (19 september 2008)
Op 19 augustus 2008 werd bij Bombardier in Brugge de ex-HTM PCC 1006 naar buiten gereden en opgeladen. Na iets meer dan vijfentwintig jaar lijkt het erop dat de tram een nieuwe rijvaardige toekomst krijgt bij TTO-Noordzee.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
De nog in goede staat verkerende 1006 is zojuist naar buiten getrokken voor vertrek naar Gent
(Foto: © www.digitaletram.nl)





Na het opladen werd er koers gezet naar de stelplaats van De Lijn in Gent. Bij de aankomst was er een ontmoeting met de Gentse PCC en de Hermelijn. De toekomstige blauwe museum-PCC 01 verwelkomde zijn collega in de hal.

(Foto: © Rene Weterings)

(Foto: © Rene Weterings)






Bij het afladen komt de 1006 op het beton te staan
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 1006 op meterspoor, dat is straks echt realiteit!
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De hangende tram van Wuppertal, deel 1    (16 september 2008)
De Wuppertaler Schwebebahn is een soort metrolijn in de Duitse stad Wuppertal en werd op 1 maart 1901 in dienst gesteld. De rijtuigen hebben wielen op het dak en hangen aan een twaalf meter hoog hangspoor. Er is één rail per rijrichting en de eenrichtingwagens met de daarbij bijbehorende keerlussen aan de eindpunten roepen de vergelijking op met een tram. Op dinsdag 16 september 2008 bezocht Ton Slootmaker deze 'Schwebebahn' van Wuppertal.





Derde Tramfestival aan de Belgische Kust    (14 september 2008)

Op zondag 14 september 2008 organiseerde TTO Noordzee voor de derde maal een tramfestival aan de Belgische kust. Tijdens het tramfestival reden een vijftal historische trams tussen De Panne-Esplanade, Koksijde en Nieuwpoort-Bad. Op het remiseterrein waren veel historische trams te zien.







Kustmotorwagen 9014

Gentse gasttram 6333

Gentse motorwagen 354

Standaard motorwagen 9750

De Panne Esplanade

Rangeren naar de stelplaats

Korte rit met de Gentse 354

Korte rit naar Koksijde

Historische tram in Koksijde

Ritten met diverse motorwagens

Motorwagens bij de stelplaats

Gentse 6333 op weg naar Oostende

Na afloop van het tramfestival reed de Gentse Hermelijn 6333 terug naar Oostende. Onderstaande foto's zijn gemaakt tijdens een passage met de 6048 bij de tramhalte Nieuwpoort Zonnebloem. Op deze plek ligt ook een keerdriehoek.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden en omleidingen in Den Haag    (13 september 2008)
De tramlijnen 11 en 12 kunnen niet naar het Rijswijkseplein en driehoeken voor het station
(Foto: www.digitaletram.nl)

In het weekend van 13 en 14 september 2008 waren er werkzaamheden op het Stationsplein bij de Hofwijckstraat. Doorgaand tramverkeer was niet mogelijk. De tramlijnen 11 en 12 driehoekten voor het station en lijn 9 reed door de tramtunnel onder het station en over de Laakkade. De lijnen 1, 16 en 17 reden via de Rijswijkseweg en de Laakkade.

Aanrijding tramlijn 15/16 met personenauto    (11 september 2008)
Op donderdag 11 september 2008 vond er rond 14:00 uur een aanrijding plaats op de kruising Korte Voorhout en de Prinsessegracht. De personenauto, welke zwaar beschadigd raakte, kon de 3028 van lijn 15/16 niet meer ontwijken.

(Foto: © Persbureau Marofer)

(Foto: © Persbureau Marofer)

(Foto: © Persbureau Marofer)

(Foto: © Persbureau Marofer)

Kleine ontsporing op klapwissel Loosduinen    (10 september 2008)
Op woensdagavond 10 september 2008 ontspoorde de 4043 van RandstadRail lijn 3 op het wissel bij het eindpunt Loosduinen. De trams konden vanwege deze ontsporing enige tijd geen gebruik maken van de tailtrack op het Arnold Spoelplein en maakten kop in de Pisuissestraat. De noodploeg van de HTM zette de tram uiteindelijk weer op de rails.





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Inkorting tramlijn 2: Nieuwe tramsporen in Loosduinen    (5 september 2008)
Vanaf maandag 1 september 2008 reed tramlijn 2 tijdelijk een ingekorte route vanwege de vervanging van tramsporen in Loosduinen. Op vrijdag 5 september 2008 waren nieuwe sporen gelegd en aangesloten op de bestaande sporen.





Vissen langs de trambaan    (4 september 2008)
Wie denkt dat er alleen wordt gevist langs de waterkant heeft het mis. Er wordt ook gevist langs het spoor. Althans zo lijkt het als we naar de wisselwachters kijken die sinds de ingebruikname van de keerlus bij Leyenburg bij het spoor zitten. Zo af en toe vangt men een lijn 6 in de keerlus, maar die wordt dan weer losgelaten om de dienst te vervolgen.
Tussen het vissen door is er altijd genoeg gelegenheid om op tijd het wissel om te zetten

Even kijken of we zo meteen beet hebben....
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De vangst wordt weer teruggezet in de dienst.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Inkorting tramlijn 2: Eindpunt Thorbeckelaan    (3 september 2008)
Vanaf maandag 1 september 2008 reed tramlijn 2 wegens werkzaamheden een ingekorte route. Tramlijn 2 had voor vijf dagen een speciale dienstregeling en de trams reden niet verder dan de keerdriehoek bij de Thorbeckelaan.
De digitale richtingdisplays zijn ook geschikt gemaakt voor tijdelijke bestemmingen

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Inkorting tramlijn 2: Verwijderen oude tramsporen    (1 september 2008)
Vanaf maandag 1 september 2008 reed tramlijn 2 tijdelijk een ingekorte route. Het traject tussen de Thorbeckelaan en Kraaijenstein werd gereden door pendelbussen. Tussen de halte Loosduinse Hoofdstraat en de halte Burgemeester Hovylaan werden de tramsporen vervangen. Op maandag 1 september 2008 werden de oude tramsporen verwijderd.