Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van november 2008

- 29-11 - Amsterdamse GTr 307 maakt tramrit door Den Haag
- 28-11 - Haagse tram maakt totaalreclame voor Emmen
- 26-11 - RandstadRail ontspoort op de Meppelweg
- 23-11 - Sneeuw in de regio Haaglanden
- 22-11 - Vervangend NS-vervoer tussen Den Haag en Delft
- 21-11 - Verhoogde treeplanken voor de Weense trams
- 17-11 - Een Amsterdamse tram in Scheveningen
- 15-11 - Intocht Sinterklaas zorgt voor omleidingen
- 09-11 - "Here comes the SUN": 25 jaar Sneltram
- 08-11 - Werkzaamheden keerlus Laan van Nieuw Oost IndiŽ
- 05-11 - Steeds meer 'dubbele' totaalreclametrams
- 05-11 - Terug in de tijd (05-11-1993): Werkzaamheden Hollands Spoor
- 03-11 - Aankomst van nog twee Weense trams op de Kleiweg
- 01-11 - Archief onderwerpen oktober 2008


Amsterdamse GTr 307 maakt tramrit door Den Haag    (29 november 2008)
Op zaterdag 29 november 2008 reed de Amsterdamse GTr 307 samen met de TS 14 zelfstandig vanaf het TS depot in Scheveningen naar de Lijsterbesstraat. Voor de GTr 307 was het de eerste keer dat deze overdag rijdend te zien was. De route ging vanaf Scheveningen via de tramlijnen 1, 11 en 12 met als extra een fotostop aan Scheveningen Haven.
De prachtig gerestaureerde GTr 307 poseert naast de TS 14 in de keerlus van tramlijn 11 aan Scheveningen Haven
(Foto: © www.digitaletram.nl)


Zonder problemen bereikte de GTr 307 het opstelspoor op de Laan van Meerdervoort ter hoogte van de remise Lijsterbesstraat. De restauratie van de GTr 307 zal de komende maanden in de Lijsterbesstraat worden afgerond.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Haagse tram maakt totaalreclame voor Emmen    (28 november 2008)
Bij de HTM heeft de totaalreclame voor Converse op de 3041 plaats gemaakt voor een andere totaalreclame. Onder het motto ' eMMen Maakt Meer Mogelijk ' maakt de 3041 op lijn 15/16 reclame voor het in Drenthe gelegen Emmen.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wat vindt u van deze site?    Geef uw mening in het gastenboek

RandstadRail ontspoort op de Meppelweg    (26 november 2008)
Op woensdag 26 november 2008 ontspoorde aan het begin van de middag RandstadRail 4016 op de Meppelweg. De 4016 was vanaf De Uithof op weg naar de remise Zichtenburg. Op het wissel naar de remise ontspoorde de 4016 en raakte daarbij een bovenleidingmast. Het weer op de rails zetten duurde een aantal uren omdat er een hijskraan van de firma Blansjaar moest komen om de klus te klaren. Aan het eind van de middag stond de 4016 weer op de tramrails.
De onfortuinlijke 4016 stond een aantal uren op de Meppelweg 'geparkeerd' tegen een bovenleidingmast
(Foto: © www.digitaletram.nl)










De kleine foto's aan de zijkanten zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Tussen De Uithof en de Monstersestraat namen bussen de dienst tijdelijk over
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Sneeuw in de regio Haaglanden    (23 november 2008)
Op zondag 23 november 2008 kreeg Haaglanden te maken met de eerste sneeuwval van dit winterseizoen. Voor zover bekend waren er geen grote problemen. De richtingfilms van de trams waren door de harde wind nauwelijks te lezen.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


RandstadRail had weinig problemen met de sneeuwval
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 4041 wacht de vertrektijd af in Zoetermeer Centrum West
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Vervangend NS-vervoer tussen Den Haag en Delft    (22 november 2008)

In het weekend van zaterdag 22 en zondag 23 november 2008 reden er op verzoek van de Nederlandse Spoorwegen extra trams tussen Den Haag CS en Delft. Vanwege werkzaamheden tussen Den Haag HS en Schiedam was er geen treinverkeer mogelijk. De NS-trams 'filmden' speciale teksten op de digitale displays. De extra NS-trams reden in Den Haag in een grote lus langs de beide Haagse hoofdstations en gingen via de route van lijn 1 naar Delft Tanthof. Voor tramlijn 1 betekende dit een verdubbeling van de frequentie over een deel van de route (elke 7Ĺ minuut / 8x per uur).
De vervangende tramdienst werd ingesteld tussen Den Haag Centraal en Delft Tanthof via het station van Delft
(Foto: © www.digitaletram.nl)




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Verhoogde treeplanken voor de Weense trams    (21 november 2008)
Op vrijdag 21 november 2008 werd de Weense tram 4917 vanuit Rotterdam weer overgebracht naar Nieuwegein. De 4917 heeft verhoogde treeplanken bij de twee middelste deuren. De twee buitenste deuren hebben deze aanpassing niet. Nadat de tram was afgeladen en op de rails was geplaatst ontspoorde het voorste draaistel tijdens het rangeren.
Op 21 november keerde de 4917 met verhoogde treeplanken weer terug in Nieuwegein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Het verschil in hoogte tussen de twee deuren
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Straks worden alleen de twee middelste deuren gebruikt
(Foto: © www.digitaletram.nl)









De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Een Amsterdamse tram in Scheveningen    (17 november 2008)
Op maandag 17 november 2008 werd in Scheveningen de prachtig gerestaureerde Amsterdamse 'stoeltjeswagen' 307 even naar buiten gereden voor een paar foto-shots in de omgeving van de remise. (Met dank aan © Ton Slootmaker)




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Intocht Sinterklaas zorgt voor omleidingen    (15 november 2008)
Op 15 november 2008 arriveerde Sinterklaas weer met zijn stoomboot in Scheveningen. Nadat de Sint en zijn Pieten in de Scheveningse haven waren verwelkomt werd de aansluitende traditionele rijtour weer gereden. De rijtour door de winkelstraten van Scheveningen en Den Haag kruiste een aantal tramlijnen en dat zorgde voor de nodige omleidingen.

Schematisch overzicht van de Sinterklaasroute
(Ontwerp: © HTM)

De omleiding betekende opletten voor de automobilisten
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 1 reed tijdelijk via het Centraal Station
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 1 reed via tramlijn 9 naar het Centraal Station
(Foto: © www.digitaletram.nl)

"Here comes the SUN": 25 jaar Sneltram    (9 november 2008)
Op 17 december 1983 werd de Sneltram Utrecht Nieuwegein (SUN) officieel in gebruik genomen. Binnenkort bestaat het op dit moment uit twee lijnen bestaande tramnet al weer 25 jaar. Voor 'De Digitale Tram' is dit een goed moment om terug te kijken naar de aanleg, de opening en de bedrijfsvoering. In deze terugblik kijken we terug naar de aanleg.

Bij de aanleg werd volop gebruik gemaakt van NS werkmaterieel
(Dia: © Henk Wolf)

Nieuwe sporen ter hoogte van het huidige P+R Westraven
(Dia: © Henk Wolf)

Dit item over de aanleg van de Sneltram wordt binnenkort van meer dia's voorzien

Werkzaamheden keerlus Laan van Nieuw Oost IndiŽ    (8 november 2008)
Met het vernieuwen van de tramsporen van tramlijn 2 ter hoogte van Station Laan van Nieuw Oost IndiŽ worden ook de bogen bij de keerlus vernieuwd. Daarbij worden de bogen iets ruimer aangelegd terwijl de oorspronkelijke situatie van de spoorligging hetzelfde blijft. Vanaf het binnenste spoor kan richting Leidschendam-Voorburg worden gereden.




De foto's aan de linkerkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.

Steeds meer 'dubbele' totaalreclametrams    (5 november 2008)
Bij de HTM in Den Haag worden steeds vaker twee trams met dezelfde totaalreclame beplakt. De 3005 en de 3027 zijn beiden in bruine outfit beplakt voor UGG Australia. De 3032 en de 3083 maken beiden totaalreclame voor Oostenrijk.

De 3027 op lijn 17 bij Station Hollands Spoor
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 3032 op lijn 1 bij de halte Centrum
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Terug in de tijd (05-11-1993): Werkzaamheden Hollands Spoor    (05-11-2008)
Zo af en toe gaat "De Digitale Tram" driftig op zoek naar gebeurtenissen welke destijds actueel waren. Op 5 november 2008 was het precies 15 jaar geleden dat er werkzaamheden waren op het Stationsplein en de Parallelweg. In verband met de bouw van de tramtunnel bij Station Hollands Spoor werden de tijdelijke sporen op de Parallelweg aangesloten.

GTL 3046/12 onderweg vanaf het stationsplein naar Duindorp
(Dia: © www.digitaletram.nl)

GTL 3031/8 (Info Thuis) op het Stationsplein
(Dia: © www.digitaletram.nl)

GTL 3036/9 (Viva Air) richting Vrederust
(Dia: © www.digitaletram.nl)

GTL 3076/8 (Visa) richting Vrederust
(Dia: © www.digitaletram.nl)

Aankomst van nog twee Weense trams op de Kleiweg    (3 november 2008)
Op maandag 3 november 2008 werden er twee Weense trams bij de RET op de Kleiweg afgeladen. De motorwagens 4917 en 4943 zullen in opdracht van de BRU in de werkplaats van de RET worden aangepast voor de inzet in de regio Utrecht. Er zijn nu drie Weense trams aanwezig bij de RET want ook de 4948 bevindt zich nog steeds op de Kleiweg.
(Foto: © Niels Steenbergen)




De foto's aan de rechterkant zijn in een groter formaat te zien door erop te klikken.