Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van april 2010

- 30-04 - Geslaagde proefrit met PCC 1006
- 30-04 - Speciale Koninginnedaglijnen in Amsterdam
- 30-04 - Historische traminzet op Haagse Koninginnedag
- 24-04 - Nieuwe pantograaf voor PCC 1006
- 24-04 - Eerste nieuwe tram voor Edinburgh gearriveerd
- 22-04 - Utrechtse Spitstram op volle sterkte, deel 1
- 19-04 - Vrijbaan voor de Vrijheidstrein
- 19-04 - Nieuwe keerlus voor tramlijn 12
- 19-04 - PCC 1006 overgebracht van Knokke naar Oostende
- 17-04 - Werkzaamheden in het Haagse centrum, deel 5
- 14-04 - Weense trams worden verlengd
- 14-04 - Aanrijding RandstadRail 4010 Pisuissestraat
- 13-04 - Weense tram ontspoord op overloopwissel
- 11-04 - Korte HOVM-rit naar vernieuwde keerlus in Moerwijk
- 05-04 - Historische trams en bussen tijdens de Haagse Paasmarkt
- 05-04 - Nieuwe totaalreklametrams in de Haagse regio
- 05-04 - Inkorting van de tramlijnen 5 en 51
- 04-04 - Herinneringen uit het verleden
- 04-04 - Nieuw seizoen voor het Haags Openbaar Vervoer Museum
- 01-04 - Archief onderwerpen maart 2010


Geslaagde proefrit met PCC 1006    (30 april 2010)
Terwijl er even verderop in Nederland uitgebreid Koninginnedag werd gevierd, reed op de Kustlijn tussen Oostende en Knokke de 1006 haar eerste echte proefrit. Onder de deskundige leiding van wattman en instructeur Gino Legein werd er om 10:45 uur gestart in Oostende. De 1006 blijkt moeiteloos bijna vijfenzeventig kilometer per uur te kunnen rijden. De aangepaste pantograaf van de slijptram H23 is een succes en ook de railremmen functioneren nu zoals het hoort. Onderweg trok de PCC veel bekijks. Op de zijkanten zijn nieuwe dakreclames van sponsor Bombardier aangebracht.
(Foto: © Raymond Naber)
(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © Raymond Naber)
(Foto: © Raymond Naber)

Speciale Koninginnedaglijnen in Amsterdam    (30 april 2010)
Op 30 april reden in Amsterdam weer de jaarlijkse Koninginnedaglijnen. Lijn 71 van Osdorp-De Aker via de Overtoom om het Vondelpark heen en via de Koninginneweg terug naar Nieuw Sloten. Lijn 72 van Osdorp-Dijkgraafplein via de Kinkerstraat, de Marnixstraat en De Clercqstraat naar Geuzenveld. Lijn 73 van Station RAI via de Van Woustraat en de Saphatiastraat naar Artis en door naar Diemen. Tramlijn 74 reed van het Flevopark naar de VU en lijn 75 van de VU naar de President Kennedylaan. Daarnaast reed onder andere lijn 7 om en lijn 5 reed tot het Haarlemmermeercircuit.




(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Historische traminzet op Haagse Koninginnedag    (30 april 2010)
Ter gelegenheid van Koninginnedag reden tussen 12:00 en 16:45 uur oude trams van het Haags Openbaar Vervoer Museum rondritten door de Haagse binnenstad. Voor deze ritten werden motorwagen 265 en PCC 1210 ingezet.
(Foto: © René Weterings)

(Foto: © René Weterings)

(Foto: © René Weterings)

Nieuwe pantograaf voor PCC 1006    (24 april 2010)
Sinds zaterdag 24 april 2010 heeft de 1006 een nieuwe pantograaf gekregen. Het is geen beugel zoals die origineel op de 1006 heeft gezeten, want in Den Haag waren de twee losse sleepstukken niet met elkaar verbonden. Zo krijgt de 1006 in België met zijn metersporige draaistellen, zijn afwijkende snor en deze pantograaf een geheel eigen gezicht.
(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © Raymond Naber)
(Foto: © Raymond Naber)

Eerste nieuwe tram voor Edinburgh gearriveerd    (24 april 2010)
(Foto: © Vic MacKinlay)

Utrechtse Spitstram op volle sterkte, deel 1    (22 april 2010)
Sinds maandag 19 april 2010 zijn de Spitstrams tussen Utrecht Centraal Station en Nieuwegein Zuid drie keer zo lang geworden. Met de start van deze driewagentrams zijn er ook een aantal haltes toegevoegd waar de tram nu ook stopt. In principe zijn er in de ochtend- en de avondspits vier tramstellen in dienst tussen Utrecht CS en Nieuwegein Zuid.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Vrijbaan voor de Vrijheidstrein    (19 april 2010)
NS 520 van het type plan T is omgebouwd tot Vrijheidstrein en rijdt door het land. In 2010 is het 65 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd na de Tweede Wereldoorlog. Dit is de tweede keer dat er een Vrijheidstrein door het land rijdt. De eerste Vrijheidstrein reed al in 1995 ter gelegenheid van 50 jaar bevrijding en dat was Hondekop Mat.'54 nr. 763.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe keerlus voor tramlijn 12    (19 april 2010)
Bij Amsterdam Sloterdijk komt een nieuwe keerlus voor lijn 12. De huidige lus die voor het station ligt, zal verdwijnen in verband met de renovatie van het plein voor het station. Inmiddels zijn er al diverse sporen gelegd.  De keerlus is zeer ruim en loopt om het viaduct van GVBA metrolijn 50 en het NS-treinviaduct.  Er komen ook een paar inhaalsporen bij.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

PCC 1006 overgebracht van Knokke naar Oostende    (19 april 2010)
In de nachtelijke uurtjes van 19 april 2010 werd de ex-HTM PCC 1006 overgebracht vanaf de stelplaats Knokke naar werkhuis Oostende. De 1006 reed niet zelfstandig maar werd gesleept door motorwagen S9750 vanaf de stelplaats in Knokke tot aan de Sportstraat in Oostende. Vandaar is de 1006 op eigen kracht naar binnen gereden. De rijprestaties en de vering van de 1006 blijken ideaal te zijn. In Oostende zal de pantograaf van de slijpwagen H23 (ex-1207) op de 1006 worden gemonteerd. Deze pantograaf wordt op zeer korte termijn vanuit Den Haag naar Oostende overgebracht.

(Foto: © Eddy Geuvels)

(Foto: © Eddy Geuvels)

(Foto: © Eddy Geuvels)

(Foto: © Eddy Geuvels)

Werkzaamheden in het Haagse centrum, deel 5    (17 april 2010)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Weense trams worden verlengd    (14 april 2010)
Vanaf maandag 19 april 2010 is het de bedoeling dat de Weense spitstrams tussen Utrecht en Nieuwegein Zuid in de ochtend- en avondspits verlengd gaan worden. De trams zullen dan uit drie delen bestaan, twee motorwagens en een tussenrijtuig. Op 14 april 2010 was het nog niet zover en werden de diensten nog uitgevoerd met losse motorwagens.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanrijding RandstadRail 4010 Pisuissestraat    (14 april 2010)
Op woensdag 14 april 2010 was de 4010 van RandstadRail lijn 3 betrokken bij een aanrijding in de Pisuissestraat. De bestuurder van een afslaande auto zag de tram te laat. De auto werd een stukje meegesleurd en kwam klem te zitten tussen de RR-tram en een verkeerspaal. Hoewel de auto flink beschadigd was kwam de bestuurder met de schrik vrij.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Weense tram ontspoord op overloopwissel    (13 april 2010)
In de avondspits van dinsdag 13 april 2010 ontspoorde motorwagen 4929 op het overloopwissel bij de halte Westplein. Wegens een defecte Weense tram bij de opgeheven halte Moreelsepark kon er niet gekeerd worden op deze plek.
(Foto: © www.tramnieuwegein.nl)

(Bron: © YouTube)

(Bron: © YouTube)

Korte HOVM-rit naar vernieuwde keerlus in Moerwijk    (11 april 2010)
Op zondag 11 april 2010 was er een korte rit vanaf het Haags Openbaar Vervoer Museum naar de voormalige keerlus van tramlijn 16 in Moerwijk. Het dubbele opstelspoor heeft inmiddels plaats gemaakt voor een enkelsporige variant.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Historische trams en bussen tijdens de Haagse Paasmarkt    (5 april 2010)
Na een aantal jaren van afwezigheid was het HOVM weer terug op de Paasmarkt. Vanaf het Lange Voorhout werden op Tweede Paasdag tussen 10:00 en 17:00 uur rondritten gereden door het centrum met historische trams en bussen.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © Charles Stokman)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Wij vinden het altijd prettig om te horen wat u van De Digitale Tram vindt. U kunt uw opmerking of idee kwijt in ons  gastenboek .  Misschien kunnen wij dan met uw opmerking of idee in de toekomst rekening houden.

Nieuwe totaalreklametrams in de Haagse regio    (5 april 2010)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Inkorting van de tramlijnen 5 en 51    (5 april 2010)
Wegens spoorwerkzaamheden in Amstelveen ter hoogte van de Handelsweg / Beneluxbaan, waren de tramlijn 5 en sneltramlijn 51 ingekort. Er reed een vervangende buslijn 55 tussen Amsterdam Station Zuid en Amstelveen Westwijk.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Herinneringen uit het verleden    (4 april 2010)
Hoewel de inzet van de TW6000 trams op tramlijn 11 al lang verleden tijd is zijn er nog steeds herinneringen aanwezig. Op zondag 4 april 2010 waren de passeerbordjes als zichtbare herinnering nog steeds gemonteerd tussen de sporen.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuw seizoen voor het Haags Openbaar Vervoer Museum    (4 april 2010)
Vanaf zondag 4 april 2010 is het nieuwe seizoen voor het Haags Openbaar Vervoer Museum weer gestart.  Het Haags Openbaar Vervoer Museum is gevestigd in het gebouw "Remise". Het museum is elke zondag t/m oktober geopend van 13:00 tot 17:00 uur.  Voor informatie over de verwachte traminzet kunt u kijken op de website van de "Remise".




(Foto: © www.digitaletram.nl)