Powered by "www.digitaletram.nl"


Onderwerpen van vroeger en nu

- 28-02-1967 - Enkelspoor voor de Haagse tramlijn 9 (HTM)
- 27-02-1981 - De aankomst van GTL 3001 (HTM)
- 26-02-1971 - De aankomst van PCC 1301 (HTM)
- 25-02-2011 - Nieuwe halteperrons voor tramlijn 2, deel 6 (HTM)
- 24-02-2011 - Nieuwe keerlus voor tramlijn 8 aan de Kleiweg (RET)
- 23-02-2011 - NMVB tram 9942 naar Rotterdam voor restauratie (TTO)
- 23-02-2011 - RandstadRail voertuig 4058 in Nederland aangekomen (HTM)
- 22-02-2011 - Aanleg tijdelijke keerdriehoek voor de lijnen 1 en 19, deel 1 (HTM)
- 22-02-1994 - Een tramhalte nader bekeken: Muzenstraat (HTM)
- 21-02-1984 - Trams in het centrum van Caïro (Egypte)
- 20-02-2011 - Nieuwe tijdelijke keerlus voor tramlijn 11, deel 3 (HTM)
- 19-02-1995 - De 'mottenballenvloot' bij remise Zichtenburg (HTM)
- 18-02-1995 - Nieuwe tramsporen in de Javastraat (HTM)
- 17-02-2011 - Tramdrukte op de zevensprong (HTM)
- 16-02-2011 - Ex-Houtense tram TW6021 naar Boedapest (Üstra)
- 16-02-2011 - RandstadRail voertuig 4057 in Den Haag aangekomen (HTM)
- 15-02-2011 - OV-protestactie bij de HTM: Geen RandstadRail (HTM)
- 14-02-2011 - Besloten vervoer met PCC 1304 (HOVM)
- 13-02-2011 - Werkzaamheden langs traject van tramlijn 2, deel 1 (HTM)
- 12-02-1983 - De bovengrondse keerlus van de tram in Lille (Cotrali)
- 11-02-2011 - Nieuwe tijdelijke keerlus voor tramlijn 11, deel 2 (HTM)
- 10-02-2011 - Gloednieuwe 4056 in de werkplaats Zichtenburg (HTM)
- 09-02-2003 - Eerste tram in Alphen gearriveerd (HTM / NS)
- 09-02-2011 - RandstadRail voertuig 4056 in Den Haag aangekomen (HTM)
- 08-02-2011 - Lijsterbesstraat aangepast voor RandstadRailvoertuigen (HTM)
- 08-02-2011 - TW6044 en TW6055 klaar voor transport naar Boedapest (Üstra)
- 07-02-2011 - Laatste dagen HTM TW6000-en in Hannover (Üstra)
- 07-02-2001 - De nachtelijke aankomst van de TW6016 (HTM)
- 06-02-2011 - Nieuwe tijdelijke keerlus voor tramlijn 11, deel 1 (HTM)
- 06-02-1986 - Here comes the SUN: Nieuwegein Zuid
- 05-02-2011 - Zomaar een eindpunt: De Lijn-lijn 6, Olympiade (De Lijn)
- 04-02-2011 - Nieuwe halteperrons voor tramlijn 2, deel 5 (HTM)
- 03-02-1996 - Haagse GTL's in de sneeuw (HTM)
- 02-02-2011 - Pekeltram H2 terug in Den Haag (HTM)
- 02-02-2011 - Presentatie Citadis serie 2100 in Rotterdam (RET)
- 01-02-2011 - Totaalreklametrams voor vakantieland Egypte (HTM / RET)
- 01-02-2003 - Haagse TW6000-en in de sneeuw (HTM)
- 01-02-2011 - Archief onderwerpen januari 2011


Enkelspoor voor de Haagse tramlijn 9    (28 februari 1967)

De aankomst van GTL 3001    (27 februari 1981)
Op 27 februari 1981 werd de eerste GTL van de serie 3000 per trein afgeleverd bij de HTM. Onder massale publieke belangstelling werd de 3001 afgeladen op een special gebouwd aflaadperron bij de Delftselaan. Deze eerste gelede tram was al rijvaardig en Andre Borgdorff reed de tram vanaf de losplaats naar de werkplaats aan de Lijsterbesstraat.

BN Brugge, GTL 3001 (23 mei 1980)
(Foto: © Rinus van de Kuil)

BN Brugge, GTL 3001 (23 mei 1980)
(Foto: © Rinus van de Kuil)

BN Brugge, GTL 3001 (14 november 1980)
(Foto: © Rinus van de Kuil)
Op 27 februari 1981 werd de 3001 onder grote publiek belangstelling afgeleverd op de Delftselaan.

(Dia: © www.digitaletram.nl - 27 februari 1981)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 27 februari 1981)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 27 februari 1981)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 27 februari 1981)

De aankomst van PCC 1301    (26 februari 1971)
Op 26 februari 1971 werd de eerste PCC-car van de serie 1301-1340 afgeleverd bij de HTM. Deze 1301 was met een truck van transporteur van Dijk bij de BN fabriek in Brugge opgehaald en werd afgeleverd in de CWP Lijsterbesstraat.

(Dia: © Collectie Ab van Donselaar - 26 februari 1971)

(Dia: © Collectie Ab van Donselaar - 26 februari 1971)

Na de aflevering van de 1301 werd er een op het terrein van de BN fabriek in Brugge proef gereden met de 1302, voor de gelegenheid met trolleystang. PCC 1302 werd op 10 mei 1971 afgeleverd in Den Haag en is de huidige Partytram.

(Dia: © Collectie Ab van Donselaar - april 1971)

(Dia: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe halteperrons voor tramlijn 2, deel 6    (25 februari 2011)
Langs de route van tramlijn 2 wordt nu de halte Laan van Eik en Duinen aangepast voor de bredere trams. Naast het aanpassen van de haltes wordt ook de bovenleiding aangepast. De bovenleidingmasten tussen de sporen worden op dit deel van het traject vervangen door bovenleidingmasten welke aan weerszijden van de sporen worden geplaatst.

Nieuwe keerlus voor tramlijn 8 aan de Kleiweg    (24 februari 2011)
Vanwege de komst van de nieuwe serie Citadis trams moeten er in Rotterdam veel tramtrajecten worden aangepast. Op de Kleiweg is de keerlus vervangen door een nieuwe dubbelsporige keerlus. Tramlijn 8 maakt tijdelijk gebruik van de keerlus op het terrein van de RET op de Kleiweg. De werkzaamheden duren naar verwachting tot 4 maart 2011.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)





NMVB tram 9942 naar Rotterdam voor restauratie    (23 februari 2011)
Op woensdag 23 februari 2011 werd vanuit het Belgische Weelde het kusttramrijtuig 9942 naar de RET in Rotterdam overgebracht. De 9942 werd eind jaren 50 omgebouwd tot bijwagen en kreeg nummer 19673 welke later weer werd gewijzigd in 9526. In Rotterdam wordt de 9944 weer omgebouwd van een aanhangrijtuig naar een kustmotorwagen.
(Foto: © Jaap van der Noordt)





RandstadRail voertuig 4058 in Nederland aangekomen    (23 februari 2011)
Op woensdag 23 februari 2011 arriveerde het nieuwste RandstadRail voertuig de Duits-Nederlandse grens. De 4058 was het vierde voertuig in de vervolgserie en was over de weg vervoerd vanuit het in Frankrijk gelegen Reichshoffen. Omdat de zware transporten door Nederland alleen in de avonduren mogen plaatsvinden werd er pas rond 20:00 uur koers gezet naar Den Haag. Rond de klok van 22:30 uur arriveerde de 4058 op De Werf achter remise Zichtenburg.




(Foto: © www.digitaletram.nl)

Aanleg tijdelijke keerdriehoek voor de lijnen 1 en 19, deel 1    (22 februari 2011)
Op de Westvest in Delft zijn in de loop van februari 2011 de werkzaamheden gestart voor de aanleg van een tijdelijke keerdriehoek voor de lijnen 1 en 19. Vanwege de bouw van de spoortunnel kunnen deze twee lijnen in de loop van 2011 Delft Tanthof niet meer bereiken. De keerdriehoek wordt aangelegd op twee tijdelijke bruggen over het water.
(Foto: @ Frank Pennin)

(Foto: @ Frank Pennin)

(Foto: @ Frank Pennin)

Een tramhalte nader bekeken: Muzenstraat    (22 februari 1994)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 22 februari 1994)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 22 februari 1994)

Trams in het centrum van Caïro    (21 februari 1984)
Tijdens een rondreis door Egypte in 1984 reden er in de Egyptisch hoofdstad Caïro nog trams. Het verkeer was echter zo chaotisch dat de trams vaak vast stonden in het verkeer. Het tramnet van Caïro was verbonden met het tramnet van de aangrenzende forenzenstad Heliopolis. In Heliopolis, Helwan en de havenstad Alexandrië rijden nog steeds trams.
Vanuit de hotelkamer was een mooi uitzicht over het drukke stadsverkeer - 21 februari 1984
(Dia: © www.digitaletram.nl)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 21 februari 1984)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 21 februari 1984)

Nieuwe tijdelijke keerlus voor tramlijn 11, deel 3    (20 februari 2011)
Op zondag 20 februari 2011 werd de tijdelijke keerlus van tramlijn 11 aan Scheveningen-Haven in gebruik genomen. De enkelsporige keerlus is erg krap bemeten en maakt deels gebruik van de oude binnenlus. De bovenleiding van de oude keerlus werd meteen verwijderd. Het is de bedoeling dat de oude situatie over een paar maanden wordt hersteld.
De enkelsporige tijdelijk keerlus van tramlijn 11 is erg krap opgezet
(Foto: © www.digitaletram.nl)





Een dag eerder maakte tramlijn 11 nog gewoon gebruik van de buitenste keerlus. (Foto's onder: © Markus Lohrer)

(Foto: @ Markus Lohrer - 19 februari 2011)

(Foto: @ Markus Lohrer - 19 februari 2011)

De 'mottenballenvloot' bij remise Zichtenburg    (19 februari 1995)
Nadat de PCC's op 30 juni 1993 bij de HTM buiten dienst waren gesteld werden deze afgesteld op het buitenterrein van remise Zichtenburg. Deze PCC's fungeerden als 'mottenballenvloot' en konden eventueel nog ingezet worden in geval van nood. Uiteindelijk werd duidelijk dat er geen behoefte meer was aan een dergelijke 'mottenballenvloot'.

Huidige museum-PCC 1329 was ook onderdeel van de 'mottenballenvloot'
(Dia: © www.digitaletram.nl - 19 februari 1995)

PCC 1326 speelde later een hoofdrol tijdens een brandproef in Scheveningen
(Dia: © www.digitaletram.nl - 19 februari 1995)

PCC 1327 met het opschrift: "Niet slopen, moet rijvaardig blijven"
(Dia: © www.digitaletram.nl - 19 februari 1995)

PCC 1317 mag ook niet gesloopt worden maar heeft geen tekst
(Dia: © www.digitaletram.nl - 19 februari 1995)

Nieuwe tramsporen in de Javastraat    (18 februari 1995)
GTL 3018 op tramlijn 8 in een totaalreklame voor de Postbank onderweg naar Vrederust - 18 februari 1995
(Dia: © www.digitaletram.nl)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 18 februari 1995)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 18 februari 1995)

Tramdrukte op de zevensprong    (17 februari 2011)
Soms zijn allerdaagse plaatjes toch een beetje bijzonder. Op zevensprong kunnen er normaal gesproken trams uit vijf richtingen komen. Omdat de Paul Krugerlaan gereconstrueerd wordt is dit voorlopig teruggebracht tot vier richtingen.
Tramlijn 12 rijdt nu vanaf de Loosduinseweg de Regentesselaan op en deelt haar traject tijdelijk met de lijnen 2 en RR4
(Foto: © Ton Slootmaker)

Ex-Houtense tram TW6021 naar Boedapest    (16 februari 2011)
Op woensdag 16 februari 2011 werd op het terrein van Btf. Leinhausen in Hannover de TW6021 opgeladen voor het transport naar Boedapest. De TW6021 heeft afwisselend met de inmiddels in 2009 gesloopte TW6016 de tramdienst uitgevoerd tussen Houten en Houten-Castellum. De 6021 werd op 13 april 2005 vanaf Leidschendam naar Hannover gebracht en heeft sindsdien niet meer gereden. De toestand van de 6021 is door jarenlange stilstand niet al te best.
(Foto: © Wolfgang Mönch)





De TW6021 heeft bijna 6 jaar op het buitenterrein van Btf. Leinhausen gestaan. Op 13 april 2005 werd de TW6021 afgeladen op het remiseterrein. Wij zijn benieuwd of de TW6021 nog een rijvaardige toekomst heeft in Boedapest.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

RandstadRail voertuig 4057 in Den Haag aangekomen    (16 februari 2011)
In de vroege uurtjes van woensdag 16 februari 2011 arriveerde RandstadRailvoertuig 4057 achter remise Zichtenburg. Het nieuwe RandstadRail voertuig werd op De Werf afgeladen. De 4057 is nu het derde voertuig van een vervolgserie van 18 voertuigen. Deze voertuigen zijn nodig voor de verlenging van lijn RR4 in Oosterheem en de inzet op tramlijn 2.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

OV-protestactie bij de HTM: Geen RandstadRail    (15 februari 2011)
Vanaf maandag 14 februari t/m woensdag 16 februari 2011 werden er acties gevoerd bij de vervoersbedrijven GVBA, HTM en RET. Deze ov-acties werden gevoerd uit protest tegen de mogelijke aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden en de voorgenomen forse bezuinigingen in het openbaar vervoer. Als gevolg van deze acties reden bij de HTM op 15 februari de twee RandstadRaillijnen de gehele dag niet. Ook de tramlijnen 10 en 19 en een aantal buslijnen reden niet als gevolg van deze protestacties. Vanaf 20:00 uur werd er niet meer gereden op alle buslijnen.
De trams van RandstadRail reden niet uit en bleven (bijna) allemaal in de remise
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Omdat RandstadRail toch niet reed werden er gelijk maar een aantal werkzaamheden uitgevoerd op het traject van lijn RR3 in Loosduinen. Deze werkzaamheden, het slijpen van de rails, verstoorden de dienstregeling in ieder geval niet.

(Foto: @ Ton Slootmaker)

(Foto: @ Ton Slootmaker)

Luister en kijk naar de protest song van de drie grote vervoersbedrijven.

Besloten vervoer met PCC 1304    (14 februari 2011)
(Foto: © Rogier Potter)





Gaat u ook met ons mee?     Op 30 april 2011 is er een Düwag-tramexcursie naar Düsseldorf

Werkzaamheden langs traject van tramlijn 2, deel 1    (13 februari 2011)
Om tramlijn 2 geschikt te maken voor breed trammaterieel ontkomt ook de keerdriehoek op de Volendamlaan niet aan vervanging. De keerdriehoek gaat er volledig uit en de bovenleidingmasten worden verder van het tramspoor gezet.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De bovengrondse keerlus van de tram in Lille    (12 februari 1983)
Op 12 februari 1983 was de keerlus van de tram naar Lille en Tourcoing nog bovengronds op het "Place du Théâtre". Een paar maanden later was het tunneltraject klaar en verdwenen de trams onder de grond. Ook het trammaterieel had zijn langste tijd gehad en werd geleidelijk vervangen door tweedehands trams van de Vestische Strassenbahnen.

(Dia: © www.digitaletram.nl - 12 februari 1983)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 12 februari 1983)

Nieuwe tijdelijke keerlus voor tramlijn 11, deel 2    (11 februari 2011)
(Foto: © www.digitaletram.nl)




(Foto: © www.digitaletram.nl)

Gloednieuwe 4056 in de werkplaats Zichtenburg    (10 februari 2011)
Twee dagen na de aankomst in Den Haag staat de nieuwe 4056 in de werkplaats voor de verdere afwerking.

(Foto: @ Rinus van de Kuil)

(Foto: @ Rinus van de Kuil)

Eerste tram in Alphen gearriveerd    (9 februari 2003)
Op 9 februari 2003 stond er plotseling een nieuwe tram bij het station van Alphen aan den Rijn. De lightrailtram van het type A32 (Stockholm) met het wagennummer 4 was overgebracht over het spoor vanaf de werkplaats Leidschendam naar Alphen a/d Rijn. In totaal waren er zes trams beschikbaar welke later hernummerd werden in de reeks 6101-6106.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 februari 2003)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 9 februari 2003)

RandstadRail voertuig 4056 in Den Haag aangekomen    (9 februari 2011)
In de vroege uurtjes van woensdag 9 februari 2011 arriveerde RandstadRailvoertuig 4056 achter remise Zichtenburg. Het nieuwe RandstadRail voertuig werd op De Werf afgeladen. De 4056 is het tweede voertuig van de vervolgserie.
(Foto: © Nick Roestenburg)

(Foto: © Nick Roestenburg)

(Foto: © Nick Roestenburg)

Lijsterbesstraat aangepast voor RandstadRailvoertuigen    (8 februari 2011)
In de remise Lijsterbesstraat is de afgelopen maanden gewerkt aan het verlengen van 5 sporen voor het stallen van 12 RegioCitadissen. Op dinsdag 8 februari 2011 was de 4009 aanwezig voor instructie en werd even gestald op spoor 31.

(Foto: © Roland Bal)

(Foto: © Roland Bal)





TW6044 en TW6055 klaar voor transport naar Boedapest    (8 februari 2011)
Op dinsdag 8 februari 2011 werden bij Btf. Leinhausen in Hannover de TW6044 en TW6055 opgeladen voor transport naar Boedapest. De TW6044 was evenals de TW6055 eigendom van de HTM. De TW6055 stond al een paar jaar op het terrein van Btf. Leinhausen in Hannover en is de laatste TW-6000 in Haagse kleuren die richting Boedapest gaat.





Laatste dagen HTM TW6000-en in Hannover    (7 februari 2011)
De TW 6055 staat op btf. Leinhausen klaar voor vertrek naar Boedapest
(Foto: © Wolfgang Mönch)
Ook de TW6021 gaat nog naar Boedapest. Deze staat als laatste op de nominatie om getransporteerd te worden
(Foto: © Wolfgang Mönch)

De nachtelijke aankomst van de TW6016    (7 februari 2001)
In de vroege uurtjes van 7 februari 2001 arriveerde de TW6016 in Den Haag. De TW6016 was in Hannover al in de kleuren van Houten geschilderd. Het afladen gebeurde op het De Savornin Lohmanplein. Na het afladen sleepte de GTL 3108 de TW6016 naar de Lijsterbesstraat. De TW6016 was eigenlijk een proeftram voor de ontwikkeling van de lightrail in Nederland. Na verschillende proefnemingen werd de tram ingezet op de lijn Houten - Houten Castellum.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Nieuwe tijdelijke keerlus voor tramlijn 11, deel 1    (6 februari 2011)
Vanwege de herinrichting van de Scheveningse boulevard ontkomt ook de oude keerlus 'Scheveningen Haven' van tramlijn 11 niet aan een ingrijpende verandering. De keerlus wordt tijdelijk enkelsporig en een stuk krapper gemaakt.

(Foto: @ Markus Lohrer)

(Foto: @ Markus Lohrer)
(Foto: © Markus Lohrer)

Here comes the SUN: Nieuwegein Zuid    (6 februari 1986)

(Dia: collectie © www.digitaletram.nl - 6 februari 1986)

(Dia: collectie © www.digitaletram.nl - 6 februari 1986)

Zomaar een eindpunt: De Lijn-lijn 6, Olympiade    (5 februari 2011)
Sinds 27 oktober 2007 rijdt er in Antwerpen een tramlijn 6 tussen Olympiade en Luchtbal. Eerst werd er gereden met Hermelijnen maar sind 1 mei 2010 worden er losse PCC's ingezet. Toch wordt de lus bij Metropolis zo af en toe nog bereden door Hermelijnen. Op zaterdag 5 februari 2011 maakte een dienstwagen van tramlijn 2 gebruik van deze lus.





Nieuwe halteperrons voor tramlijn 2, deel 5    (4 februari 2011)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)






Haagse GTL's in de sneeuw    (3 februari 1996)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 3 februari 1996)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 3 februari 1996)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 3 februari 1996)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 3 februari 1996)

Pekeltram H2 terug in Den Haag    (2 februari 2011)
Op woensdagmiddag 2 februari 2011 kwam de pekeltram H2 weer terug naar Den Haag. De pekeltram verbleef sinds 1999 in Lille bij Amitram. Na het afladen is de pekeltram H2 door de partytram 1302 remise Zichtenburg in geduwd. Het is de bedoeling om de toen afgevoerde H2 weer op te knappen zodat deze weer dienst kan gaan doen als pekeltram.
(Foto: © Rinus van de Kuil)

(Foto: © Rinus van de Kuil)

(Foto: © Rinus van de Kuil)




Terwijl de pekeltram H2 in Den Haag werd afgeladen arriveerde in Hespedam in de Frans Vrolijkstraat pekelwagen H6
(Foto: © Niek Hesp)

Presentatie Citadis serie 2100 in Rotterdam    (2 februari 2011)
Op woensdag 2 februari 2011 werd in Remise Kralingen de nieuwe Citadis serie 2100 officieel gepresenteerd. Uiterlijk zijn er niet zo erg veel verschillen met de serie 2001 - 2060. De ruitenwisser op de achterzijde is wel een kenmerk waar de serie 2100 aan te herkennen zal zijn. Na de presentatie reed de 2102 vanaf remise Kralingen een ritje door de stad.

(Foto: © Jaap van der Noordt)

(Foto: © Jaap van der Noordt)




De 2102 arriveert na de rondrit weer bij remise Kralingen en passeert de 2001. Op deze foto is de ruitenwisser goed te zien.
(Foto: © Jaap van der Noordt)

Totaalreklametrams voor vakantieland Egypte    (1 februari 2011)
Sinds kort rijden er totaalreklametrams voor Egypte welke reklame maken voor een mooie vakantie in dat land. Bij de HTM in Den Haag is de 3016 beplakt en bij de RET in Rotterdam de 711 en de 727. Het is niet onwaarschijnlijk dat gezien de huidige onrustige politieke situatie in Egypte deze totaalreklametrams niet meer erg lang zullen rondrijden.
(Foto: © Remy den Hartog)

(Foto: © Markus Lohrer - 29 januari 2011)

(Foto: © Markus Lohrer - 29 januari 2011)

Haagse TW6000-en in de sneeuw    (1 februari 2003)
De TW6000-en hebben het niet erg lang uitgehouden in Den Haag. Op 1 februari 2003 waren ze anderhalve maand in dienst op tramlijn 11 en trotseerden ze met gemak de sneeuw. Voor tramlijn 11 waren er acht TW6000-en beschikbaar.
De TW6057 op de van Boetzelaerlaan op weg door de sneeuw naar Station Hollands Spoor
(Foto: © www.digitaletram.nl)