Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van juni 2010

- 28-06 - Tweede lightrailtram Rijn-Gouwelijn naar Stockholm
- 28-06 - Tramlijn 5 ontspoort bij het Leidseplein
- 27-06 - Speciale Parkpop-tramlijn tijdens Parkpop 2010
- 27-06 - TW6000-trams naar remise Zichtenburg, deel 2
- 26-06 - Speciale fotorit tramlijn 19
- 26-06 - Testritten met passagiers op tramlijn 19
- 24-06 - TW6000-trams naar remise Zichtenburg, deel 1
- 23-06 - Zeecontainers langs trambaan Leyweg, deel 1
- 22-06 - Lightrailtram 6103 verenigd met soortgenoten
- 20-06 - Terug in de tijd op de Delftweg
- 20-06 - Aanrijding op de Laan van Meerdervoort
- 16-06 - Kop-staart trambotsing in Rotterdam-Zuid
- 15-06 - Lightrailtrams Rijn-Gouwelijn naar Stockholm
- 14-06 - De proefdienstregeling van tramlijn 19, deel 4
- 13-06 - De proefdienstregeling van tramlijn 19, deel 3
- 12-06 - Massale belangstelling voor de Tramparade
- 11-06 - De GTL's zijn terug in Madurodam
- 10-06 - Ontruimingsoefening Sytwendetunnel
- 09-06 - De proefdienstregeling van tramlijn 19, deel 2
- 07-06 - De proefdienstregeling van tramlijn 19, deel 1
- 06-06 - Nieuw seizoen voor de Strandexpress
- 05-06 - Tramlijn 10 pendelt voor Royal Beach Concert
- 01-06 - Werkzaamheden Rijswijkseplein, deel 3
- 01-06 - Archief onderwerpen mei 2010


Tweede lightrailtram Rijn-Gouwelijn naar Stockholm    (28 juni 2010)
Op maandagavond 28 juni 2010 werd in Alphen aan den Rijn het tweede lightrailvoertuig (type A32) opgeladen. De 6101 werd door door de Unimog van de HTM naar de Magazijnweg gesleept. Op de Magazijnweg werd de 6101 door transporteur Van der Vlist op een truck getrokken. In Stockholm (Zweden) rijden tramstellen van hetzelfde type (A32).

De 6101 wordt over het industriespoor naar de Magazijnweg gesleept
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op de Magazijnweg werd de 6101 op de truck getrokken
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 5 ontspoort bij het Leidseplein    (28 juni 2010)
Op maandagavond 28 juni 2010 ontspoorde de Mw. 912 van tramlijn 5 bij het Leidseplein. Naar de oorzaak wordt een onderzoek ingesteld omdat er stukken metaal in het wissel werden gevonden, Een passerende fietser kon nog net op tijd van haar fiets springen en kwam er met een paar schaafwonden en een pijnlijke schouder nog redelijk goed vanaf.





Speciale Parkpop-tramlijn tijdens Parkpop 2010    (27 juni 2010)
Op 27 juni 2010 reden er net als vorig jaar weer extra trams tijdens het Parkpop-festival. De trams waren 'genummerd' met een hoofdletter aanduiding. De Parkpoptrams reden vanaf perron E bij het Centraal Station naar het Zuiderpark en keerden weer naast tramlijn 9 bij Vrederust. Vanaf Station Hollands Spoor reden ook extra bussen naar het Zuiderpark.





TW6000-trams naar remise Zichtenburg, deel 2    (27 juni 2010)
In de vroege uurtjes van zondag 27 juni 2010 werden er wederom twee TW6000-en vanuit de remise Lijsterbesstraat overgebracht naar Zichtenburg. Met de komst van tramlijn 19 is er meer stallingsruimte nodig in de Lijsterbesstraat. De TW6057 en TW6064 zijn in de nachtelijke uren door de GTL 3100 overgebracht en voorlopig op spoor 12 geplaatst.

Passage halte Van Speykstraat achter de 3100
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Loskoppelen van de 3100 bij Zichtenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Op spoor 12 in remise Zichtenburg staan nu vier TW6000-en (6099, 6058, 6057 en 6064) netjes achter elkaar.





Speciale fotorit tramlijn 19    (26 juni 2010)
Speciaal voor een aantal tram-hobbyisten organiseerde www.htmfoto.net een fotorit over het traject van tramlijn 19. De rit werd gereden door de 3086 en startte bij Leidsenhage. Via de Sytwende tunnel, Leidschenveen, Ypenburg en Rijswijk werd er naar het eindpunt Tanthof in Delft gereden. Onderweg waren er een flink aantal foto-stops voorzien.





De 3086 nadert in de Sytwende tunnel halte Oosteinde
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Halte Oosteinde is de derde ondergrondse halte in het stadsnet
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 3086 staat bij de halte Ypenburg Centrum
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Hier rijdt de 3086 over de brug die over de A13 gaat.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Dit onderwerp wordt nog uitgebreid met meer foto's en een videofilm

Testritten met passagiers op tramlijn 19    (26 juni 2010)
Vipper en mede-webmaster Kees Verhulst werd feestelijk verwelkomd in tramlijn 19
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 19 en Leidsenhage hebben elkaar eindelijk gevonden
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Gelegenheids-tramstation Leidsenhage
(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

TW6000-trams naar remise Zichtenburg, deel 1    (24 juni 2010)
In het weekend van zaterdag 19 en zondag 20 juni 2010 werden er twee TW6000-en vanuit de remise Lijsterbesstraat overgebracht naar Zichtenburg. Met de komst van tramlijn 19 is er meer stallingsruimte nodig in de Lijsterbesstraat. De TW6058 en TW6099 zijn in de nachtelijke uren door de GTL 3100 overgebracht en voorlopig op spoor 12 geplaatst.

(Foto: © Rinus van de Kuil)

(Foto: © Rinus van de Kuil)

Zeecontainers langs trambaan Leyweg, deel 1    (23 juni 2010)
In het weekend van zaterdag 19 en zondag 20 juni 2010 zijn er zeecontainers geplaatst ter hoogte van de keerlus van tramlijn 6 op de Leyweg. Deze containers zijn daar neer gezet om de geluidsoverlast voor omwonenden te beperken. Binnenkort gaat op deze plek een boor 2000 meter de grond in om een put te slaan naar een steenlaag met water van 75 graden. Het warme water zal dan worden gebruikt om vierduizend woningen in Den Haag Zuid-west te verwarmen.





(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Lightrailtram 6103 verenigd met soortgenoten    (22 juni 2010)
In Stockholm is de 6103 gearriveerd in remise Brommadepån. De 6101 t/m 6106 worden in Stockholm hernummerd in de reeks 432-437. Als de zes A32-trams uit Nederland in dienst zijn beschikt de SL over 37 trams van het type A32.





Terug in de tijd op de Delftweg    (20 juni 2010)
Op zondag 20 juni 2010 reed PCC 1210 van het Haags Openbaar Vervoer Museum de lange rit naar Delft. Hoewel de Delftweg de afgelopen jaren vele malen is veranderd roepen de zwart-wit beelden nog steeds de sfeer op van toen.

(Foto: © Eric Sallevelt)

(Foto: © Eric Sallevelt)

Aanrijding op de Laan van Meerdervoort    (20 juni 2010)
Op zondagmorgen 20 juni 2010 vond op de Laan van Meerdervoort bij de Lobelialaan een aanrijding plaats tussen een tram en een auto. De 4011 van tramlijn 3 sleepte de auto met daarin twee bejaarde dames een aantal meters mee. De brandweer moest de auto openknippen om de 85-jarige bestuurster en haar iets oudere passagier uit hun benaderde positie te bevrijden.  Beide dames werden vervolgens met lichte verwondingen overgebracht naar een ziekenhuis.  De Technische Ongevallen Dienst onderzoekt het ongeval. Lijn 3 werd tijdelijk ingekort tot het De Savornin Lohmanplein.




Na het afvoeren van de slachtoffers werden er filmopnamen gemaakt van de situatie
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Kop-staart trambotsing in Rotterdam-Zuid    (16 juni 2010)
Op woensdagmorgen 16 juni 2010 vond er in Rotterdam een kop-staart botsing plaats tussen twee trams (701 en 847). De trams botsten even na 09.00 uur op elkaar op de Brielselaan bij de Wolphaertsbocht. Bij de kop-staart-botsing zijn zeven gewonden gevallen. De trams liepen aanzienlijke schade op. De oorzaak van de botsing wordt nog onderzocht.

(Foto: © Niels Steenbergen)

(Foto: © Niels Steenbergen)

(Foto: © Niels Steenbergen)

(Foto: © Niels Steenbergen)

(Foto: © Niels Steenbergen)

Lightrailtrams Rijn-Gouwelijn naar Stockholm    (15 juni 2010)
Op dinsdagavond 15 juni 2010 werd in Alphen aan den Rijn de eerste van de zes aanwezige lightrailvoertuigen type A32 opgeladen. Rond de klok van 19:00 uur werd de 6103 door de Unimog van de HTM vanaf het remiseterrein over de NS sporen naar de Magazijnweg gesleept. Op de Magazijnweg werd de 6103 door transporteur Van der Vlist op een truck getrokken. In Stockholm worden de trams toegevoegd aan een serie tramstellen van hetzelfde type (A32).

De 6103 is voorzien van een trekstang
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De Unimog van de HTM sleept de tram naar het industriespoor
(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)





Een laatste blik op Nederland vanuit de cabine
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Te koop zijn de trams inmiddels niet meer.....
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De proefdienstregeling van tramlijn 19, deel 4    (14 juni 2010)
De proefdienstregeling van lijn 19 lijkt goed te verlopen. Inmiddels is de vrije trambaan op de Laan van Leidschenveen opengesteld voor buslijn 33 van Veolia. Naast de rood / beige GTL's verschijnt er af en toe ook een totaalreclametram.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De proefdienstregeling van tramlijn 19, deel 3    (13 juni 2010)
Vanaf maandag 7 juni 2010 wordt er op de nieuwe HTM tramlijn 19 een proefdienstregeling gereden. Dit om te kijken of de rijtijden haalbaar zijn. De trams stoppen bij alle haltes maar nemen nog geen passagiers mee. Voorlopig wordt er zeven dagen per week de hele dag een kwartierdienst gereden tussen Leidschendam Leidsenhage en Delft Tanthof.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Massale belangstelling voor de Tramparade    (12 juni 2010)
Op zaterdag 12 juni 2010 werd aan de Belgische kust de 125e verjaardag van de Kusttram gevierd. Hoogtepunt was een tramparade tussen Westende en Oostende. Dit tramdefilé, bestaande uit ongeveer dertig tramwagens, mocht zich verheugen in een massale publieke belangstelling. Wij reden mee in de ex-HTM PCC 1006 vanaf het depot in Knokke.
Vanuit de 1006 was de mensenmassa ter hoogte van de kerk in Westende een indrukwekkende ervaring
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Om 08:58 uur precies vertrok de ex-HTM PCC 1006 uit Knokke om naar Westende te rijden. Omdat de tram goed kon doorrijden moest er af en toe even gewacht worden. Een mooie kans om enkele mooie foto's te maken langs de route.

PCC 1006 wacht op het tijdstip van vertrek
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De 1006 met op de achtergrond een Belgische molen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De Haan aan Zee is een prachtige foto locatie
(Foto: © www.digitaletram.nl)

In Oostende moet de 1006 een poosje wachten
(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © Rene Weterings)

De historische trams werden opgesteld even ten zuiden van Westende. De trams uit Knokke moesten bij Westende de keerlus rond de kerk inrijden om dan vervolgens achteruit naar de opstel lokatie te rijden. Omdat ook trams vanuit De Panne werden toegevoegd was er veel zorg besteed aan een uitgekiende dienstregeling om dit goed te laten verlopen.




(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © Martijn Roos)

(Foto: © Martijn Roos)
(Foto: © Martijn Roos)

In Oostende trad er een storing op in de Antwerpse motorwagen 4408. De tram werd door de noodploeg van De Lijn weg gesleept en afgerangeerd voor de werkplaats van De Lijn. Door deze storing was de opstelling even ontregeld.
(Foto: © Martijn Roos)





Dit onderwerp wordt nog uitgebreid met een dia-show en een videofilm

De GTL's zijn terug in Madurodam    (11 juni 2010)
De nieuwe trambaan in Madurodam is klaar. Net als enige jaren geleden rijden de GTL's weer onder het Ministerie van VROM door. Er rijdt een 3000 als 3070 en er rijdt een 3100. Deze 3100 is de oude Postbanktram die nu een uitvoering heeft van Madurodam zelf. Er is alleen een foutje. De middenbak (C-bak) zit verkeerd om gemonteerd in het tramstel.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Ontruimingsoefening Sytwendetunnel    (10 juni 2010)

(Foto: © www.marofer.nl)

(Foto: © www.marofer.nl)

(Foto: © www.marofer.nl)

(Foto: © www.marofer.nl)

Op www.marofer.nl zijn meer foto's en een video te bekijken van deze ontruimingsoefening.
Op www.heach.nl is een reportage geplaatst met foto's over deze ontruimingsoefening.

De proefdienstregeling van tramlijn 19, deel 2    (9 juni 2010)
Vanaf maandag 7 juni 2010 wordt er op de nieuwe HTM tramlijn 19 een proefdienstregeling gereden. Dit om te kijken of de rijtijden haalbaar zijn. De trams stoppen bij alle haltes maar nemen nog geen passagiers mee. Voorlopig wordt er zeven dagen per week de hele dag een kwartierdienst gereden tussen Leidschendam Leidsenhage en Delft Tanthof.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De proefdienstregeling van tramlijn 19, deel 1    (7 juni 2010)
Vanaf maandag 7 juni 2010 wordt er op de nieuwe HTM tramlijn 19 een proefdienstregeling gereden. Dit om te kijken of de rijtijden haalbaar zijn. De trams stoppen bij alle haltes maar nemen nog geen passagiers mee. Voorlopig wordt er zeven dagen per week de hele dag een kwartierdienst gereden tussen Leidschendam Leidsenhage en Delft Tanthof.
(Foto: © www.digitaletram.nl)


Nieuw seizoen voor de Strandexpress    (6 juni 2010)
Vanaf 6 juni t/m 12 september 2010 rijdt op zondag de Strandexpress weer. De periode waarin de Strandexpress rijdt is in vergelijking met het jaar 2009 iets korter. Ook gaat vanaf zondag 13 juni 2010 de Strandexpress tramlijn 15 op de zondagen vervangen. Hoewel de Strandexpress officieel het lijnnummer 5 heeft zijn uitzonderingen natuurlijk mogelijk.
De Strandexpress is officieel tramlijn 5 maar soms geeft het display iets anders aan
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 10 pendelt voor Royal Beach Concert    (5 juni 2010)
Op zaterdag 5 juni 2010 werd op het strand van Scheveningen het 'Royal Beach Concert' georganiseerd. De HTM verzorgde het vervoer tussen het Scheveningse strand en het Centraal Station met een speciale pendeltramlijn 10.
Veteranentram 3007 als pendeltramlijn 10 naast een reguliere lijn 11 aan Scheveningen Haven
(Foto: © www.digitaletram.nl)





Werkzaamheden Rijswijkseplein, deel 3    (1 juni 2010)
Op het Rijswijkseplein werden op maandag 1 juni 2010 een groot deel van de nieuwe sporen gelegd. In de loop van de dag werd er begonnen met het storten van beton. Met dank aan Ton Slootmaker en Charles Stokman voor de foto's.