Powered by "www.digitaletram.nl"


De onderwerpen van mei 2010

- 31-05 - Proefbedrijf tramlijn 19 begonnen
- 30-05 - Haagse museumtrams naast elkaar
- 30-05 - Werkzaamheden Rijswijkseplein, deel 2
- 29-05 - PCC 1006 klaar voor tramfestival
- 29-05 - Hermelijn tussen Oostende en Blankenberge
- 28-05 - Werkzaamheden Rijswijkseplein, deel 1
- 27-05 - Kusttram 6040 ontspoort in Oostende
- 23-05 - Open dag remise Hillegersberg
- 19-05 - Werkzaamheden in het Haagse centrum, deel 7
- 17-05 - Tramfile op de Meppelweg
- 17-05 - Halte Meijersplein in gebruik genomen
- 16-05 - Terug in de tijd op de Delftweg
- 16-05 - Over enkelspoor door Geuzenveld
- 12-05 - Van Wilgenplas naar Meijersplein, deel 2
- 12-05 - Afscheid van station Wilgenplas
- 11-05 - Van Wilgenplas naar Meijersplein, deel 1
- 09-05 - Werkzaamheden in het Haagse centrum, deel 6
- 08-05 - Omleidingen door Giro d'Italia
- 07-05 - Utrechtse Spitstram op volle sterkte, deel 2
- 07-05 - Koninklijk bezoek aan Spoorwegmuseum
- 01-05 - Archief onderwerpen april 2010


Proefbedrijf tramlijn 19 begonnen    (31 mei 2010)
"Let op! m.i.v. 31 mei passeren er regelmatig testtrams van lijn 19" staat er op borden te lezen langs het traject van tramlijn 19. De display onder station Leidschenveen werd ook getest en kondigde een tram aan welke niet kwam. Op 31 mei 2010 reden er een viertal testtrams op tramlijn 19. Er werd gereden vanaf Leidsenhage naar Delft Tanthof.

(Foto: © Wim van Es)

(Foto: © Wim van Es)

Haagse museumtrams naast elkaar    (30 mei 2010)
Als u even niets te doen heeft is een bezoek aan het Haags Openbaar Vervoer Museum misschien een goed idee. Het museum is in 2010 elke zondag geopend. Op zondag 30 mei 2010 was de NZH A327 van de Tramweg Stichting ook aanwezig vanwege de combitocht "Reizen als in overgrootmoeders tijd" van de Stichting Pakschuit Nooit Gedacht.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden Rijswijkseplein, deel 2    (30 mei 2010)
Ook op zondag 30 mei 2010 werd flink doorgewerkt aan het vernieuwen van de tramsporen en de bovenleiding. Van de tramlijnen die omrijden maakt tramlijn 15 een omleiding welke niet erg vaak voorkomt. De trams richting Nootdorp slaan vanaf de Stationsweg linksaf en rijden via het Stationsplein en door de Hofwijckstraat naar de Rijswijkseweg.
Tramlijn 15 rijdt tijdelijk via een niet vaak gebruikte omleidingsroute richting Nootdorp
(Foto: © www.digitaletram.nl)

PCC 1006 klaar voor tramfestival    (29 mei 2010)
Op zaterdag 29 mei 2010 werden in de stelplaats Knokke de laatste handelingen verricht om de 1006 klaar te stomen voor het festival. Naast nog een aantal noodzakelijke technische handelingen werd er ook een luchthoorn geplaatst (type GTL). Verder werden er onderdelen gesmeerd en een gat in de apparatenkast gedicht. Tenslotte werd de 1006 getooid met Nederlandse en Belgische vlaggetjes. Het eindresultaat kan iedereen bewonderen tijdens het festival.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Onder de tram is een luchthoorn geplaatst (typhoon)
(Foto: © Raymond Naber)

Bij een festival horen vlaggetjes van beide landen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Hermelijn tussen Oostende en Blankenberge    (29 mei 2010)
Het gebeurt niet zo vaak dat de Hermelijnen zich vertonen op het traject tussen Knokke en Oostende. Soms moet een Hermelijn wegens drukte door rijden naar Blankenberge. Op zaterdag 29 mei 2010 zagen wij een Gentse Hermelijn als 'Extra dienst' rijden bij het pitoreske stationnetje van De Haan aan Zee. Even later stond de tram in de keerlus bij de halte 'Blankenberge Duinse Polders' zijn vertrektijd af te wachten om weer terug te rijden in de richting Oostende.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De keerlus bij halte "Blankenberge Duinse Polders"
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De Hermelijn gaat weer terug richting Oostende
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden Rijswijkseplein, deel 1    (28 mei 2010)
Vanaf vrijdag 28 mei 2010 worden de tramsporen en de bovenleiding op het Rijswijkseplein vervangen. De tramlijnen 1, 8, 9, 10, 15, 16 en 17 moeten daardoor een andere route rijden en hebben een alternatieve omleidingsroute langs het Rijswijkseplein. Zoals het er nu naar uit ziet zullen deze omleidingen waarschijnlijk tien dagen van kracht blijven.
(Foto: © Charles Stokman)

Kusttram 6040 ontspoort in Oostende    (27 mei 2010)

(Foto: © Niels Dewulf)

(Foto: © Niels Dewulf)

Open dag remise Hillegersberg    (23 mei 2010)
Op zondag 23 mei organiseerde de Stichting RoMeO  (Rotterdam Openbaar vervoer Museum en Exploitatie Oldtimers) opnieuw een open dag in de remise Hillegersberg. Hier waren historische trams, bussen en een metrovoertuig uit 1967 te bekijken. Tussen de remise en het Centraal Station werd er met historische trams een stipte halfuurdienst gereden.




(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden in het Haagse centrum, deel 7    (19 mei 2010)
Op woensdag 19 mei 2010 werd er gewerkt aan de tramsporen op het Spui. Nu de werkzaamheden bijna klaar zijn zullen de trams binnenkort weer door het centrum rijden. Omdat het Rijswijkseplein binnenkort wederom op de schop gaat zal tramlijn 8K als eerste weer een lus gaan rijden door het centrum. De andere tramlijnen zullen daarna volgen.

(Foto: © Charles Stokman)

(Foto: © Charles Stokman)

Tramfile op de Meppelweg    (17 mei 2010)
Op maandagmiddag 17 mei 2010 raakte de RR4010 op de Meppelweg defect en kon niet meer voor- of achteruit. Het gevolg was een lange file van wachtende trams. De reizigers bij de halte De Rade moesten dus even geduld hebben.

De defecte 4010 zorgde voor een lange tramfile
(Foto: © Rinus van de Kuil)

Wachtende reizigers bij de tramhalte De Rade
(Foto: © Rinus van de Kuil)

Halte Meijersplein in gebruik genomen    (17 mei 2010)
Op maandag 17 mei 2010 is de halte Meijersplein officieel in gebruik genomen. De halte werd met enig feestvertoon geopend. Aan de andere zijde van de G. K. van Hogendorpweg bevindt zich een groot P+R terrein welke voorlopig te bereiken is via een met verkeerslichten beveiligd zebrapad. Van de opgeheven halte Wilgenplas is niets meer over.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Terug in de tijd op de Delftweg    (16 mei 2010)
Op zondag 16 mei 2010 reed PCC 1210 van het Haags Openbaar Vervoer Museum de lange rit naar Delft. Hoewel de Delftweg de afgelopen jaren vele malen is veranderd roepen de zwart-wit beelden nog steeds de sfeer op van toen.

(Foto: © Eric Sallevelt)

(Foto: © Eric Sallevelt)

Over enkelspoor door Geuzenveld    (16 mei 2010)
Wegens spoorwerkzaamheden in de Burgemeester Roeëllstraat, rijdt lijn 13 tijdelijk over enkelspoor in de richting van het Centraal Station. Als het eerste spoor is vernieuwd, zal lijn 13 in de richting van Geuzenveld over enkel spoor gaan rijden, zodat het andere tramspoor ook vervangen kan gaan worden. Er wordt gebruik gemaakt van twee oplegwissels.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Van Wilgenplas naar Meijersplein, deel 2    (12 mei 2010)
Op maandag 17 mei 2010 wordt het nieuwe RandstadRail station Meijersplein in gebruik genomen. Om het station een goede bereikbaarheid te geven werd de infrastructuur nog verder aangepast. Vanaf de Teugeweg is een tijdelijke houten brug gelegd en op de plek van de oversteekplaats op de G. K. van Hogendorpweg is een zebrapad aangelegd.

Een tijdelijke brug voor de aansluiting met de Teugeweg
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De aanleg van de oversteekplaats met zebrapad is bijna klaar
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Afscheid van station Wilgenplas    (12 mei 2010)
Op woensdag 12 mei 2010 was station Wilgenplas voor het laatst in gebruik. De afgelopen weken was er al 'meubilair' verwijderd maar op deze laatste dag was de ontmanteling in de ochtenduren al rigoureus aangepakt.  Nog voordat de laatste metrovoertuigen het station bedienden vormden de restanten van station Wilgenplas al een troosteloze aanblik.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Veel borden zijn overbodig geworden en rijp voor de schroot
(Foto: © www.digitaletram.nl)

De metro van 18:04 uur rijdt het ontmantelde station binnen
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Van Wilgenplas naar Meijersplein, deel 1    (11 mei 2010)
Op maandag 17 mei 2010 wordt het nieuwe RandstadRail station Meijersplein in gebruik genomen. Op 12 mei 2010 stoppen er voor de laatste keer metrovoertuigen op station Wilgenplas. De nieuwe P+R gelegenheid aan de andere kant van de G.K. van Hogendorpweg wordt door een tunnel verbonden met het nieuwe station. Omdat deze tunnel nog niet gereed is wordt er een tijdelijk oversteekplaats aangelegd. Op 11 mei 2010 is er een eerste brug geplaatst vanaf het P+R terrein naar de G.K. van Hogendorpweg. Een tweede noodbrug komt ter hoogte van de Teugeweg te liggen.
Op de plek waar 'het bruggetje' komt naar de Teugeweg werd op 11 mei 2010 een grote berg zand gestort.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Deze nieuwe brug is op 11 mei 2010 geplaatst
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Rechts op de foto ligt het nieuwe station Meijersplein
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Werkzaamheden in het Haagse centrum, deel 6    (9 mei 2010)
In het Haagse centrum zijn de nieuwe halteperrons op het Spui al voor een groot gedeelte aanwezig. De tramsporen zijn vernieuwd en de bestrating is voor een groot deel gereed. Het aangepaste traject is straks ook geschikt om met breder materieel te kunnen rijden. De lijnen 1, 8K, 9, 15 en 16 rijden op dit moment nog steeds een omleidingsroute.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Omleidingen door Giro d'Italia    (8 mei 2010)
Vanwege de start van de Giro d'Italia in Amsterdam werden diverse tramlijnen ingekort en/of omgeleid. Zo waren de tramlijnen 9 en 14 ingekort tot Artis en reden ze een rondje over de Plantage Middenlaan en de Plantage Kerklaan.

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Utrechtse Spitstram op volle sterkte, deel 2    (7 mei 2010)
Sinds maandag 19 april 2010 zijn de Spitstrams tussen Utrecht Centraal Station en Nieuwegein Zuid drie keer zo lang geworden. Met de start van deze driewagentrams zijn er ook een aantal haltes toegevoegd waar de tram nu ook stopt. In principe zijn er in de ochtend- en de avondspits vier tramstellen in dienst tussen Utrecht CS en Nieuwegein Zuid.
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)


Koninklijk bezoek aan Spoorwegmuseum    (7 mei 2010)
Van 15 april tot en met 5 september 2010 vindt in Utrecht de tentoonstelling Royal Class plaats. Dit alles is te zien in het Spoorwegmuseum. Uit binnen- en buitenland zijn diverse koninklijke treinen naar het museum gehaald. Ook de rijtuigen van de koninginnen Juliana en Beatrix zijn van de partij. Daarnaast zijn veel historische treinen te zien, maar ook de recente NS 520 als Vrijheidstrein. Tussen Utrecht CS en station Maliebaan pendelde Plan V stel 478 en 881.
(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © Raymond Naber)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)
(Foto: © www.digitaletram.nl)