Powered by "www.digitaletram.nl"


Onderwerpen van vroeger en nu

- 31-10-2016 - Wachten bij de brug over de Vliet (HTM)
- 29-10-2016 - Kleine ontsporing GTL 3119 Lijsterbesplein (HTM)
- 25-10-2016 - Sloopwerkzaamheden eindpunt Noorderstrand gestart (HTM)
- 25-10-2016 - Dienstje op tramlijn 42: Kraayenstein - Laan van NOI (HTM)
- 24-10-2016 - Driehoeken bij de halte Kurhaus (HTM)
- 22-10-2016 - Eindpunt Noorderstrand binnenkort tijdelijk opgeheven (HTM)
- 18-10-2016 - Rondje per OV door Nordrhein-Westfalen
- 18-10-2016 - Verkenning Bergische Museumbahnen (BMB)
- 17-10-2016 - Werkzaamheden gestart tussen Kurhaus en Noorderstrand (HTM)
- 17-10-2016 - Omleiding tramlijn 12 wegens werkzaamheden (HTM)
- 17-10-2016 - Kleine ontsporing Monstersestraat (HTM)
- 12-10-2016 - Ontsporing GTL 3140 Lijsterbesplein (HTM)
- 12-10-2016 - Testrijden met Avenio op Meppelwerf (HTM)
- 11-10-2016 - Testrijden met RandstadRail en Avenio op Meppelwerf (HTM)
- 10-10-2016 - Testrijden met RandstadRail op Meppelwerf (HTM)
- 08-10-2016 - Aanleg nieuw tramtraject in Utrecht (BRU)
- 07-10-2016 - Volgende halte: Wolweversgaarde (HTM)
- 02-10-2016 - Excursie met twee 'zachte neus-loze' 3000-en (HTM)
- 01-10-2016 - Archief onderwerpen september 2016


Wachten bij de brug over de Vliet    (31 oktober 2016)
Op 31 oktober 2016 stonden er zes ritten op tramlijn 19 op het programma. Tijdens de eerste rit met RR-voertuig 4029 ging Vlietbrug op de Vrijenbanselaan in Delft net voor de passage omhoog. Dit gebeurde de eerste keer in de richting Delft Noord. Terug vanaf de halte Nieuwe Plantage gebeurde dit wederom in de richting Leidschendam Leidsenhage.

In het zicht van de haven Nieuwe Plantage ging de brug omhoog
(Foto: © www.digitaletram.nl - 31 oktober 2016)

Na vertrek vanaf de Nieuwe Plantage ging de brug weer omhoog
(Foto: © www.digitaletram.nl - 31 oktober 2016)

Kleine ontsporing GTL 3119 Lijsterbesplein    (29 oktober 2016)
Op zaterdag 29 oktober 2016 ontspoorde aan het begin van de middag de 3119 tijdens een rangeerbeweging voor de remise Lijsterbesstraat op de Laan van Meerdervoort. Door deze ontsporing was RR-lijn 3 enige tijd gestremd in de richting Zoetermeer Centrum-West. Drie opgesloten trams van lijn 3 werden onder begeleiding van de verkeersdienst via het De Savornin Lohmanplein over verkeerd spoor terug gereden naar de Loosduinseweg. De GTL werd door de HTM ongevallendienst met behulp van vijzels weer in de tramrails gezet zodat de dienst weer hersteld kon worden.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 oktober 2016)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Drie RandstadRail-voertuigen (4010, 4014 en 4072) werden tegendraads terug gereden naar de Loosduinseweg

Tegendraads terug vanaf het De Savornin Lohmanplein naar de Loosduinseweg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 oktober 2016)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 oktober 2016)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 oktober 2016)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 oktober 2016)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 oktober 2016)

Sloopwerkzaamheden eindpunt Noorderstrand gestart    (25 oktober 2016)
Op dinsdagmiddag 25 oktober 2016 was er al behoorlijk wat gesloopt bij het eindpunt Scheveningen Noorderstrand.

Geen trams en geen rijdraden meer: De aanpassingen aan het Zwarte Pad zijn begonnen
(Foto: © Chris Westerduin - 25 oktober 2016)



Dienstje op tramlijn 42: Kraayenstein - Laan van NOI    (25 oktober 2016)
Op dinsdag 25 oktober 2016 voor het eerst een kort dienstje gereden op tramlijn 42. Deze lijn wordt gewoon gereden onder lijnnummer 2 maar rijdt vanaf Kraayenstein niet verder dan Laan van NOI-laag. Vanaf Laan van NOI-laag weer terug gereden naar Kraayenstein om vervolgens vanaf daar weer uit te takken via 'de sloot' naar remise Zichtenburg.

Gereed om te vertrekken vanaf de Kraayensteinlaan
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 oktober 2016)

Bij Laan van NOI-laag is alleen het binnenspoor geschikt voor de bredere trams
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 oktober 2016)

De vertrektijd naar Kraayenstein afwachten bij Laan van NOI
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 oktober 2016)

Vanaf Kraayenstein naar Zichtenburg via 'de sloot'
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 oktober 2016)

25 oktober in het verleden

  • 2015 - Archief "De Digitale Tram": Extra uitbreiding remise Zichtenburg
  • 2015 - Archief "De Digitale Tram": Nieuwe tramsporen bij Madurodam
  • 2013 - Archief "De Digitale Tram": RandstadRail 4K: Zoetermeer Javalaan - Monstersestraat
  • 2012 - Archief "De Digitale Tram": Motorbrand in bus 193 van buslijn 27
  • 2011 - Archief "De Digitale Tram": Ombouw Haagse GTL's naar pekeltrams
  • 2009 - Archief "De Digitale Tram": Einde seizoen Elektrische Museum Tramlijn Amsterdam
  • 2008 - Archief "De Digitale Tram": Rondje van de zaak
  • 2008 - Archief "De Digitale Tram": Een GTL keert terug in Den Haag
  • 2006 - Archief "De Digitale Tram": Werkonderbreking bij de HTM in Den Haag

  • Driehoeken bij de halte Kurhaus    (24 oktober 2016)
    Vanaf 24 oktober 2016 is tramlijn 1 tijdelijk verbannen van Scheveningen Noorderstrand. Wegens werkzaamheden aan de keervoorziening bij het Zwarte Pad moet er gedriehoekt worden op de dienstsporen bij remise Scheveningen.

    (Foto: © Rinus van de Kuil - 24 oktober 2016)

    (Foto: © Rinus van de Kuil - 24 oktober 2016)

    Eindpunt Noorderstrand binnenkort tijdelijk opgeheven    (22 oktober 2016)
    Het eindpunt Scheveningen Noorderstrand wordt ingaande 24 oktober 2016 tijdelijk buiten gebruik gesteld. De keerlus wordt opnieuw ingericht en aangepast voor de nieuwe stadstram. Op zaterdag 22 oktober 2016 maakte de keerlus op de voorlaatste dag van exploitatie een wat kale indruk. Op 11 december 2016 gaat de nieuwe jaardienstregeling voor 2017 in en keren de tramlijnen 1 (GTL) en 9 (GTL - tijdelijk - en Avenio) weer terug op het dan vernieuwde eindpunt.

    (Foto: © Chris Westerduin - 22 oktober 2016)

    (Foto: © Chris Westerduin - 22 oktober 2016)

    Wachten op het moment dat keerlus buiten dienst gaat
    (Foto: © Chris Westerduin - 22 oktober 2016)

    Ooit reden hier maar liefst vier tramlijnen (1, 7, 8 en 9)
    (Foto: © Chris Westerduin - 22 oktober 2016)

    Alleen tramlijn 1 (hier de 3118 China Airlines) was nog aanwezig op de voorlaatste dag van de keerlus oude stijl.
    (Foto: © Chris Westerduin - 22 oktober 2016)

    Rondje per OV door Nordrhein-Westfalen    (18 oktober 2016)
    Op dinsdag 18 oktober 2016 stond er een rondje door Nordrhein-Westfalen per OV op het programma. Na een rit met de Schwebebahn in Wuppertal per trolleybus naar Solingen en vandaar met de trein naar Düsseldorf om daar even te trammen. Dit soort tripjes is goed te doen met een dagkaart waar je met meerdere personen gebruik van kan maken.

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 18 oktober 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 18 oktober 2016)

    De halte Vohwinkel is een van de twee eindpunten van de Schwebebahn. Het andere eindpunt ligt 13,3 kilometer verder en heet Oberbarmen
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 18 oktober 2016)

    Het Hauptbahnhof van Solingen is het knooppunt van het trolleybusnet

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 18 oktober 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 18 oktober 2016)

    18 oktober in het verleden

  • 2015 - Archief "De Digitale Tram": De metamorfose van de Nieuwe Parklaan
  • 2015 - Archief "De Digitale Tram": Nieuwe tramsporen bij Madurodam
  • 2013 - Archief "De Digitale Tram": Buitenlijner 58 is bijna gereed!
  • 2010 - Archief "De Digitale Tram": Werkzaamheden tramlijn 2 Leidschendam-Voorburg
  • 2008 - Archief "De Digitale Tram": Publieksritten met de nieuwe RET RandstadRailvoertuigen
  • 1984 - Archief "De Digitale Tram": Koektrommeltrams in Lissabon

  • Verkenning Bergische Museumbahnen    (18 oktober 2016)
    Op dinsdag 18 oktober 2016 was het trammuseum van de Bergische Museumbahnen gesloten voor het publiek. Dit museum bevindt zich in de buurt van Wuppertal en omdat je er bijna langs komt is een verkenning uitvoeren van de route een goed idee. In de toekomst toch maar een bezoek aan het museum brengen want het lijkt de moeite waard.

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 18 oktober 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 18 oktober 2016)

    Halte Greuel lijkt nu de dubbelsporige eindhalte te zijn
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 18 oktober 2016)

    Het eindpunt Möschenborn lijkt niet in dienst te zijn
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 18 oktober 2016)

    De diefstalbeveiliging is evenals 'het spoortje met een knik' wel bijzonder te noemen

    Curieus spoortje iets buiten het museumterrein
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 18 oktober 2016)

    Opmerkelijk maar doeltreffend bordje tegen koperdiefstal
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 18 oktober 2016)

    Werkzaamheden gestart tussen Kurhaus en Noorderstrand    (17 oktober 2016)
    Tussen de halte Kurhaus en de keerlus aan het Noorderstrand zijn de werkzaamheden begonnen om de komst van de Avenio op dit traject mogelijk te maken. De keerlus aan het Zwarte Pad wordt ook anders ingericht en daarom zal tramlijn 1 tijdelijk ingekort worden tot de halte Kurhaus. Met ingang van de nieuwe jaardienst (11 december 2016) rijden de tramlijnen 1 en 9 weer als vanouds naar het Noorderstrand. Vanaf deze datum gaan er vanwege afrondende werkzaamheden voor kortere tijd GTL's op een deel van lijn 9 rijden tussen het Noorderstrand en het Centraal Station.





    Het halte meubilair aan het Zwarte Pad is verdwenen
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 17 oktober 2016)

    Bij de halte Kurhaus worden de perrons aangepast
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 17 oktober 2016)

    Omleiding tramlijn 12 wegens werkzaamheden    (17 oktober 2016)
    Op maandag 17 oktober 2016 moesten er spoedwerkzaamheden worden verricht aan het inrijwissel in de keerlus van tramlijn 12 aan het Markenseplein. Tramlijn 12 reed tijdens deze werkzaamheden vanaf en tot de Goudenregenstraat naar het Savornin Lohmanplein. Tussen het Markenseplein en de Goudenregenstraat werden pendelbussen ingezet.

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 17 oktober 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 17 oktober 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 17 oktober 2016)

    Kleine ontsporing Monstersestraat    (17 oktober 2016)
    Op maandagochtend 17 oktober 2016 ontspoorde de 5021 van tramlijn 11 in de Monstersestraat tijdens het verlaten van de tailtrack. De 5021 was vanwege een eerdere stroommstoring een keerbeweging aan het maken om weer op tijd te komen. De tram kon door de noodploeg herspoord worden zodat de bestelde kraanwagen niet meer nodig was.

    (Foto: © Chris Westerduin - 17 oktober 2016)

    (Foto: © Chris Westerduin - 17 oktober 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 17 oktober 2016)



    Ontsporing GTL 3140 Lijsterbesplein    (12 oktober 2016)
    Op woensdagmiddag 12 oktober 2016 ontspoorden de twee achterste trucks van de 3140 op het middenspoor voor de remise Lijsterbesstraat. De ontspoorde trucks kwamen op de achtergelegen stoep terecht en blokkeerde daardoor ook het spoor van RR-lijn 3 in de richting Loosduinen. Door deze ontsporing reed RR-lijn 3 enige uren vanaf de halte MCH Westeinde via tramlijn 2 naar Kraayenstein en terug. Het hersporen gebeurde met een kraan van de brandweer.

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 12 oktober 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 12 oktober 2016)





    Uiteindelijk werd de 3140 door een kraan van de brandweer in het spoor gezet

    (Foto: © J. Hulscher - 12 oktober 2016)

    (Foto: © J. Hulscher - 12 oktober 2016)

    RandstadRail-lijn 3 werd gedurende de calamiteit omgeleid naar Kraayenstein

    (Foto: © Chris Westerduin - 12 oktober 2016)

    (Foto: © Chris Westerduin - 12 oktober 2016)

    Testrijden met Avenio op Meppelwerf    (12 oktober 2016)
    Op woensdag 12 oktober 2016 werd er voor de derde opeenvolgende dag proef gereden op het nieuwe opstelterrein Meppelwerf. Op de voorlopig laatste testdag werden met de Avenio 5041 de opstelsporen meerdere keren bereden.

    (Foto: © Chris Westerduin - 12 oktober 2016)


    (Foto: © Chris Westerduin - 12 oktober 2016)

    (Foto: © Chris Westerduin - 12 oktober 2016)

    Testrijden met RandstadRail en Avenio op Meppelwerf    (11 oktober 2016)
    Op dinsdag 11 oktober 2016 werd er wederom proef gereden op het nieuwe opstelterrein Meppelwerf. In de ochtend werden de opstelsporen door RR-voertuig 4033 bereden en getest. In de middag had de Avenio 5042 de primeur om als eerste Avenio het nieuwe terrein op te mogen rijden waarbij de beide sporen in de hal uitgebreid werden getest.

    (Foto: © Roland Bal - 11 oktober 2016)





    (Foto: © www.digitaletram.nl - 11 oktober 2016)






  • Video (© Roland Bal): 11-10-2016: RandstadRail-voertuig 4033 test bochtig traject op Meppelwerf

  • Testrijden met RandstadRail op Meppelwerf    (10 oktober 2016)
    Op maandag 10 oktober 2016 werd er voor het eerst proef gereden met een RandstadRail-voertuig over een deel van het nieuwe opstelterrein Meppelwerf. De Meppelwerf is nu de officiële nieuwe benaming voor de nieuwe locatie welke werd aangeduid als "Zichtenburg II". Tevens werden de twee sporen in de hal (klein onderhoud en wasstraat) getest.

    (Foto: © Chris Westerduin - 10 oktober 2016)

    RR-voertuig 4033 heeft de primeur om als eerste railvoertuig het opstelterrein Meppelwerf te bezoeken

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 10 oktober 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 10 oktober 2016)





    (Foto: © Chris Westerduin - 10 oktober 2016)

    (Foto: © Chris Westerduin - 10 oktober 2016)

    Aanleg nieuw tramtraject in Utrecht    (8 oktober 2016)
    In Utrecht worden steeds meer sporen gelegd voor de nieuwe tramlijn naar de Uithof welke in 2018 moet gaan rijden.





    Volgende halte: Wolweversgaarde    (7 oktober 2016)
    Op vrijdag 7 oktober 2016 stond er een dienst op het programma over twee tramlijnen. Het eerste deel bestond uit drie ritten (en een beetje) op tramlijn 9. Na het uitrukken vanuit Zichtenburg via de Dedemsvaartweg begon de dienst bij de eerste halte richting Vrederust. Het tweede deel van de dienst bestond uit twee ritten op tramlijn 2 vanaf Kraayenstein.

    Vanaf remise Zichtenburg naar de Wolweversgaarde
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 7 oktober 2016)

    De vertrektijd afwachten bij de halte Wolweversgaarde richting Vrederust
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 7 oktober 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 7 oktober 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 7 oktober 2016)

    Excursie met twee 'zachte neus-loze' 3000-en    (2 oktober 2016)
    Op zondag 2 oktober 2016 organiseerde Chris Westerduin in samenwerking met het Haags Busmuseum een excursie over het HTM tramnet met de GTL's 3001 en 3038. Tijdens de excursie werd met genoemde klassieke neus-GTL's een zorgvuldig uitgekiende route gereden over een groot deel van het HTM-tramnet. Het streven om zoveel mogelijk GTL-eindpunten te bezoeken en fotostops te organiseren zonder de normale tramdienst te verstoren slaagde volledig!


    Tijdens de excursie werd waar mogelijk gestopt om de deelnemers de gelegenheid te geven om foto's te maken.

    Fotostops bij halte (v.l.n.r.): Zuiderpark (lijn 9) - De Dreef (lijn 9) - De Rade (lijn 6) - MCH Westeinde (lijn 2)





    Doorkomst met de GTL 3001 in samenspraak met de CVL door de Tramtunnel Grote Marktstraat (TTGM) en het tramviaduct

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 2 oktober 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 2 oktober 2016)

    Fotostops bij halte (v.l.n.r.): Stuyvesantstraat (lijn 3) - Laan van NOI (lijn 54) - Voorburg 't Loo (lijn 2) - Oosteinde (lijn 19)





    Fotostops (v.l.n.r.): Nootdorp Centrum (lijn 5) - Anthony Fokkersingel (lijn 19) - Keerlus Tanthof (lijn 19) - Kerkplein (lijn 2)





    Fotostops bij halte (v.l.n.r.): Kerkplein (lijn 3) - Weimarstraat (lijn 11) - Strandweg (lijn 11) - Laakweg (lijn 10)





    Onderweg waren er ook regelmatig een aantal (toevallige) ontmoetingen met dienstwagens op de reguliere lijnen.

    Tramdrukte aan het eindpunt van tramlijn 2 in Kraayenstein
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 2 oktober 2016)

    Ontmoetingen (v.l.n.r.): 3001 + 5001 Vrederust - RR bij de Uithof - Passage Oosteinde - Avenio Strandweg





    Met dank aan de HTM, het Haags Busmuseum en Chris Westerduin voor het organiseren van deze geslaagde dag. Verder dank aan de bestuurders Leo Flaton, John Baltus en Daan Koning. Dit item op deze site kwam tot stand met de fotobijdragen van Rinus van de Kuil en Chris Westerduin.