Powered by "www.digitaletram.nl"


Onderwerpen van vroeger en nu

- 29-02-2016 - 'Zachte neus'-loze 3000-en op Schrikkeldag (HTM)
- 28-02-2016 - Nieuwe sporen in Delft op de Westlandseweg (HTM)
- 23-02-2016 - Korte omleiding voor tramlijnen 11 en 12 (HTM)
- 20-02-2016 - Tot hier en niet verder.... (TEC/ASVi)
- 20-02-2016 - Excursie Métro Léger de Charleroi met de 9148+9309 (TEC/ASVi)
- 19-02-2016 - Avenio's 5056 en 5057 in Den Haag aangekomen (HTM)
- 19-02-2016 - Sporen en masten op Zichtenburg II (HTM)
- 12-02-2016 - GTL 3004 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 11-02-2016 - GTL 3037 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 05-02-2016 - Wagens koppelen in Leidschendam (HTM)
- 05-02-2016 - Avenio 5054 in Den Haag aangekomen (HTM)
- 03-02-2016 - Tramverkeer ontregeld door kapotte bovenleiding (HTM)
- 01-02-2016 - Archief onderwerpen januari 2016


'Zachte neus'-loze 3000-en op Schrikkeldag    (29 februari 2016)
Iets wat nu zeker gesteld kan worden is dat de 'zachte neus'-loze 3000-en voor het laatst op een Schrikkeldag in de lijndienst hebben gereden. Het lijkt niet aannemelijk dat deze trams over vier jaar nog in de lijndienst zullen rijden.





Nieuwe sporen in Delft op de Westlandseweg    (28 februari 2016)

(Foto: © Raymond Naber - 28 februari 2016)

Korte omleiding voor tramlijnen 11 en 12    (23 februari 2016)
Vanwege een aanrijding op de Oranjelaan konden de tramlijnen 11 en 12 niet vanaf het Rijswijkseplein hun routes rijden. De tramlijnen werden daarom omgeleid over het Weteringplein om via de Schedeldoekshaven te kunnen keren.

Op het Rijswijkseplein zit er niets anders op voor de tramlijnen 11 en 12 om te wachten tot de stremming voorbij is
(Foto: © Rinus van de Kuil - 23 februari 2016)

GTL 3049 van tramlijn 11 in de omleiding op het Weteringplein
(Foto: © Rinus van de Kuil - 23 februari 2016)

GTL 3008 van tramlijn 12 in de omleiding op het Weteringplein
(Foto: © Rinus van de Kuil - 23 februari 2016)

Tot hier en niet verder....    (20 februari 2016)
In Charleroi zijn jaren geleden metrotrajecten aangelegd waarvan een deel nog steeds niet in gebruik is. Een bijzonder geval is de lijn naar Châtelet. Deze lijn is grotendeels in ruwbouw aanwezig, maar nooit in exploitatie genomen. Vanaf de aftakking voorbij Waterloo zijn de sporen aanwezig tot voorbij het station Centenaire (sinds ca 1985 afgewerkt!). De lijn is klaar voor exploitatie (na herstel en ontgroening). Verder is de ruwbouw aanwezig tot voorbij station Corbeau.

Tot hier en niet verder (duur 00:04:52 minuten)
(Video: © www.digitaletram.nl - 20 februari 2016)

Op de viaducten vanuit de stad wordt links gereden
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 februari 2016)

Net voorbij het spookstation Centenaire (Rue du Pont) kan de tram echt niet meer verder
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 februari 2016)

  • DVD-tip - Uit het filmarchief van Wouter van Doorn: Korte film "Crazy Train!" op de DVD Trams in Wallonië - 2: De opkomst van de TEC
  • 16-03-1991 - Uit het filmarchief van De Digitale Tram: ASVi excursie over het tramnet van Henegouwen

  • Excursie Métro Léger de Charleroi met de 9148+9309    (20 februari 2016)
    Op een zaterdag 20 februari 2016 werd er door de ASVi een excursie georganiseerd over het semi-metronet van de TEC met het prachtig gerestaureerde motorwagen 9148. Het tweede deel van de excursie werd er gereden met de 9148 en het nog niet helemaal voltooide aanhangrijtuig 9309. Tijdens de excursie werd bijna het gehele net bereden.

    Onder de talrijke fotostops was ook één van de twee trambruggen over de Sambre ingepland
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 20 februari 2016)

    Het eerste deel van de excursie werd gereden met SNCV motorwagen 9148

    Mw. 9148 in de Rue Paul Jansen richting Anderlues Monument
    (Foto: © Chris Westerduin - 20 februari 2016)

    MW. 9148 als lijn 30 in de bocht naar de Chaussée de Mons
    (Foto: © Chris Westerduin - 20 februari 2016)





    Het tweede deel van de excursie werd gereden met SNCV motorwagen 9148 en aanhangrijtuig 9309

    (Foto: © Chris Westerduin - 20 februari 2016)

  • 03-02-2014 - Archief "De Digitale Tram": Een bezoek aan het semi-metronet van Henegouwen
  • 12-04-2012 - Archief "De Digitale Tram": Tramuitje naar Charleroi en omgeving
  • 18-07-1985 - Archief "De Digitale Tram": Een bezoek aan het tramnet in Henegouwen

  • Avenio's 5056 en 5057 in Den Haag aangekomen    (19 februari 2016)
    Op vrijdagochtend 19 februari 2016 werden er op De Werf achter remise Zichtenburg de Avenio's 5056 en 5057 afgeleverd. Op dit moment zijn er 52 Avenio's (5001 t/m 5042, 5047 t/m 5054 en 5056 t/m 5057) in Den Haag.

    Als eerste werd de Avenio 5057 op de Haagse rails gezet

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 19 februari 2016)

    (Foto: © J. Hulscher - 19 februari 2016)

    Na het afladen van de 5057 was het de beurt voor de 5056

    (Foto: © J. Hulscher - 19 februari 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 19 februari 2016)

  • 18-12-2015 - Archief "De Digitale Tram": Avenio's 5049 en 5050 in Den Haag aangekomen
  • 04-12-2015 - Archief "De Digitale Tram": Avenio's 5047 en 5048 in Den Haag aangekomen

  • Sporen en masten op Zichtenburg II    (19 februari 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 19 februari 2016)

    GTL 3004 vertrokken uit Den Haag    (12 februari 2016)
    Op vrijdag 12 februari 2016 werd de 3004 op de Laan van Meerdervoort opgeladen voor vertrek naar de opslaglocatie in Rijswijk. De 3004 vond uiteindelijk een plaats in de opslagloods naast de op 11 februari 2016 afgevoerde GTL 3037.

    (Foto: © J. Hulscher - 12 februari 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2016)





    (Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2016)


    GTL 3004 vertrokken uit Den Haag (duur 13:17:00 minuten)
    (Video: © Digitale Tram TV - 12 februari 2016)


    Terwijl het aantal inzetbare GTL's uit de 3000-serie steeds minder wordt rijdt de volledige 3100-serie nog in de dienst
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 12 februari 2016)

    GTL 3037 vertrokken uit Den Haag    (11 februari 2016)
    Op donderdag 11 februari 2016 werd de 3037 op de Laan van Meerdervoort voor de remise aan de Lijsterbesstraat opgeladen voor vertrek naar de opslaglocatie in Rijswijk. Het was de eerste GTL die vertrok met een nog aanwezige totaalreclame (Mesdagjaar 2015). Het transport verliep voorspoedig en werd verzorgd door transportbedrijf De Gier.





    Omdat de Laan van Meerdervoort deels afgesloten was moest het transport een omweg maken via de Goudenregenstraat
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 15 februari 2016)

    (Foto: © Jaap van der Noordt - 11 februari 2016)

    (Foto: © Jaap van der Noordt - 11 februari 2016)




  • 21-10-2015 - Archief "De Digitale Tram": GTL 3032 vertrokken uit Den Haag
  • 16-10-2015 - Archief "De Digitale Tram": GTL 3055 vertrokken uit Den Haag

  • Wagens koppelen in Leidschendam    (5 februari 2016)
    Op de RandstadRail spitslijn 4K rijden al weer geruime tijd een zestal koppelstellen. Vanwege de inzet van de nieuwe Avenio's op tramlijn 2 zijn er meer RR-voertuigen beschikbaar gekomen voor de Zoetermeerse lijnen. De koppelstellen worden geformeerd en ingezet vanaf Leidschendam Emplacement (LDA) en het opstelspoor bij de Olaf Palmelaan.

    De 4060 gezien vanuit de 4069
    (Foto: © www.digitaletram.nl)

    Boegkleppen en koppelingen gereed
    (Foto: © www.digitaletram.nl)

    Daarna rustig oprijden met snelheidsbeperking en koppelen
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 5 februari 2016)

  • 24-07-2015 - Archief "De Digitale Tram": Rijden met een koppelstel op RandstadRail 4
  • 14-07-2015 - Archief "De Digitale Tram": Koppel-instructiedag met de 4002 en 4007
  • 11-07-2015 - Archief "De Digitale Tram": 'Zomer-wijzigingen' op het Haagse tramnet, deel 3

  • Avenio 5054 in Den Haag aangekomen    (5 februari 2016)
    Op vrijdagochtend 5 februari 2016 werd op De Werf achter remise Zichtenburg de nieuwe Avenio 5054 afgeleverd.
    Na het afladen waren er vijftig nieuwe Avenio's (5001 t/m 5042, 5047 t/m 5054) aanwezig bij de HTM in Den Haag.

    (Foto: © J. Hulscher - 5 februari 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 5 februari 2016)

    (Foto: © Rinus van de Kuil - 5 februari 2016)

    (Foto: © Rinus van de Kuil - 5 februari 2016)

    Tramverkeer ontregeld door kapotte bovenleiding    (3 februari 2016)
    Op woensdag 3 februari 2016 veroorzaakte een achterovergeslagen pantograaf van de 3094 op de Escamplaan een stremming op de lijnen RR4 en 6. Beide lijnen weken eerst uit naar Kraayenstein maar later ging tramlijn 6 driehoeken bij de Thorbeckelaan. Tussen De Uithof en Leyenburg pendelden twee RR-wagens, deels over 'verkeerd' spoor.

    Het komt niet vaak voor dat drie materieeltypen bij Kraayenstein te zien zijn
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 3 februari 2016)

    Onderstaande foto's kunnen groter bekeken worden door de cursor over de miniaturen te bewegen


    Ondertussen werd er op de Escamplaan keihard gewerkt om het incident op te lossen

    De pantograaf van de 3094 was blijven haken achter een zogenaamd "schaatsstuk"
    (Foto: © Chris Westerduin - 3 februari 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 3 februari 2016)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 3 februari 2016)

  • 04-08-2015 - Archief "De Digitale Tram": Stremming door achterovergeslagen stroomafnemer
  • 25-04-2013 - Archief "De Digitale Tram": Achterover geslagen pantograaf voor GTL 3038
  • 26-11-2012 - Archief "De Digitale Tram": Incidenten met de bovenleiding

  •