Powered by "www.digitaletram.nl"


Onderwerpen van vroeger en nu

- 30-04-2012 - Werkzaamheden langs de Conradkade, deel 6 (HTM)
- 30-04-2012 - Antwerpse tramlijnen 5 en 10 verlengd naar Wijnegem (De Lijn)
- 29-04-2012 - Een ontmoeting in Leidschendam Noord (HTM/HOVM)
- 28-04-1988 - Trambedrijven in de DDR: Naumburg
- 27-04-1981 - GTL 3003 in Den Haag gearriveerd (HTM)
- 26-04-2008 - Buitenlijner 58 terug in Den Haag (STM/TS)
- 25-04-2012 - Gemengde exploitatie op HTM-tramlijn 2 (HTM)
- 24-04-2002 - Zomaar een eindpunt: GVBA-tramlijn 13, Geuzenveld (GVBA)
- 23-04-2012 - Van Stadstramlijn 2 naar RandstadRail 2 (HTM)
- 22-04-2012 - Trajectvideo: Rij mee met HTM-tramlijn 6 (HTM)
- 21-04-2012 - Omleidingen en inkortingen bij de Brouwersgracht (HTM)
- 20-04-2004 - LevensVerlengend Onderhoud 50 GTL 8-I trams afgesloten (HTM)
- 19-04-1981 - Verdwenen begin- en eindpunten van de tram: Rijnstraat (HTM)
- 18-04-1984 - Stremming door een defect PCC-koppelstel (HTM)
- 17-04-2004 - Wandelen door de Haagse tramtunnel in aanbouw (HTM)
- 16-04-2012 - De restauratie van buitenlijner 58, deel 11 (TS/STW)
- 15-04-2012 - Omleidingen tijdens de Marathon van Rotterdam (RET)
- 14-04-2012 - Totaalreclametram voor "100 jaar Marten Toonder" (GVBA)
- 13-04-2006 - Een wandelingetje in de Netkous (HTM)
- 12-04-2012 - Tram-gerelateerde kunst in Charleroi (SNCV/TEC)
- 12-04-2012 - Een bezoek aan het depot van Anderlues (TEC)
- 12-04-2012 - Van Charleroi-Sud naar Anderlues met lijn M1/M2 (TEC)
- 12-04-2012 - Een bezoek aan het depot van Jumet (TEC)
- 12-04-2012 - Nieuwe tramtrajecten rondom Charleroi (TEC)
- 11-04-2012 - Trambotsing halte Goudenregenstraat (HTM)
- 10-04-2012 - Rotterdamse 800-en overgebracht naar de Kleiweg (RET)
- 10-04-2012 - Ontsporing GTL 3105 Scheveningen Noorderstrand (HTM)
- 09-04-2012 - Personenauto drukt tram uit de rails (GVBA)
- 09-04-2012 - Dakloos op een regenachtige Tweede Paasdag (HTM)
- 08-04-2012 - Een witte totaalreclametram op tramlijn 16 (HTM)
- 07-04-1996 - Zomaar een eindpunt: GVBA-tramlijn 13, Geuzenveld (GVBA)
- 06-04-2012 - Kop 3125 - staart 3146 botsing in Wateringen (HTM)
- 05-04-1983 - Verdwenen begin- en eindpunten van de tram: Turfmarkt (HTM)
- 04-04-2012 - Ontsporing GTL 3040 Scheveningen Noorderstrand (HTM)
- 03-04-2012 - Vrachtwagen trekt bovenleiding kapot op Meppelweg (HTM)
- 03-04-2012 - De langste tram van Nederland (HTM)
- 02-04-2012 - Werkzaamheden langs de Conradkade, deel 5 (HTM)
- 01-04-2012 - Weekendwerkzaamheden in Den Haag Zuid-west, deel 3 (HTM)
- 01-04-2012 - Archief onderwerpen maart 2012


Werkzaamheden langs de Conradkade, deel 6    (30 april 2012)
Langs de Conradkade is het spoor van tramlijn 11 richting station Hollands Spoor opnieuw gelegd. Ook de kademuur is bijna klaar. De halte Weimarstraat moet nog gebouwd worden. De bouwmaterialen liggen op het nieuwe tramspoor.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 april 2012)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 april 2012)

Antwerpse tramlijnen 5 en 10 verlengd naar Wijnegem    (30 april 2012)
Op 14 april 2012 werd de verlenging van de tramlijnen 5 en 10 tussen Deurne en Wijnegem in gebruik genomen. De tramlijnen 5 en 10 rijden voortaan over een gezamelijk traject langs het winkelcentrum door naar Wijnegem Fortveld.

De nieuwe stelplaats aan de August van de Wielelei
(Foto: © Markus Lohrer - 30 april 2012)

De verlenging naar Wijnegem ligt geheel op een vrije baan
(Foto: © Markus Lohrer - 30 april 2012)

Een ontmoeting in Leidschendam Noord    (29 april 2012)
Van onze verslaggever  -  Na precies één week in dienst, gaat HTM al de RandstadRail-wagens op lijn 2 vervangen door de oude vertrouwde PCC-wagens. Uiteraard vroegen wij HTM om uitleg maar die hielden de kaken stijf op elkaar en weigerde ieder commentaar. De wethouder van Leidschendam-Voorburg reageerde geschokt: "RandstadRail 2 is een investering van 100 miljoen euro, dit kan toch niet waar zijn???"  Na onderzoek bleek dat het hier om een rondrit ging van het HOVM met historische PCC-trams naar het eindpunt Leidschendam Noord. Daar namen zij even de plek in van de RandstadRail-wagens. Nadat de PCC-cars weer in de richting van het HOVM vertrokken waren, hadden de nieuwe RandstadRail-wagens weer het alleen recht op deze lijn. (Met dank aan Eric Sallevelt voor de verslaggeving)




In de keerlus van tramlijn 2 in Leidschendam Noord stonden enige tijd oud en nieuw naast elkaar
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 april 2012)
Om verdere verwarring te voorkomen reden de PCC's terug naar het museum onder het lijnnummer 7
(Foto: © Eric Sallevelt - 29 april 2012)

Trambedrijven in de DDR: Naumburg    (28 april 1988)
(Dia: © Jaap van der Noordt - 28 april 1988)

GTL 3003 in Den Haag gearriveerd    (27 april 1981)
Op 27 april 1981 werd de derde GTL (3003) bij de Delftselaan per trein op het losperron afgeleverd in Den Haag.
(Dia: © J. Woltjes - 27 april 1981)

Buitenlijner 58 terug in Den Haag    (26 april 2008)
Op zaterdagmiddag 26 april 2008 keerde na lange tijd HTM buitenlijner 58, in beheer bij de Amsterdamse museumlijn, weer terug in Den Haag. De wagen werd afgeladen in de Lijsterbesstraat. De 58 kwam daarbij op spoor 36 te staan, een spoor welke wordt gebruikt door de Tramweg Stichting. De Stichting Tramwerk zal de 58 zal gaan restaureren.
De buitenlijner 58 werd op spoor 36 gezet. Toevallig stond de andere buitenlijner HTM 57, van het HOVM spoor 35.
(Foto: © www.digitaletram.nl)


(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

De restauratie van de 58 is in een stroomversnelling gekomen dankzij mogelijkheden op financieel en organisatorisch gebied. De 58 stond in Amsterdam al sinds 1993 buiten dienst en één balkon is deels gedemonteerd. In Den Haag zal eerst een inventarisatie plaatsvinden. Het ligt in de bedoeling de HTM 58 op te nemen in een aparte stichting. In 1988 maakte de 58 een uitstapje naar de SUN wegens de viering van 5 jaar Sneltram. Met dank aan de Tramweg-Stichting.





In Het Digitale Tram Video Archief is een video te zien over dit item.

Gemengde exploitatie op HTM-tramlijn 2    (25 april 2012)
Vanaf maandag 23 april 2012 werden er RandstadRail voertuigen op lijn 2 ingezet.  Vanwege werkzaamheden op het Centraal Station worden deze voertuigen vanaf het eind van de middag vervangen door GTL's. In de avondspits en het begin van de avond is er voorlopig sprake van een gemengde exploitatie tussen Kraayenstein en Leidschendam.





GTL 3077 nadert de Burgemeester Hovylaan vanuit Leidschendam
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 april 2012)

De volgende dienstwagen is RandstadRail-voertuig 4062
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 april 2012)
RandstadRail-voertuig 4062 rukt rond 19:30 uur in naar remise Zichtenburg via de dienstsporen over de Margaretha van Hennebergweg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 25 april 2012)

Zomaar een eindpunt: GVBA-tramlijn 13, Geuzenveld    (24 april 2002)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 24 april 2002)

Van Stadstramlijn 2 naar RandstadRail 2    (23 april 2012)
Op maandag 23 april 2012 was het eindelijk zover. Tramlijn 2 werd officieel RandstadRail 2. De eerste dienstwagen was de 4055 en deze vertrok om 05:08 uur vanaf Kraayenstein. Deze eerste dag verliep zonder grote problemen.

De 4055 was het eerste voertuig in de reizigersdienst
(Foto: © Dominique Mulder - 23 april 2012)

RR-voertuig 4035 nadert halte Kapelaan Meereboerweg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 april 2012)
Vanaf remise Zichtenburg druppelen de RandstadRailvoertuigen langzaam tramlijn 2 op
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 april 2012)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 april 2012)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 april 2012)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 april 2012)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 april 2012)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 april 2012)

Trajectvideo: Rij mee met HTM-tramlijn 6    (22 april 2012)
In het weekend van 21 en 22 april 2012 kon HTM-tramlijn 6 niet via de normale route rijden. Dit kwam doordat bij de Brouwersgracht de tramsporen van en naar de tunnel werden vervangen. Rij mee met tramlijn 6 heen en terug tussen Leyenburg en Leidschendam Leidsenhage. Uw trambestuurder op deze trajectvideo is Tom Lek (remise Zichtenburg).

Trambestuurder Tom Lek voor de camera-tram
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 april 2012)

Tramlijn 6 kon de Brouwersgracht richting Leyenburg niet bereiken
(Foto: © www.digitaletram.nl - 22 april 2012)
Real time trajectvideo

Rij met trambestuurder Tom Lek de route van tramlijn 6




Omleidingen en inkortingen bij de Brouwersgracht    (21 april 2012)
In het weekend van 21 en 22 april 2012 werden de tramsporen vanaf de Prinsegracht naar de afrit van de tramtunnel vervangen. De RandstadRaillijnen 3 en 4 reden in het Haagse deel niet verder dan de Brouwersgracht. De tramlijnen 2 en 6 reden bovengronds via het centrum van en naar het Centraal Station. Voor deze gelegenheid werd via de niet vaak gebruikte verbinding onder de Resident van en naar CS-hoog gereden. Er werden geen pendelbussen ingezet.
Een aantal trams reden als extra versterking onder het lijnnummer 2 tussen de Monstersestraat en de Laan van NOI
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 april 2012)

(Foto: © www.digitaletam.nl - 21 april 2012)

(Foto: © www.digitaletam.nl - 21 april 2012)

LevensVerlengend Onderhoud 50 GTL 8-I trams afgesloten    (20 april 2012)

(Foto: © Raymond Naber - 20 april 2012)

(Foto: © Raymond Naber - 20 april 2012)
Op vrijdagmiddag 20 april 2012 werd in de werkplaats aan de Lijsterbesstraat het project LVO voor de GTL8-I trams feestelijk afgesloten. In totaal hebben vijftig GTL8-I trams een levensverlenging van zeven jaar gekregen. Vanwege totaalreclame zijn er een aantal trams nog niet voorzien van een nieuwe neus. Dit gebeurt na afloop van het contract.
Met het rijden van GTL 3099 door een foto in de werkplaats werd het project LVO voor de GTL8-I afgesloten.
(Foto: © HTM - 20 april 2012)

(Foto: © HTM - 20 april 2012)

(Foto: © HTM - 20 april 2012)

Verdwenen begin- en eindpunten van de tram: Rijnstraat    (19 april 1981)
(Dia: © Henk Wolf - 19 april 1981)

Stremming door een defect PCC-koppelstel    (18 april 1984)
Op 18 april 1984 veroorzaakte een defect PCC-koppelstel (1323+2128) van lijn 8 een stremming op de Kneuterdijk.
(Dia: © H. Ploeger - 18 april 1984)

Wandelen door de Haagse tramtunnel in aanbouw    (17 april 2004)





De restauratie van buitenlijner 58, deel 11    (16 april 2012)
Op maandagmiddag 16 april 2012 werden de draaistellen van de 58 met een hogedrukspuit onder handen genomen. Om te voorkomen dat er vet en olie werden weggespoten werd er koud water gebruikt zonder zeep. Het vuil is nu samen met het zand en de losse bladders verdwenen. Met twee balkonschermen ziet de 58 er al weer heel fraai uit.

(Foto: © Raymond Naber - 16 april 2012)

(Foto: © Raymond Naber - 16 april 2012)

Omleidingen tijdens de Marathon van Rotterdam    (15 april 2012)





Totaalreclametram voor "100 jaar Marten Toonder"    (14 april 2012)

(Foto: © Rene van Lier - 14 april 2012)

(Foto: © Rene van Lier - 14 april 2012)

Een wandelingetje in de Netkous    (13 april 2006)





Tram-gerelateerde kunst in Charleroi    (12 april 2012)
Bedoeld als kunstwerk van de nostalgische boerentram maar onbedoeld gebruikt door kladderaars staat de 10033 op een plein in de buurt van Charleroi
(Foto: © Jaap van der Noordt - 12 april 2012)

Stripkunst in metrostation Parc in de oostelijke ring
(Foto: © Jaap van der Noordt - 12 april 2012)

Schieten tramfotografen ook sneller dan hun schaduw (tramfoto's)?
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)

Een bezoek aan het depot van Anderlues    (12 april 2012)
Op dit moment is alleen het depot van Anderlues verbonden met de rest van het tramnetwerk. Het was geen probleem om even rond te kijken in het depot met de ingebouwde kleine werkplaats. In het depot staan een aantal werkwagens en een aantal BN-dienstwagens. De BN-trams zijn nu al ruim dertig jaar oud maar moeten nog een aantal jaren mee.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)
(Foto: © Jaap van der Noordt - 12 april 2012)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 12 april 2012)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 12 april 2012)

Van Charleroi-Sud naar Anderlues met lijn M1/M2    (12 april 2012)
Na een gastvrij bezoek aan de Centrale Verkeersleiding van de TEC in Charleroi volgen we lijn M2. Deze tramlijn rijdt tijdelijk tussen Charleroi Sud en Anderlues Monument. Na de start van tramlijn M3 tussen Charleroi en Gosselies in het voorjaar van 2013 (volgens de planning) zal tramlijn M2 pre-metro station Petria als eindbestemming krijgen.

In de CVL wordt het volledige netwerk van de huidige lijnen bediend
(Foto: © Jaap van der Noordt - 12 april 2012)

Een BN-tramstel nadert Charleroi Sud en passeert twee reservetrams
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)

De tram naar Anderlues vanuit het gebouw van de Centrale Verkeersleiding
(Foto: © Jaap van der Noordt - 12 april 2012)

Het laatste gedeelte van lijn M2 doet nog denken aan de boerentram
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)

Lijn M1 heeft na de start van lijn M3 in 2013 het alleenrecht in Anderlues
(Foto: © Jaap van der Noordt - 12 april 2012)

Vanaf hier is het nog een klein stukje naar Anderlues Monument
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)

Een bezoek aan het depot van Jumet    (12 april 2012)
In Jumet bevind zich de werkplaats en een openlucht depot van de TEC. Dit complex ligt nu tijdelijk geïsoleerd van de rest van het tramnet vanwege de werkzaamheden voor de aanleg van tramlijn M3. Op het terrein staan op een aantal sporen BN en SJ-slooptrams opgesteld waar regelmatig onderdelen uit geplukt worden voor de rest van de tramvloot.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)




(Foto: © Jaap van der Noordt - 12 april 2012)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)

Nieuwe tramtrajecten rondom Charleroi    (12 april 2012)
In de regio Charleroi wordt hard gewerkt om het tramnetwerk aan te passen. Op 27 februari 2012 werd gestart met de vernieuwde metro. De oude buurtspoorweglijnnummers 54, 55, 88 en 89 verdwenen en maakten plaats voor de lijnen M1, M2, M3 en M4. Lijn M4 reed als lijn 54 tot Gilly maar werd verlengd naar Soleilmont. Lijn M3 tussen Charleroi Sud en Gosselies rijdt nog niet maar is volop in aanbouw. Volgens de planning moet deze lijn begin 2013 in dienst komen.
Motorwagen 7405 op lijn M4 nadert de onlangs in gebruik genomen eindhalte Soleilmont.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)

In Gosselies reed tramlijn 62 vroeger in beide richtingen door de Rue de Jumet en Rue Léopold naar het noordelijk gelegen Faubourg. In de toekomstige situatie zal de tram richting Charleroi-Sud via de Rue de chemin de Fer rijden.

Nieuw tramspoor richting Faubourg op de plek van de voormalige remise
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)

Werkzaamheden aan de toekomstige eindhalte in Faubourg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)
Het gehele traject tussen het Premetro-station Piges in Charleroi en Gosselies wordt opnieuw aangelegd. Het depot en de werkplaats in Jumet zijn voorlopig nog geïsoleerd van de rest van het net. De bovenleiding ontbreekt volledig.




Foto links: Uitgebreide toekomstige halteplaats op de Chaussee de Bruxelles. Foto's rechts van boven naar beneden: Foto 1 - Nieuwe tramsporen in aanleg t.h.v. de werkplaats en het depot van Jumet; Foto 2 - Aanleg wisselplaats op de Chaussee de Bruxelles boven de snelweg E420; Foto 3 - Werkzaamheden in het centrum van Gosselies bij de oude aftakking van lijn 57/63 richting Courcelles

Nieuwe sporen voor lijn M3 vanaf Faubourg naar de Chaussee de Bruxelles
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)

Naar Faubourg blijft de oude route gehandhaafd via de Rue de Jumet
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 april 2012)

Trambotsing halte Goudenregenstraat    (11 april 2012)
Op woensdag 11 april 2012 was er een kop-staart aanrijding bij de halte Goudenregenstraat. De 3124 van lijn 12 reed achterop de 4045 van RandstadRail 3. De schade aan was aanzienlijk, maar er zijn geen gewonden gevallen. Hoe de aanrijding heeft kunnen gebeuren is onbekend. Beide trams konden op eigen kracht naar de remise worden gereden.

(Foto: © Jaap van der Noordt - 11 april 2012)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 11 april 2012)

Rotterdamse 800-en overgebracht naar de Kleiweg    (10 april 2012)
Op dinsdag 10 april 2012 werden er een aantal rijtuigen uit de RET 800-serie vanuit de remise Hillegersberg naar de Kleiweg overgebracht. Het bijzodere was dat er iedere keer twee rijtuigen gekoppeld werden overgebracht. Vanwege werkzaamheden moesten de trams weg uit Hillegersberg. Voor deze 800-trams is interesse getoond vanuit Roemenië.
(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 april 2012)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 april 2012)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 april 2012)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 april 2012)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 10 april 2012)

Ontsporing GTL 3105 Scheveningen Noorderstrand    (10 april 2012)
Op dinsdagmiddag 10 april 2012 kwam de 3105 van lijn 9 bij het Noorderstrand met de achterste truck gedeeltelijk naast de rails te staan in de keerlus. Door de ontsporing werden enkele railbeveiligingskastjes vernield. De storings- en ongevallendienst van HTM Infra heeft de tram door middel van een hydraulische pomp opgetild en in de rails gezet. Omdat er veel ijzer van de rails was afgeschraapt ging de keerlus voor de rest van de dag voor reparatie buiten dienst.

(Foto: © Dejan Jeremic - 10 april 2012)

(Foto: © J. Hulscher - 10 april 2012)
(Foto: © J. Hulscher - 10 april 2012)

(Foto: © Dejan Jeremic - 10 april 2012)

(Foto: © Dejan Jeremic - 10 april 2012)
  • Video (© Dejan Jeremic): Wederom ontsporing in de keerlus aan het Zwarte Pad

  • Personenauto drukt tram uit de rails    (9 april 2012)
    Op maandagavond 9 april 2012 veroorzaakte een auto op de Stadhouderskade bij de Hobbemastraat een aanrijding met de 2039 van tramlijn 2. De auto reed door rood licht en ramde de tram in de kop. Door de grote klap werd de tram uit de de rails gedrukt en kwam met het eerste truckstel ontspoord opzij te staan in de richting van het Parkhotel. (RvL)

    (Foto: © Rene van Lier - 9 april 2012)

    (Foto: © Rene van Lier - 9 april 2012)

    (Foto: © Rene van Lier - 9 april 2012)

    (Foto: © Rene van Lier - 9 april 2012)

    Dakloos op een regenachtige Tweede Paasdag    (9 april 2012)
    Op Den Haag Centraal is het de komende maanden niet erg prettig om te vertoeven als het pijpenstelen regent. De afgelopen weken is namelijk ook het dak boven de CS-hoog perrons gesloopt. En nu maar hopen dat het de komende maand niet te hard gaat regenen. Op Tweede Paasdag 2012 was het in ieder geen pretje om op de tram te wachten.
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 9 april 2012)





    (Foto: © www.digitaletram.nl - 9 april 2012)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 9 april 2012)

    Een witte totaalreclametram op tramlijn 16    (8 april 2012)
    De 3103 maakt reclame voor de film "What to expect when you're expecting"
    (Foto: © J. Hulscher - 8 april 2012)

    Zomaar een eindpunt: GVBA-tramlijn 13, Geuzenveld    (7 april 1996)

    (Dia: © www.digitaletram.nl - 7 april 1996)

    (Dia: © www.digitaletram.nl - 7 april 1996)

    Kop 3125 - staart 3146 botsing in Wateringen    (6 april 2012)
    Op vrijdag 6 april 2012 reed de 3125 van tramlijn 16 achterop de 3146 van tramlijn 17. Beide trams ontspoorden en de 3125 raakte hierbij zwaar beschadigd. De bestuurder van de 3125 werd door het ambulancepersoneel gecheckt maar hoefde niet naar het ziekenhuis. Op het moment van de aanrijding bevonden er zich geen passagiers in de trams.

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 6 april 2012)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 6 april 2012)
    De grote kraan van de brandweer kon geen dienst doen omdat de afstand/gewicht-verhouding te groot was. De trams werden uiteindelijk herspoord door de firma Blansjaar. Omdat de ondergrond in de keerlus te zacht is om op te rijden moesten er eerst rijplaten worden gelegd. De 3146 werd met de achterste truck op asbreukwagentjes geplaatst en kon zelfstandig naar Zichtenburg rijden. De 3125 moest achteruit over 'verkeerd' spoor naar Zichtenburg worden gesleept.




    (Foto: © www.digitaletram.nl - 6 april 2012)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 6 april 2012)

    (Foto: © www.digitaletram.nl - 6 april 2012)

    De 3125 werd over verkeerd spoor afgevoerd naar Zichtenburg
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 6 april 2012)

    De achterste truck van de 3146 werd op asbreukwagentjes gezet
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 6 april 2012)

    De tramlijnen 16 en 17 konden beiden niet meer door de keerlus aan de Dorpskade in Wateringen rijden. Omdat er weinig calamiteitenvoorzieningen zijn reed tramlijn 16 naar Vrederust en werd tramlijn 17 ingekort tot de Volmerlaan.

    De gestrande trams werden achteruit terug gehaald
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 6 april 2012)

    Tramlijn 16 had weinig keus en reed naar Vrederust
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 6 april 2012)

  • Video (© Dejan Jeremic): Aanrijding tussen twee trams Dorpskade Wateringen
  • 15-12-2010: Meerdere gewonden bij trambotsing Scheveningseweg

  • Verdwenen begin- en eindpunten van de tram: Turfmarkt    (5 april 1983)
    (Dia: © www.digitaletram.nl - 5 april 1983)

    Ontsporing GTL 3040 Scheveningen Noorderstrand    (4 april 2012)

    (Foto: © Dejan Jeremic - 4 april 2012)

    (Foto: © Dejan Jeremic - 4 april 2012)
  • Video (© Dejan Jeremic): Deraillement 3040 Zwarte Pad, Scheveningen

  • Vrachtwagen trekt bovenleiding kapot op Meppelweg    (3 april 2012)
    Op dinsdagmiddag 3 april 2012 trok een kraan op een vrachtwagen de bovenleiding naar beneden op de Meppelweg tussen de Bouwlustlaan en de Beresteinlaan. RandstadRail lijn 4 werd ingekort en reed tot de keerlus bij Leyenburg.

    (Foto: © Dejan Jeremic - 3 april 2012)

    (Foto: © Dejan Jeremic - 3 april 2012)

    (Foto: © J. Hulscher - 3 april 2012)

    (Foto: © J. Hulscher - 3 april 2012)

    De langste tram van Nederland    (3 april 2012)
    De "langste trams" van Nederland rijden bij de HTM op RandstadRail (4024+4069)
    (Foto: © Rinus van de Kuil - 3 april 2012)

    Werkzaamheden langs de Conradkade, deel 5    (2 april 2012)

    (Foto: © Ton Slootmaker - 2 april 2012)

    (Foto: © Ton Slootmaker - 2 april 2012)

    Weekendwerkzaamheden in Den Haag Zuid-west, deel 3    (1 april 2012)



    De nieuwe bogen liggen al voor een deel in het beton
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 1 april 2012)




    Na het leggen van de nieuwe sporen komt het beton
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 1 april 2012)




    Nieuwe sporen op de kruising Escamplaan met Zuiderparklaan
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 1 april 2012)




    De oude verbindingsbogen zijn er nu echt uit gehaald
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 1 april 2012)

    Tussen de Fahrenheitstraat en de Zuiderparklaan wordt ook gewerkt
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 1 april 2012)

    Bij de halte Valkenboslaan zijn de sporen helemaal verdwenen
    (Foto: © www.digitaletram.nl - 1 april 2012)