Powered by "www.digitaletram.nl"


Onderwerpen van vroeger en nu

- 30-11-2002 - Kolibri manifestatie in Groningen
- 29-11-2011 - Proefbedrijf lijn 2 met RandstadRailtrams (HTM)
- 29-11-2011 - Oude Nederlandse bussen in Suriname, deel 1
- 28-11-1990 - Op stap met de instructiepekeltram 1315 (HTM)
- 27-11-2011 - "Retourtje Leiden" afgesloten (TS/HOVM)
- 27-11-2004 - Terugkeer van de PCC's 1180 en 1321 naar Den Haag (HTM)
- 26-11-2011 - Jaarboek "Trams 2012" gepresenteerd in Brussel (MIVB/STIB)
- 25-11-2011 - Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 15 (HTM)
- 24-11-2011 - Werkzaamheden langs de Conradkade (HTM)
- 23-11-2011 - RandstadRailvoertuig 4055 berijdt traject tramlijn 2 (HTM)
- 22-11-2011 - Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 14 (HTM)
- 21-11-2001 - Weense trams rijden proef in Rotterdam (RET)
- 20-11-2011 - Werkzaamheden tussen Delft Station en Delft Tanthof (HTM)
- 20-11-2011 - Stadsvervoerders leggen 24 uur het werk neer (HTM)
- 19-11-2011 - Omleidingen wegens werkzaamheden Den Haag Centraal (HTM)
- 18-11-2011 - Den Haag plaatst order Siemens Avenio trams
- 18-11-2011 - Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 13 (HTM)
- 17-11-1982 - GTL 3058 in Den Haag gearriveerd (HTM)
- 16-11-2003 - Zomaar een eindpunt: HTM-tramlijn 11, Scheveningen Haven (HTM)
- 15-11-1986 - Rondritten met museumtrams voor het Rode Kruis (HTM)
- 14-11-2011 - Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 12 (HTM)
- 13-11-2011 - In memoriam: 13 november 1961 (NZH)
- 13-11-2011 - Spooraansluiting richting Delft Tanthof (HTM)
- 13-11-1994 - Dammen met Jannes van der Wal in de Partytram (HTM)
- 12-11-2011 - Stremmingen tijdens de intocht van Sinterklaas (HTM)
- 11-11-1994 - GTL 3035 tijdelijk donkerrood (HTM)
- 10-11-2011 - Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 11 (HTM)
- 09-11-2011 - Paardentramrijtuig NCS 16 naar het Spoorwegmuseum
- 09-11-1961 - Het einde van de blauwe en de gele tram (NZH/HTM)
- 08-11-1988 - PCC 1227 naar het Spoorwegmuseum in Utrecht
- 07-11-2011 - Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 10 (HTM)
- 06-11-1993 - Kop PCC 1001 verwijderd voor museumdoeleinden (HTM)
- 05-11-2011 - Sloop afgevoerde GTL's 3003, 3007 en 3051 begonnen
- 04-11-2011 - Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 9 (HTM)
- 04-11-2011 - Ex-Houtense TW6021 weer in de reizigersdienst (BKV)
- 04-11-2011 - Ontsporing RandstadRailvoertuig 4001 Loosduinseweg (HTM)
- 03-11-2002 - Zomaar een eindpunt: RET-tramlijn 1, De Esch (RET)
- 02-11-2011 - Keerlus De Uithof in herfstkleuren (HTM)
- 01-11-2011 - Retourtje Leiden: NZH B412 keert terug naar Haarlem (TS/HOVM)
- 01-11-2011 - Archief onderwerpen oktober 2011


Kolibri manifestatie in Groningen    (30 november 2002)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 november 2002)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 30 november 2002)
Bekijk ook de video-film: Trams in Groningen.

Proefbedrijf lijn 2 met RandstadRailtrams    (29 november 2011)
Vanaf de nieuwe jaardienst 2011-2012 zal lijn 2 met RandstadRailtrams worden geëxploiteerd. Voorafgaand aan de dienst met passagiers vindt heden een proefbedrijf plaats. Een unieke gelegenheid van GTL's en Citadistrams samen.
(Foto: © Dejan Jeremic - 29 november 2011)

(Foto: © Dejan Jeremic - 29 november 2011)

(Foto: © Dejan Jeremic - 29 november 2011)

Oude Nederlandse bussen in Suriname, deel 1    (29 november 2011)
In Suriname rijden geen trams of treinen, maar er zijn wel bussen die een tweede of derde leven hebben. Hier is een ex-KLM bus te zien in Lelydorp, een plaats tussen Zanderij en Paramaribo. Deze bus wordt nu gebruikt als schoolbus.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 november 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 november 2011)

Op stap met de instructiepekeltram 1315    (28 november 1990)
(Foto: © H. Ploeger - 28 november 1990)

"Retourtje Leiden" afgesloten    (27 november 2011)
Op zondag 27 november 2011 werd de tentoonstelling "Retourtje Leiden" afgesloten. De organisatie kan tevreden zijn en terug kijken op zeer geslaagd evenement. Het HOVM was daarom een maand langer geopend dan gebruikelijk.

(Foto: © Peter Eradus - 27 november 2011)

(Foto: © Peter Eradus - 27 november 2011)

Terugkeer van de PCC's 1180 en 1321 naar Den Haag    (27 november 2004)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 november 2004)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 november 2004)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 27 november 2004)

Jaarboek "Trams 2012" gepresenteerd in Brussel    (26 november 2011)
Het jaarboek Trams 2012 werd op zaterdag 27 november 2011 gepresenteerd in Brussel. Het jaarboek verscheen dit jaar voor de 33e keer. De boekpresentatie vond plaats tijdens een exclusieve tramrit met het Haagse PCC-koppelstel 1308+2104 over het Brusselse tramnet. Deze speciale tramrit was georganiseerd in samenwerking met Luc Koenot.

De omslag van het jaarboek "Trams 2012"
(Foto: © www.alk.nl)

De overhandiging door Henk Schuyt (uitgeverij De Alk) van het eerste jaarboek aan Luc Koenot
(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 november 2011)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 november 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 november 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 november 2011)

De excursie ging langs bekende lokaties in Brussel. De vele georganiseerde fotostops waren dan ook zeer welkom.





Tijdens de excursie waren er diverse, soms toevallige, ontmoetingen met de reguliere Brusselse tram.




(Foto: © www.digitaletram.nl - 26 november 2011)

Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 15    (25 november 2011)
De werkzaamheden rond het Stuyvesantplein zijn klaar. Op 25 november 2011 was alles opgeruimd en kon de tram weer als vanouds ongestoord zijn route rijden. Op de plek waar eens het verbindingsspoor van de keerlus lag zal in de toekomst steeds meer 'groen' aanwezig zijn. Met dank aan Jacqueline Couprie voor de bijna dagelijkse verslaggeving.

(Foto: © Jacqueline Couprie - 25 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 25 november 2011)

De werkzaamheden voor het vernieuwen van de tramsporen en het verwijderen van de verbingsboog begonnen rond half september 2011. De onderstaande foto's laten zien hoe de situatie was voordat de werkzaamheden begonnen.

(Foto: © Jacqueline Couprie - 15 september 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 15 september 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 15 september 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 15 september 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 15 september 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 15 september 2011)

Werkzaamheden langs de Conradkade    (24 november 2011)
Langs de Conradkade wordt sinds enige tijd weer gewerkt aan de damwanden. Als de werkzaamheden klaar zijn kan ook de al langdurig omgeleide tramlijn 11 vanaf Scheveningen weer via de normale route naar Station HS gaan rijden.
(Foto: © Ton Slootmaker - 24 november 2011)

De oude halte Weimarstraat richting Station HS is helemaal afgebroken
(Foto: © Ton Slootmaker - 24 november 2011)

Bijna een jaar rijdt er geen tram over deze, waar zijn ze eigenlijk (?), sporen
(Foto: © Ton Slootmaker - 24 november 2011)

RandstadRailvoertuig 4055 berijdt traject tramlijn 2    (23 november 2011)
Al enige tijd worden er testritten gereden met RandstadRailvoertuigen over het traject van tramlijn 2. Als eerste werd de route in Leidschendam getest. In de vroege ochtend van woensdag 23 november 2011 werd RandstadRailvoertuig 4055 uitgekozen voor de testen op het traject van tramlijn 2 tussen de Apeldoornselaan en de keerlus in Kraayenstein.

Passen en meten bij de halte Burgemeester Hovylaan
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 november 2011)

Halte Loosduinse Hoofdstraat is niet aangepast en gaat verdwijnen
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 november 2011)

De halte Kapelaan Meereboerweg blijkt ruim genoeg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 november 2011)

Vanuit de keerlus rijdt de 4055 weer terug richting centrum
(Foto: © www.digitaletram.nl - 23 november 2011)

Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 14    (22 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 22 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 22 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 22 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 22 november 2011)

Weense trams rijden proef in Rotterdam    (21 november 2001)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 21 november 2001)

Werkzaamheden tussen Delft Station en Delft Tanthof    (20 november 2011)
Het traject van de tramlijnen 1 en 19 in Delft tussen het station en Tanthof is de afgelopen maandag stevig aangepakt. Op veel plekken zijn de sporen vernieuwd en de ballast verbeterd. De keerlus in Tanthof staat vol met werkmaterieel.





Stadsvervoerders leggen 24 uur het werk neer    (20 november 2011)
Op zondag 20 november 2011 reden er in de drie grote steden 24 uur lang geen trams, bussen en metro's.
Een met dauwdruppels versierde spinneweb symboliseerde de rust bij remise Zichtenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 20 november 2011)

De toegangspoort van remise Scheveningen bleef de gehele dag gesloten
(Foto: © Raymond Naber - 20 november 2011)

De trams bleven de gehele dag dus netjes op hun plek staan
(Foto: © Raymond Naber - 20 november 2011)

Rust in remise Zichtenburg

Eindpuntrust tramlijn 2, Kraayenstein

Eindpuntrust tramlijn 9, Vrederust

Eindpuntrust tramlijnen 16 en 17, Wateringen

Eindpuntrust tramlijnen 1 en 19, Delft

Eindpuntrust tramlijn 12, Duindorp

Omleidingen wegens werkzaamheden Den Haag Centraal    (19 november 2011)
Op zaterdag 19 november 2011 was er tijdelijk geen tramverkeer mogelijk over het Centraal Station. De tramperrons waren afgesloten wegens de bouw van een grote kraan. De tramlijnen 2 en 6 en de RandstadRail-lijnen 3 en 4 waren twee in stukken geknipt en verbonden met pendelbuslijn 73 tussen de Brouwersgracht en het Station Laan van NOI.

Terwijl de trams omreden werd er bij het Centraal Station keihard gewerkt om de grote kraan in elkaar te zetten.







De RandstadRail-lijnen RR3 en RR4 reden vanaf Loosduinen en De Uithof niet verder dan de halte Brouwersgracht.
De RandstadRail-lijnen RR3 en RR4 keerden aan de Haagse kant bij het overloopwissel op de Prinsegracht
(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 november 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 november 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 november 2011)

De RandstadRail-lijnen RR3 en RR4 reden vanaf Zoetermeer niet verder dan de halte Laan van Nieuw Oost Indië.
De RandstadRail-lijnen RR3 en RR4 keerden vanaf Zoetermeer bij het overloopwissel voor station Laan van Nieuw Oost Indië
(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 november 2011)

De HTM voertuigen moeten op elkaar wachten voor de halte
(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 november 2011)

Daarna verder rijden over verkeerd spoor naar de halte
(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 november 2011)

De tramlijnen 2 en 6 waren aan de Leidschendamse kant aan elkaar gekoppeld via de calamiteitenboog bij Oostinje.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 november 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 november 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 november 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 19 november 2011)

Den Haag plaatst order Siemens Avenio trams    (18 november 2011)

De opdracht voor de levering van veertig vierledige 100 procent lagevloertrams van het type Avenio is door de HTM aan de Siemens-divisie Rail Systems gegund. Siemens heeft het contract binnen gehaald om veertig lagevloer trams te leveren voor Den Haag. De opdracht voor de veertig trams inclusief bestuurderstraining, documentatie en onderdelen heeft een waarde van ruim € 100 miljoen. Daarnaast is met Siemens een optie voor nog eens veertig Avenio-trams afgesproken. De Avenio wordt gebouwd in de Siemens-fabriek in Wenen. Het eerste vierledige voertuigen zal naar verwachting in februari 2014 worden uitgeleverd. De trams dienen o.a. ter vervanging van de huidige oudere GTL-voertuigen. Elke Avenio voor Den Haag is 35 meter lang en biedt 70 zit- en 168 staanplaatsen. Het gangpad heeft geen treden, aangezien de Avenio een 100 procent lagevloertram is. Bij de Avenio is bijzondere aandacht besteed aan het comfort van zowel reizigers als bestuurder, maar ook aan een lage slijtage van wielen en rail. Hiervoor zijn de draaistellen van de Avenio zo vormgegeven, dat zij tot 4,5 graden kunnen uitdraaien. Hun gedrag in de bochten is dus beter dan dat van onderstellen die vast met de wagenbak zijn verbonden. De ontwikkelaars zijn erin geslaagd, de tractie- en remgeluiden te verminderen. Dit is niet alleen prettig voor de passagiers, maar ook voor de voorbijgangers en de omwonenden. De lagere geluidproductie kon worden gerealiseerd door elektrisch af te remmen, de wielbanden van een rubberen vering te voorzien en de hulpaggregaten bij stilstand te dempen of geheel uit te schakelen. Daarnaast zorgt ook de volledig afgeveerde aandrijving voor een lagere geluidemissie en minder vibratie. Door al deze maatregelen zal de Avenio een van de stilste lagevloertrams ter wereld worden. Belangrijke criteria voor de gunning van de opdracht aan Siemens waren voor HTM naast de koopprijs en de kwaliteit ook de exploitatiekosten en de duurzaamheid van de Avenio. De bovenstaande tekst en uitleg is grotendeels overgenomen van www.htmfoto.net en www.railwaygazette.com.


Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 13    (18 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 18 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 18 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 18 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 18 november 2011)

GTL 3058 in Den Haag gearriveerd    (17 november 1982)
Op 17 november 1982 arriveerde de 3058 in Den Haag. De tram werd afgeleverd per trein (2305) bij de Delftselaan.
(Dia: © Auguste Haas - 14 november 1982)

Zomaar een eindpunt: HTM-tramlijn 11, Scheveningen Haven    (16 november 2003)





Rondritten met museumtrams voor het Rode Kruis    (15 november 1986)
Op 15 november 1986 reed de HTM met museumtrams voor het Rode Kruis een aantal ritten door het centrum.

(Dia: © www.digitaletram.nl - 15 november 1986)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 15 november 1986)

Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 12    (14 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 14 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 14 november 2011)

In memoriam: 13 november 1961    (13 november 2011)
Op zondagavond 13 november 2011 stond de Tramweg-Stichting stil bij het feit dat de Blauwe Tram een halve eeuw geleden echt verdween. Vijftig jaar geleden stond voor het laatst spanning op de bovenleiding van de NZH en reed de A327 via het Hollandsche Spoor naar het Staatsspoor. In de mist werd het moment herdacht dat op de dag af 50 jaar geleden, op deze plek, de A327 en B26 door de H303 werden gebracht om op een treinwagon naar Hoorn te worden gebracht. Daarna ging de spanning definitief van de bovenleiding af, en was het trambedrijf van de NZH verleden tijd.
(Foto: © Raymond Naber - 13 november 2011)

Spooraansluiting richting Delft Tanthof    (13 november 2011)

(Foto: © Markus Lohrer - 13 november 2011)

(Foto: © Markus Lohrer - 13 november 2011)
(Foto: © Markus Lohrer - 13 november 2011)

Dammen met Jannes van der Wal in de Partytram    (13 november 1994)
(Dia: © www.digitaletram.nl - 13 november 1994)
Bekijk ook de video-film: Dammen met Jannes van der Wal in de Partytram.

Stremmingen tijdens de intocht van Sinterklaas    (12 november 2011)
Op 12 november 2011 zorgde de jaarlijkse intocht van Sinterklaas weer voor stremmingen van het tramverkeer.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 november 2011)

Een aantal trams van lijn 12 stonden gestremd in de Edisonstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 november 2011)

RandstadRail lijn 3 stond enige tijd gestremd bij de Fahrenheitstraat
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 november 2011)

De Zwarte Pieten deelden snoep uit in de gestremde trams
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 november 2011)

Vol verwachting klopt ook zijn hartje.........
(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 11 is nog steeds in omleiding en moet ook wachten
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 november 2011)

Een rij trams op de Statenlaan staat te wachten tot de stoet voorbij is
(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 november 2011)

GTL 3035 tijdelijk donkerrood    (11 november 1994)
Op 10 november 1994 reed de donkerrood geschilderde 3035 op tramlijn 2. Deze tram was samen met de 3096 in deze kleurstelling geschilderd in afwachting van een nieuwe totaalreklame-bestickering voor de Haagsche Courant.

(Dia: © www.digitaletram.nl - 11 november 1994)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 11 november 1994)

Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 11    (10 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 9 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 9 november 2011)

Paardentramrijtuig NCS 16 naar het Spoorwegmuseum    (9 november 2011)
Op woensdag 9 november 2011 werd het prachtig gerestaureerde paardentramrijtuig NCS 16 in de Lijsterbesstraat opgeladen. Vervolgens bracht transporteur van Maanen het rijtuig weer terug naar het Spoorwegmuseum in Utrecht.

(Foto: © Raymond Naber - 9 november 2011)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 9 november 2011)

(Foto: © Jaap van der Noordt - 9 november 2011)

(Foto: © Raymond Naber - 9 november 2011)
Transporteur van Maanen met zijn historische vracht op de Laan van Meerdervoort ter hoogte van de Appelstraat
(Foto: © Jaap van der Noordt - 9 november 2011)

Via de Laan van Meerdervoort en de Ockenburghstraat.......
(Foto: © Jaap van der Noordt - 9 november 2011)

...... werd op de Lozerlaan nog even oud en nieuw vastgelegd
(Foto: © Jaap van der Noordt - 9 november 2011)

(Foto: © Tim Castricum - 9 november 2011)

(Foto: © Tim Castricum - 9 november 2011)

Het einde van de blauwe en de gele tram    (9 november 1961)
Op 9 november 2011 was het precies vijftig jaar geleden dat de blauwe tram en de gele tram werden opgeheven.

Het HTM buitenlijner-tramstel met twee salonwagens (75 + 104 +114) uit Leiden draait het Buitenhof op vanaf de Lange Vijverberg - 29 juni 1958
(Foto: © Frits van Dam - NVBS-fotonr. 1102.590)

Een NZH-tramstel bestaande uit de A513 + B510 + B516 ter hoogte van station Leidschendam-Voorburg bij de Hofpleinlijn - 11 maart 1961
(Foto: © Frits van Dam - NVBS-fotonr. 1102.484)
De onderstaande dia's komen uit een dia-verzameling welke overgenomen is. Graag willen wij weten wie deze dia's heeft gemaakt en wanneer deze dia's zijn genomen. Wij kunnen deze informatie dan bij de afbeelding plaatsen.

(Dia-60737: © Nog onbekend - wie weet meer? )

(Dia-60922: © Nog onbekend - wie weet meer? )

(Dia-60861: © Nog onbekend - wie weet meer? )

(Dia-61812: © Nog onbekend - wie weet meer? )

(Dia-61766: © Nog onbekend - wie weet meer? )

(Dia-61779: © Nog onbekend - wie weet meer? )

(Dia-61786: © Nog onbekend - wie weet meer? )

(Dia-61805: © Nog onbekend - wie weet meer? )

(Dia-61815: © Nog onbekend - wie weet meer? )

PCC 1227 naar het Spoorwegmuseum in Utrecht    (8 november 1988)
(Dia: Verzameling © www.digitaletram.nl - 8 november 1988)





Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 10    (7 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 7 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 7 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 7 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 7 november 2011)

Kop PCC 1001 verwijderd voor museumdoeleinden    (6 november 1993)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 6 november 1993)

(Dia: © www.digitaletram.nl - 6 november 1993)

Sloop afgevoerde GTL's 3003, 3007 en 3051 begonnen    (5 november 2011)
De GTL's 3003, 3007 en 3051 staan nog steeds te wachten op het definitieve einde. De 3003 is afgeplakt zodat het nog aanwezige asbest op verantwoorde wijze kan worden verwijderd. Ook de 3007 zal deze behandeling nog krijgen.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 5 november 2011)





Spoorwerkzaamheden Stuyvesantplein, deel 9    (4 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 4 november 2011)

(Foto: © Jacqueline Couprie - 4 november 2011)

Ex-Houtense TW6021 weer in de reizigersdienst    (4 november 2011)
In Boedapest zijn bijna alle TW6000-en van de tweede overname in dienst gesteld. Zeer bijzonder is de terugkeer van de 6021 in de reizigersdienst. De 6021 werd op 13 april 2005 naar Hannover overgebracht en werd na jaren stilstand aan Boedapest verkocht. De conditie van de tram was erg slecht maar dat was kennelijk geen probleem voor de BKV.
De BKV 1585 (ex-6021) met op de achtergrond de BKV 1578 (ex-6057)
(Foto: © Frank Faupel - 4 november 2011)





Ontsporing RandstadRailvoertuig 4001 Loosduinseweg    (4 november 2011)
Op vrijdagochtend 4 november 2011 ontspoorde RandstadRailvoertuig 4001 met het tweede draaistel op het wissel vanaf de Loosduinseweg naar de Apeldoornselaan. Omdat de tram geen hoge snelheid had bleef de schade beperkt. Door deze ontsporing was er enige tijd geen tramverkeer mogelijk. De kraan van Blansjaar herspoorde de tram weer.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 4 november 2011)





Tijdens de takelwerkzaamheden werd de spanning uitgeschakeld waardoor de slijptram ook niet meer verder kon.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 4 november 2011)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 4 november 2011)

Tramlijn 6 nam de route van RR-lijn 4 over en reed tijdelijk naar De Uithof. Tramlijn 2 reed enige tijd naar Leyenburg.
(Foto: © www.digitaletram.nl - 4 november 2011)

Zomaar een eindpunt: RET-tramlijn 1, De Esch    (3 november 2002)
(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 november 2002)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 november 2002)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 3 november 2002)

Keerlus De Uithof in herfstkleuren    (2 november 2011)
(Foto: © Rinus van de Kuil - 2 november 2011)

Retourtje Leiden: NZH B412 keert terug naar Haarlem    (1 november 2011)
Op dinsdag 1 november 2011 werd de NZH B412 opgeladen voor transport naar het NZH-museum bij Haarlem.

(Foto: © Raymond Naber - 1 november 2011)

(Foto: © Ton Slootmaker - 1 november 2011)