Powered by "www.digitaletram.nl"


Onderwerpen van vroeger en nu

- 31-12-2017 - De beste wensen voor 2018
- 29-12-2017 - Met tramlijn 11 naar de bouw van de brandstapel (HTM)
- 28-12-2017 - Aanleg TOP-halte Stationsplein voltooid (HTM)
- 23-12-2017 - Digitale "feestdagen-groet" van de Digitale Tram
- 18-12-2017 - Tramlijn 19 verlengd naar Delft Station (HTM)
- 17-12-2017 - Bestemming 'Delft Noord' bijna opgeheven (HTM)
- 15-12-2017 - GTL's 3061 en 3078 vertrokken uit Den Haag (HTM)
- 12-12-2017 - Ontsporing bij remise Zichtenburg (HTM)
- 10-12-2017 - Sneeuwoverlast hindert tramverkeer (HTM)
- 08-12-2017 - Kop 3114 - staart 3126 botsing Delft Tanthof (HTM)
- 06-12-2017 - Kop 4066 - staart 4019 botsing bij de Vliettunnel (HTM)
- 02-12-2017 - "Rijp"-rijden met Regio-citadis 4047 (HTM)
- 01-12-2017 - Archief onderwerpen november 2017


De beste wensen voor 2018    (31 december 2017)
Het jaar 2017 is weer voorbij en daar hoort natuurlijk een passende afsluiting bij. Het viel het afgelopen jaar niet mee om deze site regelmatig bij te werken. Dit is absoluut geen toezegging dat het in 2018 beter zal gaan maar de intentie om dat te doen is zeker wel aanwezig. Wij wensen in ieder geval iedereen een voorspoedig 2018 toe met mooie foto's.

(Fotobewerking: © www.digitaletram.nl)

Met tramlijn 11 naar de bouw van de brandstapel    (29 december 2017)
In Scheveningen wordt de traditionele brandstapel voor het vreugdevuur weer opgebouwd. In het verleden gebeurde dit altijd in de keerlus van tramlijn 11 waar nu een vredig speeltuintje ligt. In die tijd reed tramlijn 11 op Nieuwjaarsdag bijna standaard tot de Duinstraat. Tegenwoordig staat dit traditionele evenement op de lijst van het Nationaal Erfgoed.

Op de plek waar vroeger het vuur woedde staat nu een speeltuintje en kun je achter de tram de opbouw zien van de brandstapel
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 december 2017)

De brandstapel is na jaren weer terug in de buurt van de keerlus
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 december 2017)

De bouw van de brandstapel is nu goed georganiseerd en zelfs gesponsord
(Foto: © www.digitaletram.nl - 29 december 2017)

Aanleg TOP-halte Stationsplein voltooid    (28 december 2017)
Hoewel de aanleg van de TOP-halte op het Stationsplein voltooid is, rijden er nog geen trams. Dit heeft alles te maken met een onverwachte tegenslag omdat er bij de tunnelbak langs de Parallelweg zeven bovenleidingsmasten moeten worden vervangen. Naar verwachting rijden de trams vanaf eind januari 2018 weer langs de voorzijde van het station.

De nieuwe TOP-halte is op dit moment nog een oase van rust
(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 december 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 december 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 28 december 2017)

Digitale "feestdagen-groet" van de Digitale Tram    (23 december 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

(Foto: © www.digitaletram.nl)

Tramlijn 19 verlengd naar Delft Station    (18 december 2017)
Op maandag 18 december 2017 werd tramlijn 19 verlengd vanaf de Nieuwe Plantage naar Delft Station.

(Foto: © Raymond Naber - 18 december 2017)

Bestemming 'Delft Noord' bijna opgeheven    (17 december 2017)
Op zondag 17 december 2017 reed tramlijn 19 voor het laatst naar het eindpunt 'Delft Noord'. Dit eindpunt bij de halte Nieuwe Plantage was al jaren een wat ongelukkig eindpunt. De tram heeft nu eindelijk zijn definitieve plek gekregen in de 'Spoorzone Delft' en daardoor kan ook tramlijn 19 doorrijden naar een nieuw tijdelijk eindpunt bij Delft station.


De aanvang van de rit naar Delft Noord bij Leidschendam Leidenhage
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 december 2017)

Korte stop bij de halte 'Oosteinde' in de Vliettunnel
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 december 2017)

De 4068 bij halte 'Station Ypenburg' op weg naar tailtrack Delft Noord
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 december 2017)

Passage bij de halte 'Anthony Fokkersingel' in Ypenburg
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 december 2017)

Laatste dag tailtrack 'Nieuwe Plantage' voor tramlijn 19
(Foto: © www.digitaletram.nl - 17 december 2017)



GTL's 3061 en 3078 vertrokken uit Den Haag    (15 december 2017)
Op vrijdag 15 december 2017 vertrokken er weer twee GTL's per truck naar het recyclingbedrijf. Van der Vlist haalde in de ochtend als eerste de 3061 op. Aan het eind van de ochtend werd vervolgens de 3078 opgehaald voor transport.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 december 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 december 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 15 december 2017)

De 3061 in betere tijden: Onderweg naar Leidschendam op het Spui
(Dia: © www.digitaletram.nl - 11 mei 1997)

De 3078 in betere tijden: Strand Expres in Loosduinen
(Dia: © www.digitaletram.nl - 13 april 1994)

Ontsporing bij remise Zichtenburg    (12 december 2017)
Op dinsdag 12 december 2017 ontspoorde RandstadRail-voertuig 4050 op het voorterrein van remise Zichtenburg.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 12 december 2017)




Omdat voor het hersporen van de 4050 de spanning van de bovenleiding af moest werd RR-lijn 4 tijdelijk ingekort tot het gemaal bij Leyenburg
(Foto: © Chris Westerduin - 12 december 2017)

Sneeuwoverlast hindert tramverkeer    (10 december 2017)
Op zondag 10 december 2017 kregen grote delen van Nederland te maken met zeer hevige sneeuwval. Traditioneel zorgt sneeuwval bijna altijd voor prachtige sfeerplaatjes maar helaas meestal ook voor de gebruikelijke overlast.

De Avenio 5039 van tramlijn 11 staat in de sneeuwjacht aan Scheveningen Haven de vertrektijd af te wachten
(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 december 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 december 2017)

(Foto: © www.digitaletram.nl - 10 december 2017)



Kop 3114 - staart 3126 botsing Delft Tanthof    (8 december 2017)
Op vrijdagmiddag 8 december 2017 botste door nog onbekende oorzaak de 3114 achterop de 3126 bij Delft Tanthof

(Foto: © J. Hulscher - 8 december 2017)

(Foto: © J. Hulscher - 8 december 2017)

Kop 4066 - staart 4019 botsing bij de Vliettunnel    (6 december 2017)
Op woensdag 6 december 2017 botste door nog onbekende oorzaak de 4066 achterop de 4019 bij de Vliettunnel.

(Foto: © Chris Westerduin - 6 december 2017)

(Foto: © Chris Westerduin - 6 december 2017)

(Foto: © Chris westerduin - 6 december 2017)


Door de aanrijding kon tramlijn 19 lange tijd niet rijden en noodgedwongen opgesteld worden bij Antoniushove
(Foto: © www.digitaletram.nl - 6 december 2017)

"Rijp"-rijden met Regio-citadis 4047    (2 december 2017)
Vanwege de vrieskou werd er in de nacht van vrijdag op zaterdag 2 december 2017 met vijf trams gereden over grote delen van het tramnet. Er werd gereden met 3 GTL-pekeltrams en 2 RandstadRail-voertuigen. Dit rijprijden is vooral bedoeld om de ijsvorming aan de bovenleiding tegen te gaan. Met de regio-citadis 4047 werd de hele nacht gereden in het stadse gedeelte over de lijnen 2, 3, 19 en het Leidschendamse deel van lijn 6. Vooral lijn 19 was een behoorlijke uitdaging vanwege de zeer dichte mist en de vele verkeerslichten welke in de nachtelijke uren op knipperen zijn gezet.

(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 december 2017)

Voorlopig rijden we nog even tot de halte Nieuwe Plantage
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 december 2017)

Leidschendam-Noord stond ook in het "rijp"-rittenprogramma
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 december 2017)

Het Arnold Spoelplein werd deze nacht twee keer bezocht
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 december 2017)

In Kraayenstein begon het al flink mistig te worden
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 december 2017)

"Pekel"-citadis 4047 passeert voor de tweede keer in dichte mist en in de vrieskou de halte Station Ypenburg tijdens het rijp-rijden
(Foto: © www.digitaletram.nl - 2 december 2017)